Osobnost je důležitá, ale do inzerátu nepatří

Tvorba inzerátů je umění stejně jako obraz, od něhož čekáte, že bude obdivován. Jak jsme již zmínili v předchozích článcích, je důležité, aby inzerát odrážel ty kvality, které mají produktivní lidé rádi, které vyhledávají a na základě kterých jsou ochotni se k vám přihlásit.
 


Někteří naši klienti v inzerátech často uvádějí mnoho požadavků na osobnostní předpoklady, chtějí, aby byl kandidát na pozici plně osobnostně připraven. Uvádí například, že hledají optimistického a cílevědomého člověka se schopností rozpoznávat priority, samostatného člověka s dobrou schopností organizování, schopného komunikovat s klienty, nebo někoho se smyslem pro pořádek a reprezentativním vystupováním.

Nedávejte do inzerátu návod na to, jak se nechat obalamutit.

V podstatě ale hledají toho, kdo umí udělat první dojem. Ti, co hodně přemýšlí o tom, jací by měli u pohovorů být, se k nim tak určitě dostanou. Pokud toto uvedete do inzerátu, nahráváte jim tím, protože díky tomu přesně vědí, jak se na pohovoru chovat – vystupují optimisticky a cílevědomě, ukáží vám, jak umí rozpoznávat priority, hodně komunikují a pěkně se obléknou. Ale co když je toto jen přetvářka?

Pravdou je, že produktivní kandidáti často hledají řešení a příliš nepřemýšlí nad tím, zda jsou optimisté se schopností vcítit se, uměním organizovat si svou práci, dobře komunikovat a mít kolem sebe pořádek. Produktivní kandidát je nasměrován hlavně na výsledky práce a dosahuje jich. Má to přirozeně v sobě.

Chcete, aby se vám hlásili v první řadě ti produktivní? Pište o tom, co vám má uchazeč přinést za výsledky a jakou hodnotu mají. Pište o tom, jak by jeho práce měla vypadat, aby výsledek byl snadno dosažitelný. Odložte na chvíli představy o osobnosti člověka, kterého chcete.

Podívejme se na ukázku, se kterou se často setkáváme:

ASISTENT/KA VEDENÍ
Jsme mladá a dynamická společnost s jasnou vizí zabývající se výrobou a prodejem produktů vzduchotechniky.

Pracovní náplň:
✓ obvyklá činnost samostatného asistenta
✓ zpracování objednávek a další administrativní činnosti

Požadujeme:
✓ VŠ a 3 roky praxe na asistentské pozici
✓ schopnost práce na PC (Outlook, Excel, Word, Power Point, vyhledávání na internetu)
✓ smysl pro pořádek
✓ pozitivní osobnost
✓ samostatnost v organizování práce
✓ schopnost organizovat si čas
✓ schopnost dotahovat věci do konce i v případě komplikací

Nabízíme:
✓ zajímavou, různorodou a kreativní práci v týmu
✓ aktivní účast na tvorbě pro zákazníka příjemného interiéru
✓ vzdělávání se ve stále se inovujícím oboru

Nástup možný ihned.

A nyní to porovnejte s inzerátem pro produktivní uchazeče:

Společnost ABDC s.r.o. zabývající se výrobou a prodejem vzduchotechniky hledá do svého týmu schopného a výkonného člověka na pozici:

ASISTENT/KA VEDENÍ
✓ Dokážete se dobře soustředit na více věcí najednou?
✓ Rozčiluje vás nepořádek a umíte do věcí vnášet řád a systém?

Pak hledáme právě vás!

Výsledkem vaší práce bude:
✓ dobře fungující sklad materiálu
✓ vaše naprostá jistota v tom, kde co ve skaldu je.

Budete přijímat zboží na sklad, zavádět data do počítače, provádět pravidelné inventury, pomáhat při dalších administrativních činnostech.

Co vám určitě nesmí chybět:
✓ předchozí dobré výsledky ve vašich dosavadních aktivitách (práce, brigáda, praxe)
✓ uživatelská znalost práce s PC
✓ ochota zvládat i fyzickou práci

Hledáme člověka, kterému je naše branže sympatická, který se nebojí fyzické práce a který kolem sebe dokáže udržovat systém a pořádek. Výborné pracovní výsledky, ochotu a pracovní nasazení rozhodně umíme ocenit.

Pamatujte! Osobnost je důležitá, ale vždy bude až na druhém místě za produktivitou, za výsledky, které jsou za zaměstnancem vidět. A tím se řiďte i při sestavování inzerátu.

Zdroj fotografie: Gratisography.com

Jak rozpoznat skutečnou úroveň produktivity a motivace uchazečů na pohovoru?

To se dozvíte na našem klíčovém semináři Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Renata Krutská

Pro Renatu je oblast personalistiky něco jako koníček. Ráda lidem věci usnadňuje a otevírá jim nové obzory. Pro své klienty by se rozdala, hlavně aby jim co nejlépe pomohla. Stará se o klienty v Praze a Severních Čechách.

Václav a Barbora z VASKY: Mladá generace si často neuvědomuje, jak se má dobře


Oba už v teenagerovském věku lákal svět podnikání. On založil v osmnácti letech svou vlastní firmu na výrobu bot, která má dnes stamilionový roční obrat. Ona od svých devatenácti vyzkoušela nemálo různých prací a dnes je srdcem Vaškovy firmy. „Kéž bych byla v jejich věku tak uvědomělá jako oni,“ řekla jsem si po rozhovoru s nimi. O koho jde? O Václava Staňka, majitele obuvnické značky Vasky, a Barboru Čápkovou, jeho personalistku.

celý článek

Co nám o našich lidech řekla doba home officová?


To, že nám doba pandemická v mnohém otevřela oči, je zřejmé. V oblasti výkonnosti a loajality zaměstnanců zažívalo mnoho firem doslova očistec. O to bolestivější procitnutí to bylo, když to přišlo do zcela idylické doby, kdy panoval všeobecný blahobyt. Zaměstnanci si mohli práci vybírat a zaměstnavatelé si často ani nevšimli, že platí za nedokonalou, nedokončenou nebo pomalou práci. Poučili jsme se? A na co bychom si nově měli dát pozor?

celý článek

5 tipů pro hladkou spolupráci HR a vedoucího při náboru


Jak by mělo personální oddělení komunikovat s vedoucími, když vybírá nové zaměstnance do jejich týmu? Máme pro vás 5 tipů.

celý článek

Víte, kdo brzdí vaši firmu?


Brzdič, skrytý nepřítel, had, travič studní – to všechno jsou výrazy (a zazněly i peprnější), které popisují člověka, který rozkládá firmu zevnitř. Bývá těžké ho objevit, protože se dokáže umně skrýt. Čím vyšší IQ má, tím lépe umí všechno kolem sebe zkomplikovat. Těžko se tak rozplétá klubko zmatených informací, které se po firmě šíří. Jak někoho takového rozpoznat a nesplést si ho s někým, kdo prostě jen občas nemá svůj den?

celý článek