Doba covidová nám ukázala, že home office je možný na více pozicích, než jsme si mysleli. Firmy byly do značné míry donuceny vzhledem k okolnostem přejít na tento styl práce bez ohledu na to, zda se jim to líbí, či nikoliv. Jak na to ale reagují zaměstnanci a jaká mohou mít sdílená pracovní místa úskalí?


Samozřejmě zde nemluvíme o pracovních místech, kde je nutná fyzická přítomnost na pracovišti (např. výroba, sklady apod.). Během této poslední doby některé organizace vycítily příležitost k jistému zefektivnění a úspoře prostředků. Proč platit zbytečně za kanceláře, když mí lidé mohou pracovat z domova? A tak posílil trend sdílených pracovních míst.

Tato myšlenka je každopádně dobrá a každá firma toho do určité míry může využít. Je však třeba brát v potaz potřeby zaměstnanců. Ne každému totiž vyhovuje, že nemá své pevně přidělené pracovní místo. Není to o neochotě daného jedince se přizpůsobit novým podmínkám, ale o osobnostním nastavení. 

Existuje totiž skupina zaměstnanců, kteří si libují v ustálené náplni práce a stabilním prostředí kolem sebe. Každá změna je pro ně náročná, protože obsahuje návyky na něco nového. Potřebují cítit obrovskou vnitřní jistotu v tom, co dělají a kde se pohybují, a i drobná změna v týmu či pracovním místě je pro ně rušivým elementem. Rozhodně o tomto typu osobnosti nemůžeme říct, že je to špatný pracovník. Jen má své potřeby, a pokud je firma nebude brát v potaz, může se stát, že dojde k zaměstnancovu odchodu.  

Také je třeba brát v potaz stmelování kolektivu, které bude díky sdílení pracovních míst náročnější. Část zaměstnanců bude stále na home officu a je dost možné, že někteří lidé se nikdy osobně nepotkají. Toto je jedna z velkých výzev pro management a HR, se kterou se musí do budoucna vypořádat. Jinak je zde totiž riziko, že se z naší firmy stane skupina individualit, která si chodí do práce odpracovat jen nutnou pracovní dobu a to bez zájmu o ostatní členy týmu či jiná oddělení. 

Takže sdílená pracovní místa mají určitě své nesporné výhody a je škoda jich nevyužít. Jen je třeba brát v potaz potřeby jednotlivců a klást velký důraz na aktivity, které podpoří týmovou spolupráci a ochotu táhnout za jeden provaz. Než podlehnete svodům tohoto trendu, zaměřte se na to, co na to vaši lidé a jak jste schopni tento způsob práce ukočírovat. 

Zdroj fotografií: Freepik.com

Chcete vědět, jak poznat a správně využít potenciál svých zaměstnanců? 


Z PRAXE: Jak vidí české firmy budoucnost nejen v oblasti HR


Nikdy jsme nezažili tak intenzivní využití moderních technologií a internetu jako v době „koronavirové krize“. Jak to ovlivnilo a ovlivní české firmy a jak v budoucnu udržet krok nejen v oblasti personální takovým způsobem, abychom nebyli překvapeni? Na to jsme se podívali s těmi, kteří to zažívají přímo v praxi.

celý článek

Zkrácená pracovní doba. Krok k efektivitě, nebo do pekel?


V poslední době se u firem čím dál častěji setkáváme s úvahami o zkrácené pracovní době pro zaměstnance. Několik z nich už se do toho rovnou v praxi pustilo. Otázkou ale je, komu to ve výsledku doopravdy pomohlo – pracovitým tahounům nebo těm, kteří se ani před tím moc nepředřeli?

celý článek

Mårten Runow: Novodobý HR manažer by se měl zaměřit na produktivitu personálu


Mårten Runow zakladatelem společnosti Performia International působící ve Švédsku se snaží vnášet do oblasti HR zdravý rozum. Letos v květnu přijel do Prahy na konferenci Moderní trendy HR a hovořil o tom, jak uplynulé roky změnily práci v HR a o tom, jaká bude budoucnost HR a jaké místo v ní zaujme tzv. Personnel Productivity Management™.

celý článek

6 nejčastějších chyb, které děláme při onboardingu


Proces etablování nováčka na nový post, moderně nazývaný onboarding, je velmi klíčové období nejen pro samotného pracovníka, ale i pro celou firmu. V době, kdy firmám často chybí pracovní síla, jsou současní pracovníci mnohokrát přetěžovaní a čekají na nového člena týmu jako na spásu.

celý článek