Průzkum spokojenosti zaměstnanců. Proč průzkum dělat a jak na něj?

Občas se k vám donese nějaká dílčí informace od zaměstnanců o jejich
(ne)spokojenosti, ale víte, jak je to doopravdy a u všech?
Měli byste rádi v rukou opravdu užitečné podklady pro výroční pohovory?
Zajímá vás, jak vidí vaši firmu její zaměstnanci a co se jim honí hlavou?


Kvalitní zpětná vazba a možnost analyzovat současný stav je nutná, pokud chcete pracovat na zlepšení čehokoli. To je důvod, proč stojí za to udělat průzkum.

Důležité je vědět, na co a jak se ptát, a také mít možnost dobře výsledky vyhodnotit. Aby vaši zaměstnanci průzkumy vyplňovat chtěli, měly by být otázky dobře položené a zaměstnanci by také měli vidět, že to k něčemu bylo.

Pokud máte dobře zpracované výsledky průzkumů, můžete je zaměstnancům prezentovat a navíc použít při prosazování vašich plánů do budoucna.

Začněte tedy s průzkumy ihned a rovnou ve vysoké kvalitě.


Jaké otázky pro průzkum spokojenosti zvolit?

Zde jsme pro vás připravili vzorový dotazník, který si samozřejmě podle svých potřeb můžete upravit či doplnit o další otázky.

1. Jste dobře informován/a o cílech a poslání společnosti?

- Určitě ano – Spíše ano – Spíše ne – Určitě ne

2. Víte, co je cílem Vaší pracovní pozice? Uměl/a byste to charakterizovat dvěma větami?

…………………………..

3. Co potřebujete a nemáte, abyste dosáhl/a svých profesních cílů?

- Další vzdělávání – Lepší organizaci práce – Lepší pracovní podmínky – Jiné …………….

4. Co byste změnil/a v organizaci své práce, abyste dosáhl svých cílů?

- Odstranil/a bych:…………………………………… - Přidal/a bych:………………………………….
- Upravil/a bych: …………………………………….. - Jiné: …………………………………………....

5. Když se zamyslíte, co Vás dnes nejvíce drží na Vašem pracovišti?

- Dobrá parta – Současná pracovní pozice – Dobrý výdělek – Blízkost bydliště – Setrvačnost – Jinde není lepší situace – Pracovní doba – Charakter práce – je zajímavá – Jiné ………………….

6. Jaká je celková atmosféra na Vašem pracovišti?

- Vynikající – Velmi dobrá – Dobrá – Normální – Spíše horší

7. Je Váš nadřízený připraven Vás vyslechnout, když to potřebujete?

- Ano – Spíše ano – Spíše ne – Ne

8. Dělají Vaši kolegové vše pro to, aby odváděli kvalitní práci?

- Určitě ano – Spíše ano – Spíše ne – Určitě ne

9. Víte, jakou práci a v jaké kvalitě od Vás ostatní očekávají?

- Určitě ano – Spíše ano – Spíše ne – Určitě ne

10. Představte si, že jste jmenován/a do funkce generálního ředitele, čemu byste věnoval/a nejdříve pozornost?

- možnosti podle vlastního uvážení

11. Jste spokojen/a s tím, jak tým funguje?

- Zcela spokojen/a – Spíše spokojen/a – Nespokojen/a

12. Máte zájem se zdokonalovat (vzdělávat) ve své profesi?

- Samovzděláváním – Účastí na seminářích ze svého oboru – Nemám zájem
 

Kdo vám s průzkumem může pomoci?

Již od léta 2012 využíváme průzkumů v systému Quandaa můžeme ho jen doporučit.
V čem vám systém usnadní práci?

- Vytvořený dotazník rozešlete svým zaměstnancům a výsledky se vám rovnou ukládají na jednom místě.

- Nemusíte složitě sčítat a sepisovat výsledky průzkumu po jednotlivých dotaznících, protože systém ProspecteaOne to udělá za vás.

- K jednotlivým bodům průzkumu můžete sepsat své vlastní hodnocení a shrnutí.

- Celkové výsledky průzkumu na závěr upravíte do jedné zprávy spolu s grafy a vyhodnoceními jednotlivých otázek a můžete je předat šéfovi či kolegům v podobě úhledné zprávy v pdf formátu.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Potřebujete systém, který vám usnadní práci?
 

Z vlastní zkušenosti doporučujeme společnost Quanda, která Vám s průzkumem může pomoci.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

PŘÍKLAD Z PRAXE: Správný inzerát je pořád základ


Nízká nezaměstnanost se nás neustále snaží přesvědčovat o tom, že lidé nejsou. Ale jak kdysi řekl zakladatel Performie  Marten Runow: „Nemusí vás zajímat, zda je nezaměstnanost 10 % nebo 2 %, stějnětejně primárně stojíte o ty, kteří tu práci mají.“ A to je rozhodně něco, pod co se osobně ráda podepíšu. Lidi prostě jsou, jen je třeba k nim hledat ty správné cesty a vědět, jak je oslovit.

celý článek

EVA SVOBODOVÁ: Řeči nemají cenu, důležité jsou výstupy


Již od roku 2006 stojí jako generální ředitelka v čele Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky. Během jejího působení asociace pomohla nemalému množství českých firem prosadit jejich zájmy a třeba i přežít. Spolu s Karlem Havlíčkem, současným vicepremiérem a ministrem průmyslu a obchodu a bývalým předsedou asociace, vybudovali z AMSP ČR silnou značku, která budí respekt nejen u podnikatelů, ale také u vlády.

celý článek

Proč někdy i ty nejmodernější motivační nástroje nefungují?


Na současnou napjatou situaci na trhu práce už si stěžovat nemůžeme. Pokud jste jako firma ještě stále nezačali pracovat na konkrétních strategiích, změnách a inovacích tak, abyste se přizpůsobili této době, pravděpodobně jste propásli spoustu dobrých příležitostí. Ve kterých třech oblastech se firmy za poslední roky nejvíce posunuly a proč některé inovace nezafungovaly a nezafungují ani v budoucnu, i kdybyste se rozkrájeli?

celý článek

Bez podpory vedení to na sociálních sítích můžete zabalit


Ve své praxi se někdy setkáváme s tím, že na naše workshopy o sociálních sítích dorazí zaměstnanec společnosti s tím, že by chtěl začít aktivně komunikovat na sociálních sítích, aby zvýšil povědomí o firmě jako zaměstnavateli. Vždy hledáme řešení toho, jak efektivně rozproudit komunikaci na sociálních sítích a jaké příspěvky tam dávat, aby byl obsah pestrý a zajímavý. Nezřídka však narazíme na to, že vedení se toho nechce účastnit, nechce být v tomto ohledu propagováno a o fotografiích nemůže být ani řeč. V tento moment se u klientů dostáváme do slepé uličky.

celý článek