Osobnost je důležitá, ale do inzerátu nepatří

Tvorba inzerátů je umění stejně jako obraz, od něhož čekáte, že bude obdivován. Jak jsme již zmínili v předchozích článcích, je důležité, aby inzerát odrážel ty kvality, které mají produktivní lidé rádi, které vyhledávají a na základě kterých jsou ochotni se k vám přihlásit.
 


Někteří naši klienti v inzerátech často uvádějí mnoho požadavků na osobnostní předpoklady, chtějí, aby byl kandidát na pozici plně osobnostně připraven. Uvádí například, že hledají optimistického a cílevědomého člověka se schopností rozpoznávat priority, samostatného člověka s dobrou schopností organizování, schopného komunikovat s klienty, nebo někoho se smyslem pro pořádek a reprezentativním vystupováním.

Nedávejte do inzerátu návod na to, jak se nechat obalamutit.

V podstatě ale hledají toho, kdo umí udělat první dojem. Ti, co hodně přemýšlí o tom, jací by měli u pohovorů být, se k nim tak určitě dostanou. Pokud toto uvedete do inzerátu, nahráváte jim tím, protože díky tomu přesně vědí, jak se na pohovoru chovat – vystupují optimisticky a cílevědomě, ukáží vám, jak umí rozpoznávat priority, hodně komunikují a pěkně se obléknou. Ale co když je toto jen přetvářka?

Pravdou je, že produktivní kandidáti často hledají řešení a příliš nepřemýšlí nad tím, zda jsou optimisté se schopností vcítit se, uměním organizovat si svou práci, dobře komunikovat a mít kolem sebe pořádek. Produktivní kandidát je nasměrován hlavně na výsledky práce a dosahuje jich. Má to přirozeně v sobě.

Chcete, aby se vám hlásili v první řadě ti produktivní? Pište o tom, co vám má uchazeč přinést za výsledky a jakou hodnotu mají. Pište o tom, jak by jeho práce měla vypadat, aby výsledek byl snadno dosažitelný. Odložte na chvíli představy o osobnosti člověka, kterého chcete.

Podívejme se na ukázku, se kterou se často setkáváme:

ASISTENT/KA VEDENÍ
Jsme mladá a dynamická společnost s jasnou vizí zabývající se výrobou a prodejem produktů vzduchotechniky.

Pracovní náplň:
✓ obvyklá činnost samostatného asistenta
✓ zpracování objednávek a další administrativní činnosti

Požadujeme:
✓ VŠ a 3 roky praxe na asistentské pozici
✓ schopnost práce na PC (Outlook, Excel, Word, Power Point, vyhledávání na internetu)
✓ smysl pro pořádek
✓ pozitivní osobnost
✓ samostatnost v organizování práce
✓ schopnost organizovat si čas
✓ schopnost dotahovat věci do konce i v případě komplikací

Nabízíme:
✓ zajímavou, různorodou a kreativní práci v týmu
✓ aktivní účast na tvorbě pro zákazníka příjemného interiéru
✓ vzdělávání se ve stále se inovujícím oboru

Nástup možný ihned.

A nyní to porovnejte s inzerátem pro produktivní uchazeče:

Společnost ABDC s.r.o. zabývající se výrobou a prodejem vzduchotechniky hledá do svého týmu schopného a výkonného člověka na pozici:

ASISTENT/KA VEDENÍ
✓ Dokážete se dobře soustředit na více věcí najednou?
✓ Rozčiluje vás nepořádek a umíte do věcí vnášet řád a systém?

Pak hledáme právě vás!

Výsledkem vaší práce bude:
✓ dobře fungující sklad materiálu
✓ vaše naprostá jistota v tom, kde co ve skaldu je.

Budete přijímat zboží na sklad, zavádět data do počítače, provádět pravidelné inventury, pomáhat při dalších administrativních činnostech.

Co vám určitě nesmí chybět:
✓ předchozí dobré výsledky ve vašich dosavadních aktivitách (práce, brigáda, praxe)
✓ uživatelská znalost práce s PC
✓ ochota zvládat i fyzickou práci

Hledáme člověka, kterému je naše branže sympatická, který se nebojí fyzické práce a který kolem sebe dokáže udržovat systém a pořádek. Výborné pracovní výsledky, ochotu a pracovní nasazení rozhodně umíme ocenit.

Pamatujte! Osobnost je důležitá, ale vždy bude až na druhém místě za produktivitou, za výsledky, které jsou za zaměstnancem vidět. A tím se řiďte i při sestavování inzerátu.

Zdroj fotografie: Gratisography.com

Jak rozpoznat skutečnou úroveň produktivity a motivace uchazečů na pohovoru?

To se dozvíte na našem klíčovém semináři Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Renata Krutská

Pro Renatu je oblast personalistiky něco jako koníček. Ráda lidem věci usnadňuje a otevírá jim nové obzory. Pro své klienty by se rozdala, hlavně aby jim co nejlépe pomohla. Stará se o klienty v Praze a Severních Čechách.

TOMÁŠ TRČKA: Pro šéfy by měla být zásadní jistota, že mají lidi na správných místech


Přibližně před dvěma lety jsme pomáhali ve společnosti Emco najít toho správného člověka na pozici finančního ředitele. To, že je produktivní, má dobrou motivaci a skvělý osobnostní potenciál tehdy ještě dovršil tím, že byl ochotný dělat telefonický pohovor o víkendu v sedm ráno. Mezi 180 kandidáty jsme vybrali Tomáše Trčku a sami sobě teď gratulujeme. Tento skromný profík je dnes totiž pro společnost Emco důležitým pevným bodem.

celý článek

Najděte správného obchodníka a nespoléhejte přitom na štěstí


Někdy se u klientů setkávám s tím, že je pro ně těžké najít skutečně dobrého obchodníka. Jeho prací je „prodávat“ se a takto k tomu často přistupuje i při samotném pohovoru. Proto může být těžší rozklíčovat, zda dotyčný bude pro firmu přínosem a opravdu bude přinášet nové obchody.

celý článek

Nejdražší chyby při reorganizaci firmy


Současná situace donutila spoustu firem zamyslet se nad tím, zda lze dělat věci lépe a efektivněji v menším počtu zaměstnanců. Některé jsou třeba donuceny propouštět, aby se udržel chod společnosti. Vždy když přichází čas reorganizace či restrukturalizace, vyvstává otázka: Koho si v týmu nechat?

celý článek

KATEŘINA GRYGOVÁ: Zaměstnanci jsou jako moje děti. Snažím se zjistit, co by je naplňovalo


Pokud chcete mít úspěšnou firmu, musíte mít ty správné lidi. To Vám opakujeme pořád dokola. Poznat, kdo je jaký a kdo se hodí na jakou pozici, je ale často nelehký úkol. Výrazně Vám v tom může pomoci personální audit, díky kterému své lidi opravdu poznáte. Objevit potenciál svých zaměstnanců se rozhodla i Kateřina Grygová, jednatelka ve společnosti BENKO KLIMA s.r.o., která měla jasný cíl – zjistit, jak své zaměstnance dále posunout.

celý článek