Jak na nábor v dnešní době? Slovy klasika „show must go on“. V jednom z předchozím článku jsem psala o tom, jak vést výběrová řízení v rámci vládních opatření, která omezují pohyb osob. Nyní se blíže podíváme přímo na online pohovory. Na co nezapomenout, aby vše proběhlo hladce a bylo to pro obě strany příjemné setkání.


1. KVALITNÍ INTERNET
Zajistěte si na místě, kde se budete připojovat, dobré internetové připojení. Ideální je si funkčnost spojení vyzkoušet ještě před pohovorem (například s kolegou). Doporučujeme se připojit na pevný kabel, nebo být co nejblíže WI-FI.

2. PŘÍJEMNÉ PROSTŘEDÍ
Je třeba myslet na to, že vaše okolí u kandidáta vytváří nějaký dojem. Může vyvolat příjemné, či nepříjemné pocity. Upravte si prostor kolem sebe, aby byl reprezentativní. Navíc většina aplikací ke spojení obsahuje různé filtry či efekty ke změně pozadí, takže to tímto způsobem můžete „obejít“.
Při výběru pozadí myslete na to, že dotyčná osoba na druhé straně na to nějakou dobu bude koukat, tak ať je to příjemné. Například není úplná vhodná nějaká křiklavá barva pozadí. Zamlžené pozadí zase může vyvolat dojem, že něco skrýváte a vytvářet větší neviditelnou bariéru. 


Máte rozjeté "výběrko"? Pokračujte online

Přečíst si můžete i předchozí článek, v němž se dozvíte, jak na nábor lidí bez osobních pohovorů. Hanka Slačálková vám prozradí, proč není potřeba výběrové řízení zastavovat a proč to pro vás může být výhoda. 


3. JASNÁ STRUKTURA
Aby pohovor proběhl dobře, je třeba si dát dohromady průběh celého setkání. Co potřebuji od kandidáta zjistit, kdy mu dám prostor pro dotazy a podobně. Zvláštně pokud se vás zúčastní více (například personalista a přímý nadřízený).
Pro některé lidi je totiž těžké při online schůzce si vzít slovo nebo někomu „skočit do řeči“ s otázkou. Rozdělte si s kolegy role, určitě si pořadí a seznamte na začátku uchazeče s harmonogramem. Dodá to oběma stranám pevné body a vše proběhne hladčeji.

4. NEBOJTE SE ZAVTIPKOVAT
Tím samozřejmě nechceme zlehčovat vážnost celého setkání, určitě jde o důležitou věc. Smích je však rozpouštědlo nervozity. Může pomoct kandidáta uvolnit a rozmluvit. Využijte nějaké příležitosti k „prolomení ledů“.
Například při online setkání s klientkou jsme se dost pobavily nad tím, když k ní do místnosti přišel syn a něčeho se velmi aktivně dožadoval bez ohledu na probíhající jednání. Vtipem či milým komentářem můžete ukázat svou lidskou stránku a být uchazeči „blíže“. Samozřejmě by to nemělo být na sílu a umělé.

5. PŘEDSTAVTE VAŠI FIRMU
Jelikož pohovor probíhá na dálku je třeba si dát více záležet s představením vaší společnosti. Obohaťte tuto prezentaci o popis pracovních prostor a přibližte své kolegy. Můžete například natočit nějaké video a poslat ho uchazeči dodatečně nebo před setkáním. Můžete do toho zapojit i kolegy, krátká zdravice od potenciálních spolupracovníků určitě udělá radost.

Přeji vám, abyste i při online pohovorech nacházeli ty správné produktivce do svých týmů. A nezapomeňte, že Performia je vám připravená pomoci v jakékoliv době. 

Chcete i vy mít tým plný produktivních lidí? 


Přihlaste se na seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů moc "nemazlí", když ví, že jim to pomůže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty pravé nebo nastavit fungující personální oddělení.

Z PRAXE: Jak může změna inzerce vylepšit nábor?


„Požadujeme/nabízíme“ už v inzerátech na obsazované pozice dávno patří do starého železa, dá-li se to tak říct. Inzerce může vypadat úplně jinak a při jejím šíření jsou nejúspěšnější ti, kdo neztrácejí kreativitu. Podívali jsme se na to s těmi, kdo před nějakou dobou svůj přístup k inzerování volných pozic ve firmě změnili. Co jim to přineslo a co je podle nich to nejzásadnější? To se dozvíte v jejich odpovědích na následující otázky.

celý článek

Když nemáte dobře motivované lidi, žádné benefity to nezachrání


Práce se pořád ještě z velké části bez lidí prostě neudělá, a tak je tu jeden nástroj, který vám jako manažerovi může výrazně pomoci, když víte, jak s ním zacházet – motivace. I proto jsem pro vás vytáhli z našich nejčtenějších článků o motivaci to nejpodstatnější. Věříme, že vám to bude k užitku.

celý článek

Úzké propojení HR a vedení je pro úspěch zásadní, shodují se ředitelé českých firem


I když se koncept PPM jeví jako nový a moderní, neznamená to, že už jej v některých firmách přirozeně nepoužívají. Právě takové firmy jsme pro vás našli a já jsem zvědavá, jak to máte v porovnání s nimi vy. Jsou tam podobné znaky? Pak vám gratuluji! Máte na čem pracovat? To je normální, vždy je co zlepšovat.

celý článek

Flexibilita je téma dneška! Rozhodovat bude, jestli se s ní správně vypořádáme


Home office, sdílená pracovní místa, měnící se pracovní doba nebo práce ze zahraničí. To jsou témata současného světa byznysu, která se skloňují až příliš často na to, abychom je mohli ignorovat. A všechna kladou na firmy stejný nárok – flexibilitu. Proto jsme se podívali do dvou českých firem, abychom viděli, jak se s ní vypořádávají. V obou případech jde evidentně o úspěšný model plný inspirace.

celý článek