Průzkum spokojenosti zaměstnanců. Proč průzkum dělat a jak na něj?

Občas se k vám donese nějaká dílčí informace od zaměstnanců o jejich
(ne)spokojenosti, ale víte, jak je to doopravdy a u všech?
Měli byste rádi v rukou opravdu užitečné podklady pro výroční pohovory?
Zajímá vás, jak vidí vaši firmu její zaměstnanci a co se jim honí hlavou?


Kvalitní zpětná vazba a možnost analyzovat současný stav je nutná, pokud chcete pracovat na zlepšení čehokoli. To je důvod, proč stojí za to udělat průzkum.

Důležité je vědět, na co a jak se ptát, a také mít možnost dobře výsledky vyhodnotit. Aby vaši zaměstnanci průzkumy vyplňovat chtěli, měly by být otázky dobře položené a zaměstnanci by také měli vidět, že to k něčemu bylo.

Pokud máte dobře zpracované výsledky průzkumů, můžete je zaměstnancům prezentovat a navíc použít při prosazování vašich plánů do budoucna.

Začněte tedy s průzkumy ihned a rovnou ve vysoké kvalitě.

Jaké otázky pro průzkum spokojenosti zvolit?

Zde jsme pro vás připravili vzorový dotazník, který si samozřejmě podle svých potřeb můžete upravit či doplnit o další otázky.

1. Jste dobře informován/a o cílech a poslání společnosti?

  • Určitě ano - Spíše ano - Spíše ne - Určitě ne 

2. Víte, co je cílem Vaší pracovní pozice? Uměl/a byste to charakterizovat dvěma větami?

  • Cílem je ...

3. Co potřebujete a nemáte, abyste dosáhl/a svých profesních cílů?

  • Další vzdělávání – Lepší organizaci práce – Lepší pracovní podmínky – Jiné

4. Co byste změnil/a v organizaci své práce, abyste dosáhl svých cílů?

  • Odstranil/a bych ... – Přidal/a bych ... – Upravil/a bych ... – Jiné

5. Když se zamyslíte, co Vás dnes nejvíce drží na Vašem pracovišti?

  • Dobrá parta – Současná pracovní pozice – Dobrý výdělek – Blízkost bydliště – Setrvačnost – Jinde není lepší situace – Pracovní doba – Charakter práce – je zajímavá – Jiné

6. Jaká je celková atmosféra na Vašem pracovišti?

  • Vynikající – Velmi dobrá – Dobrá – Normální – Spíše horší

7. Je Váš nadřízený připraven Vás vyslechnout, když to potřebujete?

  • Ano – Spíše ano – Spíše ne – Ne

8. Dělají Vaši kolegové vše pro to, aby odváděli kvalitní práci?

  • Vynikající – Velmi dobrá – Dobrá – Normální – Spíše horší

9. Víte, jakou práci a v jaké kvalitě od Vás ostatní očekávají?

  • Určitě ano – Spíše ano – Spíše ne – Určitě ne

10. Představte si, že jste jmenován/a do funkce generálního ředitele, čemu byste věnoval/a nejdříve pozornost?

  • Možnosti podle vlastního uvážení

11. Jste spokojen/a s tím, jak tým funguje?

  • Zcela spokojen/a – Spíše spokojen/a – Nespokojen/a

12. Máte zájem se zdokonalovat (vzdělávat) ve své profesi?

  • Samovzděláváním – Účastí na seminářích ze svého oboru – Nemám zájem

Kdo vám s průzkumem může pomoci?

Již od léta 2012 využíváme průzkumů v systému Quandaa můžeme ho jen doporučit.


V čem vám systém usnadní práci?

  • Vytvořený dotazník rozešlete svým zaměstnancům a výsledky se vám rovnou ukládají na jednom místě.
  • Nemusíte složitě sčítat a sepisovat výsledky průzkumu po jednotlivých dotaznících, protože systém ProspecteaOne to udělá za vás.
  • K jednotlivým bodům průzkumu můžete sepsat své vlastní hodnocení a shrnutí.
  • Celkové výsledky průzkumu na závěr upravíte do jedné zprávy spolu s grafy a vyhodnoceními jednotlivých otázek a můžete je předat šéfovi či kolegům v podobě úhledné zprávy v pdf formátu.

Zdroj fotografií: Thinkstock, Freepik

Potřebujete systém, který vám usnadní práci?
 

Z vlastní zkušenosti doporučujeme společnost Quanda, která Vám s průzkumem může pomoci.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Klepat se doma strachy, nebo se stát hrdinou? Jak to vidí jedna šéfka


Nechci šířit paniku, nechci nadávat na vládu a ani se nechci doma klepat strachy. Chci se k věcem postavit čelem a udělat to nejlepší pro co nejvíce lidí. Toto jsou tipy od jedné šéfky, která nerada poslouchá televizní zprávy, dělá to, co jí dává smysl, a nestahuje gatě ještě před brodem.

celý článek

Máte rozjeté "výběrko"? Pokračujte online


„Zrušili jsme pohovory, protože se s kandidáty vzhledem k situaci nemůžeme potkat,“ říká mi do telefonu klientka, když jsem se jí ptala, jak se jim nyní daří. Trochu mě to zaskočilo a nedovedla jsem si představit, že bych udělala to samé.

celý článek

Když naloďování nefunguje


Určitě to znáte. Máte konečně vybráno a kandidát se vám podpisem pracovní smlouvy dostává do fáze zaškolování (dnes často pojmenovávané jako onboarding – tedy jakési naloďování). Protože nováček si na sebe na začátku ještě úplně nevydělává, snažíte se tuto „dobu zaškolovací“ co nejvíce zkrátit. Postupně ale zjišťujete, že to na nováčka nějak nefunguje. Kde se stala chyba?

celý článek

Je najímání v současné době bláznivý nápad?


I když je dnes náročné myslet na něco jiného než na to všudypřítomné téma, ne všechny firmy musí nutně zastavit veškerou svou aktivitu a přestat se dívat do budoucnosti. Starat se o ni je totiž teď totiž velmi důležité.

celý článek