Průzkum spokojenosti zaměstnanců. Proč průzkum dělat a jak na něj?

Občas se k vám donese nějaká dílčí informace od zaměstnanců o jejich
(ne)spokojenosti, ale víte, jak je to doopravdy a u všech?
Měli byste rádi v rukou opravdu užitečné podklady pro výroční pohovory?
Zajímá vás, jak vidí vaši firmu její zaměstnanci a co se jim honí hlavou?


Kvalitní zpětná vazba a možnost analyzovat současný stav je nutná, pokud chcete pracovat na zlepšení čehokoli. To je důvod, proč stojí za to udělat průzkum.

Důležité je vědět, na co a jak se ptát, a také mít možnost dobře výsledky vyhodnotit. Aby vaši zaměstnanci průzkumy vyplňovat chtěli, měly by být otázky dobře položené a zaměstnanci by také měli vidět, že to k něčemu bylo.

Pokud máte dobře zpracované výsledky průzkumů, můžete je zaměstnancům prezentovat a navíc použít při prosazování vašich plánů do budoucna.

Začněte tedy s průzkumy ihned a rovnou ve vysoké kvalitě.


Jaké otázky pro průzkum spokojenosti zvolit?

Zde jsme pro vás připravili vzorový dotazník, který si samozřejmě podle svých potřeb můžete upravit či doplnit o další otázky.

1. Jste dobře informován/a o cílech a poslání společnosti?

- Určitě ano – Spíše ano – Spíše ne – Určitě ne

2. Víte, co je cílem Vaší pracovní pozice? Uměl/a byste to charakterizovat dvěma větami?

…………………………..

3. Co potřebujete a nemáte, abyste dosáhl/a svých profesních cílů?

- Další vzdělávání – Lepší organizaci práce – Lepší pracovní podmínky – Jiné …………….

4. Co byste změnil/a v organizaci své práce, abyste dosáhl svých cílů?

- Odstranil/a bych:…………………………………… - Přidal/a bych:………………………………….
- Upravil/a bych: …………………………………….. - Jiné: …………………………………………....

5. Když se zamyslíte, co Vás dnes nejvíce drží na Vašem pracovišti?

- Dobrá parta – Současná pracovní pozice – Dobrý výdělek – Blízkost bydliště – Setrvačnost – Jinde není lepší situace – Pracovní doba – Charakter práce – je zajímavá – Jiné ………………….

6. Jaká je celková atmosféra na Vašem pracovišti?

- Vynikající – Velmi dobrá – Dobrá – Normální – Spíše horší

7. Je Váš nadřízený připraven Vás vyslechnout, když to potřebujete?

- Ano – Spíše ano – Spíše ne – Ne

8. Dělají Vaši kolegové vše pro to, aby odváděli kvalitní práci?

- Určitě ano – Spíše ano – Spíše ne – Určitě ne

9. Víte, jakou práci a v jaké kvalitě od Vás ostatní očekávají?

- Určitě ano – Spíše ano – Spíše ne – Určitě ne

10. Představte si, že jste jmenován/a do funkce generálního ředitele, čemu byste věnoval/a nejdříve pozornost?

- možnosti podle vlastního uvážení

11. Jste spokojen/a s tím, jak tým funguje?

- Zcela spokojen/a – Spíše spokojen/a – Nespokojen/a

12. Máte zájem se zdokonalovat (vzdělávat) ve své profesi?

- Samovzděláváním – Účastí na seminářích ze svého oboru – Nemám zájem
 

Kdo vám s průzkumem může pomoci?

Již od léta 2012 využíváme průzkumů v systému Quandaa můžeme ho jen doporučit.
V čem vám systém usnadní práci?

- Vytvořený dotazník rozešlete svým zaměstnancům a výsledky se vám rovnou ukládají na jednom místě.

- Nemusíte složitě sčítat a sepisovat výsledky průzkumu po jednotlivých dotaznících, protože systém ProspecteaOne to udělá za vás.

- K jednotlivým bodům průzkumu můžete sepsat své vlastní hodnocení a shrnutí.

- Celkové výsledky průzkumu na závěr upravíte do jedné zprávy spolu s grafy a vyhodnoceními jednotlivých otázek a můžete je předat šéfovi či kolegům v podobě úhledné zprávy v pdf formátu.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Potřebujete systém, který vám usnadní práci?
 

Z vlastní zkušenosti doporučujeme společnost Quanda, která Vám s průzkumem může pomoci.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Teorie je skvělá, ale jak to chodí v praxi?


Tentokrát se s našimi klienty podíváme na to, jak a čím se jim daří udržet v týmu šikovné a výkonné zaměstnance a netradičně se zeptáme i zaměstnanců, co je drží ve firmě, co je motivuje a co naopak jejich motivaci podrývá.

celý článek

Vladislav Polášek: Zaměstnanci jsou klíčovým faktorem úspěchu každé firmy


Vladislav Polášek je prototypem šéfa, kterého by si přála většina zaměstnanců. Prošel ve firmě Karel Kaňák, s.r.o. více pozicemi, a tak poznal, s jakými problémy se lidé na různých pracovištích mohou potýkat. Zároveň si velmi váží svých zaměstnanců a je si vědom toho, že úspěch firmy neleží ve skvěle vypracovaném podnikatelském plánu. V rozhovoru mimo jiné mluvil o tom, jak důležitá je role personalisty ve firmě.

celý článek

Jak díky správné prezentaci na sociálních sítích přilákat ty pravé kolegy?


Pokud chcete přilákat do firmy loajální pracovníky, kterým rozhodně není jedno, pro jakou firmu budou pracovat (my jim říkáme „srdcaři“), je naprosto klíčové jasně a srozumitelně komunikovat, jakým směrem se jako firma ubíráte a co je přidanou hodnotou vašich produktů a služeb. Jak by správně měla vypadat prezentace firmy na sociálních sítích?

celý článek

Personalistu ve firmě běžně máte. Ať už chcete, nebo ne


Ve společnosti není konkrétní osoba, která by měla na starosti nábor nových pracovníků, jejich efektivní zapracování a kontrolu nad kvalitou zaměstnanců. Nicméně každý šéf divize, oddělení nebo například mistr jím částečně je. Ve chvíli, kdy mu vzniká potřeba najít zaměstnance, nebo má pod kontrolou zapracování nováčka či řeší kvalifikaci jednotlivce, je vlastně personalistou. Otázkou je, zda je to opravdu efektivní, funkční a finančně výhodnější, než si dopřát ten „luxus“ a mít vlastního personalistu. Pojďme se na toto podívat blíže.

celý článek