Průzkum spokojenosti zaměstnanců. Proč průzkum dělat a jak na něj?

Občas se k vám donese nějaká dílčí informace od zaměstnanců o jejich
(ne)spokojenosti, ale víte, jak je to doopravdy a u všech?
Měli byste rádi v rukou opravdu užitečné podklady pro výroční pohovory?
Zajímá vás, jak vidí vaši firmu její zaměstnanci a co se jim honí hlavou?


Kvalitní zpětná vazba a možnost analyzovat současný stav je nutná, pokud chcete pracovat na zlepšení čehokoli. To je důvod, proč stojí za to udělat průzkum.

Důležité je vědět, na co a jak se ptát, a také mít možnost dobře výsledky vyhodnotit. Aby vaši zaměstnanci průzkumy vyplňovat chtěli, měly by být otázky dobře položené a zaměstnanci by také měli vidět, že to k něčemu bylo.

Pokud máte dobře zpracované výsledky průzkumů, můžete je zaměstnancům prezentovat a navíc použít při prosazování vašich plánů do budoucna.

Začněte tedy s průzkumy ihned a rovnou ve vysoké kvalitě.

Jaké otázky pro průzkum spokojenosti zvolit?

Zde jsme pro vás připravili vzorový dotazník, který si samozřejmě podle svých potřeb můžete upravit či doplnit o další otázky.

1. Jste dobře informován/a o cílech a poslání společnosti?

  • Určitě ano - Spíše ano - Spíše ne - Určitě ne 

2. Víte, co je cílem Vaší pracovní pozice? Uměl/a byste to charakterizovat dvěma větami?

  • Cílem je ...

3. Co potřebujete a nemáte, abyste dosáhl/a svých profesních cílů?

  • Další vzdělávání – Lepší organizaci práce – Lepší pracovní podmínky – Jiné

4. Co byste změnil/a v organizaci své práce, abyste dosáhl svých cílů?

  • Odstranil/a bych ... – Přidal/a bych ... – Upravil/a bych ... – Jiné

5. Když se zamyslíte, co Vás dnes nejvíce drží na Vašem pracovišti?

  • Dobrá parta – Současná pracovní pozice – Dobrý výdělek – Blízkost bydliště – Setrvačnost – Jinde není lepší situace – Pracovní doba – Charakter práce – je zajímavá – Jiné

6. Jaká je celková atmosféra na Vašem pracovišti?

  • Vynikající – Velmi dobrá – Dobrá – Normální – Spíše horší

7. Je Váš nadřízený připraven Vás vyslechnout, když to potřebujete?

  • Ano – Spíše ano – Spíše ne – Ne

8. Dělají Vaši kolegové vše pro to, aby odváděli kvalitní práci?

  • Vynikající – Velmi dobrá – Dobrá – Normální – Spíše horší

9. Víte, jakou práci a v jaké kvalitě od Vás ostatní očekávají?

  • Určitě ano – Spíše ano – Spíše ne – Určitě ne

10. Představte si, že jste jmenován/a do funkce generálního ředitele, čemu byste věnoval/a nejdříve pozornost?

  • Možnosti podle vlastního uvážení

11. Jste spokojen/a s tím, jak tým funguje?

  • Zcela spokojen/a – Spíše spokojen/a – Nespokojen/a

12. Máte zájem se zdokonalovat (vzdělávat) ve své profesi?

  • Samovzděláváním – Účastí na seminářích ze svého oboru – Nemám zájem

Kdo vám s průzkumem může pomoci?

Již od léta 2012 využíváme průzkumů v systému Quandaa můžeme ho jen doporučit.


V čem vám systém usnadní práci?

  • Vytvořený dotazník rozešlete svým zaměstnancům a výsledky se vám rovnou ukládají na jednom místě.
  • Nemusíte složitě sčítat a sepisovat výsledky průzkumu po jednotlivých dotaznících, protože systém ProspecteaOne to udělá za vás.
  • K jednotlivým bodům průzkumu můžete sepsat své vlastní hodnocení a shrnutí.
  • Celkové výsledky průzkumu na závěr upravíte do jedné zprávy spolu s grafy a vyhodnoceními jednotlivých otázek a můžete je předat šéfovi či kolegům v podobě úhledné zprávy v pdf formátu.

Zdroj fotografií: Thinkstock, Freepik

Potřebujete systém, který vám usnadní práci?
 

Z vlastní zkušenosti doporučujeme společnost Quanda, která Vám s průzkumem může pomoci.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Dvě ingredience, bez kterých se dobrý personalista na pohovoru neobejde


Dobrá komunikace je základ všeho. Lidé spolu mluví dennodenně. Ptáme se, odpovídáme a zároveň posloucháme. Někdy se ale stává, že sice slyšíme, co nám ten druhý říká, ale nevnímáme. Při povídání s přáteli to není tak zásadní problém. Ten nastává až ve chvíli, kdy například máte pohovory.

celý článek

TÝM TEST: Jak zvládnout každou náročnou situaci?


Ať už jste teď, nebo v budoucnu budete v nějaké náročné situaci, vždy myslete na to, že řešení existuje. A abyste se z toho rychleji vymotali, připravili jsme pro vás takový zjednodušený testík, který vás dovede k tomu správnému řešení. A je vám asi jasné, že je opět spojen s vaším týmem a lidmi, které ve firmě máte.

celý článek

Rutinér, milovník změn a vedení firmy. Vražedná kombinace, nebo příběh s dobrým koncem?


Sehrané vedení se vzájemným porozuměním i v době krize je úspěšnější nežli nesjednocené vedení, které se dohadovalo už před krizí. To je asi každému nad slunce jasné. Co když máme ale ve vedení dva úspěšné, rozumné manažery, z nichž je ale jeden milovníkem změn a druhý upřednostňuje rutinu a raději nic nemění? Je možné tyhle pohledy na věc sladit tak, aby se firma i se svými lidmi nerozpadla na kousky a oba si o sehraném vedení nemuseli nechat jen zdát? Podívejme se na jeden konkrétní příklad.

celý článek

Mårten Runow: To nejhorší řešení kritické situace je nedělat nic


Marten Runow už poznal příběhy tisíce firem, a proto jsme věděli, že jeho pohled na kritické okamžiky, které mnoho z nich prožívalo a prožívá, nám toto téma osvětlí i z dalšího úhlu. Co má dělat šéf firmy, když se firmě nedaří? Jak v tu chvíli zacházet s lidmi, které má na palubě? Nebo jak má šéf jako někdo, na koho jsou upřeny nejedny oči, ustát stres, který je s takovým obdobím nepochybně spojen? Pojďme si spolu s Martenem Runowem na tyhle otázky odpovědět

celý článek