Nábor online? Jde to levou zadní
Jak na nábor v dnešní době? Slovy klasika „show must go on“. V jednom z předchozím článku jsem psala o tom, jak vést výběrová řízení v rámci vládních opatření, která omezují pohyb osob. Nyní se blíže podíváme přímo na online pohovory. Na co nezapomenout, aby vše proběhlo hladce a bylo to pro obě strany příjemné setkání.
1. KVALITNÍ INTERNET
Zajistěte si na místě, kde se budete připojovat, dobré internetové připojení. Ideální je si funkčnost spojení vyzkoušet ještě před pohovorem (například s kolegou). Doporučujeme se připojit na pevný kabel, nebo být co nejblíže WI-FI.
2. PŘÍJEMNÉ PROSTŘEDÍ
Je třeba myslet na to, že vaše okolí u kandidáta vytváří nějaký dojem. Může vyvolat příjemné, či nepříjemné pocity. Upravte si prostor kolem sebe, aby byl reprezentativní. Navíc většina aplikací ke spojení obsahuje různé filtry či efekty ke změně pozadí, takže to tímto způsobem můžete „obejít“.
Při výběru pozadí myslete na to, že dotyčná osoba na druhé straně na to nějakou dobu bude koukat, tak ať je to příjemné. Například není úplná vhodná nějaká křiklavá barva pozadí. Zamlžené pozadí zase může vyvolat dojem, že něco skrýváte a vytvářet větší neviditelnou bariéru.
Máte rozjeté "výběrko"? Pokračujte online
Přečíst si můžete i předchozí článek, v němž se dozvíte, jak na nábor lidí bez osobních pohovorů. Hanka Slačálková vám prozradí, proč není potřeba výběrové řízení zastavovat a proč to pro vás může být výhoda.
3. JASNÁ STRUKTURA
Aby pohovor proběhl dobře, je třeba si dát dohromady průběh celého setkání. Co potřebuji od kandidáta zjistit, kdy mu dám prostor pro dotazy a podobně. Zvláštně pokud se vás zúčastní více (například personalista a přímý nadřízený).
Pro některé lidi je totiž těžké při online schůzce si vzít slovo nebo někomu „skočit do řeči“ s otázkou. Rozdělte si s kolegy role, určitě si pořadí a seznamte na začátku uchazeče s harmonogramem. Dodá to oběma stranám pevné body a vše proběhne hladčeji.
4. NEBOJTE SE ZAVTIPKOVAT
Tím samozřejmě nechceme zlehčovat vážnost celého setkání, určitě jde o důležitou věc. Smích je však rozpouštědlo nervozity. Může pomoct kandidáta uvolnit a rozmluvit. Využijte nějaké příležitosti k „prolomení ledů“.
Například při online setkání s klientkou jsme se dost pobavily nad tím, když k ní do místnosti přišel syn a něčeho se velmi aktivně dožadoval bez ohledu na probíhající jednání. Vtipem či milým komentářem můžete ukázat svou lidskou stránku a být uchazeči „blíže“. Samozřejmě by to nemělo být na sílu a umělé.
5. PŘEDSTAVTE VAŠI FIRMU
Jelikož pohovor probíhá na dálku je třeba si dát více záležet s představením vaší společnosti. Obohaťte tuto prezentaci o popis pracovních prostor a přibližte své kolegy. Můžete například natočit nějaké video a poslat ho uchazeči dodatečně nebo před setkáním. Můžete do toho zapojit i kolegy, krátká zdravice od potenciálních spolupracovníků určitě udělá radost.
Přeji vám, abyste i při online pohovorech nacházeli ty správné produktivce do svých týmů. A nezapomeňte, že Performia je vám připravená pomoci v jakékoliv době.
Chcete i vy mít tým plný produktivních lidí?
Přihlaste se na seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.
Další články
Co lidi na jejich šéfech nejvíc štve a kdo za to může?
Nevyvážený work-life balance, neférové odměňování, špatná firemní kultura, nemožnost růstu, pocit nedoceněnosti, nesoulad s firemními hodnotami. To jsou nejčastější důvody k odchodu ze zaměstnání, které uvádějí zahraniční i české průzkumy. Jedna dlouholetá stálice mezi nimi ještě chybí – špatný šéf či vedení. Co ale ten „špatný šéf“ pro lidi vlastně znamená?
celý článekRole šéfa je čím dál náročnější, ale řešení existuje
Všimli jste si v posledních letech toho, že když nějaký lídr něco vyhlásí či rozhodne, je velmi často spíše zpochybňován než následován? Lidé tráví čas diskusí, zda je jeho rozhodnutí správné, a často se přiklánějí k názorům amatérů či ke zdrojům, které jsou pro danou oblast nekompetentní. Čím to je? A vede z toho nějaká cesta ven?
celý článek7 největších chyb v inzerci a jak je napravit
Pokud vám inzerce na volné pozice nefunguje, je nejspíš něco špatně. Ale také máte určitě možnost to nějak změnit a tím to zlepšit. Jaké největší chyby v inzerátech nejčastěji vídáme? A jak si s nimi poradit, abyste měli šanci přitáhnout ty pravé kolegy? K těm největším chybám jsme vám připravili i konkrétní příklady z praxe. Autory inzerátů záměrně neuvádíme, protože každý má šanci se zlepšit, že?
celý článekPředsudky snižují šanci získat do týmu ty nejlepší
Matky po rodičovské budou pořád doma s nemocnými dětmi. Starší lidé nestíhají tempo mladého týmu. Člověk bez zkušeností v oboru nám toho moc nepřinese. Lidé těsně po škole k nám půjdou jen načerpat zkušenosti do dalších zaměstnání. Je vám to povědomé? A víte, že kvůli předsudkům pro sebe možná nezískáte ty nejlepší?
celý článek