Někdy se u klientů setkávám s tím, že je pro ně těžké najít skutečně dobrého obchodníka. Jeho prací je „prodávat“ se a takto k tomu často přistupuje i při samotném pohovoru. Proto může být těžší rozklíčovat, zda dotyčný bude pro firmu přínosem a opravdu bude přinášet nové obchody.


Najít dobrého obchodníka opravdu nemusí být jen o štěstí a metodě pokus/omyl. Z naší praxe víme, že sehnat šikovného prodejce jde, jen je třeba dodržet několik zásad. Jaké to jsou?

Jasná představa, koho přesně hledáme

Není obchodník jako obchodník a určitě se shodneme na tom, že každý produkt potřebuje trochu jiný typ osobnosti, jelikož cílí na různé skupiny klientů. Proto je dobré si udělat jasno v tom, koho přesně do týmu chci. Sedněte si a hoďte na papír, kdo by vám do firmy zapadnul a byl na dané pozici úspěšný. Čím přesnější vaše specifikace bude, tím lépe budete vědět jakou strategii zaujmout při náboru nové posily. Jen dejte pozor, aby vaše představa byla realistická (ne idealistická). Myslet si, že přijde Superman, který bude vše umět a uzavírat jeden obchod za druhým bez podpory firmy, je naivní a utopistická představa.

Inzerát, který zaujme

Jedno pořekadlo říká: „Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá.“ Stylizace inzerátu může ovlivnit, kolik kandidátů se vám přihlásí a jaké budou kvality. Například pokud budete obchodníky lákat na vysoké fixní platy, hromadu benefitů či možnost snadného výdělku, počítejte s tím, že se budou hlásit lidé, kterým jde opravdu jen o rychlý a snadný výdělek. Když takoví lidé nastoupí a začnou narážet na první překážky ve své práci a bude třeba, aby „zamakali“, spíše to vzdají a půjdou za vidinou snadného výdělku jinam.

Dobrý obchodník = produktivní obchodník

Pokud chcete opravdu samostatného a výkonného obchodníka, potřebujete někoho produktivního. To znamená, že bude zaměřený na výsledky. Zpravidla jsou to lidé, kteří byli ve svém životě úspěšní, něčeho dosáhli a mohou se pochlubit měřitelnými výsledky. Zkrátka už něco v životě zvládli a umí se s případnými překážkami a bariérami vypořádat.

Nadšení pro produkt je více než léta praxe

Ze zkušenosti víme, že když má někdo x let praxe v obchodu, neznamená to, že umí prodávat. Spousta obchodníků žije v přesvědčení, že zákazník se musí ukecat a jeho dosavadní praxe spočívá v tom, co má říkat na poradách, aby mu prošlo to, že nemá výsledky.
Dobrý prodejce je v první řadě přesvědčený o kvalitě produktu/služby. Pokud tomu sám nevěří, těžko o tom bude přesvědčovat své okolí. Proto se nebojte dát šanci lidem, kteří sice nikdy neobchodovali, ale jsou z vás nadšení. Obchodní dovednosti naučíte, ale nadšení a zájem o váš produkt těžko.

Bacha na chvástaly bez zájmu

Dobrý obchodník se skutečně na pohovoru zajímá o vaši společnost, produkty a služby. Zjišťuje, jak to u vás funguje a kdo ho na pozici zaškolí. Jde o opravdový a nehraný zájem. Naopak natřásání se léty zkušeností, databází klientů, kteří půjdou za ním a prodávání se, je pouze znakem chvástala, který možná umí udělat první dojem, ale o vás a vaše zákazníky se ve skutečnosti moc zajímat nebude.

Toto je takových pět základních tipů k výběru dobrého obchodníka. S každým z nich vám můžeme pomoci, stačí, když se nám ozvete. Přeji mnoho zdaru při budování obchodních týmů.

Zdroj fotografií: Freepik.com

Poznejte, zda je kandidát opravdu produktivní
a zda má tu správnou motivaci. 

Přihlaste se na náš seminář. 


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku. Do každé práce se vrhá s nováčkovským nadšením, i když už je ostříleným profesionálem. Její agenda je široká, nejčastěji ale přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Její přednášky jsou opravdovým zážitkem – Hanka totiž do nich vkládá energii sobě vlastní a účastníci seminářů oceňují její upřímnost a otevřenost, se kterou s nimi jedná. Kromě přednášek a seminářů také pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty správné kolegy nebo nastavit fungující personální oddělení.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek