Většina manažerů se domnívá, že jejich vedoucí rozumějí náboru i lidem. V praxi to tak úplně není
Na Retail Summitu 2025 jsme za Performii provedli průzkum mezi vedoucími a řediteli firem zejména z oblasti retailu. Výsledky jsou v mnohém velmi podobné průzkumům u firem z různých oborů, v něčem nás ale přeci jen překvapily.

Ředitelé jednotlivých sekcí, manažeři či CEO. Těch jsme se během tři dny probíhajícího Retail Summitu v březnu 2025 ptali na to, jak se dívají na oblast náboru a vedení lidí u nich ve firmě. Zaměřili jsme se na to, co je v této oblasti nejvíce trápí, ale také na téma jejich vedoucích. Zajímalo nás, jak hodnotí schopnost svých vedoucích správně vybrat pracovité a loajální kolegy a následně je vést.
Kdo má na starosti nábor nových kolegů?
Co se týče náboru nových kolegů do týmu, téměř rovnoměrně se nám u odpovědi rozdělily do tří možností:
HR oddělení – 31,9 %
Kombinace HR oddělení a vedoucích – 30,4 %
Vedoucí sami – 29 %

Rozumí vedoucí svým lidem?
V průzkumu jsme se zeptali, zda vedoucí jednotlivých provozoven, poboček či týmů umějí vybrat pracovité a loajální lidi a dobře je vést. 77 % z dotázaných uvedlo, že ano, nebo spíše ano. To pro nás bylo překvapivé. Následné doptávání nám ale ukázalo, že to možná tak růžové není.

Ačkoli se většina manažerů domnívá, že jejich vedoucí rozumějí náboru i lidem, když si měli představit, že obojímu rozumějí opravdu skvěle, vyplulo na povrch nemálo věcí, které by díky tomu byly lepší. Z toho můžeme jen odhadovat, že možná nechtěli své vedoucí hodnotit špatně, ale zároveň vidí prostor pro zlepšení.
To, co by se dle nich v případě, že by jejich vedoucí opravdu uměli na pohovoru rozlišit pracovité lidi a následně je vést, nejvíce zlepšilo byla komunikace uvnitř týmu, vztahy mezi zaměstnanci a jejich spokojenost a také by se podle nich zlepšila fluktuace a zvýšila loajalita a zejména efektivita a celkový výkon firmy.

Nedostatek kvalifikovaných lidí jako stálý problém
Jako v každém našem průzkumu jsme se i tady ptali, co firmy momentálně v oblasti náboru a vedení lidí nejvíce trápí. A jako v každém průzkumu nám opět vyšla stejná odpověď – nedostatek kvalifikovaných lidí. Kromě toho mezi odpověďmi vyčníval nedostatek kvalitních lidí a lidí na trhu práce obecně. Mezi odpověďmi se také vyskytly těžkosti s mladou generací a nedostatečně fungující vedoucí.

Shrnutí
Z průzkumu nám jasně vyplynulo, že nedostatek kvalitních a kvalifikovaných lidí je stále jedním z nejpalčivějších problémů nejen v retailu. Zároveň vidíme velkou příležitost v kvalifikaci vedoucích pracovníků. Pokud budou opravdu vědět, jak na pohovoru rozpoznat produktivní, ochotné a loajální lidi a budou s nimi následně umět pracovat, je velmi pravděpodobné, že se jejich problémy (fluktuace, nedostatek lidí, mladá generace) o něco zmenší.
I proto doporučujeme všem ředitelům firem, aby se ještě více zajímali o to, jak dobře mají své vedoucí kompetentní v oblasti náboru a vedení lidí. Může jim to výrazně usnadnit život. A tímto je i všechny manažery a personalisty zveme na náš seminář plný odpovědí na výše zmíněné otázky Jak vytvořit a udržet skvělý tým.
INFORMACE K PRŮZKUMU: Průzkumu se zúčastnilo 71 respondentů z řad ředitelů, vedoucích a CEO českých a slovenských firem. Odpovědi jsme sbírali kvalitativně (osobně) přímo od účastníků Retail Summitu 2025. Další odpovědi z oblasti retailu budeme nadále sbírat.
Chcete se s námi naučit, jak opravdu rozumět svým lidem?
Osobně doporučujeme začít naším seminářem Jak vytvořit a udržet skvělý tým.