Petr Havlík, výkonný ředitel firmy SWELL, je jedním z těch, kteří ušli kus obdivuhodné cesty a stále jsou si vědomi, jak důležití jsou pro firmu lidé. V rozhovoru jsme si mimo jiné povídali o tom, jakým způsobem hledají do firmy ty správné „srdcaře“ a v čem jsou technické pozice kreativní.
 

Rozhovor vyšel v 9. čísle časopisu DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY. I když je rozhovor z roku 2014, je až překvapivě současný a hodící se na dnešní dobu. A právě proto - abychom vás inspirovali - jsme se rozhodli dát tento rozhovor v online verzi na náš blog.


Vaše firma je na trhu už od roku 1993. Kdy jste na „palubu“ naskočil vy?

Nalodil jsem se během přílivu v létě 2007, jako jeden ze tří nových obchodníků. Bylo to v době rozvoje obchodu vůči novým zákazníkům a měli jsme před sebou hodně zajímavé práce.  

V současné době jste výkonným ředitelem firmy. Jakou cestu jste k tomuto musel ujít?

Myslím, že na té cestě ještě jsem. K dosavadní roli obchodníka jsem postupně přibral vedení útvaru marketingu a obchodu. Vedle směrování obchodních kapacit jsme se tedy v týmu naplno pustili do tvorby strategie značky, veškerých komunikačních aktivit vně i dovnitř firmy, a samozřejmě zajišťování marketingových vstupů pro strategii firmy. Se stávajícími kolegy, vedoucími ostatních útvarů, jsme úspěšně absolvovali nedávnou změnu vlastníka naší firmy na finanční fond. Z té vyplynula potřeba převzít roli výkonného ředitele některým ze stávajících členů managementu. Ze strany vlastníků jsem byl k této roli pozván, tak jsem se zhluboka nadechl a udělal další krok. Cestu plnou nových zkušeností a učení teď vidím především před sebou.

Umíte jednoduše shrnout, čím se vaše firma zabývá?

Poskytujeme vývojové služby firmám, které vyrábějí automobily nebo jejich součásti. Naši lidé například vyvíjejí karoserie automobilů a řadu plastových dílů, které můžete vidět v autě nebo na autě. Tak, aby se představy designérů automobilek mohly nakonec zhmotnit ve výrobě.

Pozice ve vaší firmě jsou hodně technické. Může se tedy zdát, že v práci není příliš velký prostor pro kreativitu. U vás je to ale jinak, že?

Rozhodně. Například postup, jakým konstruktér dojde k požadovanému výsledku nebo jaký nový detail v tom či onom místě navrhne, tak aby celek fungoval a byl vyrobitelný, stojí a padá na jeho vlastních nápadech a zkušenostech. U výpočtářů je zase ohromně důležitý dobrý nápad při stavbě co nejjednoduššího výpočetního modelu při zachování fyzikálních principů, který nám v co nejkratším čase dá odpověď, co a jak se s prověřovaným dílem například při zatížení děje. Kolegové ve zkušebně často vymýšlejí úplně nové testy pro ověření vlastností součástek, které nikdy předtím zkoumány nebyly. Tady jede technická tvořivost na plné obrátky. A při ladění technologií lisování složitých hliníkových komponentů je v prototypové dílně často potřeba hodně kreativity a trpělivosti.

PROFIL: Petr Havlík

Studoval nejprve techniku a vývoj, později marketing a management. Když se po deseti letech v lékařské technice, už v obchodní činnosti, a po rodičovské dovolené rozkoukával, řekl mu jeho spolužák a kamarád o pozici obchodníka ve SWELLu. O oboru automotive tehdy moc nevěděl, ale vrhl se do něho. Dnes je výkonným ředitelem společnosti a je evidentní, jak moc ho to baví. Ve volném čase se věnuje dětem a svému domu. Má rád sporty a aktivity v přírodě (horolezectví, divokou vodu, námořní jachting atd.) Také má rád muziku, které se věnuje i aktivně (hra na kytaru, flétny, saxofony).

Co považujete za nejzajímavější na práci vývojářů?

