Neverbální komunikace při pohovoru. Sledovat či ignorovat?

Již několikrát jsem se setkala s tím, že personalisté či lidé, kteří mají na starosti výběr zaměstnanců, se hodně zajímají o neverbální komunikaci. Čtou různé knihy a články, aby kandidáty u pohovorů co nejvíce „prokoukli“. Musím říci, že je skvělé, že se chtějí ve své práci zlepšovat a zdokonalovat, že svou práci neberou na lehkou váhu a chtějí ji dělat dobře. Otázkou však zůstává, do jaké míry je právě analýza toho, jak uchazeč neverbálně komunikuje, účinným nástrojem pro výběr toho pravého zaměstnance.


Když si internetového vyhledavače zadáte „neverbální komunikace u pohovoru“, zobrazí se vám přes 200 000 odkazů. Některé články přímo seznamují kandidáty s tím, jak mají uzpůsobit svou neverbální komunikaci pro pracovní pohovor. Radí nám, jak vcházet do dveří, jak podávat ruku, sedět na židli, udržovat oční kontakt či gestikulovat tak, abychom působili sebejistě. Jaké „rady“ v těchto návodech najdete? Například tyto:
 

  • Nehrajte si s prstýnkem či jiným předmětem v ruce – značí to vaší nejistotu.
  • Pokud stojíte, pak stůjte pevně oběma nohama na zemi. Nepřenášejte váhu na jednu nohu – značí to opět vaší nejistotu.
  • Udržujte oční kontakt. Pokud odvracíte pohled do levého horního rohu, znamená to, že přemýšlíte. Pokud však na pravou stranu, lžete.
  • Usmívejte se (i kdyby měl být váš úsměv křečovitý). Mrzouty totiž nikdo do své firmy nechce.
  • Zrcadlete (napodobujte) chování personalisty nebo jiného člověka, který s vámi pohovor vede – bude to značit souhru mezi vámi a daným člověkem a vytvoříte si větší sympatie.
  • Během pohovoru je nejlepší mít ruce na stole dlaněmi nahoru. Naznačujete tak, že máte co nabídnout a jste ochotný přijmout jejich argumenty a přemýšlet o nich.
  • Prsty spojené do špičky mohou být zase signálem, že pozorně posloucháte, a jste plně koncentrován na to, co vám sdělují.
performia- neverbální komunikace

Nejhorší, čeho se však prý můžete dopustit, je to když máte ruce zkřížené na prsou! Tenhle postoj na vás prozradí, že jste uzavřený, máte nedostatek sebevědomí, jste nervózní, zaujímáte obranný postoj, nesouhlasíte a podobně. Co když si ale kandidát těsně před pohovorem polil kravatu či košili kávou, a rukama chce zamaskovat skvrnu?

Na všech našich přednáškách a seminářích klientům sdělujeme, že někteří lidé umí být skvělí při získávání práce. Oslní vás svou připraveností, žoviálností a skoro dokončují při pohovoru věty za vás. Po jejich nástupu však můžete brzy litovat, že jste se rozhodli tohoto člověka přijmout. Nejen že nepracuje, ale vytváří špatnou atmosféru v týmu. Tito lidé mají také přístup ke knihám o neverbální komunikaci, mají načteno, jaká gesta mohou používat a jak vám mají sehrát pěkné „divadlo“, aby zapůsobili.

Proto doporučuji, abyste se při pohovorech zaměřili na REÁLNÉ VÝSLEDKY, které dotyčný měl ve svých předchozích zaměstnáních, a neverbální komunikaci nechali být. Raději se ptejte uchazeče na to, jaké byly jeho přínosy pro předešlou firmu, a ne sami sebe, co které gesto může znamenat.

A v neposlední řadě nezapomeňte zjistit úroveň jeho motivace, abyste věděli, do jaké míry to bude loajální pracovník – „srdcař“, co bude kopat za váš tým.

Zdoj fotografií: Thinkstock, Freepik.com

A jak bezpečně rozpoznat produktivitu a motivaci u kandidátů?

To vás naučíme na našem dvoudenním semináři Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku. Do každé práce se vrhá s nováčkovským nadšením, i když už je ostříleným profesionálem. Její agenda je široká, nejčastěji ale přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Její přednášky jsou opravdovým zážitkem – Hanka totiž do nich vkládá energii sobě vlastní a účastníci seminářů oceňují její upřímnost a otevřenost, se kterou s nimi jedná. Kromě přednášek a seminářů také pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty správné kolegy nebo nastavit fungující personální oddělení.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek