Syndrom vyhoření? Průšvih začíná už špatným výběrem
Syndrom vyhoření je v dnešní době stále častěji používaný pojem. Názory jsou různé, od toho, že jde o uznanou nemoc, jednoduše definovanou jako stav vyčerpání, až po postoj, že něco jako vyhoření prostě neexistuje.
Tento článek vyšel ve 22. díle časopisu DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY
Pravdou je, že se lidé, jejichž práce je spojená s velkou zodpovědností, mohou cítit vyčerpaně, unaveně, na konci s dechem i chutí cokoliv dělat. A to se nemusí týkat jen vedoucích pracovníků, často totiž na takové pocity můžeme narazit i u obchodníků, personalistů či lidí pracujících ve službách. Nemusí to být vyloženě syndrom vyhoření, ale každopádně to není stav, ve kterém by se člověk cítil dobře. Většinou se všechny tyto projevy dají shrnout pod jedno slovo – demotivace.
Na téma demotivace by se daly napsat stovky stránek. Já bych se ale ráda podívala na tři docela nenápadné faktory, které možná na první pohled nevypadají až tak důležitě, ale v konečném důsledku dokážou k vyčerpání vedoucího i jeho lidí hodně přispět.
Začíná to u výběru
Špatný výběr nového člověka může být žhavým uhlíkem, který dokáže zapálit požár. A na konci takového požáru můžete mít vyhořelého vedoucího a demotivovaný tým.
Ano, aktuální stav na trhu práce hodně firem tlačí do toho, aby vzali na palubu kohokoliv, kdo má ruce, nohy a dostaví se aspoň na pohovor. Jenže když přijmete člověka, který bez neustálého biče nad sebou nehne pomalu ani palcem, musíte ho přemlouvat, aby dělal aspoň svou práci a neochota z něj přímo čiší, můžete si vsadit na to, že nebude trvat dlouho, a kromě přetíženého týmu budete mít přetížený a naštvaný tým.
Na téma syndrom vyhoření jsme se bavili i s Lucií Spáčilovou v jednom z dílů podcastu O lidech.
Poslechnout si ho můžete například u nás na webu.
Chcete mít k řešení problémy skupiny „vyhořelých“ lidí? Nechte je táhnout nejen jejich vlastní práci, které mají až nad hlavu, ale pověste jim na krk ještě závaží v podobě nového kolegy bez chuti do práce a přidejte ještě nováčkův vysoký nástupní plat. Taková situace nemusí nutně končit přímo vyhořením, ale demotivace z ní kouká na všechny strany.
A co zaškolení?
Další faktor, který může vést do stavu „křeček v kolečku“ je nedostatečné zaškolení. Výběr se povede, ale nováčci jsou ponecháni svému osudu, ať si poradí. Nakonec, když se nám podařilo přijmout šikovného člověka, tak on se přece chytí. Někdy se chytí. Ale mnohem častěji se i ti nejochotnější stanou pro stávající tým přítěží, protože nevědí, co se od nich očekává, jsou zasypaní hromadou informací, a navíc se ještě necítí dobře, protože musí „obtěžovat“ své často plně vytížené kolegy, aby zjistili aspoň základní informace k práci, kterou mají vykonávat. Silnější jedinci vydrží, slabší to většinou vzdají a po jejich původní ochotě není za chvíli ani vidu ani slechu. A tady jsme zpátky u šéfa, který se snaží zvládnout podrážděný tým, a navíc k tomu má nováčka, kterému se nemá čas nikdo věnovat, nebo který kvůli nemožnosti normálně přispívat odchází.
Firma a vedoucí si takové „zaškolovací“ kolečko projdou třikrát, čtyřikrát. A výsledek? Lidé, kteří už ani nevěří, že by do jejich týmu mohl přijít někdo šikovný, šéf, který se snaží dohnat práci, kterou odložil kvůli hledání lidí, a velký pocit selhání okořeněný pocitem, že dneska se slušný člověk nedá sehnat.
Našli jste v tomto článku užitečnou radu? Nechte se pravidelně inspirovat Tipy a Triky.
Postupy pro snadné fungování
A do třetice všeho dobrého i zlého. Pokud firma nemá efektivní postupy, jasně definované kroky prakticky pro všechny její oblasti fungování, bude fungovat asi tak, jako Formule 1 se zataženou ruční brzdou. Můžete mít skvělý tým, můžete mít skvělý produkt, ale pořád je to situace, kdy vyrazíte s perfektním autem na dálnici D1. Zapomeňte na hladký provoz, radost z jízdy i na skvělou náladu a chuť tvořit.
Pokud má firma fungovat hladce, bez zbytečného, otravného a brzdícího „provozu“, potřebuje k tomu mít podmínky. Způsob, jak si zjednodušit život v rámci firmy, je popsat jednotlivé procesy a fungování a udržet je tak jednoduché, jak to jenom jde.
Netvrdím, že pokud jsou všechny tyto tři faktory ve firmě zvládnuté, není možné, aby se člověk dostal do stavu „vyhoření“. Ale je to velmi dobrá prevence, díky které můžete udržet motivaci v týmu a vedoucího hořícího pro svou práci.
Autorem článku je Vlasta Opelková, výkonná ředitelka společnosti Business Success, která skrze odborné semináře a tréninky zejména pro šéfy a manažery pomáhá zjednodušovat fungování českých firem a obnovovat radost z práce lidí v nich.
Text: Vlasta Opelková; Foto: archiv Business Success, freepik.com
Chcete vědět, jak vytvořit skvělý tým a jak ho udržet v produkci?
Přijďte na klíčový seminář "Jak vytvořit a udržet skvělý tým".
Další články
DANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší
Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.
celý článekTéměř 200 kandidátů na brigádnickou pozici za 14 dní? Bez Performie jsem si to neuměla představit, říká ředitelka MushGO
Společnost MushGO je prodejcem vybavení pro psy a psí sporty se zaměřením na mushing (běh a jízda na koloběžce, do níž je zapojen i čtyřnohý kamarád). Má 6 zaměstnanců a v jednu chvíli potřebovali přijmout nejméně 6 brigádníků na podporu prodeje. Zdálo se jim to nemožné, ale nakonec se nám to společně vydařilo za 4 týdny a inzerce nás navíc stála necelou pětistovku.
celý článekOLDŘICH A MARCELA BEZCHLEBOVI: Rozloučit se s brzdiči je psychicky náročné, ale nutné
Z receptů ve starých kuchařských knihách vytvořili skvělé produkty a založili rodinnou konzervárnu Via Delicia v Zábřehu na Moravě. Oba jsou srdcaři, kteří svou práci milují. O to horší bylo období, kdy se museli rozloučit s neproduktivními zaměstnanci a s těmi, kdo firmu záměrně brzdili. Jak náročné to bylo a jak takovou situaci zvládnout? O tom jsem si povídala s manželi Oldřichem a Marcelou Bezchlebovými, ředitelem a ekonomkou rodinné firmy Via Delicia.
celý článek6 věcí, které by měl manažer o svých lidech vědět
Když jste šéf a vedete lidi, máte dvě možnosti, jak k vedení přistoupit. Buď budete souhlasit s tím, že lidé jsou komplikovaní a vést je, že je těžká a nevděčná práce, nebo se rozhodnete lidem lépe porozumět, aby bylo společné fungování pro vás i pro ně snazší a třeba vám přinášelo i radost. Pokud jste se rozhodli pro druhou variantu, najdete tu pár základních věcí, které byste měli o svých lidech vědět, a zdroje, kde se můžete případně dozvědět ještě víc.
celý článek