Určitě právě zmíněný prostor pro tvořivost, uplatnění vlastních nápadů. Dobrodružství hledání nejistého výsledku. Práci se špičkovými technologiemi. Podíl na vývoji tak technologicky i emočně nabitých objektech, jako jsou auta. Ohlédnout se za kolemjedoucím autem a vidět na něm výsledek svojí práce je rozhodně silný pocit.

V čem si myslíte, že máte oproti konkurenci výhodu? Jak z hlediska produktů firmy, tak z hlediska zaměstnavatele

V lidech. Tady odpovídám bez váhání a bez pochyby. U nás se potkávají opravdoví srdcaři, techničtí odborníci na svou oblast, kteří svojí práci navíc dávají svůj zápal. Zároveň to jsou fajn lidé, otevření a komunikativní, kteří dokážou výsledky své práce předat a srozumitelně vysvětlit tak, aby pro zákazníky byly opravdu užitečné. Další sílou SWELLu je rychlost odezvy, za kterou nám naši zákazníci často děkují.

Na vašich stránkách, kde inzerujete volné pozice, máte i vyjádření svých zaměstnancům k tomu, jak se jim u vás pracuje. Co nejlákavějšího svým zaměstnancům nabízíte?

Práci na skvělých věcech, práci ve firmě s fajn lidmi, práci v příjemném regionu, kde se i po práci dobře žije. Prostor pro seberealizaci, sebevzdělávání a odborný růst, pro ty nejlepší pak možnost uplatnit se ve špičce svého oboru, u nás i v zahraničí.

Když se dostaneme k tématu tohoto čísla – inzerci, jaký kanál pro inzerci se vám nejvíce osvědčil?

Určitě web a internetový prostor obecně, jehož možnosti chceme dále rozvíjet a užitečně využívat. Aktivní komunikací vůči našim zaměstnancům a jejich motivací podporujeme přímé reference. Snažíme se komunikovat několika kanály v celé šířce spektra od možných budoucích techniků až po hotové profíky.

Ve vašem oboru je velmi důležité technické vzdělání. Děláte nějaké netradiční aktivity pro to, abyste si nalákali třeba rovnou studenty technických oborů?

Ve vlastních aktivitách myslím nijak výjimeční nejsme, mezi globálními vývojovými firmami najdeme mnoho obdivuhodných aktivit vůči technickým školám. Jsme aktivní na studentských burzách technických vysokých škol, podporujeme odborné vzdělávání či studentské technické týmy, vedeme studentské praxe a diplomové práce u nás, pravidelně pořádáme exkurze v našem zázemí. Povědomí o značce SWELL, vývoji a technice obecně, šíříme už nejen na vysokých a středních školách, ale vítáme u nás i žáky regionálních základních škol. A stejně tak jejich pedagogy. Tištěná média s představováním našich vývojářů a jejich práce také neopomíjíme. Pro stávající profesionální vývojáře v automobilovém průmyslu pak pořádáme každoročně v listopadu odborný seminář VVA – výzkum a vývoj v automobilovém průmyslu.

Povedené inzeráty, které vytvořila firma SWELL, aby přilákala studenty technických škol.

Byl jste také šéfem marketingu, takže vám pojem „personální marketing“ asi nebude cizí. Jak moc je dle vás důležité nová místa a firmu směrem k potenciálním zaměstnancům propagovat?

Myslím, že předchozí odpovědi můj názor naznačují. Jako klíčové prvky u nás vidím náhled do činností našich konkrétních lidí a dobře cílenou, konzistentní a dlouhodobou komunikaci, vycházející z poznané esence značky a jasně stanovené komunikační strategie.

Co dle vás ve vaší inzerci nejvíce přitahuje nové lidi do vaší firmy?

Lidé ve firmě, region, pestrost práce či vůně automobilové vývojařiny? Každý má bezpochyby svůj vlastní motiv.

Rozhovor vedla: Barbora Hartmannová

Zdroj fotografií: archiv firmy SWELL

Chcete i vy vědět, jak oslovit ty správné uchazeče a koho si do týmu vybrat? 


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek