Brzdič, skrytý nepřítel, had, travič studní – to všechno jsou výrazy (a zazněly i peprnější), které popisují člověka, který rozkládá firmu zevnitř. Bývá těžké ho objevit, protože se dokáže umně skrýt, ale když ho objevíte a rychle dáte ze své firmy pryč, najednou se všechno uklidní, nálada ve firmě se o dost zlepší a firma začne dosahovat lepších výsledků. Jak někoho takového rozpoznat a nesplést si ho s někým, kdo prostě jen občas nemá svůj den?


Čím vyšší IQ má, tím lépe umí všechno kolem sebe zkomplikovat. Těžko se tak rozplétá klubko zmatených informací, které se po firmě šíří. Zajímavé je, že když ho objevíte a rychle dáte ze své firmy pryč, najednou se všechno uklidní, nálada ve firmě se o dost zlepší, lidem jakoby spadne těžký balvan ze srdce. A mimo to firma začne najednou dosahovat lepších výsledků. 

10 znaků brzdiče

Jaké jsou rizikové indikátory, které Vás na takového člověka upozorní? Z naší praxe pro vás máme deset skutečných projevů brzdiče.

  1. Šéfovi pochlebuje, přesně ví, co má říct, aby to vypadalo dobře, ale za jeho zády ho pomlouvá, zesměšňuje a kritizuje jeho rozhodnutí a akce.
  2. To samé dělá i personalistovi a obecně těm, kteří chtějí, aby se pracovalo s lidmi, aby se ve firmě budovala dobrá firemní kultura a aby se lidé pomocí vzdělávání posouvali dopředu.
  3. Personalistika a personalista samotný je podle něj něco zbytečného. Personalista je podle něj jen „ten, kdo si v práci hraje“.
  4. Na jednu stranu se k vám donese, že si stěžuje na vaši práci, když se ho ale zeptáte přímo, řekne vám, že je vše v pořádku.
  5. Stěžuje si na své kolegy velmi obecnou formou jako například „Těžko se s ní spolupracuje.“, „Nemůžu se na něj spolehnout.“ nebo „Na poradě nám jenom vymývá hlavy.“. Když se ho ale zeptáte, co konkrétního má na mysli, nic moc se nedozvíte.
  1. Vydává práci druhých za svou.
  2. Neustále mění informace, zadání, během týdne je všechno několikrát jinak. Když ho s tímto konfrontujete, určitě to popře.
  3. V jeho týmu často není dobrá nálada nebo se lidé bojí mluvit a je těžké k němu najít kolegu, který by vydržel. Jeho tým je obecně naladěný proti vedení, proti majiteli, proti personalistce, ale napřímo to nikdo z nich neřekne.
  4. Vytváří ze sebe někoho, bez koho se neobejdete. Působí jako naprosto nepostradatelná osoba pro firmu, a navíc si to myslí hodně jeho kolegů. Ostatní mají pocit, že je tento člověk prostě největší odborník, nejlepší pracovník. Sám ukazuje, kolik dělá práce, ale nenechá ostatní, aby do ní nahlédli. Nechce delegovat své činnosti na druhé.
  5. Kolem tohoto člověka najdete hromadu rozdělané práce, spoustu myšlenek, nápadů, úkolů, na kterých pracuje – prostě hodně rozdělaného a velmi málo skutečně dokončeného. Když se ho zeptáte, na čem právě pracuje, většinou naprosto nestíhá a je zavalen prací. A když chcete vidět, co to skutečně je, odvede řeč jinam, nebo to nemá čím hmatatelným a viditelným podložit.

Našli jste v těchto bodech někoho konkrétního?

Velmi pozorně se dívejte, co se kolem tohoto člověka děje, bedlivě sledujte jeho práci. Pokud posloucháte, co vám říká, přemýšlejte, proč to říká a čemu to ve skutečnosti pomáhá. Pomůžou informace od něj tomu, aby se firmě dařilo lépe? Nebo jen nenechává nit suchou na některém z kolegů a komplikuje dosahování některého z vašich cílů?

Zbavit se takového člověka bývá opravdu těžké rozhodnutí, úleva, která s tím přijde, je ale slovy nepopsatelná. Pokud máte u někoho podezření, ale nejste si jistí, můžeme vám s tím samozřejmě pomoci.

 

Foto: Freepik.com

Chcete i vy mít tým plný produktivních lidí? 


Přihlaste se na seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Marta Machovská

Marta v Performii pracuje už od roku 2007 a pečuje o více než 80 firem v Brně a okolí. Pro své klienty je velmi důležitým pevným bodem a díky svým zkušenostem z různých oborů a velké ochotě pomáhat dokáže fundovaně pomoci a poradit.

Z PRAXE: Jak vidí české firmy budoucnost nejen v oblasti HR


Nikdy jsme nezažili tak intenzivní využití moderních technologií a internetu jako v době „koronavirové krize“. Jak to ovlivnilo a ovlivní české firmy a jak v budoucnu udržet krok nejen v oblasti personální takovým způsobem, abychom nebyli překvapeni? Na to jsme se podívali s těmi, kteří to zažívají přímo v praxi.

celý článek

Zkrácená pracovní doba. Krok k efektivitě, nebo do pekel?


V poslední době se u firem čím dál častěji setkáváme s úvahami o zkrácené pracovní době pro zaměstnance. Několik z nich už se do toho rovnou v praxi pustilo. Otázkou ale je, komu to ve výsledku doopravdy pomohlo – pracovitým tahounům nebo těm, kteří se ani před tím moc nepředřeli?

celý článek

Mårten Runow: Novodobý HR manažer by se měl zaměřit na produktivitu personálu


Mårten Runow zakladatelem společnosti Performia International působící ve Švédsku se snaží vnášet do oblasti HR zdravý rozum. Letos v květnu přijel do Prahy na konferenci Moderní trendy HR a hovořil o tom, jak uplynulé roky změnily práci v HR a o tom, jaká bude budoucnost HR a jaké místo v ní zaujme tzv. Personnel Productivity Management™.

celý článek

6 nejčastějších chyb, které děláme při onboardingu


Proces etablování nováčka na nový post, moderně nazývaný onboarding, je velmi klíčové období nejen pro samotného pracovníka, ale i pro celou firmu. V době, kdy firmám často chybí pracovní síla, jsou současní pracovníci mnohokrát přetěžovaní a čekají na nového člena týmu jako na spásu.

celý článek