Někdy se u klientů setkávám s tím, že je pro ně těžké najít skutečně dobrého obchodníka. Jeho prací je „prodávat“ se a takto k tomu často přistupuje i při samotném pohovoru. Proto může být těžší rozklíčovat, zda dotyčný bude pro firmu přínosem a opravdu bude přinášet nové obchody.


Najít dobrého obchodníka opravdu nemusí být jen o štěstí a metodě pokus/omyl. Z naší praxe víme, že sehnat šikovného prodejce jde, jen je třeba dodržet několik zásad. Jaké to jsou?

Jasná představa, koho přesně hledáme

Není obchodník jako obchodník a určitě se shodneme na tom, že každý produkt potřebuje trochu jiný typ osobnosti, jelikož cílí na různé skupiny klientů. Proto je dobré si udělat jasno v tom, koho přesně do týmu chci. Sedněte si a hoďte na papír, kdo by vám do firmy zapadnul a byl na dané pozici úspěšný. Čím přesnější vaše specifikace bude, tím lépe budete vědět jakou strategii zaujmout při náboru nové posily. Jen dejte pozor, aby vaše představa byla realistická (ne idealistická). Myslet si, že přijde Superman, který bude vše umět a uzavírat jeden obchod za druhým bez podpory firmy, je naivní a utopistická představa.

Inzerát, který zaujme

Jedno pořekadlo říká: „Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá.“ Stylizace inzerátu může ovlivnit, kolik kandidátů se vám přihlásí a jaké budou kvality. Například pokud budete obchodníky lákat na vysoké fixní platy, hromadu benefitů či možnost snadného výdělku, počítejte s tím, že se budou hlásit lidé, kterým jde opravdu jen o rychlý a snadný výdělek. Když takoví lidé nastoupí a začnou narážet na první překážky ve své práci a bude třeba, aby „zamakali“, spíše to vzdají a půjdou za vidinou snadného výdělku jinam.

Dobrý obchodník = produktivní obchodník

Pokud chcete opravdu samostatného a výkonného obchodníka, potřebujete někoho produktivního. To znamená, že bude zaměřený na výsledky. Zpravidla jsou to lidé, kteří byli ve svém životě úspěšní, něčeho dosáhli a mohou se pochlubit měřitelnými výsledky. Zkrátka už něco v životě zvládli a umí se s případnými překážkami a bariérami vypořádat.

Nadšení pro produkt je více než léta praxe

Ze zkušenosti víme, že když má někdo x let praxe v obchodu, neznamená to, že umí prodávat. Spousta obchodníků žije v přesvědčení, že zákazník se musí ukecat a jeho dosavadní praxe spočívá v tom, co má říkat na poradách, aby mu prošlo to, že nemá výsledky.
Dobrý prodejce je v první řadě přesvědčený o kvalitě produktu/služby. Pokud tomu sám nevěří, těžko o tom bude přesvědčovat své okolí. Proto se nebojte dát šanci lidem, kteří sice nikdy neobchodovali, ale jsou z vás nadšení. Obchodní dovednosti naučíte, ale nadšení a zájem o váš produkt těžko.

Bacha na chvástaly bez zájmu

Dobrý obchodník se skutečně na pohovoru zajímá o vaši společnost, produkty a služby. Zjišťuje, jak to u vás funguje a kdo ho na pozici zaškolí. Jde o opravdový a nehraný zájem. Naopak natřásání se léty zkušeností, databází klientů, kteří půjdou za ním a prodávání se, je pouze znakem chvástala, který možná umí udělat první dojem, ale o vás a vaše zákazníky se ve skutečnosti moc zajímat nebude.

Toto je takových pět základních tipů k výběru dobrého obchodníka. S každým z nich vám můžeme pomoci, stačí, když se nám ozvete. Přeji mnoho zdaru při budování obchodních týmů.

Zdroj fotografií: Freepik.com

Poznejte, zda je kandidát opravdu produktivní
a zda má tu správnou motivaci. 

Přihlaste se na náš seminář. 


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku. Do každé práce se vrhá s nováčkovským nadšením, i když už je ostříleným profesionálem. Její agenda je široká, nejčastěji ale přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Její přednášky jsou opravdovým zážitkem – Hanka totiž do nich vkládá energii sobě vlastní a účastníci seminářů oceňují její upřímnost a otevřenost, se kterou s nimi jedná. Kromě přednášek a seminářů také pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty správné kolegy nebo nastavit fungující personální oddělení.

Úsměv není všechno! Pokud chybí odvaha čelit problémům


Dobrá nálada, stálý úsměv na tváři a pravidelné vtípky určitě přispívají k příjemnému pracovnímu prostředí. Nikdy vám ale nezaručí, že před sebou máte člověka, který dokáže zvládnout těžké situace a neustále věci zlepšovat.

celý článek

Nejčastější překážky na cestě k objevení talentu


Není tak úplně jednoduché objevit svůj talent. To, v čem jsme opravdu dobří, co nám sedí a v čem můžeme dosahovat skvělých výsledků s relativně malou námahou. Když se nám to podaří, je to skvělé. Pak se totiž při tom, co děláme, i bavíme a máme z toho požitek. Jak s takovým objevováním pomoct ostatním a mít tak tým lidí, kteří jsou na správném místě?

celý článek

Přehled klíčových změn v zákoníku práce: Na co se připravit v roce 2025


Rok 2025 přinese několik změn v zákoníku práce, které mají za cíl zjednodušit administrativní procesy a zvýšit flexibilitu pracovních vztahů. Díky Petře Kubáčové z Accace Legal s.r.o. jsme připravili článek, který přináší přehled nejvýznamnějších změn, které nás čekají od ledna 2025, a zejména navrhovaných úprav, které se (k 1.12.2024) stále nacházejí v legislativním procesu.

celý článek

DANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší


Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.

celý článek