Brzdič, skrytý nepřítel, had, travič studní – to všechno jsou výrazy (a zazněly i peprnější), které popisují člověka, který rozkládá firmu zevnitř. Bývá těžké ho objevit, protože se dokáže umně skrýt, ale když ho objevíte a rychle dáte ze své firmy pryč, najednou se všechno uklidní, nálada ve firmě se o dost zlepší a firma začne dosahovat lepších výsledků. Jak někoho takového rozpoznat a nesplést si ho s někým, kdo prostě jen občas nemá svůj den?


Čím vyšší IQ má, tím lépe umí všechno kolem sebe zkomplikovat. Těžko se tak rozplétá klubko zmatených informací, které se po firmě šíří. Zajímavé je, že když ho objevíte a rychle dáte ze své firmy pryč, najednou se všechno uklidní, nálada ve firmě se o dost zlepší, lidem jakoby spadne těžký balvan ze srdce. A mimo to firma začne najednou dosahovat lepších výsledků. 

10 znaků brzdiče

Jaké jsou rizikové indikátory, které Vás na takového člověka upozorní? Z naší praxe pro vás máme deset skutečných projevů brzdiče.

  1. Šéfovi pochlebuje, přesně ví, co má říct, aby to vypadalo dobře, ale za jeho zády ho pomlouvá, zesměšňuje a kritizuje jeho rozhodnutí a akce.
  2. To samé dělá i personalistovi a obecně těm, kteří chtějí, aby se pracovalo s lidmi, aby se ve firmě budovala dobrá firemní kultura a aby se lidé pomocí vzdělávání posouvali dopředu.
  3. Personalistika a personalista samotný je podle něj něco zbytečného. Personalista je podle něj jen „ten, kdo si v práci hraje“.
  4. Na jednu stranu se k vám donese, že si stěžuje na vaši práci, když se ho ale zeptáte přímo, řekne vám, že je vše v pořádku.
  5. Stěžuje si na své kolegy velmi obecnou formou jako například „Těžko se s ní spolupracuje.“, „Nemůžu se na něj spolehnout.“ nebo „Na poradě nám jenom vymývá hlavy.“. Když se ho ale zeptáte, co konkrétního má na mysli, nic moc se nedozvíte.
  1. Vydává práci druhých za svou.
  2. Neustále mění informace, zadání, během týdne je všechno několikrát jinak. Když ho s tímto konfrontujete, určitě to popře.
  3. V jeho týmu často není dobrá nálada nebo se lidé bojí mluvit a je těžké k němu najít kolegu, který by vydržel. Jeho tým je obecně naladěný proti vedení, proti majiteli, proti personalistce, ale napřímo to nikdo z nich neřekne.
  4. Vytváří ze sebe někoho, bez koho se neobejdete. Působí jako naprosto nepostradatelná osoba pro firmu, a navíc si to myslí hodně jeho kolegů. Ostatní mají pocit, že je tento člověk prostě největší odborník, nejlepší pracovník. Sám ukazuje, kolik dělá práce, ale nenechá ostatní, aby do ní nahlédli. Nechce delegovat své činnosti na druhé.
  5. Kolem tohoto člověka najdete hromadu rozdělané práce, spoustu myšlenek, nápadů, úkolů, na kterých pracuje – prostě hodně rozdělaného a velmi málo skutečně dokončeného. Když se ho zeptáte, na čem právě pracuje, většinou naprosto nestíhá a je zavalen prací. A když chcete vidět, co to skutečně je, odvede řeč jinam, nebo to nemá čím hmatatelným a viditelným podložit.

Našli jste v těchto bodech někoho konkrétního?

Velmi pozorně se dívejte, co se kolem tohoto člověka děje, bedlivě sledujte jeho práci. Pokud posloucháte, co vám říká, přemýšlejte, proč to říká a čemu to ve skutečnosti pomáhá. Pomůžou informace od něj tomu, aby se firmě dařilo lépe? Nebo jen nenechává nit suchou na některém z kolegů a komplikuje dosahování některého z vašich cílů?

Zbavit se takového člověka bývá opravdu těžké rozhodnutí, úleva, která s tím přijde, je ale slovy nepopsatelná. Pokud máte u někoho podezření, ale nejste si jistí, můžeme vám s tím samozřejmě pomoci.

 

Foto: Freepik.com

Chcete i vy mít tým plný produktivních lidí? 


Přihlaste se na seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Marta Machovská

Marta v Performii pracuje už od roku 2007 a pečuje o více než 80 firem v Brně a okolí. Pro své klienty je velmi důležitým pevným bodem a díky svým zkušenostem z různých oborů a velké ochotě pomáhat dokáže fundovaně pomoci a poradit.

Největší mýty o moderní motivaci zaměstnanců


Nejspíš jste toho o motivaci už slyšeli a četli mnoho. A když se v nějaké oblasti hodně napíše, vzniká v ní také hodně mýtů. Pojďme se podívat na to, jaké mýty se o motivaci šíří nejvíce a jak mohly překroutit náš celkový pohled na to, jak vlastně motivovat své lidi nebo sebe sama.

celý článek

Jak mít dobré vztahy na pracovišti?


Dobré vztahy na pracovišti chce asi každý. Podívejme se společně na zásadní faktory, které vztahy výrazně ovlivňují a na které se ve firmách docela často zapomíná. 

celý článek

Petr Havlík: Ohlédnout se za kolemjedoucím autem a vidět výsledek svojí práce je rozhodně silný pocit


Petr Havlík, výkonný ředitel firmy SWELL, je jedním z těch, kteří ušli kus obdivuhodné cesty a stále jsou si vědomi, jak důležití jsou pro firmu lidé. V rozhovoru jsme si mimo jiné povídali o tom, jakým způsobem hledají do firmy ty správné „srdcaře“ a v čem jsou technické pozice kreativní.

celý článek

Sdílená pracovní místa. Pro někoho výhoda, pro někoho peklo


Doba covidová nám ukázala, že home office je možný na více pozicích, než jsme si mysleli. Firmy byly do značné míry donuceny vzhledem k okolnostem přejít na tento styl práce bez ohledu na to, zda se jim to líbí, či nikoliv.

celý článek