Najděte správného obchodníka a nespoléhejte přitom na štěstí
Někdy se u klientů setkávám s tím, že je pro ně těžké najít skutečně dobrého obchodníka. Jeho prací je „prodávat“ se a takto k tomu často přistupuje i při samotném pohovoru. Proto může být těžší rozklíčovat, zda dotyčný bude pro firmu přínosem a opravdu bude přinášet nové obchody.
Najít dobrého obchodníka opravdu nemusí být jen o štěstí a metodě pokus/omyl. Z naší praxe víme, že sehnat šikovného prodejce jde, jen je třeba dodržet několik zásad. Jaké to jsou?
![](https://www.performia.cz/files/responsive/360/0/il-detectiv-freepik.jpg 360w,https://www.performia.cz/files/responsive/640/0/il-detectiv-freepik.jpg 640w,https://www.performia.cz/files/responsive/980/0/il-detectiv-freepik.jpg 980w,https://www.performia.cz/files/responsive/1280/0/il-detectiv-freepik.jpg 1280w,https://www.performia.cz/files/responsive/1920/0/il-detectiv-freepik.jpg 1920w,https://www.performia.cz/files/responsive/2600/0/il-detectiv-freepik.jpg 2600w)
Jasná představa, koho přesně hledáme
Není obchodník jako obchodník a určitě se shodneme na tom, že každý produkt potřebuje trochu jiný typ osobnosti, jelikož cílí na různé skupiny klientů. Proto je dobré si udělat jasno v tom, koho přesně do týmu chci. Sedněte si a hoďte na papír, kdo by vám do firmy zapadnul a byl na dané pozici úspěšný. Čím přesnější vaše specifikace bude, tím lépe budete vědět jakou strategii zaujmout při náboru nové posily. Jen dejte pozor, aby vaše představa byla realistická (ne idealistická). Myslet si, že přijde Superman, který bude vše umět a uzavírat jeden obchod za druhým bez podpory firmy, je naivní a utopistická představa.
Inzerát, který zaujme
Jedno pořekadlo říká: „Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá.“ Stylizace inzerátu může ovlivnit, kolik kandidátů se vám přihlásí a jaké budou kvality. Například pokud budete obchodníky lákat na vysoké fixní platy, hromadu benefitů či možnost snadného výdělku, počítejte s tím, že se budou hlásit lidé, kterým jde opravdu jen o rychlý a snadný výdělek. Když takoví lidé nastoupí a začnou narážet na první překážky ve své práci a bude třeba, aby „zamakali“, spíše to vzdají a půjdou za vidinou snadného výdělku jinam.
![](https://www.performia.cz/files/responsive/360/0/il-psani-freepik.jpg 360w,https://www.performia.cz/files/responsive/640/0/il-psani-freepik.jpg 640w,https://www.performia.cz/files/responsive/980/0/il-psani-freepik.jpg 980w,https://www.performia.cz/files/responsive/1280/0/il-psani-freepik.jpg 1280w,https://www.performia.cz/files/responsive/1920/0/il-psani-freepik.jpg 1920w,https://www.performia.cz/files/responsive/2600/0/il-psani-freepik.jpg 2000w)
Dobrý obchodník = produktivní obchodník
Pokud chcete opravdu samostatného a výkonného obchodníka, potřebujete někoho produktivního. To znamená, že bude zaměřený na výsledky. Zpravidla jsou to lidé, kteří byli ve svém životě úspěšní, něčeho dosáhli a mohou se pochlubit měřitelnými výsledky. Zkrátka už něco v životě zvládli a umí se s případnými překážkami a bariérami vypořádat.
Nadšení pro produkt je více než léta praxe
Ze zkušenosti víme, že když má někdo x let praxe v obchodu, neznamená to, že umí prodávat. Spousta obchodníků žije v přesvědčení, že zákazník se musí ukecat a jeho dosavadní praxe spočívá v tom, co má říkat na poradách, aby mu prošlo to, že nemá výsledky.
Dobrý prodejce je v první řadě přesvědčený o kvalitě produktu/služby. Pokud tomu sám nevěří, těžko o tom bude přesvědčovat své okolí. Proto se nebojte dát šanci lidem, kteří sice nikdy neobchodovali, ale jsou z vás nadšení. Obchodní dovednosti naučíte, ale nadšení a zájem o váš produkt těžko.
Bacha na chvástaly bez zájmu
Dobrý obchodník se skutečně na pohovoru zajímá o vaši společnost, produkty a služby. Zjišťuje, jak to u vás funguje a kdo ho na pozici zaškolí. Jde o opravdový a nehraný zájem. Naopak natřásání se léty zkušeností, databází klientů, kteří půjdou za ním a prodávání se, je pouze znakem chvástala, který možná umí udělat první dojem, ale o vás a vaše zákazníky se ve skutečnosti moc zajímat nebude.
![](https://www.performia.cz/files/responsive/360/0/super-men.jpg 360w,https://www.performia.cz/files/responsive/640/0/super-men.jpg 640w,https://www.performia.cz/files/responsive/980/0/super-men.jpg 980w,https://www.performia.cz/files/responsive/1280/0/super-men.jpg 1280w,https://www.performia.cz/files/responsive/1920/0/super-men.jpg 1920w,https://www.performia.cz/files/responsive/2600/0/super-men.jpg 2600w)
Toto je takových pět základních tipů k výběru dobrého obchodníka. S každým z nich vám můžeme pomoci, stačí, když se nám ozvete. Přeji mnoho zdaru při budování obchodních týmů.
Zdroj fotografií: Freepik.com
Poznejte, zda je kandidát opravdu produktivní
a zda má tu správnou motivaci.
Přihlaste se na náš seminář.
Další články
7 největších chyb v inzerci a jak je napravit
Pokud vám inzerce na volné pozice nefunguje, je nejspíš něco špatně. Ale také máte určitě možnost to nějak změnit a tím to zlepšit. Jaké největší chyby v inzerátech nejčastěji vídáme? A jak si s nimi poradit, abyste měli šanci přitáhnout ty pravé kolegy? K těm největším chybám jsme vám připravili i konkrétní příklady z praxe. Autory inzerátů záměrně neuvádíme, protože každý má šanci se zlepšit, že?
celý článekPředsudky snižují šanci získat do týmu ty nejlepší
Matky po rodičovské budou pořád doma s nemocnými dětmi. Starší lidé nestíhají tempo mladého týmu. Člověk bez zkušeností v oboru nám toho moc nepřinese. Lidé těsně po škole k nám půjdou jen načerpat zkušenosti do dalších zaměstnání. Je vám to povědomé? A víte, že kvůli předsudkům pro sebe možná nezískáte ty nejlepší?
celý článekKATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem
Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.
celý článekZ PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti
Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?
celý článek