Syndrom vyhoření? Průšvih začíná už špatným výběrem

Syndrom vyhoření je v dnešní době stále častěji používaný pojem. Názory jsou různé, od toho, že jde o uznanou nemoc, jednoduše definovanou jako stav vyčerpání, až po postoj, že něco jako vyhoření prostě neexistuje. 

Tento článek vyšel ve 22. díle časopisu DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY


Pravdou je, že se lidé, jejichž práce je spojená s velkou zodpovědností, mohou cítit vyčerpaně, unaveně, na konci s dechem i chutí cokoliv dělat. A to se nemusí týkat jen vedoucích pracovníků, často totiž na takové pocity můžeme narazit i u obchodníků, personalistů či lidí pracujících ve službách. Nemusí to být vyloženě syndrom vyhoření, ale každopádně to není stav, ve kterém by se člověk cítil dobře. Většinou se všechny tyto projevy dají shrnout pod jedno slovo – demotivace.

Na téma demotivace by se daly napsat stovky stránek. Já bych se ale ráda podívala na tři docela nenápadné faktory, které možná na první pohled nevypadají až tak důležitě, ale v konečném důsledku dokážou k vyčerpání vedoucího i jeho lidí hodně přispět.

Syndrom vyhoření

Začíná to u výběru

Špatný výběr nového člověka může být žhavým uhlíkem, který dokáže zapálit požár. A na konci takového požáru můžete mít vyhořelého vedoucího a demotivovaný tým.

Ano, aktuální stav na trhu práce hodně firem tlačí do toho, aby vzali na palubu kohokoliv, kdo má ruce, nohy a dostaví se aspoň na pohovor. Jenže když přijmete člověka, který bez neustálého biče nad sebou nehne pomalu ani palcem, musíte ho přemlouvat, aby dělal aspoň svou práci a neochota z něj přímo čiší, můžete si vsadit na to, že nebude trvat dlouho, a kromě přetíženého týmu budete mít přetížený a naštvaný tým.


Na téma syndrom vyhoření jsme se bavili i s Lucií Spáčilovou v jednom z dílů podcastu O lidech. 
Poslechnout si ho můžete například u nás na webu. 


Chcete mít k řešení problémy skupiny „vyhořelých“ lidí? Nechte je táhnout nejen jejich vlastní práci, které mají až nad hlavu, ale pověste jim na krk ještě závaží v podobě nového kolegy bez chuti do práce a přidejte ještě nováčkův vysoký nástupní plat. Taková situace nemusí nutně končit přímo vyhořením, ale demotivace z ní kouká na všechny strany. 

A co zaškolení?

Další faktor, který může vést do stavu „křeček v kolečku“ je nedostatečné zaškolení. Výběr se povede, ale nováčci jsou ponecháni svému osudu, ať si poradí. Nakonec, když se nám podařilo přijmout šikovného člověka, tak on se přece chytí. Někdy se chytí. Ale mnohem častěji se i ti nejochotnější stanou pro stávající tým přítěží, protože nevědí, co se od nich očekává, jsou zasypaní hromadou informací, a navíc se ještě necítí dobře, protože musí „obtěžovat“ své často plně vytížené kolegy, aby zjistili aspoň základní informace k práci, kterou mají vykonávat. Silnější jedinci vydrží, slabší to většinou vzdají a po jejich původní ochotě není za chvíli ani vidu ani slechu. A tady jsme zpátky u šéfa, který se snaží zvládnout podrážděný tým, a navíc k tomu má nováčka, kterému se nemá čas nikdo věnovat, nebo který kvůli nemožnosti normálně přispívat odchází.

Firma a vedoucí si takové „zaškolovací“ kolečko projdou třikrát, čtyřikrát. A výsledek? Lidé, kteří už ani nevěří, že by do jejich týmu mohl přijít někdo šikovný, šéf, který se snaží dohnat práci, kterou odložil kvůli hledání lidí, a velký pocit selhání okořeněný pocitem, že dneska se slušný člověk nedá sehnat. 


