Neverbální komunikace při pohovoru. Sledovat či ignorovat?

Již několikrát jsem se setkala s tím, že personalisté či lidé, kteří mají na starosti výběr zaměstnanců, se hodně zajímají o neverbální komunikaci. Čtou různé knihy a články, aby kandidáty u pohovorů co nejvíce „prokoukli“. Musím říci, že je skvělé, že se chtějí ve své práci zlepšovat a zdokonalovat, že svou práci neberou na lehkou váhu a chtějí ji dělat dobře. Otázkou však zůstává, do jaké míry je právě analýza toho, jak uchazeč neverbálně komunikuje, účinným nástrojem pro výběr toho pravého zaměstnance.


Když si internetového vyhledavače zadáte „neverbální komunikace u pohovoru“, zobrazí se vám přes 200 000 odkazů. Některé články přímo seznamují kandidáty s tím, jak mají uzpůsobit svou neverbální komunikaci pro pracovní pohovor. Radí nám, jak vcházet do dveří, jak podávat ruku, sedět na židli, udržovat oční kontakt či gestikulovat tak, abychom působili sebejistě. Jaké „rady“ v těchto návodech najdete? Například tyto:
 

  • Nehrajte si s prstýnkem či jiným předmětem v ruce – značí to vaší nejistotu.
  • Pokud stojíte, pak stůjte pevně oběma nohama na zemi. Nepřenášejte váhu na jednu nohu – značí to opět vaší nejistotu.
  • Udržujte oční kontakt. Pokud odvracíte pohled do levého horního rohu, znamená to, že přemýšlíte. Pokud však na pravou stranu, lžete.
  • Usmívejte se (i kdyby měl být váš úsměv křečovitý). Mrzouty totiž nikdo do své firmy nechce.
  • Zrcadlete (napodobujte) chování personalisty nebo jiného člověka, který s vámi pohovor vede – bude to značit souhru mezi vámi a daným člověkem a vytvoříte si větší sympatie.
  • Během pohovoru je nejlepší mít ruce na stole dlaněmi nahoru. Naznačujete tak, že máte co nabídnout a jste ochotný přijmout jejich argumenty a přemýšlet o nich.
  • Prsty spojené do špičky mohou být zase signálem, že pozorně posloucháte, a jste plně koncentrován na to, co vám sdělují.
performia- neverbální komunikace

Nejhorší, čeho se však prý můžete dopustit, je to když máte ruce zkřížené na prsou! Tenhle postoj na vás prozradí, že jste uzavřený, máte nedostatek sebevědomí, jste nervózní, zaujímáte obranný postoj, nesouhlasíte a podobně. Co když si ale kandidát těsně před pohovorem polil kravatu či košili kávou, a rukama chce zamaskovat skvrnu?

Na všech našich přednáškách a seminářích klientům sdělujeme, že někteří lidé umí být skvělí při získávání práce. Oslní vás svou připraveností, žoviálností a skoro dokončují při pohovoru věty za vás. Po jejich nástupu však můžete brzy litovat, že jste se rozhodli tohoto člověka přijmout. Nejen že nepracuje, ale vytváří špatnou atmosféru v týmu. Tito lidé mají také přístup ke knihám o neverbální komunikaci, mají načteno, jaká gesta mohou používat a jak vám mají sehrát pěkné „divadlo“, aby zapůsobili.

Proto doporučuji, abyste se při pohovorech zaměřili na REÁLNÉ VÝSLEDKY, které dotyčný měl ve svých předchozích zaměstnáních, a neverbální komunikaci nechali být. Raději se ptejte uchazeče na to, jaké byly jeho přínosy pro předešlou firmu, a ne sami sebe, co které gesto může znamenat.

A v neposlední řadě nezapomeňte zjistit úroveň jeho motivace, abyste věděli, do jaké míry to bude loajální pracovník – „srdcař“, co bude kopat za váš tým.

Zdoj fotografií: Thinkstock, Freepik.com

A jak bezpečně rozpoznat produktivitu a motivaci u kandidátů?

To vás naučíme na našem dvoudenním semináři Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů moc "nemazlí", když ví, že jim to pomůže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty pravé nebo nastavit fungující personální oddělení.

Z PRAXE: Jak může změna inzerce vylepšit nábor?


„Požadujeme/nabízíme“ už v inzerátech na obsazované pozice dávno patří do starého železa, dá-li se to tak říct. Inzerce může vypadat úplně jinak a při jejím šíření jsou nejúspěšnější ti, kdo neztrácejí kreativitu. Podívali jsme se na to s těmi, kdo před nějakou dobou svůj přístup k inzerování volných pozic ve firmě změnili. Co jim to přineslo a co je podle nich to nejzásadnější? To se dozvíte v jejich odpovědích na následující otázky.

celý článek

Když nemáte dobře motivované lidi, žádné benefity to nezachrání


Práce se pořád ještě z velké části bez lidí prostě neudělá, a tak je tu jeden nástroj, který vám jako manažerovi může výrazně pomoci, když víte, jak s ním zacházet – motivace. I proto jsem pro vás vytáhli z našich nejčtenějších článků o motivaci to nejpodstatnější. Věříme, že vám to bude k užitku.

celý článek

Úzké propojení HR a vedení je pro úspěch zásadní, shodují se ředitelé českých firem


I když se koncept PPM jeví jako nový a moderní, neznamená to, že už jej v některých firmách přirozeně nepoužívají. Právě takové firmy jsme pro vás našli a já jsem zvědavá, jak to máte v porovnání s nimi vy. Jsou tam podobné znaky? Pak vám gratuluji! Máte na čem pracovat? To je normální, vždy je co zlepšovat.

celý článek

Flexibilita je téma dneška! Rozhodovat bude, jestli se s ní správně vypořádáme


Home office, sdílená pracovní místa, měnící se pracovní doba nebo práce ze zahraničí. To jsou témata současného světa byznysu, která se skloňují až příliš často na to, abychom je mohli ignorovat. A všechna kladou na firmy stejný nárok – flexibilitu. Proto jsme se podívali do dvou českých firem, abychom viděli, jak se s ní vypořádávají. V obou případech jde evidentně o úspěšný model plný inspirace.

celý článek