Osobnost je důležitá, ale do inzerátu nepatří
Tvorba inzerátů je umění stejně jako obraz, od něhož čekáte, že bude obdivován. Jak jsme již zmínili v předchozích článcích, je důležité, aby inzerát odrážel ty kvality, které mají produktivní lidé rádi, které vyhledávají a na základě kterých jsou ochotni se k vám přihlásit.
Někteří naši klienti v inzerátech často uvádějí mnoho požadavků na osobnostní předpoklady, chtějí, aby byl kandidát na pozici plně osobnostně připraven. Uvádí například, že hledají optimistického a cílevědomého člověka se schopností rozpoznávat priority, samostatného člověka s dobrou schopností organizování, schopného komunikovat s klienty, nebo někoho se smyslem pro pořádek a reprezentativním vystupováním.

Nedávejte do inzerátu návod na to, jak se nechat obalamutit.
V podstatě ale hledají toho, kdo umí udělat první dojem. Ti, co hodně přemýšlí o tom, jací by měli u pohovorů být, se k nim tak určitě dostanou. Pokud toto uvedete do inzerátu, nahráváte jim tím, protože díky tomu přesně vědí, jak se na pohovoru chovat – vystupují optimisticky a cílevědomě, ukáží vám, jak umí rozpoznávat priority, hodně komunikují a pěkně se obléknou. Ale co když je toto jen přetvářka?
Pravdou je, že produktivní kandidáti často hledají řešení a příliš nepřemýšlí nad tím, zda jsou optimisté se schopností vcítit se, uměním organizovat si svou práci, dobře komunikovat a mít kolem sebe pořádek. Produktivní kandidát je nasměrován hlavně na výsledky práce a dosahuje jich. Má to přirozeně v sobě.
Chcete, aby se vám hlásili v první řadě ti produktivní? Pište o tom, co vám má uchazeč přinést za výsledky a jakou hodnotu mají. Pište o tom, jak by jeho práce měla vypadat, aby výsledek byl snadno dosažitelný. Odložte na chvíli představy o osobnosti člověka, kterého chcete.
Podívejme se na ukázku, se kterou se často setkáváme:
ASISTENT/KA VEDENÍ
Jsme mladá a dynamická společnost s jasnou vizí zabývající se výrobou a prodejem produktů vzduchotechniky.
Pracovní náplň:
✓ obvyklá činnost samostatného asistenta
✓ zpracování objednávek a další administrativní činnosti
Požadujeme:
✓ VŠ a 3 roky praxe na asistentské pozici
✓ schopnost práce na PC (Outlook, Excel, Word, Power Point, vyhledávání na internetu)
✓ smysl pro pořádek
✓ pozitivní osobnost
✓ samostatnost v organizování práce
✓ schopnost organizovat si čas
✓ schopnost dotahovat věci do konce i v případě komplikací
Nabízíme:
✓ zajímavou, různorodou a kreativní práci v týmu
✓ aktivní účast na tvorbě pro zákazníka příjemného interiéru
✓ vzdělávání se ve stále se inovujícím oboru
Nástup možný ihned.

A nyní to porovnejte s inzerátem pro produktivní uchazeče:
Společnost ABDC s.r.o. zabývající se výrobou a prodejem vzduchotechniky hledá do svého týmu schopného a výkonného člověka na pozici:
ASISTENT/KA VEDENÍ
✓ Dokážete se dobře soustředit na více věcí najednou?
✓ Rozčiluje vás nepořádek a umíte do věcí vnášet řád a systém?
Pak hledáme právě vás!
Výsledkem vaší práce bude:
✓ dobře fungující sklad materiálu
✓ vaše naprostá jistota v tom, kde co ve skaldu je.
Budete přijímat zboží na sklad, zavádět data do počítače, provádět pravidelné inventury, pomáhat při dalších administrativních činnostech.
Co vám určitě nesmí chybět:
✓ předchozí dobré výsledky ve vašich dosavadních aktivitách (práce, brigáda, praxe)
✓ uživatelská znalost práce s PC
✓ ochota zvládat i fyzickou práci
Hledáme člověka, kterému je naše branže sympatická, který se nebojí fyzické práce a který kolem sebe dokáže udržovat systém a pořádek. Výborné pracovní výsledky, ochotu a pracovní nasazení rozhodně umíme ocenit.
Pamatujte! Osobnost je důležitá, ale vždy bude až na druhém místě za produktivitou, za výsledky, které jsou za zaměstnancem vidět. A tím se řiďte i při sestavování inzerátu.
Zdroj fotografie: Gratisography.com
Jak napsat skutečně lákavý a originální inzerát, který zaujme?
To se dozvíte na workshopu Jak na funkční náborovou inzerci.
Další články
MARKÉTA SOUHRADOVÁ: I když jsme korporát, daří se nám neztrácet lidský přístup
Když se řekne „korporát“, nemálo z nás si kromě benefitů a dobrého zápisu do životopisu vybaví i nemožnost věci flexibilně měnit, hromadu procesů a směrnic nebo malý zájem o názory jednotlivce. Ale když se řekne Wienerberger s.r.o., napadne mě téměř přesný opak. Více jsem si o tom všem povídala s country HR manažerkou firmy s více než tisícovkou zaměstnanců Markétou Souhradovou. Jsem zvědavá, co si o korporátech budete po přečtení myslet vy.
celý článekALŽBĚTA TRUPAROVÁ: Pocitům při návratu domů z náročné mise se nic nevyrovná
Personální a finanční manažerka Lékařů bez hranic Alžběta Truparová má za sebou devět misí. Působila v různých zemích, od Mexika, Ukrajiny a Iráku až po Súdán nebo Jemen. Samotných lékařů či zdravotnických pozic je v organizaci, která poskytuje zdravotnickou a humanitární pomoc v konfliktních oblastech, po přírodních katastrofách a při epidemiích, asi jen polovina. Bez odborníků v oblasti lidských zdrojů, financí, zásobování a bez dalších technických profesí by se totiž projekty ve více než sedmdesáti zemích světa neobešly.
celý článekVERONIKA KALLAUSCHOVÁ: Když je někdo produktivní a chce, vše ho naučíme
Představte si firmu plnou techniků. Máte? A teď si představte drobnou mladou holčinu, která rozhoduje o jejich přijetí do firmy, zaškolování a progresu. Jestli se vám to aspoň trochu povedlo, pak máte obrázek společnosti Backbone s.r.o. a její personalistky Veroniky Kallauschové, která je sama živým důkazem toho, že zdání klame a předsudky je lepší raději hodit do koše.
celý článekZtracená generace nebo skrytý potenciál? Co s dětmi, které se nedostaly na střední
Nadcházející generace, která právě skončila základní školu, se ocitá v obtížné situaci. Mnoho z nich se totiž z důvodu nedostatku kapacit nedostalo na střední školy s maturitou, což jim odepře možnost získat tradiční vysokoškolské vzdělání. Na trhu práce se tak v budoucnu objeví značné množství mladých lidí, kteří nebudou disponovat vysokoškolskými tituly. Tento vývoj vyvolává otázku: Není na čase změnit náš pohled na důležitost dosaženého vzdělání?
celý článek