V době, kdy se čím dál výrazněji pracuje na tom, aby šikovní lidé z firmy neodcházeli, ještě mnohem více rezonuje téma testování osobnostního potenciálu. Schopnost porozumět lidem se rázem přesouvá na první koleje zájmu nejen českých firem. Protože jsme známí naším U-testem, který se na osobnost velmi podrobně dívá, rozhodli jsme se tuto rubriku věnovat právě jemu. A věřím, že ač je to trochu jednostranné, dozvíte se velmi zajímavé informace.


Čtrnáct let sledování potvrzuje: Sebedůvěra Čechů roste

Už od roku 2004 máme velmi jedinečnou možnost sledovat vývoj vlastností českého národa – tedy zejména té pracující části. Během uplynulých 14 let jsme pomocí našeho U-testu osobnostního potenciálu zhodnotili více než 120 000 osobností ucházejících se o práci nebo aktuálně pracujících v českých firmách. I když je hodnocení vždy velmi specifické a přizpůsobené požadavkům konkrétní pozice, má také jisté základní rozčlenění podle vlastností a díky tomu se můžeme podívat, jak se během těchto čtrnácti let vyvíjela průměrná osobnost českého zaměstnance. A došli jsme k celkem pozitivním závěrům.

 V roce 2004 byla úroveň sebedůvěry českých pracovníků velmi nízká. Velmi často nevěřili ve své schopnosti, nepouštěli se do některých projektů, protože se obávali selhání, i když by na to ve skutečnosti potenciál měli. Toto se o dost zlepšilo a v roce 2017 se průměrná sebedůvěra Čechů zvýšila o 14 bodů na škále -100 až +100 a pohybuje se celkově spíše v pozitivních číslech.

Dalším pozitivem je to, že se stále více lidí oproti minulosti přiklání k nemateriálním hodnotám. Obecně stoupá zájem o sebezlepšování, týmovost a vztahy obecně. Osmnáctibodový nárůst je také měřeno touto optikou výrazný.

Jak je na tom Evropa v plánování?

Abychom se nedívali jen na Čechy, podívali jsme se velmi podrobně i na to, jak vypadala průměrná hodnota jednotlivých vlastností testovaných lidí ve třinácti evropských zemích. A za zmínku rozhodně stojí desetiletý vývoj schopnosti lidí plánovat, dívat se do budoucnosti a vůbec mít ambice. 

Opět samozřejmě musíme vzít v potaz, že jde o hodnotu průměrnou a že vzorek byl v jednotlivých zemích rozličný co se týče počtu testovaných, většinou jde ale o tisíce (například Švédsko, Norsko, Slovensko, Maďarsko) až desetitisíce (Rusko a Česko) testovaných.

Netroufáme si dělat žádné závěry o tom, co tyto změny mohlo ovlivnit, všimněte si ale třeba těchto změn: 

  • V ČR se úroveň plánování zvýšila o celých devět bodů.
  • Hodnota této vlastnosti se celkově zvýšila (zatímco v roce 2007 byla nejvýše na 67, deset let poté už byla na 75).
  • Zatímco Švédsko se propadlo z prvního až na čtvrté místo, celkově stále v plánování vedou severské státy.
  • Velmi zajímavé je to, že Řecko se vystřelilo z šestého místa na místo první.
  • Nejhůř si v plánování a pohledu do budoucnosti vedou v Rusku.

A JAK VIDÍ U-TEST ČESKÉ FIRMY?

A protože jsme už zmínili, že se budeme věnovat hlavně U-testu, rádi bychom Vám také ukázali část výsledků našeho nezávislého průzkumu, který se týkal právě tohoto testu. 

Věrohodnost 80 %

Ač se na U-test od Performie před lety pečlivě dívali na univerzitě v Oslu a zhodnotili jeho věrohodnost na 89 %, nás zajímalo, jak to vidí naši klienti, kteří s testem pracují denně, ale i ti, kteří ho viděli třeba jen jednou. Aby to bylo co nejpřesnější, zpracovala nám průzkum nezávislá agentura STEM/MARK a podle výsledků průzkumu hodnotí více než dvě stovky dotázaných věrohodnost U-testu průměrně na 80 %. A to je velmi slušné číslo, nemyslíte?

"Když jsem podle něj přijal prvního zaměstnance a ten byl takový, jak ho U-test ukázal, přesvědčil jsem se o jeho kvalitě a používáme ho i nadále."
Pavel Liehman, jednatel společnosti ProBovin s.r.o.

96 % by U-test doporučilo známým

Co nás v průzkumu nejvíce potěšilo je to, že 96 % z dotázaných by doporučila U-test známým či přátelům z jiných firem. Děkujeme všem, kdo nám takhle věří.


Rychlost a univerzálnost

Za hlavní přednosti U-testu považují jeho uživatelé rychlost získání výsledků a univerzálnost použití na různé pozice.

"Testy splnily naše očekávání, takovou škálu jiné testy nenabízí."
Pavlína Pešková Vochalová, personalistka ve společnosti Asko podlahy a.s.

Šetří čas, peníze a nervy

Velká většina dotázaných se shodla! To, co nejvíce šetří U-test, je čas, peníze a nervy. Nemůžeme než souhlasit.

"Šetří čas a nervy i zklamání. Před jeho používáním jsem si často říkal, co děláme špatně, že se s uchazečem neumíme dohodnout. Když jsem pak viděl vyhodnocení jeho testu, vše bylo jasné během pár minut."
Pavel Mudra, spolumajitel společnosti K2 Finance s.r.o.

Chcete také ušetřit čas, peníze a nervy?
 

Zjistěte, jak náš U-test funguje a jestli je vhodný právě pro Vaši firmu.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

3 důvody, proč přes všechny snahy nábor nových lidí nefunguje


Možná jste někdy byli v situaci, kdy jste se snažili všemožnými cestami získat do své společnosti kvalitní pracovníky. Inzerovali jste na všech možných i nemožných pracovních portálech, spolupracovali se školami, aktivně využívali sociálních sítí, ale dlouhodobě bez pořádného výsledku, tedy bez nového šikovného kolegy na palubě. Čím to může být? Mám pro vás tři možnosti.

celý článek

V ČÍSLECH: Jak se české firmy starají o psychické a fyzické zdraví lidí na home officu


Legislativa a bezpečnost práce je jeden rozměr, druhý je ten obyčejně lidský. Jak pečujeme o zdraví lidí na home officu a děláme toho opravdu dost? Přinášíme aktuální čísla a praktické tipy od reálných firem, které můžete ihned použít.

celý článek

Testování na covid a GDPR. Jak na to?


Není testování jako testování. Momentálně budeme mluvit o testování na koronavirus. To je povinné i pro firmy, které mají nad 10 zaměstnanců. Jak ale výsledky testů uchovat tak, aby nedošlo k porušení GDPR?

celý článek

Chcete znát budoucnost? Prozkoumejte minulost!


Představa, že dáme šanci někomu, jehož přínos byl doposud téměř mizivý, nebo dokonce mínusový, s tím, že právě u nás změní svůj postoj a produktivní začne být, je velmi romantická, ale také vysoce nepravděpodobná. Možná právě proto o takových příbězích natáčí Hollywood své filmy, protože jsou tak výjimečné. Pojďme opustit Hollywood a oblíbené happy endy“ a podívejme se na to, jak je to doopravdy a co si z toho můžeme vytěžit pro svůj tým.

celý článek