Přibližně před dvěma lety jsme pomáhali ve společnosti Emco najít toho správného člověka na pozici finančního ředitele. To, že je produktivní, má dobrou motivaci a skvělý osobnostní potenciál tehdy ještě dovršil tím, že byl ochotný dělat telefonický pohovor o víkendu v sedm ráno. Mezi 180 kandidáty jsme vybrali Tomáše Trčku a sami sobě teď gratulujeme. Tento skromný profík je dnes totiž pro společnost Emco důležitým pevným bodem.


Jak se vám v době koronavirové v Emcu dařilo?
Dařilo se nám dobře. Jelikož prodáváme spotřební zboží – trvanlivé potraviny, a lidé v té době nechodili do restaurací, zvýšily se nám tržby. Za první skoro polovinu roku 2020 máme jedny z nejlepších výsledků, co jsme kdy měli.

Máte nějaký plán, jak to udržet? Asi to nebude úplně snadné.
Plán na zlepšení máme vlastně neustále. Snažíme se inovovat naše výrobky, nicméně tam narážíme na to, že na českém a slovenském trhu už máme vysoké zastoupení a tam ten prostor pro růst tak velký není. Takže se snažíme najít cestu, jak se rozvíjet jinými směry, jako je třeba rozvoj exportů na nové trhy nebo přinést na český či slovenský trh nějaké nové zajímavé produkty.

Kolik máte aktuálně zaměstnanců?
Celý holding Emca má v Česku a na Slovensku přibližně 270 zaměstnanců.

Na takový počet lidí už nejspíš máte nějaké personální oddělení. Je to tak?
Doteď si to u nás všechno řídili manažeři svrchu, a protože nikdo z nás nemá velké znalosti v oblasti HR, rozhodli jsme se využít potenciálu jedné šikovné kolegyně, které jsme to teď svěřili a se kterou, za pomoci zvenku, postupně personální oddělení budujeme.

Kolik přijmete za rok lidí?
U kancelářských profesí je to tak maximálně 10 lidí za rok. U dělnických pozic se to točí trochu více, ale pořád je to dobré. Myslím si, že je to tím, že Emco je celkem známá značka a docela se nám i díky tomu daří lidi ve firmě udržet, takže fluktuace není moc vysoká. V tuhle chvíli jsme na optimálním čísle zaměstnanců.

„Vždycky jsem měl sen pracovat ve firmě, která třeba vyrábí boty, ve kterých chodím.“
Tomáš Trčka, finanční ředitel ve společnosti Emco spol. s.r.o.

Když jste měli větší obrat a více práce, nechyběli vám teď ve výrobě lidé?
Ne. Nám se na konci roku 2019 podařil jeden krok – nabrali jsme přes agenturu asi 10 dělníků z Ukrajiny, kteří se nám osvědčili a stále u nás drží. Zároveň se snažíme spoustu věcí ve výrobě automatizovat tak, abychom zůstali na minimálním počtu lidí, ale zároveň jsme se zefektivňovali.

Ty jsi před nástupem do Emca pracoval 8 let jako finanční auditor. Co tě přimělo to změnit?
Svět čísel v auditorské podobě mě prostě přestal bavit, protože audit je specifický v tom, že výsledek práce není až tak na první pohled vidět. Má to svůj smysl, ale nějak jsem v tom neviděl přímou přidanou hodnotu a nebyl jsem příliš spjatý s tím produktem. Vždycky jsem měl sen pracovat ve firmě, která třeba vyrábí boty, ve kterých chodím.

Jak ses později dostal do Emca?
Věděl jsem, že si chci vybrat práci, která pro mě bude dávat větší smysl. Narazil jsem na inzerát, v němž pro Emco hledali finančního ředitele. A protože Emco výrobky snídám už od malička, je to rodinná česká firma a známá značka, přihlásil jsem se.

Do Emca tehdy finančního ředitele pomáhala vybírat právě Performia. Co sis pomyslel, když jsi poprvé vyplňoval dotazníky Performia?
Poprvé v životě jsem viděl, že něco jako online dotazníky pro nábor lidí existuje. Překvapilo mě, že těch otázek bylo tolik a bylo to celkem na dlouho, ale protože to byla pozice, která mě lákala, tak jsem to poctivě vyplnil.

Bylo něco na výběru skrze Performii jinak než u běžných výběrových řízení?
Zvláštní pro mě bylo, že to celé nezačalo pohovorem s personalistkou, ale jen dotazníky s mnoha otázkami. Pak už mi jen zavolala nějaká paní z Performie, zeptala se na doplňující otázky a už jsem najednou šel na pohovor přímo k majiteli firmy, který mi hned druhý den dal nabídku. Tehdy jsem musel u jiných firem absolvovat třeba tři kola pohovorů a pak až jsem se mohl dostat k majiteli či řediteli firmy.

Ty jsi na pozici finančního ředitele nastupoval po úspěšné předchůdkyni, která šla na mateřskou dovolenou. Jaké to bylo nastoupit do takhle „dobře rozjetého vlaku“?
Strčit hlavu do rozjetého vlaku, kdy v té firmě byla rozběhnutá spousta projektů, nebylo úplně jednoduché. Dobré ale bylo, že jsem měl dost času si to celé převzít a že moje předchůdkyně byla ze začátku pořád na příjmu. Na druhou stranu, tím, že to bylo dobře nastavené, nebylo nutné se v tom šťourat do hloubky a věci úplně měnit. Naopak jsem se mohl věnovat věcem novým, spíše odbornějším, jako byla potřeba sledovat Cashflow, pracovní kapitál a spočítat si návratnost investic.

