Neverbální komunikace při pohovoru. Sledovat či ignorovat?

Již několikrát jsem se setkala s tím, že personalisté či lidé, kteří mají na starosti výběr zaměstnanců, se hodně zajímají o neverbální komunikaci. Čtou různé knihy a články, aby kandidáty u pohovorů co nejvíce „prokoukli“. Musím říci, že je skvělé, že se chtějí ve své práci zlepšovat a zdokonalovat, že svou práci neberou na lehkou váhu a chtějí ji dělat dobře. Otázkou však zůstává, do jaké míry je právě analýza toho, jak uchazeč neverbálně komunikuje, účinným nástrojem pro výběr toho pravého zaměstnance.


Když si internetového vyhledavače zadáte „neverbální komunikace u pohovoru“, zobrazí se vám přes 15 000 odkazů. Některé články přímo seznamují kandidáty s tím, jak mají uzpůsobit svou neverbální komunikaci pro pracovní pohovor. Radí nám, jak vcházet do dveří, jak podávat ruku, sedět na židli, udržovat oční kontakt či gestikulovat tak, abychom působili sebejistě. Jaké „rady“ v těchto návodech najdete? Například tyto:
 

  • Nehrajte si s prstýnkem či jiným předmětem v ruce – značí to vaší nejistotu.
  • Pokud stojíte, pak stůjte pevně oběma nohama na zemi. Nepřenášejte váhu na jednu nohu – značí to opět vaší nejistotu.
  • Udržujte oční kontakt. Pokud odvracíte pohled do levého horního rohu, znamená to, že přemýšlíte. Pokud však na pravou stranu, lžete.
  • Usmívejte se (i kdyby měl být váš úsměv křečovitý). Mrzouty totiž nikdo do své firmy nechce.
  • Zrcadlete (napodobujte) chování personalisty nebo jiného člověka, který s vámi pohovor vede – bude to značit souhru mezi vámi a daným člověkem a vytvoříte si větší sympatie.
  • Během pohovoru je nejlepší mít ruce na stole dlaněmi nahoru. Naznačujete tak, že máte co nabídnout a jste ochotný přijmout jejich argumenty a přemýšlet o nich.
  • Prsty spojené do špičky mohou být zase signálem, že pozorně posloucháte, a jste plně koncentrován na to, co vám sdělují.
performia- neverbální komunikace

Nejhorší, čeho se však prý můžete dopustit, je to když máte ruce zkřížené na prsou! Tenhle postoj na vás prozradí, že jste uzavřený, máte nedostatek sebevědomí, jste nervózní, zaujímáte obranný postoj, nesouhlasíte a podobně. Co když si ale kandidát těsně před pohovorem polil kravatu či košili kávou, a rukama chce zamaskovat skvrnu?

Na všech našich přednáškách a seminářích klientům sdělujeme, že někteří lidé umí být skvělí při získávání práce. Oslní vás svou připraveností, žoviálností a skoro dokončují při pohovoru věty za vás. Po jejich nástupu však můžete brzy litovat, že jste se rozhodli tohoto člověka přijmout. Nejen že nepracuje, ale vytváří špatnou atmosféru v týmu. Tito lidé mají také přístup ke knihám o neverbální komunikaci, mají načteno, jaká gesta mohou používat a jak vám mají sehrát pěkné „divadlo“, aby zapůsobili.

Proto doporučuji, abyste se při pohovorech zaměřili na REÁLNÉ VÝSLEDKY, které dotyčný měl ve svých předchozích zaměstnáních, a neverbální komunikaci nechali být. Raději se ptejte uchazeče na to, jaké byly jeho přínosy pro předešlou firmu, a ne sami sebe, co které gesto může znamenat.

A v neposlední řadě nezapomeňte zjistit úroveň jeho motivace, abyste věděli, do jaké míry to bude loajální pracovník – „srdcař“, co bude kopat za váš tým.

Zdoj fotografií: Thinkstock

A jak bezpečně rozpoznat produktivitu a motivaci u kandidátů?

To vás naučíme na našem dvoudenním semináři Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů moc "nemazlí", když ví, že jim to pomůže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty pravé nebo nastavit fungující personální oddělení.

Rutinér, milovník změn a vedení firmy. Vražedná kombinace, nebo příběh s dobrým koncem?


Sehrané vedení se vzájemným porozuměním i v době krize je úspěšnější nežli nesjednocené vedení, které se dohadovalo už před krizí. To je asi každému nad slunce jasné. Co když máme ale ve vedení dva úspěšné, rozumné manažery, z nichž je ale jeden milovníkem změn a druhý upřednostňuje rutinu a raději nic nemění? Je možné tyhle pohledy na věc sladit tak, aby se firma i se svými lidmi nerozpadla na kousky a oba si o sehraném vedení nemuseli nechat jen zdát? Podívejme se na jeden konkrétní příklad.

celý článek

Mårten Runow: To nejhorší řešení kritické situace je nedělat nic


Marten Runow už poznal příběhy tisíce firem, a proto jsme věděli, že jeho pohled na kritické okamžiky, které mnoho z nich prožívalo a prožívá, nám toto téma osvětlí i z dalšího úhlu. Co má dělat šéf firmy, když se firmě nedaří? Jak v tu chvíli zacházet s lidmi, které má na palubě? Nebo jak má šéf jako někdo, na koho jsou upřeny nejedny oči, ustát stres, který je s takovým obdobím nepochybně spojen? Pojďme si spolu s Martenem Runowem na tyhle otázky odpovědět

celý článek

Personalistka a šéf: Je důležité najít potenciál člověka a dále ho rozvíjet


Najít motivaci u svých lidí je základ úspěšného podnikání. Pokud zaměstnáváte zdravotně znevýhodněné osoby, může být hledání obtížnější. I přesto MYJÓMI družstvo invalidů, které se věnuje především ručním kompletačním a montážním pracím, zaměstnává bezmála čtyři stovky lidí s nějakým typem zdravotního znevýhodnění. Máme tu pro vás dvojrozhovor se spolumajitelem a současně předsedou představenstva MYJÓMI družstva invalidů Petrem Horkým a personalistkou společnosti Alenou Drábkovou.

celý článek

JAN COUFAL: Pokud firma nemůže fungovat bez vás, jste pro ni obrovským nebezpečím


Jestli se vám někdy zdálo, že jednoduchost je známkou slabosti, či dokonce neodbornosti, při rozhovoru s výkonným ředitelem společnosti CZECH PROMOTION group, s.r.o., by vás tohle zdání asi rychle přešlo. Jan Coufal je prototypem úspěšného, profesionálního a zároveň velmi lidského a skromného šéfa firmy, který vám velmi jasně a nekomplikovaně vysvětlí, že dělat chyby je to nejlepší pro váš růst.

celý článek