JAK VÉST POHOVOR: Profesionální herec, nebo skvělý uchazeč?

Seděl vám na pohovoru někdy kandidát, ze kterého jste byli nadšení? Uměl velmi působivě hovořit a dokonce vypadal jako opravdový profesionál? Občas jste se ale ztratili v jeho výkladu a měli jste pocit, že toho ví více než vy, a tak už nebylo třeba se na nic víc ptát? Nenechte se oklamat krásnými slovy. I tyto "pohovorové profesionály" můžete mít pod kontrolou. Můžete jednoduše zjistit, jestli před vámi sedí šampion, nebo herec.


Čeho si všímat při pracovním pohovoru?

  • Je velmi důležité vzít v úvahu „skutečné výsledky“ uchazeče. To, že už v minulosti pracoval a může to prokázat, je mimořádně důležité. Proto v této oblasti ověřování musíte být i vy mimořádně zvědaví. Neklaďte zvědavosti hranice.
  • Vyvarujte se těch, kteří nedokážou poskytnout žádný důkaz o svém úspěchu v předcházejících zaměstnáních a nedosáhli žádných dobrých výsledků.

Když je člověk opravdu produktivní, v popisu své produkce nemá žádná „bílá místa“, která nejsou jednoduše vysvětlitelná. Produktivní lidé si většinou velmi dobře pamatují svoje výsledky a odpovědi se vám od nich dostane jednoduše.

O dobré produkci určitě svědčí, když člověk nemá žádné problémy prokázat, že v předcházejících zaměstnáních měl vysokou úroveň produkce. Jasně vám popíše, jak se k výsledku dostal a kolik akcí pro tento výsledek musel udělat. Dobrým ukazatelem je, když se v průběhu let jeho osobní produkce zvyšovala. Je dobré si všímat i toho, zda kandidát zvládal v minulosti složité situace.

Performia- jak vést pohovor

Jak u pohovoru rozeznat "herce" od opravdu skvělého uchazeče?

  1. Pokud kandidát velkoryse odpovídá, že díky němu fungoval systém, fungoval tým, fungovala firma, zeptejte se: „Když bychom přišli do vaší firmy, jak bychom zjistili, že to funguje?" Šampión vám přesně popíše, jak se k tomu dostal a jaká čísla musel generovat. „Herec“, který za sebou výsledky nemá, bude mít problém.
  2. Pokud vám kandidát utíká od tématu, opakujte otázku do té doby, dokud nedostanete odpověď. I když se vám bude zdát, že to není vhodné.
  3. Pokud uchazeč často používá cizí slova, nechte si je vysvětlit tak, abyste je plně pochopili. Nebojte se zeptat. Někteří kandidáti spoléhají na to, že se nezeptáte.
  4. Pokud nechápete, co vám říká, zeptejte se: „Jak to myslíte?“ Buďte v roli „zjišťovatele“.

Na konci pohovoru musíte mít jasnou představu o tom, co hodnotného kandidát vytvořil. Pokud nic takového nenajdete, pravděpodobně máte před sebou „herce“.

Nikdo nechce do svého mužstva najmout útočníka, který nikdy nedal gól!

Zdroj fotografií: Thinkstock

Necítíte se stále při ověřování produktivity jistí a máte otazníky?


Přijďte si k nám ověřování natrénovat a získat si tak jistotu ve vedení výběrového řízení.
Seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým je právě pro toto určen.


O autorovi článku

Renata Krutská

Pro Renatu je oblast personalistiky něco jako koníček. Ráda lidem věci usnadňuje a otevírá jim nové obzory. Pro své klienty by se rozdala, hlavně aby jim co nejlépe pomohla. Stará se o klienty v Praze a Severních Čechách.

Z PRAXE: Jak může změna inzerce vylepšit nábor?


„Požadujeme/nabízíme“ už v inzerátech na obsazované pozice dávno patří do starého železa, dá-li se to tak říct. Inzerce může vypadat úplně jinak a při jejím šíření jsou nejúspěšnější ti, kdo neztrácejí kreativitu. Podívali jsme se na to s těmi, kdo před nějakou dobou svůj přístup k inzerování volných pozic ve firmě změnili. Co jim to přineslo a co je podle nich to nejzásadnější? To se dozvíte v jejich odpovědích na následující otázky.

celý článek

Když nemáte dobře motivované lidi, žádné benefity to nezachrání


Práce se pořád ještě z velké části bez lidí prostě neudělá, a tak je tu jeden nástroj, který vám jako manažerovi může výrazně pomoci, když víte, jak s ním zacházet – motivace. I proto jsem pro vás vytáhli z našich nejčtenějších článků o motivaci to nejpodstatnější. Věříme, že vám to bude k užitku.

celý článek

Úzké propojení HR a vedení je pro úspěch zásadní, shodují se ředitelé českých firem


I když se koncept PPM jeví jako nový a moderní, neznamená to, že už jej v některých firmách přirozeně nepoužívají. Právě takové firmy jsme pro vás našli a já jsem zvědavá, jak to máte v porovnání s nimi vy. Jsou tam podobné znaky? Pak vám gratuluji! Máte na čem pracovat? To je normální, vždy je co zlepšovat.

celý článek

Flexibilita je téma dneška! Rozhodovat bude, jestli se s ní správně vypořádáme


Home office, sdílená pracovní místa, měnící se pracovní doba nebo práce ze zahraničí. To jsou témata současného světa byznysu, která se skloňují až příliš často na to, abychom je mohli ignorovat. A všechna kladou na firmy stejný nárok – flexibilitu. Proto jsme se podívali do dvou českých firem, abychom viděli, jak se s ní vypořádávají. V obou případech jde evidentně o úspěšný model plný inspirace.

celý článek