Osobnost je důležitá, ale do inzerátu nepatří

Tvorba inzerátů je umění stejně jako obraz, od něhož čekáte, že bude obdivován. Jak jsme již zmínili v předchozích článcích, je důležité, aby inzerát odrážel ty kvality, které mají produktivní lidé rádi, které vyhledávají a na základě kterých jsou ochotni se k vám přihlásit.
 


Někteří naši klienti v inzerátech často uvádějí mnoho požadavků na osobnostní předpoklady, chtějí, aby byl kandidát na pozici plně osobnostně připraven. Uvádí například, že hledají optimistického a cílevědomého člověka se schopností rozpoznávat priority, samostatného člověka s dobrou schopností organizování, schopného komunikovat s klienty, nebo někoho se smyslem pro pořádek a reprezentativním vystupováním.

Nedávejte do inzerátu návod na to, jak se nechat obalamutit.

V podstatě ale hledají toho, kdo umí udělat první dojem. Ti, co hodně přemýšlí o tom, jací by měli u pohovorů být, se k nim tak určitě dostanou. Pokud toto uvedete do inzerátu, nahráváte jim tím, protože díky tomu přesně vědí, jak se na pohovoru chovat – vystupují optimisticky a cílevědomě, ukáží vám, jak umí rozpoznávat priority, hodně komunikují a pěkně se obléknou. Ale co když je toto jen přetvářka?

Pravdou je, že produktivní kandidáti často hledají řešení a příliš nepřemýšlí nad tím, zda jsou optimisté se schopností vcítit se, uměním organizovat si svou práci, dobře komunikovat a mít kolem sebe pořádek. Produktivní kandidát je nasměrován hlavně na výsledky práce a dosahuje jich. Má to přirozeně v sobě.

Chcete, aby se vám hlásili v první řadě ti produktivní? Pište o tom, co vám má uchazeč přinést za výsledky a jakou hodnotu mají. Pište o tom, jak by jeho práce měla vypadat, aby výsledek byl snadno dosažitelný. Odložte na chvíli představy o osobnosti člověka, kterého chcete.

Podívejme se na ukázku, se kterou se často setkáváme:

ASISTENT/KA VEDENÍ
Jsme mladá a dynamická společnost s jasnou vizí zabývající se výrobou a prodejem produktů vzduchotechniky.

Pracovní náplň:
✓ obvyklá činnost samostatného asistenta
✓ zpracování objednávek a další administrativní činnosti

Požadujeme:
✓ VŠ a 3 roky praxe na asistentské pozici
✓ schopnost práce na PC (Outlook, Excel, Word, Power Point, vyhledávání na internetu)
✓ smysl pro pořádek
✓ pozitivní osobnost
✓ samostatnost v organizování práce
✓ schopnost organizovat si čas
✓ schopnost dotahovat věci do konce i v případě komplikací

Nabízíme:
✓ zajímavou, různorodou a kreativní práci v týmu
✓ aktivní účast na tvorbě pro zákazníka příjemného interiéru
✓ vzdělávání se ve stále se inovujícím oboru

Nástup možný ihned.

A nyní to porovnejte s inzerátem pro produktivní uchazeče:

Společnost ABDC s.r.o. zabývající se výrobou a prodejem vzduchotechniky hledá do svého týmu schopného a výkonného člověka na pozici:

ASISTENT/KA VEDENÍ
✓ Dokážete se dobře soustředit na více věcí najednou?
✓ Rozčiluje vás nepořádek a umíte do věcí vnášet řád a systém?

Pak hledáme právě vás!

Výsledkem vaší práce bude:
✓ dobře fungující sklad materiálu
✓ vaše naprostá jistota v tom, kde co ve skaldu je.

Budete přijímat zboží na sklad, zavádět data do počítače, provádět pravidelné inventury, pomáhat při dalších administrativních činnostech.

Co vám určitě nesmí chybět:
✓ předchozí dobré výsledky ve vašich dosavadních aktivitách (práce, brigáda, praxe)
✓ uživatelská znalost práce s PC
✓ ochota zvládat i fyzickou práci

Hledáme člověka, kterému je naše branže sympatická, který se nebojí fyzické práce a který kolem sebe dokáže udržovat systém a pořádek. Výborné pracovní výsledky, ochotu a pracovní nasazení rozhodně umíme ocenit.

Pamatujte! Osobnost je důležitá, ale vždy bude až na druhém místě za produktivitou, za výsledky, které jsou za zaměstnancem vidět. A tím se řiďte i při sestavování inzerátu.

Zdroj fotografie: Gratisography.com

Jak napsat skutečně lákavý a originální inzerát, který zaujme?

To se dozvíte na workshopu Jak na funkční náborovou inzerci.


O autorovi článku

Renata Krutská

Pro Renatu je oblast personalistiky něco jako koníček. Ráda lidem věci usnadňuje a otevírá jim nové obzory. Pro své klienty by se rozdala, hlavně aby jim co nejlépe pomohla. Stará se o klienty v Praze a Severních Čechách.

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek

Jak v lidech vzbudit chuť se rozvíjet


Máte ambice svou firmu rozvíjet? Pak vám je asi jasné, že bez toho, aby se rozvíjeli také lidé uvnitř ní, to nepůjde. Rozvoj je přirozený, pokud vychází z nějaké potřeby – to je v nás tak nějak odjakživa. Nezřídka se ale stává, že je ve firmě potřebný intenzivnější či rychlejší rozvoj jednotlivců nebo konkrétní skupiny. Když vám jde váš člověk naproti, a dokonce se na svůj posun těší, je to snadné, pokud se ale brání, nemáte velkou šanci.

celý článek