Doba covidová nám ukázala, že home office je možný na více pozicích, než jsme si mysleli. Firmy byly do značné míry donuceny vzhledem k okolnostem přejít na tento styl práce bez ohledu na to, zda se jim to líbí, či nikoliv. Jak na to ale reagují zaměstnanci a jaká mohou mít sdílená pracovní místa úskalí?


Samozřejmě zde nemluvíme o pracovních místech, kde je nutná fyzická přítomnost na pracovišti (např. výroba, sklady apod.). Během této poslední doby některé organizace vycítily příležitost k jistému zefektivnění a úspoře prostředků. Proč platit zbytečně za kanceláře, když mí lidé mohou pracovat z domova? A tak posílil trend sdílených pracovních míst.

Tato myšlenka je každopádně dobrá a každá firma toho do určité míry může využít. Je však třeba brát v potaz potřeby zaměstnanců. Ne každému totiž vyhovuje, že nemá své pevně přidělené pracovní místo. Není to o neochotě daného jedince se přizpůsobit novým podmínkám, ale o osobnostním nastavení. 

Existuje totiž skupina zaměstnanců, kteří si libují v ustálené náplni práce a stabilním prostředí kolem sebe. Každá změna je pro ně náročná, protože obsahuje návyky na něco nového. Potřebují cítit obrovskou vnitřní jistotu v tom, co dělají a kde se pohybují, a i drobná změna v týmu či pracovním místě je pro ně rušivým elementem. Rozhodně o tomto typu osobnosti nemůžeme říct, že je to špatný pracovník. Jen má své potřeby, a pokud je firma nebude brát v potaz, může se stát, že dojde k zaměstnancovu odchodu.  

Také je třeba brát v potaz stmelování kolektivu, které bude díky sdílení pracovních míst náročnější. Část zaměstnanců bude stále na home officu a je dost možné, že někteří lidé se nikdy osobně nepotkají. Toto je jedna z velkých výzev pro management a HR, se kterou se musí do budoucna vypořádat. Jinak je zde totiž riziko, že se z naší firmy stane skupina individualit, která si chodí do práce odpracovat jen nutnou pracovní dobu a to bez zájmu o ostatní členy týmu či jiná oddělení. 

Takže sdílená pracovní místa mají určitě své nesporné výhody a je škoda jich nevyužít. Jen je třeba brát v potaz potřeby jednotlivců a klást velký důraz na aktivity, které podpoří týmovou spolupráci a ochotu táhnout za jeden provaz. Než podlehnete svodům tohoto trendu, zaměřte se na to, co na to vaši lidé a jak jste schopni tento způsob práce ukočírovat. 

Zdroj fotografií: Freepik.com

Chcete vědět, jak poznat a správně využít potenciál svých zaměstnanců? 


KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek