Sdílená pracovní místa. Pro někoho výhoda, pro někoho peklo
Doba covidová nám ukázala, že home office je možný na více pozicích, než jsme si mysleli. Firmy byly do značné míry donuceny vzhledem k okolnostem přejít na tento styl práce bez ohledu na to, zda se jim to líbí, či nikoliv. Jak na to ale reagují zaměstnanci a jaká mohou mít sdílená pracovní místa úskalí?
Samozřejmě zde nemluvíme o pracovních místech, kde je nutná fyzická přítomnost na pracovišti (např. výroba, sklady apod.). Během této poslední doby některé organizace vycítily příležitost k jistému zefektivnění a úspoře prostředků. Proč platit zbytečně za kanceláře, když mí lidé mohou pracovat z domova? A tak posílil trend sdílených pracovních míst.
Tato myšlenka je každopádně dobrá a každá firma toho do určité míry může využít. Je však třeba brát v potaz potřeby zaměstnanců. Ne každému totiž vyhovuje, že nemá své pevně přidělené pracovní místo. Není to o neochotě daného jedince se přizpůsobit novým podmínkám, ale o osobnostním nastavení.
![](https://www.performia.cz/files/responsive/360/0/il-divka-za-stolem-freepik.jpg 360w,https://www.performia.cz/files/responsive/640/0/il-divka-za-stolem-freepik.jpg 640w,https://www.performia.cz/files/responsive/980/0/il-divka-za-stolem-freepik.jpg 980w,https://www.performia.cz/files/responsive/1280/0/il-divka-za-stolem-freepik.jpg 1280w,https://www.performia.cz/files/responsive/1920/0/il-divka-za-stolem-freepik.jpg 1500w)
Existuje totiž skupina zaměstnanců, kteří si libují v ustálené náplni práce a stabilním prostředí kolem sebe. Každá změna je pro ně náročná, protože obsahuje návyky na něco nového. Potřebují cítit obrovskou vnitřní jistotu v tom, co dělají a kde se pohybují, a i drobná změna v týmu či pracovním místě je pro ně rušivým elementem. Rozhodně o tomto typu osobnosti nemůžeme říct, že je to špatný pracovník. Jen má své potřeby, a pokud je firma nebude brát v potaz, může se stát, že dojde k zaměstnancovu odchodu.
Také je třeba brát v potaz stmelování kolektivu, které bude díky sdílení pracovních míst náročnější. Část zaměstnanců bude stále na home officu a je dost možné, že někteří lidé se nikdy osobně nepotkají. Toto je jedna z velkých výzev pro management a HR, se kterou se musí do budoucna vypořádat. Jinak je zde totiž riziko, že se z naší firmy stane skupina individualit, která si chodí do práce odpracovat jen nutnou pracovní dobu a to bez zájmu o ostatní členy týmu či jiná oddělení.
Takže sdílená pracovní místa mají určitě své nesporné výhody a je škoda jich nevyužít. Jen je třeba brát v potaz potřeby jednotlivců a klást velký důraz na aktivity, které podpoří týmovou spolupráci a ochotu táhnout za jeden provaz. Než podlehnete svodům tohoto trendu, zaměřte se na to, co na to vaši lidé a jak jste schopni tento způsob práce ukočírovat.
Zdroj fotografií: Freepik.com
Chcete vědět, jak poznat a správně využít potenciál svých zaměstnanců?
Další články
Přehled klíčových změn v zákoníku práce: Na co se připravit v roce 2025
Rok 2025 přinese několik změn v zákoníku práce, které mají za cíl zjednodušit administrativní procesy a zvýšit flexibilitu pracovních vztahů. Díky Petře Kubáčové z Accace Legal s.r.o. jsme připravili článek, který přináší přehled nejvýznamnějších změn, které nás čekají od ledna 2025, a zejména navrhovaných úprav, které se (k 1.12.2024) stále nacházejí v legislativním procesu.
celý článekDANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší
Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.
celý článekTéměř 200 kandidátů na brigádnickou pozici za 14 dní? Bez Performie jsem si to neuměla představit, říká ředitelka MushGO
Společnost MushGO je prodejcem vybavení pro psy a psí sporty se zaměřením na mushing (běh a jízda na koloběžce, do níž je zapojen i čtyřnohý kamarád). Má 6 zaměstnanců a v jednu chvíli potřebovali přijmout nejméně 6 brigádníků na podporu prodeje. Zdálo se jim to nemožné, ale nakonec se nám to společně vydařilo za 4 týdny a inzerce nás navíc stála necelou pětistovku.
celý článekOLDŘICH A MARCELA BEZCHLEBOVI: Rozloučit se s brzdiči je psychicky náročné, ale nutné
Z receptů ve starých kuchařských knihách vytvořili skvělé produkty a založili rodinnou konzervárnu Via Delicia v Zábřehu na Moravě. Oba jsou srdcaři, kteří svou práci milují. O to horší bylo období, kdy se museli rozloučit s neproduktivními zaměstnanci a s těmi, kdo firmu záměrně brzdili. Jak náročné to bylo a jak takovou situaci zvládnout? O tom jsem si povídala s manželi Oldřichem a Marcelou Bezchlebovými, ředitelem a ekonomkou rodinné firmy Via Delicia.
celý článek