Co bylo za dobu tvého působení v Emcu tím nejzásadnějším, co se ti povedlo?
Když jsem nastoupil do toho týmu, cítil jsem, že ačkoli technicky funguje vše dobře, něco tam není v pořádku. Podařilo se mi udělat, i za pomoci U-testu osobnosti, jednu důležitou personální změnu, která velmi změnila atmosféru v kanceláři. Musel jsem propustit kolegyni z jedné důležité pozice, ale dnes vidím, že to bylo pro fungování týmu naprosto zásadní. A musím říct, že bez toho testu by bylo velmi těžké zjistit, v čem to přesně spočívá a udělat rozhodnutí, které jsem udělal.

„To, čeho si nejvíce vážím na svých lidech, je jejich profesionalita, samostatnost, schopnost udržet si nadhled a atmosféra, jakou tím vytvářejí.“
Tomáš Trčka, finanční ředitel ve společnosti Emco spol. s.r.o.

Kolik lidí máš dnes ve svém týmu?
Momentálně mám pod sebou 8 lidí.

Čeho si na svém týmu nejvíce vážíš?
Tým, který tam teď mám, je postavený velmi dobře, lidé jsou na správném místě, a i díky tomu je tam dobrá atmosféra. V té oblasti financí je velmi důležité, aby ti jednotlivci měli odbornou znalost toho, co dělají, a byli schopni si i to, co nevědí, vypátrat. Zároveň je kromě detailů velmi důležitá schopnost podívat se na vše z nadhledu. A to moji lidé mají. Takže to, čeho si nejvíce vážím, je jejich profesionalita, samostatnost, schopnost nadhledu a atmosféra, jakou tím vytvářejí.

Je něco zásadního, co teď v Emcu plánujete?
Chystáme teď implementaci nového informačního systému a od toho si hodně slibuji. Teď používáme spoustu dat, která si ale spolu nepovídají, a tak často prvá ruka neví, co dělá levá.

Co bys vzkázal uchazečům, kteří se hlásí do nějaké firmy skrze Performii?
Ať se toho nebojí, ať se nesnaží upravovat své odpovědi na otázky v dotaznících tak, aby se vylepšili. Když budou vědět, které věci dělají dobře a které špatně, může je to totiž posunout výrazně dopředu, ať už to dopadne jakkoli.

A co bys vzkázal šéfům a manažerům firem, kteří by si přáli fungující tým?
Aby své lidi co nejvíce poznali, aby věděli, jací jsou a zda jsou na správném místě. To je z mého hlediska velmi důležité.


Emco spol. s r.o. je česká firma známá tím, že vyrábí müsli cerálie, ale už méně se o ní ví, že stojí také za dovozem jiných značek na český a slovenský trh – mezi ty nejznámější patří třeba kečupy Heinz, nebo třeba za vývojem receptur pro jiné zahraniční značky. A věděli jste, že je hned po Česku a Slovensku značka Emco nejznámější v Maroku?


PROFIL: Tomáš Trčka

TOMÁŠ TRČKA před tím, než nastoupil do Emca, pracoval jako finanční auditor v poradenské společnosti. Má za sebou dva roky práce na ostrově Jersey i funkci generálního ředitele v logistické firmě. Jeho práce mu musí dávat smysl a za každou akcí je vidět zaměření na efektivitu a výsledek. Ve volném čase rád sportuje (běhá a chodí po horách, jezdí na kole a tak dále).

Zdroj fotografie: archiv Tomáše Trčky

Poznejte, zda v týmu máte ty správné lidi


Přihlaste se na náš klíčový seminář, který Vám v tom dodá jistotu. 


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

Značka zaměstnavatele bez živých sociálních sítí? To je bláznovství!


Je možné, že jste si na našich stránkách už o „employer branding“ (budování značky zaměstnavatele) něco přečetli. Jak ale souvisí s náborem a přitahováním kvalitních zaměstnanců a proč je naprosto pošetilé nebýt v dnešní době aktivní na sociálních sítích? A na co si dát na sociálních sítích pozor a kde brát pořád inspiraci pro nové a nové příspěvky?

celý článek

Dvě ingredience, bez kterých se dobrý personalista na pohovoru neobejde


Dobrá komunikace je základ všeho. Lidé spolu mluví dennodenně. Ptáme se, odpovídáme a zároveň posloucháme. Někdy se ale stává, že sice slyšíme, co nám ten druhý říká, ale nevnímáme. Při povídání s přáteli to není tak zásadní problém. Ten nastává až ve chvíli, kdy například máte pohovory.

celý článek

TÝM TEST: Jak zvládnout každou náročnou situaci?


Ať už jste teď, nebo v budoucnu budete v nějaké náročné situaci, vždy myslete na to, že řešení existuje. A abyste se z toho rychleji vymotali, připravili jsme pro vás takový zjednodušený testík, který vás dovede k tomu správnému řešení. A je vám asi jasné, že je opět spojen s vaším týmem a lidmi, které ve firmě máte.

celý článek

Rutinér, milovník změn a vedení firmy. Vražedná kombinace, nebo příběh s dobrým koncem?


Sehrané vedení se vzájemným porozuměním i v době krize je úspěšnější nežli nesjednocené vedení, které se dohadovalo už před krizí. To je asi každému nad slunce jasné. Co když máme ale ve vedení dva úspěšné, rozumné manažery, z nichž je ale jeden milovníkem změn a druhý upřednostňuje rutinu a raději nic nemění? Je možné tyhle pohledy na věc sladit tak, aby se firma i se svými lidmi nerozpadla na kousky a oba si o sehraném vedení nemuseli nechat jen zdát? Podívejme se na jeden konkrétní příklad.

celý článek