Neverbální komunikace při pohovoru. Sledovat či ignorovat?
Již několikrát jsem se setkala s tím, že personalisté či lidé, kteří mají na starosti výběr zaměstnanců, se hodně zajímají o neverbální komunikaci. Čtou různé knihy a články, aby kandidáty u pohovorů co nejvíce „prokoukli“. Musím říci, že je skvělé, že se chtějí ve své práci zlepšovat a zdokonalovat, že svou práci neberou na lehkou váhu a chtějí ji dělat dobře. Otázkou však zůstává, do jaké míry je právě analýza toho, jak uchazeč neverbálně komunikuje, účinným nástrojem pro výběr toho pravého zaměstnance.
Když si internetového vyhledavače zadáte „neverbální komunikace u pohovoru“, zobrazí se vám přes 200 000 odkazů. Některé články přímo seznamují kandidáty s tím, jak mají uzpůsobit svou neverbální komunikaci pro pracovní pohovor. Radí nám, jak vcházet do dveří, jak podávat ruku, sedět na židli, udržovat oční kontakt či gestikulovat tak, abychom působili sebejistě. Jaké „rady“ v těchto návodech najdete? Například tyto:
- Nehrajte si s prstýnkem či jiným předmětem v ruce – značí to vaší nejistotu.
- Pokud stojíte, pak stůjte pevně oběma nohama na zemi. Nepřenášejte váhu na jednu nohu – značí to opět vaší nejistotu.
- Udržujte oční kontakt. Pokud odvracíte pohled do levého horního rohu, znamená to, že přemýšlíte. Pokud však na pravou stranu, lžete.
- Usmívejte se (i kdyby měl být váš úsměv křečovitý). Mrzouty totiž nikdo do své firmy nechce.
- Zrcadlete (napodobujte) chování personalisty nebo jiného člověka, který s vámi pohovor vede – bude to značit souhru mezi vámi a daným člověkem a vytvoříte si větší sympatie.
- Během pohovoru je nejlepší mít ruce na stole dlaněmi nahoru. Naznačujete tak, že máte co nabídnout a jste ochotný přijmout jejich argumenty a přemýšlet o nich.
- Prsty spojené do špičky mohou být zase signálem, že pozorně posloucháte, a jste plně koncentrován na to, co vám sdělují.

Nejhorší, čeho se však prý můžete dopustit, je to když máte ruce zkřížené na prsou! Tenhle postoj na vás prozradí, že jste uzavřený, máte nedostatek sebevědomí, jste nervózní, zaujímáte obranný postoj, nesouhlasíte a podobně. Co když si ale kandidát těsně před pohovorem polil kravatu či košili kávou, a rukama chce zamaskovat skvrnu?
Na všech našich přednáškách a seminářích klientům sdělujeme, že někteří lidé umí být skvělí při získávání práce. Oslní vás svou připraveností, žoviálností a skoro dokončují při pohovoru věty za vás. Po jejich nástupu však můžete brzy litovat, že jste se rozhodli tohoto člověka přijmout. Nejen že nepracuje, ale vytváří špatnou atmosféru v týmu. Tito lidé mají také přístup ke knihám o neverbální komunikaci, mají načteno, jaká gesta mohou používat a jak vám mají sehrát pěkné „divadlo“, aby zapůsobili.

Proto doporučuji, abyste se při pohovorech zaměřili na REÁLNÉ VÝSLEDKY, které dotyčný měl ve svých předchozích zaměstnáních, a neverbální komunikaci nechali být. Raději se ptejte uchazeče na to, jaké byly jeho přínosy pro předešlou firmu, a ne sami sebe, co které gesto může znamenat. |
A v neposlední řadě nezapomeňte zjistit úroveň jeho motivace, abyste věděli, do jaké míry to bude loajální pracovník – „srdcař“, co bude kopat za váš tým.
Zdoj fotografií: Thinkstock, Freepik.com
A jak bezpečně rozpoznat produktivitu a motivaci u kandidátů?
To vás naučíme na našem dvoudenním semináři Jak vytvořit a udržet skvělý tým.
Další články
Z PRAXE: Co způsobuje koncept PPM v českých firmách
Koncept PPM pokrývá mnoho oblastí, a když s ním začínáte, je téměř nemožné věnovat se všem najednou. Už teď ale známe české firmy, které koncept PPM zavedly, a právě v těch jsme se zeptali, jak jim v praxi funguje a jaké další kroky chystají.
celý článekKdo vás připraví o nejlepší kandidáty? Vaše vlastní předsudky!
Od té doby, co na většinu pozic nečekají za vraty firem zástupy kandidátů, jsou předsudky nevděčným luxusem. Některé jsou už tak zažité, že je lidé pokládají za platné zákonitosti, se kterými je prostě potřeba počítat. Například takový věk. Spousta lidí je opravdu přesvědčena, že mladý člověk má v sobě automaticky více pracovního entusiasmu nežli lidé starší. Vychází to ze zkušenosti, ze sociologického výzkumu nebo je to jen chybná domněnka? Pojďme se na to podívat blíže.
celý článekInzerce: Co přitáhne ty nejlepší uchazeče
Ačkoli se může zdát, že inzerát není ve výběrovém řízení tak důležitý prvek, je to možná právě naopak. Možná se nám ti nejšikovnější ani nepřihlásí, protože je inzerát nezaujme nebo v něm požadujeme něco, bez čeho bychom se možná klidně obešli. Abychom se na to podívali z jiné perspektivy, zeptali jsme se úspěšných uchazečů, kteří už dnes jsou velmi hodnotným článkem firmy, jak inzerci vnímají oni.
celý článekNábor lidí do výroby? Mission possible!
Vhodného kandidáta aby dnes člověk pohledal a u pozic ve výrobě to platí dvojnásob. Nedávno jsme pomáhali jedné naší klientce přenastavit náborový proces, a protože se nám tato strategie vydařila a vhodného zaměstnance jsme nakonec našli, rádi bychom se s vámi o celý proces a změny v něm podělili. Někdy se totiž může zdát, že najít vhodného člověka je doslova mission impossible neboli nemožná mise. My vám však chceme ukázat, jak z mission impossible pár kroky udělat mission possible. Zkrátka, že uspět je možné.
celý článek