Nechci šířit paniku, nechci nadávat na vládu a ani se nechci doma klepat strachy.
Chci se k věcem postavit čelem a udělat to nejlepší pro co nejvíce lidí. Toto jsou tipy od
jedné šéfky, která nerada poslouchá televizní zprávy, dělá to, co jí dává smysl, a nestahuje gatě ještě před brodem.

Co dělat jako šéf, manažer, majitel?
 

Publikováno: 24. března 2020


1. Sám sebe udržte nad věcí. Panika nebo apatie není na místě

Nesledujte všechny zprávy a nenechte se ovlivnit negativními informacemi, které nahánějí strach. Aniž byste to chtěli, sveze Vás to po emocích pěkně dolů. Spíše si vybírejte zdroje a informace, které opravdu potřebujete k tomu, abyste se mohli zodpovědně rozhodovat. Není třeba být za optimistického blázna, který na vše kašle, ale celkově by měl být Váš postoj vždy spíše pozitivní.

2. Dostatek informací a komunikace o budoucnosti 

Lidé, ještě více než za běžných okolností čekají, co uděláte, co řeknete a jak rozhodnete. Není na místě mlčet nebo šetřit s informacemi. Možná není nutné sdělovat úplné detaily všeho, ale zcela jistě pomůže, když zaměstnance budete informovat o změnách nebo novinkách, které ovlivní jejich práci nebo ze kterých bude zřejmé, že zvládáte nastalou situaci. Žádné informace, jakési vakuum, vždy umožní výskyt lží a pomluv. Proto nenechte pracovat fantazii lidí, ale poskytněte jim nějaké vyjádření a správná data.

Zajistěte vše, co je třeba, aby se zvládla současnost. I když to budou nepopulární nařízení, je třeba je udělat. Vždy ale uveďte, jaké jsou jiné možnosti, případně na čem se pracuje. Netolerujte nadměrné dramatizování situace a veškerou komunikaci veďte tak, aby došlo k řešení situací.

Komunikujte se svými lidmi. Prozraďte jim, kam firma směřuje a jaké budou další kroky

3. Nemůžete produkovat? Najděte způsob, jak to udělat jinak

Vedení firmy, které je komplikovanou situací ovlivněno tak, že nemůže provozovat svou hlavní činnost, by mělo co nejdříve uvažovat nad tím, jak jinak mohou dodávat své služby nebo produkty. Jakou jinou produkcí mohou vykrýt nucené pozastavení běžné produkce. Zásada je, že pro přežití je nutné vytvářet outflow (nějaký hodnotný tok směrem ven). To jedině může způsobit inflow (tok směrem dovnitř) ve formě peněz, podpory nebo třeba obdivu.
Krizi totiž můžeme brát jako novou příležitost. Máme možnost podívat se na věci z jiného úhlu pohledu. Tahle situace může urychlit konec jednoho a stejně tak vznik něčeho dalšího.

  • Toto je samozřejmě věc, kterou si musí každá firma vymyslet sama. Ale rozhodně stojí za to uspořádat třeba i celodenní schůzku s klíčovými lidmi, kde proberete všechny možnosti. Doporučuji zapojit lidi, kteří jsou i za obvyklých okolností spíše pozitivní. Největší skeptik firmy Vám právě teď nejspíš moc nepomůže.
  • Pokud Vás nenapadá žádné řešení, zkuste se zeptat několika Vašich zákazníků, co by jim teď nejvíce pomohlo, nebo jak byste jim mohli být užiteční. Více nebo méně inovujte, improvizujte a posouvejte své hranice dál ve znamení produkce. 

4. Zapojte celý tým

I ti, kteří nemohou dělat svou původní práci naplno, mohou pomoct jinde, nebo přispívat jinak. Vašim úkolem
a úkolem Vašich kolegů ve vedoucích pozicích je zajistit, že každý člen týmu vytváří něco hodnotného. Pomůže to nejen organizaci, ale také jim samotným. Produkce udržuje dobrou morálku a až vše pomine, budou připraveni znova naskočit, možná ve větším tempu. A to bude určitě potřeba.

Neomezujte propagaci a reklamu. Mluvte se svými klienty nebo potenciálními zákazníky

5. Určitě neomezujte propagaci

Také Vás možná čeká omezení nákladů, které by organizaci zbytečně zatěžovaly. To je chytré. Zcela určitě ale není na místě omezit propagaci, reklamu a cokoli, co souvisí s komunikací směrem k potenciálním nebo stávajícím zákazníkům. To zachovejte a jen se ujistěte, že je to propagace, která podpoří životaschopnost organizace.

