Neverbální komunikace při pohovoru. Sledovat či ignorovat?

Již několikrát jsem se setkala s tím, že personalisté či lidé, kteří mají na starosti výběr zaměstnanců, se hodně zajímají o neverbální komunikaci. Čtou různé knihy a články, aby kandidáty u pohovorů co nejvíce „prokoukli“. Musím říci, že je skvělé, že se chtějí ve své práci zlepšovat a zdokonalovat, že svou práci neberou na lehkou váhu a chtějí ji dělat dobře. Otázkou však zůstává, do jaké míry je právě analýza toho, jak uchazeč neverbálně komunikuje, účinným nástrojem pro výběr toho pravého zaměstnance.


Když si internetového vyhledavače zadáte „neverbální komunikace u pohovoru“, zobrazí se vám přes 15 000 odkazů. Některé články přímo seznamují kandidáty s tím, jak mají uzpůsobit svou neverbální komunikaci pro pracovní pohovor. Radí nám, jak vcházet do dveří, jak podávat ruku, sedět na židli, udržovat oční kontakt či gestikulovat tak, abychom působili sebejistě. Jaké „rady“ v těchto návodech najdete? Například tyto:
 

  • Nehrajte si s prstýnkem či jiným předmětem v ruce – značí to vaší nejistotu.
  • Pokud stojíte, pak stůjte pevně oběma nohama na zemi. Nepřenášejte váhu na jednu nohu – značí to opět vaší nejistotu.
  • Udržujte oční kontakt. Pokud odvracíte pohled do levého horního rohu, znamená to, že přemýšlíte. Pokud však na pravou stranu, lžete.
  • Usmívejte se (i kdyby měl být váš úsměv křečovitý). Mrzouty totiž nikdo do své firmy nechce.
  • Zrcadlete (napodobujte) chování personalisty nebo jiného člověka, který s vámi pohovor vede – bude to značit souhru mezi vámi a daným člověkem a vytvoříte si větší sympatie.
  • Během pohovoru je nejlepší mít ruce na stole dlaněmi nahoru. Naznačujete tak, že máte co nabídnout a jste ochotný přijmout jejich argumenty a přemýšlet o nich.
  • Prsty spojené do špičky mohou být zase signálem, že pozorně posloucháte, a jste plně koncentrován na to, co vám sdělují.
performia- neverbální komunikace

Nejhorší, čeho se však prý můžete dopustit, je to když máte ruce zkřížené na prsou! Tenhle postoj na vás prozradí, že jste uzavřený, máte nedostatek sebevědomí, jste nervózní, zaujímáte obranný postoj, nesouhlasíte a podobně. Co když si ale kandidát těsně před pohovorem polil kravatu či košili kávou, a rukama chce zamaskovat skvrnu?

Na všech našich přednáškách a seminářích klientům sdělujeme, že někteří lidé umí být skvělí při získávání práce. Oslní vás svou připraveností, žoviálností a skoro dokončují při pohovoru věty za vás. Po jejich nástupu však můžete brzy litovat, že jste se rozhodli tohoto člověka přijmout. Nejen že nepracuje, ale vytváří špatnou atmosféru v týmu. Tito lidé mají také přístup ke knihám o neverbální komunikaci, mají načteno, jaká gesta mohou používat a jak vám mají sehrát pěkné „divadlo“, aby zapůsobili.

Proto doporučuji, abyste se při pohovorech zaměřili na REÁLNÉ VÝSLEDKY, které dotyčný měl ve svých předchozích zaměstnáních, a neverbální komunikaci nechali být. Raději se ptejte uchazeče na to, jaké byly jeho přínosy pro předešlou firmu, a ne sami sebe, co které gesto může znamenat.

A v neposlední řadě nezapomeňte zjistit úroveň jeho motivace, abyste věděli, do jaké míry to bude loajální pracovník – „srdcař“, co bude kopat za váš tým.

Zdoj fotografií: Thinkstock

A jak bezpečně rozpoznat produktivitu a motivaci u kandidátů?

To vás naučíme na našem dvoudenním semináři Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů moc "nemazlí", když ví, že jim to pomůže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty pravé nebo nastavit fungující personální oddělení.

Václav a Barbora z VASKY: Mladá generace si často neuvědomuje, jak se má dobře


Oba už v teenagerovském věku lákal svět podnikání. On založil v osmnácti letech svou vlastní firmu na výrobu bot, která má dnes stamilionový roční obrat. Ona od svých devatenácti vyzkoušela nemálo různých prací a dnes je srdcem Vaškovy firmy. „Kéž bych byla v jejich věku tak uvědomělá jako oni,“ řekla jsem si po rozhovoru s nimi. O koho jde? O Václava Staňka, majitele obuvnické značky Vasky, a Barboru Čápkovou, jeho personalistku.

celý článek

Co nám o našich lidech řekla doba home officová?


To, že nám doba pandemická v mnohém otevřela oči, je zřejmé. V oblasti výkonnosti a loajality zaměstnanců zažívalo mnoho firem doslova očistec. O to bolestivější procitnutí to bylo, když to přišlo do zcela idylické doby, kdy panoval všeobecný blahobyt. Zaměstnanci si mohli práci vybírat a zaměstnavatelé si často ani nevšimli, že platí za nedokonalou, nedokončenou nebo pomalou práci. Poučili jsme se? A na co bychom si nově měli dát pozor?

celý článek

5 tipů pro hladkou spolupráci HR a vedoucího při náboru


Jak by mělo personální oddělení komunikovat s vedoucími, když vybírá nové zaměstnance do jejich týmu? Máme pro vás 5 tipů.

celý článek

Víte, kdo brzdí vaši firmu?


Brzdič, skrytý nepřítel, had, travič studní – to všechno jsou výrazy (a zazněly i peprnější), které popisují člověka, který rozkládá firmu zevnitř. Bývá těžké ho objevit, protože se dokáže umně skrýt. Čím vyšší IQ má, tím lépe umí všechno kolem sebe zkomplikovat. Těžko se tak rozplétá klubko zmatených informací, které se po firmě šíří. Jak někoho takového rozpoznat a nesplést si ho s někým, kdo prostě jen občas nemá svůj den?

celý článek