Víte, kdo brzdí vaši firmu?
Brzdič, skrytý nepřítel, had, travič studní – to všechno jsou výrazy (a zazněly i peprnější), které popisují člověka, který rozkládá firmu zevnitř. Bývá těžké ho objevit, protože se dokáže umně skrýt, ale když ho objevíte a rychle dáte ze své firmy pryč, najednou se všechno uklidní, nálada ve firmě se o dost zlepší a firma začne dosahovat lepších výsledků. Jak někoho takového rozpoznat a nesplést si ho s někým, kdo prostě jen občas nemá svůj den?
Čím vyšší IQ má, tím lépe umí všechno kolem sebe zkomplikovat. Těžko se tak rozplétá klubko zmatených informací, které se po firmě šíří. Zajímavé je, že když ho objevíte a rychle dáte ze své firmy pryč, najednou se všechno uklidní, nálada ve firmě se o dost zlepší, lidem jakoby spadne těžký balvan ze srdce. A mimo to firma začne najednou dosahovat lepších výsledků.
10 znaků brzdiče
Jaké jsou rizikové indikátory, které Vás na takového člověka upozorní? Z naší praxe pro vás máme deset skutečných projevů brzdiče.
- Šéfovi pochlebuje, přesně ví, co má říct, aby to vypadalo dobře, ale za jeho zády ho pomlouvá, zesměšňuje a kritizuje jeho rozhodnutí a akce.
- To samé dělá i personalistovi a obecně těm, kteří chtějí, aby se pracovalo s lidmi, aby se ve firmě budovala dobrá firemní kultura a aby se lidé pomocí vzdělávání posouvali dopředu.
- Personalistika a personalista samotný je podle něj něco zbytečného. Personalista je podle něj jen „ten, kdo si v práci hraje“.
- Na jednu stranu se k vám donese, že si stěžuje na vaši práci, když se ho ale zeptáte přímo, řekne vám, že je vše v pořádku.
- Stěžuje si na své kolegy velmi obecnou formou jako například „Těžko se s ní spolupracuje.“, „Nemůžu se na něj spolehnout.“ nebo „Na poradě nám jenom vymývá hlavy.“. Když se ho ale zeptáte, co konkrétního má na mysli, nic moc se nedozvíte.

- Vydává práci druhých za svou.
- Neustále mění informace, zadání, během týdne je všechno několikrát jinak. Když ho s tímto konfrontujete, určitě to popře.
- V jeho týmu často není dobrá nálada nebo se lidé bojí mluvit a je těžké k němu najít kolegu, který by vydržel. Jeho tým je obecně naladěný proti vedení, proti majiteli, proti personalistce, ale napřímo to nikdo z nich neřekne.
- Vytváří ze sebe někoho, bez koho se neobejdete. Působí jako naprosto nepostradatelná osoba pro firmu, a navíc si to myslí hodně jeho kolegů. Ostatní mají pocit, že je tento člověk prostě největší odborník, nejlepší pracovník. Sám ukazuje, kolik dělá práce, ale nenechá ostatní, aby do ní nahlédli. Nechce delegovat své činnosti na druhé.
- Kolem tohoto člověka najdete hromadu rozdělané práce, spoustu myšlenek, nápadů, úkolů, na kterých pracuje – prostě hodně rozdělaného a velmi málo skutečně dokončeného. Když se ho zeptáte, na čem právě pracuje, většinou naprosto nestíhá a je zavalen prací. A když chcete vidět, co to skutečně je, odvede řeč jinam, nebo to nemá čím hmatatelným a viditelným podložit.
Našli jste v těchto bodech někoho konkrétního?
Velmi pozorně se dívejte, co se kolem tohoto člověka děje, bedlivě sledujte jeho práci. Pokud posloucháte, co vám říká, přemýšlejte, proč to říká a čemu to ve skutečnosti pomáhá. Pomůžou informace od něj tomu, aby se firmě dařilo lépe? Nebo jen nenechává nit suchou na některém z kolegů a komplikuje dosahování některého z vašich cílů?
Zbavit se takového člověka bývá opravdu těžké rozhodnutí, úleva, která s tím přijde, je ale slovy nepopsatelná. Pokud máte u někoho podezření, ale nejste si jistí, můžeme vám s tím samozřejmě pomoci.
Foto: Freepik.com
Chcete i vy mít tým plný produktivních lidí?
Přihlaste se na seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.
Další články
Nábor lidí do výroby? Mission possible!
Vhodného kandidáta aby dnes člověk pohledal a u pozic ve výrobě to platí dvojnásob. Nedávno jsme pomáhali jedné naší klientce přenastavit náborový proces, a protože se nám tato strategie vydařila a vhodného zaměstnance jsme nakonec našli, rádi bychom se s vámi o celý proces a změny v něm podělili. Někdy se totiž může zdát, že najít vhodného člověka je doslova mission impossible neboli nemožná mise. My vám však chceme ukázat, jak z mission impossible pár kroky udělat mission possible. Zkrátka, že uspět je možné.
celý článekALENA JETELINOVÁ: Když chci, aby byli lidé produktivní, sama pro ně tu energii musím mít
Za půl roku práce se jí podařilo obsadit deset klíčových pozic. Nové kolegy získala třeba přes doporučení na LinkedInu, obsadila pozici řidiče, která byla volná několik měsíců, a o hledaných pozicích bylo díky ní slyšet třeba i v lokálních rozhlasech. To všechno se zanedbatelnými náklady na inzerci. Pokud chcete argumentovat, že to není možné, připravte se, že při čtení rozhovoru s velmi šikovnou, kreativní a zároveň skromnou personalistkou společnosti STAVOSPOL, s.r.o., Alenou Jetelinovou možná změníte názor.
celý článekJak dnes posilovat loajalitu zaměstnanců
Když už někoho do firmy seženeme, on projde zaškolením a vydrží první rok nebo dva, nechceme o něj přijít. Úkol je tedy jasný – posilovat loajalitu zaměstnanců. Jak ale na to v době, kdy jsme si zaměstnance rozmazlili a teď nevíme co s tím?
celý článek6 znaků, které by měl mít moderní zaměstnavatel
Úspěch v náboru se skrývá hlavně ve vašem postoji a několika základních krocích z vaší strany. Pokud byste tedy rádi změnili postoj z „Nejsou lidi, s tím nic nenadělám.“ na „I kdyby lidi nebyli, my to nějak zvládneme.“, máme pro vás dávku inspirace.
celý článek