Jak na nábor v dnešní době? Slovy klasika „show must go on“. V jednom z předchozím článku jsem psala o tom, jak vést výběrová řízení v rámci vládních opatření, která omezují pohyb osob. Nyní se blíže podíváme přímo na online pohovory. Na co nezapomenout, aby vše proběhlo hladce a bylo to pro obě strany příjemné setkání.


1. KVALITNÍ INTERNET
Zajistěte si na místě, kde se budete připojovat, dobré internetové připojení. Ideální je si funkčnost spojení vyzkoušet ještě před pohovorem (například s kolegou). Doporučujeme se připojit na pevný kabel, nebo být co nejblíže WI-FI.

2. PŘÍJEMNÉ PROSTŘEDÍ
Je třeba myslet na to, že vaše okolí u kandidáta vytváří nějaký dojem. Může vyvolat příjemné, či nepříjemné pocity. Upravte si prostor kolem sebe, aby byl reprezentativní. Navíc většina aplikací ke spojení obsahuje různé filtry či efekty ke změně pozadí, takže to tímto způsobem můžete „obejít“.
Při výběru pozadí myslete na to, že dotyčná osoba na druhé straně na to nějakou dobu bude koukat, tak ať je to příjemné. Například není úplná vhodná nějaká křiklavá barva pozadí. Zamlžené pozadí zase může vyvolat dojem, že něco skrýváte a vytvářet větší neviditelnou bariéru. 


Máte rozjeté "výběrko"? Pokračujte online

Přečíst si můžete i předchozí článek, v němž se dozvíte, jak na nábor lidí bez osobních pohovorů. Hanka Slačálková vám prozradí, proč není potřeba výběrové řízení zastavovat a proč to pro vás může být výhoda. 


3. JASNÁ STRUKTURA
Aby pohovor proběhl dobře, je třeba si dát dohromady průběh celého setkání. Co potřebuji od kandidáta zjistit, kdy mu dám prostor pro dotazy a podobně. Zvláštně pokud se vás zúčastní více (například personalista a přímý nadřízený).
Pro některé lidi je totiž těžké při online schůzce si vzít slovo nebo někomu „skočit do řeči“ s otázkou. Rozdělte si s kolegy role, určitě si pořadí a seznamte na začátku uchazeče s harmonogramem. Dodá to oběma stranám pevné body a vše proběhne hladčeji.

4. NEBOJTE SE ZAVTIPKOVAT
Tím samozřejmě nechceme zlehčovat vážnost celého setkání, určitě jde o důležitou věc. Smích je však rozpouštědlo nervozity. Může pomoct kandidáta uvolnit a rozmluvit. Využijte nějaké příležitosti k „prolomení ledů“.
Například při online setkání s klientkou jsme se dost pobavily nad tím, když k ní do místnosti přišel syn a něčeho se velmi aktivně dožadoval bez ohledu na probíhající jednání. Vtipem či milým komentářem můžete ukázat svou lidskou stránku a být uchazeči „blíže“. Samozřejmě by to nemělo být na sílu a umělé.

5. PŘEDSTAVTE VAŠI FIRMU
Jelikož pohovor probíhá na dálku je třeba si dát více záležet s představením vaší společnosti. Obohaťte tuto prezentaci o popis pracovních prostor a přibližte své kolegy. Můžete například natočit nějaké video a poslat ho uchazeči dodatečně nebo před setkáním. Můžete do toho zapojit i kolegy, krátká zdravice od potenciálních spolupracovníků určitě udělá radost.

Přeji vám, abyste i při online pohovorech nacházeli ty správné produktivce do svých týmů. A nezapomeňte, že Performia je vám připravená pomoci v jakékoliv době. 

Chcete i vy mít tým plný produktivních lidí? 


Přihlaste se na seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů moc "nemazlí", když ví, že jim to pomůže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty pravé nebo nastavit fungující personální oddělení.

MARKÉTA SOUHRADOVÁ: I když jsme korporát, daří se nám neztrácet lidský přístup


Když se řekne „korporát“, nemálo z nás si kromě benefitů a dobrého zápisu do životopisu vybaví i nemožnost věci flexibilně měnit, hromadu procesů a směrnic nebo malý zájem o názory jednotlivce. Ale když se řekne Wienerberger s.r.o., napadne mě téměř přesný opak. Více jsem si o tom všem povídala s country HR manažerkou firmy s více než tisícovkou zaměstnanců Markétou Souhradovou. Jsem zvědavá, co si o korporátech budete po přečtení myslet vy.

celý článek

ALŽBĚTA TRUPAROVÁ: Pocitům při návratu domů z náročné mise se nic nevyrovná


Personální a finanční manažerka Lékařů bez hranic Alžběta Truparová má za sebou devět misí. Působila v různých zemích, od Mexika, Ukrajiny a Iráku až po Súdán nebo Jemen. Samotných lékařů či zdravotnických pozic je v organizaci, která poskytuje zdravotnickou a humanitární pomoc v konfliktních oblastech, po přírodních katastrofách a při epidemiích, asi jen polovina. Bez odborníků v oblasti lidských zdrojů, financí, zásobování a bez dalších technických profesí by se totiž projekty ve více než sedmdesáti zemích světa neobešly.

celý článek

VERONIKA KALLAUSCHOVÁ: Když je někdo produktivní a chce, vše ho naučíme


Představte si firmu plnou techniků. Máte? A teď si představte drobnou mladou holčinu, která rozhoduje o jejich přijetí do firmy, zaškolování a progresu. Jestli se vám to aspoň trochu povedlo, pak máte obrázek společnosti Backbone s.r.o. a její personalistky Veroniky Kallauschové, která je sama živým důkazem toho, že zdání klame a předsudky je lepší raději hodit do koše.

celý článek

Ztracená generace nebo skrytý potenciál? Co s dětmi, které se nedostaly na střední


Nadcházející generace, která právě skončila základní školu, se ocitá v obtížné situaci. Mnoho z nich se totiž z důvodu nedostatku kapacit nedostalo na střední školy s maturitou, což jim odepře možnost získat tradiční vysokoškolské vzdělání. Na trhu práce se tak v budoucnu objeví značné množství mladých lidí, kteří nebudou disponovat vysokoškolskými tituly. Tento vývoj vyvolává otázku: Není na čase změnit náš pohled na důležitost dosaženého vzdělání?

celý článek