Poslední dobou jsme ve společnosti svědky zajímavého jevu, který můžeme nazvat jako kolektivní chování. To je popisováno jako výrazně odlišné od chování jednotlivce, který se rozhoduje sám za sebe bez vlivu skupiny. Emoce, kterou se vyznačovalo a stále ještě v mnohých ohledech vyznačuje chování společnosti v posledních pár měsících, je strach.

Článek vyšel v časopise HR FORUMv srpnu 2020.  


To není zrovna racionální emoce, a tak může způsobovat mnoho iracionálních reakcí a rozhodnutí třeba i v oblasti HR. Pojďme se na to celé podívat skrze pevné body, které vám pomohou se v takové době v náboru zorientovat.

Je jisté, že existují firmy a organizace, které nutně musí propustit část svých zaměstnanců. A i když to kvůli médiím může vypadat, že jde o plošnou záležitost, netýká se to rozhodně všech. Možná nějaký konkrétní obor zažívá krušné časy, možná se na ně ale vlastně připravuje už několik let a zvenčí to teď může vypadat katastrofálně.

Strach přivádí člověka do stavu, kdy se není schopen s jistotou podívat na věci tak, jak doopravdy jsou, a jednat podle toho. Má tendenci se zařadit k davu, a tak trochu sdílet jeho postoj, aniž by měl jistotu, že kolektivní chování je v tu chvíli zrovna to nejlepší. I v minulosti se v dobách krize vyhouply na výsluní ty firmy, které s davem nešly, a naopak se s odvahou pustily do něčeho tak trochu „šíleného“.

Když kolektivní chování zbržďuje

Individuální rozhodnutí bývá povětšinou racionálnější než to skupinové. Takže pokud někdo propouští lidi nebo nevychází z domu z vlastního přesvědčení, protože se tak rozhodl na základě analýzy konkrétní situace a vyhodnocení reálných rizik, pak to může být opravdu racionální krok, díky kterému osoba nebo celá organizace „přežije“. Pokud je to však pouze reakce v závislosti na okolním chování (ať už pozorovaného nebo reprodukovaného médii), může to být krok úplně vedle.

Je to jako kdybyste v rádiu slyšeli zprávu, že všichni na silnicích brzdí. Protože máte možnost dívat se dál ven
a pozorovat, co se kolem děje, asi byste nezačali okamžitě brzdit. Byli byste ostražití a připravení reagovat, ale udržovali byste dál svou rychlost, protože je tu i možnost, že se nejedná o tu vaši cestu. A naopak kdybyste se slepě řídili tím, co říkají ve zprávách, nejspíš byste okamžitě zpomalili, i když byste pro to reálně neměli žádný důvod. I když to může vypadat jako bezpečnější varianta, také to může být hlavní důvod toho, že vás konkurence snadno předjede a ujede vám tak, že už ji nikdy nedoženete.

Takže jako první krok je dobré vědět, zda tendence najímat či propouštět není jen součástí kolektivního chování. Ujistit se, že nepropouštím jen proto, že to vypadá jako nápad, který má více lidí, a tím pádem to musí být nápad dobrý. Protože víme, že dobrý být nemusí. A smutnou pravdou je, že nejednou se menší krize prohloubí právě kvůli reakcím, které jsou ovlivněné strachem z budoucnosti.

Tři důvody, proč je dobrý nápad pokračovat v náboru

Když se zbavíte iracionálního kolektivního chování a myslíte jen za sebe a za vaši firmu, podívejte se na tři výhody najímání v současné době. I když na konci usoudíte, že najímání pro vás teď není dobrý nápad, budete si jisti, že jste prošli ty nejdůležitější body a rozhodli se správně. 

1. Na trhu práce jsou kandidáti, kterých byl v minulosti nedostatek
Trh práce se pozvolna uvolňuje, a i když to neplatí u všech oborů, existují reálné náznaky toho, že je více kandidátů pro odborné pozice než dříve. Pokud jste v minulosti prošli zklamáním a nenašli jste i přes drahou inzerci kvalifikovaný personál, možná budete dnes příjemně překvapeni.

