Někdy se u klientů setkávám s tím, že je pro ně těžké najít skutečně dobrého obchodníka. Jeho prací je „prodávat“ se a takto k tomu často přistupuje i při samotném pohovoru. Proto může být těžší rozklíčovat, zda dotyčný bude pro firmu přínosem a opravdu bude přinášet nové obchody.


Najít dobrého obchodníka opravdu nemusí být jen o štěstí a metodě pokus/omyl. Z naší praxe víme, že sehnat šikovného prodejce jde, jen je třeba dodržet několik zásad. Jaké to jsou?

Jasná představa, koho přesně hledáme

Není obchodník jako obchodník a určitě se shodneme na tom, že každý produkt potřebuje trochu jiný typ osobnosti, jelikož cílí na různé skupiny klientů. Proto je dobré si udělat jasno v tom, koho přesně do týmu chci. Sedněte si a hoďte na papír, kdo by vám do firmy zapadnul a byl na dané pozici úspěšný. Čím přesnější vaše specifikace bude, tím lépe budete vědět jakou strategii zaujmout při náboru nové posily. Jen dejte pozor, aby vaše představa byla realistická (ne idealistická). Myslet si, že přijde Superman, který bude vše umět a uzavírat jeden obchod za druhým bez podpory firmy, je naivní a utopistická představa.

Inzerát, který zaujme

Jedno pořekadlo říká: „Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá.“ Stylizace inzerátu může ovlivnit, kolik kandidátů se vám přihlásí a jaké budou kvality. Například pokud budete obchodníky lákat na vysoké fixní platy, hromadu benefitů či možnost snadného výdělku, počítejte s tím, že se budou hlásit lidé, kterým jde opravdu jen o rychlý a snadný výdělek. Když takoví lidé nastoupí a začnou narážet na první překážky ve své práci a bude třeba, aby „zamakali“, spíše to vzdají a půjdou za vidinou snadného výdělku jinam.

Dobrý obchodník = produktivní obchodník

Pokud chcete opravdu samostatného a výkonného obchodníka, potřebujete někoho produktivního. To znamená, že bude zaměřený na výsledky. Zpravidla jsou to lidé, kteří byli ve svém životě úspěšní, něčeho dosáhli a mohou se pochlubit měřitelnými výsledky. Zkrátka už něco v životě zvládli a umí se s případnými překážkami a bariérami vypořádat.

Nadšení pro produkt je více než léta praxe

Ze zkušenosti víme, že když má někdo x let praxe v obchodu, neznamená to, že umí prodávat. Spousta obchodníků žije v přesvědčení, že zákazník se musí ukecat a jeho dosavadní praxe spočívá v tom, co má říkat na poradách, aby mu prošlo to, že nemá výsledky.
Dobrý prodejce je v první řadě přesvědčený o kvalitě produktu/služby. Pokud tomu sám nevěří, těžko o tom bude přesvědčovat své okolí. Proto se nebojte dát šanci lidem, kteří sice nikdy neobchodovali, ale jsou z vás nadšení. Obchodní dovednosti naučíte, ale nadšení a zájem o váš produkt těžko.

Bacha na chvástaly bez zájmu

Dobrý obchodník se skutečně na pohovoru zajímá o vaši společnost, produkty a služby. Zjišťuje, jak to u vás funguje a kdo ho na pozici zaškolí. Jde o opravdový a nehraný zájem. Naopak natřásání se léty zkušeností, databází klientů, kteří půjdou za ním a prodávání se, je pouze znakem chvástala, který možná umí udělat první dojem, ale o vás a vaše zákazníky se ve skutečnosti moc zajímat nebude.

Toto je takových pět základních tipů k výběru dobrého obchodníka. S každým z nich vám můžeme pomoci, stačí, když se nám ozvete. Přeji mnoho zdaru při budování obchodních týmů.

Zdroj fotografií: Freepik.com

Poznejte, zda je kandidát opravdu produktivní
a zda má tu správnou motivaci. 

Přihlaste se na náš seminář. 


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů moc "nemazlí", když ví, že jim to pomůže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty pravé nebo nastavit fungující personální oddělení.

Václav a Barbora z VASKY: Mladá generace si často neuvědomuje, jak se má dobře


Oba už v teenagerovském věku lákal svět podnikání. On založil v osmnácti letech svou vlastní firmu na výrobu bot, která má dnes stamilionový roční obrat. Ona od svých devatenácti vyzkoušela nemálo různých prací a dnes je srdcem Vaškovy firmy. „Kéž bych byla v jejich věku tak uvědomělá jako oni,“ řekla jsem si po rozhovoru s nimi. O koho jde? O Václava Staňka, majitele obuvnické značky Vasky, a Barboru Čápkovou, jeho personalistku.

celý článek

Co nám o našich lidech řekla doba home officová?


To, že nám doba pandemická v mnohém otevřela oči, je zřejmé. V oblasti výkonnosti a loajality zaměstnanců zažívalo mnoho firem doslova očistec. O to bolestivější procitnutí to bylo, když to přišlo do zcela idylické doby, kdy panoval všeobecný blahobyt. Zaměstnanci si mohli práci vybírat a zaměstnavatelé si často ani nevšimli, že platí za nedokonalou, nedokončenou nebo pomalou práci. Poučili jsme se? A na co bychom si nově měli dát pozor?

celý článek

5 tipů pro hladkou spolupráci HR a vedoucího při náboru


Jak by mělo personální oddělení komunikovat s vedoucími, když vybírá nové zaměstnance do jejich týmu? Máme pro vás 5 tipů.

celý článek

Víte, kdo brzdí vaši firmu?


Brzdič, skrytý nepřítel, had, travič studní – to všechno jsou výrazy (a zazněly i peprnější), které popisují člověka, který rozkládá firmu zevnitř. Bývá těžké ho objevit, protože se dokáže umně skrýt. Čím vyšší IQ má, tím lépe umí všechno kolem sebe zkomplikovat. Těžko se tak rozplétá klubko zmatených informací, které se po firmě šíří. Jak někoho takového rozpoznat a nesplést si ho s někým, kdo prostě jen občas nemá svůj den?

celý článek