6. Zapracujte na svých lidech

Právě teď dokážeme nejvíce ocenit skvělý tým, který táhne za jeden provaz. Pokud to tak máte, pak je to skvělé a gratulujeme Vám. S takovým týmem se dá zvládnout téměř vše. Pokud to u Vás dosud neplatí, máte momentálně čas na tom zapracovat. Můžete se soustředit na jednotlivce a prozkoumat jejich talenty, nevyužitý potenciál nebo oblasti, které by dotyčný mohl zlepšit. Můžete pro lidi vypracovat vzdělávací program nebo je sami koučovat. Také můžete doplit svůj tým o další skvělé členy. Takové, kteří Vám pomůžou v tom, jak zvládnout cokoli, co je třeba. Vůbec teď není špatný čas – naopak, je to příležitost.

7. Nezapomeňte na přátele

Možná na tom nejste zle a můžete nějak pomoct svému okolí, nebo možná máte velké starosti a pomoc přátel naopak oceníte Vy. Pamatujte, že vždy můžete zavolat nebo napsat nám, vašim přátelům z Performie. Neslibuji, že pomůžeme s úplně každou věcí, ale rozhodně budeme pozitivním uchem, které podpoří Vaše nápady. Komunikace totiž předchází představivosti. Takže buďme v komunikaci a nějaké řešení se najde.

Zdroj fotografií: Freepik.com

Potřebujete poradit, jak vybrat toho pravého zaměstnance nebo jak rozpoznat mezi těmi stávajícími, kdo Vám nejvíc pomůže?
 

Přihlaste se na naši online přednášku. 


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Rutinér, milovník změn a vedení firmy. Vražedná kombinace, nebo příběh s dobrým koncem?


Sehrané vedení se vzájemným porozuměním i v době krize je úspěšnější nežli nesjednocené vedení, které se dohadovalo už před krizí. To je asi každému nad slunce jasné. Co když máme ale ve vedení dva úspěšné, rozumné manažery, z nichž je ale jeden milovníkem změn a druhý upřednostňuje rutinu a raději nic nemění? Je možné tyhle pohledy na věc sladit tak, aby se firma i se svými lidmi nerozpadla na kousky a oba si o sehraném vedení nemuseli nechat jen zdát? Podívejme se na jeden konkrétní příklad.

celý článek

Mårten Runow: To nejhorší řešení kritické situace je nedělat nic


Marten Runow už poznal příběhy tisíce firem, a proto jsme věděli, že jeho pohled na kritické okamžiky, které mnoho z nich prožívalo a prožívá, nám toto téma osvětlí i z dalšího úhlu. Co má dělat šéf firmy, když se firmě nedaří? Jak v tu chvíli zacházet s lidmi, které má na palubě? Nebo jak má šéf jako někdo, na koho jsou upřeny nejedny oči, ustát stres, který je s takovým obdobím nepochybně spojen? Pojďme si spolu s Martenem Runowem na tyhle otázky odpovědět

celý článek

Personalistka a šéf: Je důležité najít potenciál člověka a dále ho rozvíjet


Najít motivaci u svých lidí je základ úspěšného podnikání. Pokud zaměstnáváte zdravotně znevýhodněné osoby, může být hledání obtížnější. I přesto MYJÓMI družstvo invalidů, které se věnuje především ručním kompletačním a montážním pracím, zaměstnává bezmála čtyři stovky lidí s nějakým typem zdravotního znevýhodnění. Máme tu pro vás dvojrozhovor se spolumajitelem a současně předsedou představenstva MYJÓMI družstva invalidů Petrem Horkým a personalistkou společnosti Alenou Drábkovou.

celý článek

JAN COUFAL: Pokud firma nemůže fungovat bez vás, jste pro ni obrovským nebezpečím


Jestli se vám někdy zdálo, že jednoduchost je známkou slabosti, či dokonce neodbornosti, při rozhovoru s výkonným ředitelem společnosti CZECH PROMOTION group, s.r.o., by vás tohle zdání asi rychle přešlo. Jan Coufal je prototypem úspěšného, profesionálního a zároveň velmi lidského a skromného šéfa firmy, který vám velmi jasně a nekomplikovaně vysvětlí, že dělat chyby je to nejlepší pro váš růst.

celý článek