2. Požadavky kandidátů jsou realističtější
Pokud bylo v minulosti běžné, že si i uchazeči o neodborné pozice diktovali podmínky a získali je, dnes je to trochu jiné. Lidé jsou připraveni na to, že se firmy nebudou předbíhat v nabídkách bonusů a výhod. Doba je prostě jiná a většina kandidátů už to vnímá. Doba, kdy některé firmy platily už jen za účast na pracovišti, je už definitivně pryč.

3. V krizi potřebujete ty nelepší lidi
Pokud máte jiné plány nežli firmu uvést do hibernace, pak potřebujete skvělý tým. Každý nový člen týmu, který je plně zaměřený na výsledky, které ovlivňují životaschopnost firmy, a reálně je vytváří, je položkou příjmovou, a ne nákladovou. A o to jde. Dnes máte možnost získat do svého týmu takové lidi, kteří budou extrémním příjmem
a zanedbatelným nákladem.


Ještě od nás nedostáváte každé dva týdny odborné tipy z oblasti budování týmu a výběru zaměstnanců?


Dvě zásady, bez kterých to nepůjde

Pozor. Tyto tři výhody najímání v současné době neplatí plošně, ale jen tam, kde jsou dodrženy dvě chytré zásady.

Najímání je vždy věc budoucnosti

Myslete na to, že neřešíte jen momentální potřebu, nějaký dočasný nárůst práce. Tedy i v případě, kdy ostatní propouštějí, neděláte „jen“ opak. Každá společnost má v dané chvíli určitý typ pozice, díky které může lépe, rychleji nebo efektivněji uspět. Pro některé firmy je to opravdu schopný obchodník, pro jiné vývojář, který překročí pomyslnou hranici nemožného, jinde jde o marketingového praktika, který vytvoří velké množství poptávek. Pravděpodobně vždy existuje minimálně jedna pozice ve firmě, která by obsazena skvělým člověkem posunula firmu o významný kus dále a výše.

Proto obsazujte pozice, které přispějí co nejvíce k posílení nebo udržení produkce firmy. Například obchodníci, marketingoví pracovníci, odborníci vašeho oboru, podpora odbřemeňující a podporující obchod a podobně.

Vybírejte jen produktivní pracovníky s dobrým potenciálem

To, že víte, koho chcete, ani to, že někde venku takoví lidé jsou, ještě neznamená, že ho jednoduše mezi všemi kandidáty rozpoznáte. Mezi těmi skvělými lidmi, kteří vaši firmu opravdu obohatí, je také nespočet těch, kteří ji nejen neobohatí, ale mohou ji navíc dost ochudit. Proto je podstatné dělat výběr opravdu správně. Rychle, chytře a účinně. Nedávat na první dojem, ani se nefixovat na dosažené vzdělání či léta zkušeností v oboru.

Zaměřte se mnohem více na ověřitelné důkazy o tom, že byl kandidát v předchozích aktivitách pro tým a společnost opravdovým přínosem. Urputně se zajímejte a prověřujte jeho reálný přínos. Osobně prověřené reference jsou vždy užitečné. Sliby do budoucna ani velkolepé analýzy toho, proč neměl nikdy pořádné výsledky, tu nehrají žádnou roli. Když najdete ty správné lidi, nikdy nebude nábor dalších lidí do firmy rizikem.

Zdroj fotografií: freepik

Chcete se ujistit, že najmete ty správné lidi? 


Přihlaste se na naši přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli. 


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek

Jak v lidech vzbudit chuť se rozvíjet


Máte ambice svou firmu rozvíjet? Pak vám je asi jasné, že bez toho, aby se rozvíjeli také lidé uvnitř ní, to nepůjde. Rozvoj je přirozený, pokud vychází z nějaké potřeby – to je v nás tak nějak odjakživa. Nezřídka se ale stává, že je ve firmě potřebný intenzivnější či rychlejší rozvoj jednotlivců nebo konkrétní skupiny. Když vám jde váš člověk naproti, a dokonce se na svůj posun těší, je to snadné, pokud se ale brání, nemáte velkou šanci.

celý článek