Našli jste v tomto článku užitečnou radu?  Nechte se pravidelně inspirovat Tipy a Triky


Postupy pro snadné fungování

A do třetice všeho dobrého i zlého. Pokud firma nemá efektivní postupy, jasně definované kroky prakticky pro všechny její oblasti fungování, bude fungovat asi tak, jako Formule 1 se zataženou ruční brzdou. Můžete mít skvělý tým, můžete mít skvělý produkt, ale pořád je to situace, kdy vyrazíte s perfektním autem na dálnici D1. Zapomeňte na hladký provoz, radost z jízdy i na skvělou náladu a chuť tvořit.

Pokud má firma fungovat hladce, bez zbytečného, otravného a brzdícího „provozu“, potřebuje k tomu mít podmínky. Způsob, jak si zjednodušit život v rámci firmy, je popsat jednotlivé procesy a fungování a udržet je tak jednoduché, jak to jenom jde. 

Netvrdím, že pokud jsou všechny tyto tři faktory ve firmě zvládnuté, není možné, aby se člověk dostal do stavu „vyhoření“. Ale je to velmi dobrá prevence, díky které můžete udržet motivaci v týmu a vedoucího hořícího pro svou práci.

Autorem článku je Vlasta Opelková, výkonná ředitelka společnosti Business Success, která skrze odborné semináře a tréninky zejména pro šéfy a manažery pomáhá zjednodušovat fungování českých firem a obnovovat radost z práce lidí v nich.

Text: Vlasta Opelková; Foto: archiv Business Success, freepik.com

Chcete vědět, jak vytvořit skvělý tým a jak ho udržet v produkci?

Přijďte na klíčový seminář "Jak vytvořit a udržet skvělý tým".


Z PRAXE: Jak si české firmy poradily v situaci, kdy není kvalitních kandidátů nazbyt


I když se může zdát, že na trhu práce „nejsou lidi“, je možné s tím něco dělat. Jaké zvolit cesty, aby se vás výmluva, že „nejsou lidi“, už nemusela týkat? A jak najít kvalitního uchazeče právě ve chvíli, kdy ho hledáte? Na to jsme se zeptali našich nejúspěšnějších klientů.

celý článek

JANA JÁČOVÁ: Na náboru musíte pracovat trvale, jinak nefunguje


Zatímco jedni stále opakují, že „nejsou lidi“, jiní hledají cesty, jak je najít, ať už je doba jakákoli. K druhé skupince patří i Jana Jáčová, majitelka společnosti UOL Účetnictví. Zatímco si ostatní stěžují na nedostatek lidí, ona nabírá stovky brigádníků, točí videa na LinkedIn a TikTok a expanduje ve všech směrech.

celý článek

ANDREA BOHAČÍKOVÁ: Když chcete adaptovat rodiče po rodičovské do práce, musí na to být naladěný celý tým


Ačkoli je u nás stále situace s nedostatkem kvalitních uchazečů v některých oborech až kritická, je tu pořád jedna skupina, které se práce hledá těžce. Jsou to matky či otcové po rodičovské dovolené. O tom jsme si povídali s ředitelkou a zakladatelkou vzdělávací a networkingové platformy M.arter ANDREOU BOHAČÍKOVOU.

celý článek

Zaměření na cíl výrazně pomáhá zvládnout jakoukoli stresovou situaci, shoduje se Australan s Kostaričankou


Kostaričanku Evelissu Cubero a Australana Garetha Jekela spojuje nejen to, že oba založili pobočku Performie, ale také to, že oba kromě toho působí ještě v úplně jiném odvětví. Jaké zkušenosti si odnesli z budování firmy úplně „od píky“ a jak se dívají na posilování odolnosti zaměstnanců ze svých zeměpisně velmi odlišných pohledů?

celý článek