Víte, kdo brzdí vaši firmu?
Brzdič, skrytý nepřítel, had, travič studní – to všechno jsou výrazy (a zazněly i peprnější), které popisují člověka, který rozkládá firmu zevnitř. Bývá těžké ho objevit, protože se dokáže umně skrýt, ale když ho objevíte a rychle dáte ze své firmy pryč, najednou se všechno uklidní, nálada ve firmě se o dost zlepší a firma začne dosahovat lepších výsledků. Jak někoho takového rozpoznat a nesplést si ho s někým, kdo prostě jen občas nemá svůj den?
Čím vyšší IQ má, tím lépe umí všechno kolem sebe zkomplikovat. Těžko se tak rozplétá klubko zmatených informací, které se po firmě šíří. Zajímavé je, že když ho objevíte a rychle dáte ze své firmy pryč, najednou se všechno uklidní, nálada ve firmě se o dost zlepší, lidem jakoby spadne těžký balvan ze srdce. A mimo to firma začne najednou dosahovat lepších výsledků.
10 znaků brzdiče
Jaké jsou rizikové indikátory, které Vás na takového člověka upozorní? Z naší praxe pro vás máme deset skutečných projevů brzdiče.
- Šéfovi pochlebuje, přesně ví, co má říct, aby to vypadalo dobře, ale za jeho zády ho pomlouvá, zesměšňuje a kritizuje jeho rozhodnutí a akce.
- To samé dělá i personalistovi a obecně těm, kteří chtějí, aby se pracovalo s lidmi, aby se ve firmě budovala dobrá firemní kultura a aby se lidé pomocí vzdělávání posouvali dopředu.
- Personalistika a personalista samotný je podle něj něco zbytečného. Personalista je podle něj jen „ten, kdo si v práci hraje“.
- Na jednu stranu se k vám donese, že si stěžuje na vaši práci, když se ho ale zeptáte přímo, řekne vám, že je vše v pořádku.
- Stěžuje si na své kolegy velmi obecnou formou jako například „Těžko se s ní spolupracuje.“, „Nemůžu se na něj spolehnout.“ nebo „Na poradě nám jenom vymývá hlavy.“. Když se ho ale zeptáte, co konkrétního má na mysli, nic moc se nedozvíte.
- Vydává práci druhých za svou.
- Neustále mění informace, zadání, během týdne je všechno několikrát jinak. Když ho s tímto konfrontujete, určitě to popře.
- V jeho týmu často není dobrá nálada nebo se lidé bojí mluvit a je těžké k němu najít kolegu, který by vydržel. Jeho tým je obecně naladěný proti vedení, proti majiteli, proti personalistce, ale napřímo to nikdo z nich neřekne.
- Vytváří ze sebe někoho, bez koho se neobejdete. Působí jako naprosto nepostradatelná osoba pro firmu, a navíc si to myslí hodně jeho kolegů. Ostatní mají pocit, že je tento člověk prostě největší odborník, nejlepší pracovník. Sám ukazuje, kolik dělá práce, ale nenechá ostatní, aby do ní nahlédli. Nechce delegovat své činnosti na druhé.
- Kolem tohoto člověka najdete hromadu rozdělané práce, spoustu myšlenek, nápadů, úkolů, na kterých pracuje – prostě hodně rozdělaného a velmi málo skutečně dokončeného. Když se ho zeptáte, na čem právě pracuje, většinou naprosto nestíhá a je zavalen prací. A když chcete vidět, co to skutečně je, odvede řeč jinam, nebo to nemá čím hmatatelným a viditelným podložit.
Našli jste v těchto bodech někoho konkrétního?
Velmi pozorně se dívejte, co se kolem tohoto člověka děje, bedlivě sledujte jeho práci. Pokud posloucháte, co vám říká, přemýšlejte, proč to říká a čemu to ve skutečnosti pomáhá. Pomůžou informace od něj tomu, aby se firmě dařilo lépe? Nebo jen nenechává nit suchou na některém z kolegů a komplikuje dosahování některého z vašich cílů?
Zbavit se takového člověka bývá opravdu těžké rozhodnutí, úleva, která s tím přijde, je ale slovy nepopsatelná. Pokud máte u někoho podezření, ale nejste si jistí, můžeme vám s tím samozřejmě pomoci.
Foto: Freepik.com
Chcete i vy mít tým plný produktivních lidí?
Přihlaste se na seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.
Další články
Jak ztratit kandidáta v deseti krocích
Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.
celý článek5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci
Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.
celý článekJak v lidech vzbudit chuť se rozvíjet
Máte ambice svou firmu rozvíjet? Pak vám je asi jasné, že bez toho, aby se rozvíjeli také lidé uvnitř ní, to nepůjde. Rozvoj je přirozený, pokud vychází z nějaké potřeby – to je v nás tak nějak odjakživa. Nezřídka se ale stává, že je ve firmě potřebný intenzivnější či rychlejší rozvoj jednotlivců nebo konkrétní skupiny. Když vám jde váš člověk naproti, a dokonce se na svůj posun těší, je to snadné, pokud se ale brání, nemáte velkou šanci.
celý článekZ PRAXE: Ovlivňuje interní komunikace spokojenost zaměstnanců?
Interní komunikaci se v poslední době věnuje stále více pozornosti a je pravda, že díky ní můžete přímo ovlivnit firemní kulturu i to, jak se lidem u vás ve firmě pracuje. Navíc existují různé kanály pro interní komunikaci. Co funguje ve firmách našich klientů? Nechte se inspirovat.
celý článek