Předsudky v náboru. Kde se berou, co mohou způsobit a jak s nimi pracovat? Zeptali jsme se několika našich klientů, jestli se oni sami v roli kandidátů s předsudky setkali, jestli si uvědomují, že jejich vlastní pohled na kandidáty může být předsudky ovlivněný, a jak se dívají na to, když se říká „mladí nechtějí pracovat“.

Tento článek vyšel ve 33. čísle časopisu DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY.


1. Setkali jste se s nějakými předsudky, když jste byli v pozici kandidáta? Pokud ano, s jakými?
2. Pozorovali jste při náboru zaměstnanců, že máte vy sami nějaký předsudek? Jaký to byl a jak jste se s ním vypořádali?
3. Jak může člověk podle vás rozlišit předsudek od reality?
4. V poslední době se nejvíce mluví o tom, že současná mladá generace nechce pracovat. Myslíte si to také?

Přemysl Škaloud
ředitel společnosti MYERS Group s.r.o.

1. Naštěstí nesetkal, a to hlavně díky tomu, že jsem na pozici kandidáta byl pouze jednou. Svou pracovní kariéru jsem začínal v rodinné firmě a po krátkém odskočení do korporátu jsem si už byl vždy sám vlastním šéfem.

2. Bohužel mám velmi špatnou zkušenost s mladými lidmi, kdy nám při rozjezdu společnosti MYERS skupina mladých obchodníků málem položila celou firmu.

Přemysl Škaloud ředitel společnosti MYERS Group s.r.o.

Není to vyloženě předsudek, spíše jsem u mladších kandidátů více na pozoru. Náš obchodní tým v MYERS je složený převážně z obchodníků ve věkové skupině padesáti a více let. Skvěle nám to funguje, protože naši zákazníci chtějí zkušenost a stabilitu, a to se získá hlavně tak, že má člověk už něco za sebou nejen pracovně, ale i v životě.

3. Ke každému uchazeči přistupovat individuálně, neházet jej do jednoho pytle k ostatním, ale dát si tu práci člověka poznat a udělat si obrázek. Stojí to za to, protože i my jsme našli mezi mladými toho „jednorožce“, který je pro naši firmu obrovským přínosem. V Performii mi jednou řekli, že životopis je pouze vizitka se jménem a telefonním číslem uchazeče, a já se toho úspěšně držím.

4. Koresponduje to s mou předchozí odpovědí, nedá se to paušalizovat. Myslím si, že více než věk o tom rozhoduje výchova, v jakém prostředí člověk vyrůstal a žije, jestli má „vnitřní motor“, který ho posouvá dál. Navíc z vlastní zkušenosti vím, že i mezi staršími je spousta lidí, kteří nechtějí pracovat a jen se nechají vézt ostatními na „káře“.

Jaroslav Belza jednatel společnosti JB s.r.o.

Jaroslav Belza
jednatel společnosti JB s.r.o.

1. Ano, v mém prvním zaměstnání jsem se setkal s předsudkem, že dokud nebudu mít dostatek zkušeností z práce, nemohu být dobrý technik. Nakonec jsem z práce po čtyřech měsících odešel.

2. Ano, setkávám se nejčastěji s tím, že u mladých lidí není možné ověřit referenci, protože nemají srovnatelné pracovní zkušenosti. 

Snažím se rozšiřovat povědomí o tom, že reference nemusíme sbírat jenom v pracovní rovině. Současně se také potýkám s předsudkem, že mladí brzy odejdou na jiné místo, jen co se něco naučí. Učinil jsem rozhodnutí, že jedním z účelů existence naší společnosti je právě učit.

3. Jednoznačně ověřením výsledků. Je to velmi dobrý nástroj k tomu, jak rozeznat předsudek od skutečných vlastností kandidáta.

4. Na úpadek morálky u nadcházející generace si generace předešlá stěžuje už od nepaměti. Myslím si, že motivace k práci mnohých lidí se mění. Za první republiky a dříve to byl hlad, za socialismu hrozba konfliktu se zákonem. Nyní už tyto hrozby naštěstí neexistují. Je proto zejména pro starší generaci náročné pochopit, že odpověď na otázku „Proč mají mladí lidé pracovat?“ je třeba hledat zejména v pohledu mladší generace.

Rozhovor připravila: Barbora Berková

Rozhovor byl pořízen v červnu 2023.

Foto: archiv dotazovaných, canva.com

Chcete vědět, jak vybrat kvalitní uchazeče a vyhnout se předsudkům? 

Přijďte na klíčový seminář Jak  vytvořit a udržet skvělý tým


O autorovi článku

Barbora Berková

Webináře, přednášky, uzavřená setkání, o všechny tyto akce se Barča stará. Kromě toho pomáhá s PR, píše novinky, články a je vždy k ruce marketingovému a PR oddělení. Ochotně pomáhá takzvaně na všech frontách.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek