Nechci šířit paniku, nechci nadávat na vládu a ani se nechci doma klepat strachy.
Chci se k věcem postavit čelem a udělat to nejlepší pro co nejvíce lidí. Toto jsou tipy od
jedné šéfky, která nerada poslouchá televizní zprávy, dělá to, co jí dává smysl, a nestahuje gatě ještě před brodem.

Co dělat jako šéf, manažer, majitel?
 

Publikováno: 24. března 2020


1. Sám sebe udržte nad věcí. Panika nebo apatie není na místě

Nesledujte všechny zprávy a nenechte se ovlivnit negativními informacemi, které nahánějí strach. Aniž byste to chtěli, sveze Vás to po emocích pěkně dolů. Spíše si vybírejte zdroje a informace, které opravdu potřebujete k tomu, abyste se mohli zodpovědně rozhodovat. Není třeba být za optimistického blázna, který na vše kašle, ale celkově by měl být Váš postoj vždy spíše pozitivní.

2. Dostatek informací a komunikace o budoucnosti 

Lidé, ještě více než za běžných okolností čekají, co uděláte, co řeknete a jak rozhodnete. Není na místě mlčet nebo šetřit s informacemi. Možná není nutné sdělovat úplné detaily všeho, ale zcela jistě pomůže, když zaměstnance budete informovat o změnách nebo novinkách, které ovlivní jejich práci nebo ze kterých bude zřejmé, že zvládáte nastalou situaci. Žádné informace, jakési vakuum, vždy umožní výskyt lží a pomluv. Proto nenechte pracovat fantazii lidí, ale poskytněte jim nějaké vyjádření a správná data.

Zajistěte vše, co je třeba, aby se zvládla současnost. I když to budou nepopulární nařízení, je třeba je udělat. Vždy ale uveďte, jaké jsou jiné možnosti, případně na čem se pracuje. Netolerujte nadměrné dramatizování situace a veškerou komunikaci veďte tak, aby došlo k řešení situací.

Komunikujte se svými lidmi. Prozraďte jim, kam firma směřuje a jaké budou další kroky

3. Nemůžete produkovat? Najděte způsob, jak to udělat jinak

Vedení firmy, které je komplikovanou situací ovlivněno tak, že nemůže provozovat svou hlavní činnost, by mělo co nejdříve uvažovat nad tím, jak jinak mohou dodávat své služby nebo produkty. Jakou jinou produkcí mohou vykrýt nucené pozastavení běžné produkce. Zásada je, že pro přežití je nutné vytvářet outflow (nějaký hodnotný tok směrem ven). To jedině může způsobit inflow (tok směrem dovnitř) ve formě peněz, podpory nebo třeba obdivu.
Krizi totiž můžeme brát jako novou příležitost. Máme možnost podívat se na věci z jiného úhlu pohledu. Tahle situace může urychlit konec jednoho a stejně tak vznik něčeho dalšího.

  • Toto je samozřejmě věc, kterou si musí každá firma vymyslet sama. Ale rozhodně stojí za to uspořádat třeba i celodenní schůzku s klíčovými lidmi, kde proberete všechny možnosti. Doporučuji zapojit lidi, kteří jsou i za obvyklých okolností spíše pozitivní. Největší skeptik firmy Vám právě teď nejspíš moc nepomůže.
  • Pokud Vás nenapadá žádné řešení, zkuste se zeptat několika Vašich zákazníků, co by jim teď nejvíce pomohlo, nebo jak byste jim mohli být užiteční. Více nebo méně inovujte, improvizujte a posouvejte své hranice dál ve znamení produkce. 

4. Zapojte celý tým

I ti, kteří nemohou dělat svou původní práci naplno, mohou pomoct jinde, nebo přispívat jinak. Vašim úkolem
a úkolem Vašich kolegů ve vedoucích pozicích je zajistit, že každý člen týmu vytváří něco hodnotného. Pomůže to nejen organizaci, ale také jim samotným. Produkce udržuje dobrou morálku a až vše pomine, budou připraveni znova naskočit, možná ve větším tempu. A to bude určitě potřeba.


Ještě od nás nedostáváte každé dva týdny odborné tipy z oblasti budování týmu a výběru zaměstnanců?


Neomezujte propagaci a reklamu. Mluvte se svými klienty nebo potenciálními zákazníky

5. Určitě neomezujte propagaci

Také Vás možná čeká omezení nákladů, které by organizaci zbytečně zatěžovaly. To je chytré. Zcela určitě ale není na místě omezit propagaci, reklamu a cokoli, co souvisí s komunikací směrem k potenciálním nebo stávajícím zákazníkům. To zachovejte a jen se ujistěte, že je to propagace, která podpoří životaschopnost organizace.

6. Zapracujte na svých lidech

Právě teď dokážeme nejvíce ocenit skvělý tým, který táhne za jeden provaz. Pokud to tak máte, pak je to skvělé a gratulujeme Vám. S takovým týmem se dá zvládnout téměř vše. Pokud to u Vás dosud neplatí, máte momentálně čas na tom zapracovat. Můžete se soustředit na jednotlivce a prozkoumat jejich talenty, nevyužitý potenciál nebo oblasti, které by dotyčný mohl zlepšit. Můžete pro lidi vypracovat vzdělávací program nebo je sami koučovat. Také můžete doplit svůj tým o další skvělé členy. Takové, kteří Vám pomůžou v tom, jak zvládnout cokoli, co je třeba. Vůbec teď není špatný čas – naopak, je to příležitost.

7. Nezapomeňte na přátele

Možná na tom nejste zle a můžete nějak pomoct svému okolí, nebo možná máte velké starosti a pomoc přátel naopak oceníte Vy. Pamatujte, že vždy můžete zavolat nebo napsat nám, vašim přátelům z Performie. Neslibuji, že pomůžeme s úplně každou věcí, ale rozhodně budeme pozitivním uchem, které podpoří Vaše nápady. Komunikace totiž předchází představivosti. Takže buďme v komunikaci a nějaké řešení se najde.

Zdroj fotografií: Freepik.com

Potřebujete poradit, jak vybrat toho pravého zaměstnance nebo jak rozpoznat mezi těmi stávajícími, kdo Vám nejvíc pomůže?
 

Přihlaste se na naši online přednášku. 


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

MARKÉTA SOUHRADOVÁ: I když jsme korporát, daří se nám neztrácet lidský přístup


Když se řekne „korporát“, nemálo z nás si kromě benefitů a dobrého zápisu do životopisu vybaví i nemožnost věci flexibilně měnit, hromadu procesů a směrnic nebo malý zájem o názory jednotlivce. Ale když se řekne Wienerberger s.r.o., napadne mě téměř přesný opak. Více jsem si o tom všem povídala s country HR manažerkou firmy s více než tisícovkou zaměstnanců Markétou Souhradovou. Jsem zvědavá, co si o korporátech budete po přečtení myslet vy.

celý článek

ALŽBĚTA TRUPAROVÁ: Pocitům při návratu domů z náročné mise se nic nevyrovná


Personální a finanční manažerka Lékařů bez hranic Alžběta Truparová má za sebou devět misí. Působila v různých zemích, od Mexika, Ukrajiny a Iráku až po Súdán nebo Jemen. Samotných lékařů či zdravotnických pozic je v organizaci, která poskytuje zdravotnickou a humanitární pomoc v konfliktních oblastech, po přírodních katastrofách a při epidemiích, asi jen polovina. Bez odborníků v oblasti lidských zdrojů, financí, zásobování a bez dalších technických profesí by se totiž projekty ve více než sedmdesáti zemích světa neobešly.

celý článek

VERONIKA KALLAUSCHOVÁ: Když je někdo produktivní a chce, vše ho naučíme


Představte si firmu plnou techniků. Máte? A teď si představte drobnou mladou holčinu, která rozhoduje o jejich přijetí do firmy, zaškolování a progresu. Jestli se vám to aspoň trochu povedlo, pak máte obrázek společnosti Backbone s.r.o. a její personalistky Veroniky Kallauschové, která je sama živým důkazem toho, že zdání klame a předsudky je lepší raději hodit do koše.

celý článek

Ztracená generace nebo skrytý potenciál? Co s dětmi, které se nedostaly na střední


Nadcházející generace, která právě skončila základní školu, se ocitá v obtížné situaci. Mnoho z nich se totiž z důvodu nedostatku kapacit nedostalo na střední školy s maturitou, což jim odepře možnost získat tradiční vysokoškolské vzdělání. Na trhu práce se tak v budoucnu objeví značné množství mladých lidí, kteří nebudou disponovat vysokoškolskými tituly. Tento vývoj vyvolává otázku: Není na čase změnit náš pohled na důležitost dosaženého vzdělání?

celý článek