Syndrom vyhoření? Průšvih začíná už špatným výběrem

Syndrom vyhoření je v dnešní době stále častěji používaný pojem. Názory jsou různé, od toho, že jde o uznanou nemoc, jednoduše definovanou jako stav vyčerpání, až po postoj, že něco jako vyhoření prostě neexistuje. 

Tento článek vyšel ve 22. díle časopisu DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY


Pravdou je, že se lidé, jejichž práce je spojená s velkou zodpovědností, mohou cítit vyčerpaně, unaveně, na konci s dechem i chutí cokoliv dělat. A to se nemusí týkat jen vedoucích pracovníků, často totiž na takové pocity můžeme narazit i u obchodníků, personalistů či lidí pracujících ve službách. Nemusí to být vyloženě syndrom vyhoření, ale každopádně to není stav, ve kterém by se člověk cítil dobře. Většinou se všechny tyto projevy dají shrnout pod jedno slovo – demotivace.

Na téma demotivace by se daly napsat stovky stránek. Já bych se ale ráda podívala na tři docela nenápadné faktory, které možná na první pohled nevypadají až tak důležitě, ale v konečném důsledku dokážou k vyčerpání vedoucího i jeho lidí hodně přispět.

Syndrom vyhoření

Začíná to u výběru

Špatný výběr nového člověka může být žhavým uhlíkem, který dokáže zapálit požár. A na konci takového požáru můžete mít vyhořelého vedoucího a demotivovaný tým.

Ano, aktuální stav na trhu práce hodně firem tlačí do toho, aby vzali na palubu kohokoliv, kdo má ruce, nohy a dostaví se aspoň na pohovor. Jenže když přijmete člověka, který bez neustálého biče nad sebou nehne pomalu ani palcem, musíte ho přemlouvat, aby dělal aspoň svou práci a neochota z něj přímo čiší, můžete si vsadit na to, že nebude trvat dlouho, a kromě přetíženého týmu budete mít přetížený a naštvaný tým.


Na téma syndrom vyhoření jsme se bavili i s Lucií Spáčilovou v jednom z dílů podcastu O lidech. 
Poslechnout si ho můžete například u nás na webu. 


Chcete mít k řešení problémy skupiny „vyhořelých“ lidí? Nechte je táhnout nejen jejich vlastní práci, které mají až nad hlavu, ale pověste jim na krk ještě závaží v podobě nového kolegy bez chuti do práce a přidejte ještě nováčkův vysoký nástupní plat. Taková situace nemusí nutně končit přímo vyhořením, ale demotivace z ní kouká na všechny strany. 

A co zaškolení?

Další faktor, který může vést do stavu „křeček v kolečku“ je nedostatečné zaškolení. Výběr se povede, ale nováčci jsou ponecháni svému osudu, ať si poradí. Nakonec, když se nám podařilo přijmout šikovného člověka, tak on se přece chytí. Někdy se chytí. Ale mnohem častěji se i ti nejochotnější stanou pro stávající tým přítěží, protože nevědí, co se od nich očekává, jsou zasypaní hromadou informací, a navíc se ještě necítí dobře, protože musí „obtěžovat“ své často plně vytížené kolegy, aby zjistili aspoň základní informace k práci, kterou mají vykonávat. Silnější jedinci vydrží, slabší to většinou vzdají a po jejich původní ochotě není za chvíli ani vidu ani slechu. A tady jsme zpátky u šéfa, který se snaží zvládnout podrážděný tým, a navíc k tomu má nováčka, kterému se nemá čas nikdo věnovat, nebo který kvůli nemožnosti normálně přispívat odchází.

Firma a vedoucí si takové „zaškolovací“ kolečko projdou třikrát, čtyřikrát. A výsledek? Lidé, kteří už ani nevěří, že by do jejich týmu mohl přijít někdo šikovný, šéf, který se snaží dohnat práci, kterou odložil kvůli hledání lidí, a velký pocit selhání okořeněný pocitem, že dneska se slušný člověk nedá sehnat. 


Našli jste v tomto článku užitečnou radu?  Nechte se pravidelně inspirovat Tipy a Triky


Postupy pro snadné fungování

A do třetice všeho dobrého i zlého. Pokud firma nemá efektivní postupy, jasně definované kroky prakticky pro všechny její oblasti fungování, bude fungovat asi tak, jako Formule 1 se zataženou ruční brzdou. Můžete mít skvělý tým, můžete mít skvělý produkt, ale pořád je to situace, kdy vyrazíte s perfektním autem na dálnici D1. Zapomeňte na hladký provoz, radost z jízdy i na skvělou náladu a chuť tvořit.

Pokud má firma fungovat hladce, bez zbytečného, otravného a brzdícího „provozu“, potřebuje k tomu mít podmínky. Způsob, jak si zjednodušit život v rámci firmy, je popsat jednotlivé procesy a fungování a udržet je tak jednoduché, jak to jenom jde. 

Netvrdím, že pokud jsou všechny tyto tři faktory ve firmě zvládnuté, není možné, aby se člověk dostal do stavu „vyhoření“. Ale je to velmi dobrá prevence, díky které můžete udržet motivaci v týmu a vedoucího hořícího pro svou práci.

Autorem článku je Vlasta Opelková, výkonná ředitelka společnosti Business Success, která skrze odborné semináře a tréninky zejména pro šéfy a manažery pomáhá zjednodušovat fungování českých firem a obnovovat radost z práce lidí v nich.

Text: Vlasta Opelková; Foto: archiv Business Success, freepik.com

Chcete vědět, jak vytvořit skvělý tým a jak ho udržet v produkci?

Přijďte na klíčový seminář "Jak vytvořit a udržet skvělý tým".


LUCIE SPÁČILOVÁ: Chci dosáhnout toho, aby byla práce obecně vnímána jako pozitivní součást života


Tento rozhovor vyšel ve výročním čísle našeho časopisu. Běžně se u nás můžete setkat s úspěšnou osobností z praxe českých firem, která příkladně ukazuje, kam až je možné to dotáhnout. Pro jubilejní číslo časopisu jsme se rozhodli udělat tento rozhovor s Lucií Spáčilovou, ředitelkou Performie.

celý článek

ROMAN ŠEBELA: Díky personalistce mám čas na strategii a firma více zakázek


Představte si šéfa firmy, který má tolik energie, že dokáže pracovat za tři a vést firmu s miliardovými obraty. A představte si okamžik, kdy přijde na to, že musí něco změnit, aby se neudřel a měl stále chuť firmu posouvat dál. Je vám to povědomé? Možná bychom tohle mohli říct o každém, kdo se někdy pustil do podnikání a začalo se mu dařit. Jak se na to ale dívá Roman Šebela z developerské společnosti MIG s.r.o.?

celý článek

7 tipů, jak zvládnout zpětnou vazbu


Existuje mnoho tipů a rad na téma zpětné vazby, pravidelných rozhovorů a celkově k práci se zaměstnanci. Cílem je většinou jejich větší angažovanost, loajalita a zodpovědnost. Ať už jsou nástroje nebo postupy sebevíc sofistikované, pokud nejsou absolutní základy v pořádku, je to k ničemu.  Mnoho úsilí a veliká snaha vytvořit efekt a na konci rozpaky. Nikdo z toho nebude mít ve finále radost ani užitek.

celý článek

Personalista ve firmě: Zbytečný luxus, nebo největší výhra?


Odpověď na častou otázku „Jak velká firma už má mít personalistu nebo HR oddělení?“ může poskytnout analýza více oblastí firmy. Na tuto otázku i mnoho dalších se v následující, článku zaměřila Lucie Spáčilová. 

celý článek