Z PRAXE: Zkušenosti těch, kterým potížisté zavařili
Mít „potížistu“ v týmu není ostuda. Klíčové je, jak na to zareagujete. Co všechno může takový člověk napáchat, jak ho poznáme a co s ním? Na to jsme se ptali i našich klientů, kteří se rozhodli svoji zkušenost sdílet.
Tento článek vyšel ve 36. čísle časopisu DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY.
1. Jak poznáte, že máte co do činění se skutečně problémovým zaměstnancem, jehož potíže už zasahují do dobrého fungování firmy a do výsledků?
2. Řešili jste u vás někdy opravdové potížisty? Jaká to byla situace?
3. Jak jste to nakonec vyřešili?
4. Co byste poradili těm, kdo mají pocit, že někoho takového v týmu možná mají?

Martina Zemanová
majitelka, Eccitante styling studio
6 zaměstnanců
1. Za svou kariéru jsem se s problémovými zaměstnanci setkala hned několikrát. Někteří dokázali vést svou sabotáž za zády ostatních, což mělo za následek zhoršení pracovní atmosféry i poškození mého image před ostatními.
Při neschopnosti týmu dosahovat stanovených cílů jsem začala pochybovat o svých schopnostech a hodnotě jako vůdce.
2. Takového člověka jsem řešila u nás na provozovně. Snažil se vytvořit dojem, že všechny problémy způsobují ostatní a on sám je oběť špatného řízení. Podkopával morálku týmu, narušoval atmosféru na pracovišti, a dokonce i vztahy s klienty, což bylo neakceptovatelné.
3. Řešení bylo jednoduché, ale vyžadovalo odvahu – rozpoznat problém a s tímto zaměstnancem ukončit pracovní poměr. Byl to nezbytný krok, aby se na pracovišti obnovila pozitivní atmosféra a aby mohl tým fungovat efektivně a s dobrým morálním duchem.
4. Nejlepší je samozřejmě takového člověka ani nepřijmout. Pečlivým výběrem můžeme eliminovat až 95 % potenciálních problémů. Když už ho tam ale máte, nepřehlížejte své nepříjemné pocity ani klesající morálku týmu. Postavte se situaci čelem a odstranění shnilého jablka neodkládejte.
Martina Jansová
HR managerka, STEPA s.r.o.
90 zaměstnanců
1. V našem případě šlo o rozvracení týmu a neproduktivitu. První indicie byly nedokončené úkoly, další pak přicházely v podobě rozvráceného kolektivu a neetického chování.
2. Ano. Jednalo se o zaměstnankyni, která byla sice produktivní, ale na nesprávných místech.

Oponovala ohledně inovací, které měly zefektivnit práci, zdržovala ostatní od práce a ničila etické myšlení v kolektivu, s jinými probírala taktiku proti vedení firmy a managementu. Věděli jsme přesně, kdo je na naší káře „brzdič“.
3. Vždy postupujeme stejně. Nadřízený si s takovým zaměstnancem pohovoří mezi čtyřma očima a vše s ním pečlivě probere. Nejprve tedy absolvovala takový rozhovor. Změna v produktivitě a neetickém chování ale trvala jen chvíli. U dalšího rozhovoru jsem byla už i já a měla jsem jasno. Nepomohlo ani doporučení, co zlepšit. Pracovní poměr jsme ukončili dohodou.
4. Pokud takového „brzdiče“ v kolektivu objevíte, neotálejte. Čím déle si ho ponecháte, tím více škody napáchá. Není to lehké rozhodnutí, ale nakonec zjistíte, že pokud na stejnou pozici přijmete tahouna, ulehčíte práci nejen sobě, ale také kolegům a podřízeným.

Jana Drápalová
výkonná ředitelka, JD ROZHLASY s.r.o.
27 zaměstnanců
1. Poznám to, když se ve firmě začnou objevovat témata, která jsme nikdy neřešili, netýkají se produktů firmy, zákazníků ani provozu.Začne panovat „blbá nálada“, práce nejde od ruky, nebaví nás.
2. Zaměstnanec se jevil ze začátku skvěle, vše nasvědčovalo tomu, že jedná v zájmu firmy, přináší nové podněty, zajímavé názory. Jeho produkt byl vždy atypický, jeho realizace vyžadovala značné úsilí kolegů, obvykle s problematickým průběhem. Poté se přidalo neplnění domluvených záležitostí, náhlá nemocnost, nemocnost dětí, zneužití firemních prostředků.
3. Bohužel se nepodařilo uzavřít situaci dohodou. Zaměstnanec zůstal doma při plném vyplácení mzdy. Pracovní poměr byl ukončen až uplynutím doby určité. Až poté se mi skutečně ulevilo.
4. Věřte své intuici a vnímejte okolí, které jasně ukazuje, že se něco děje. Neodkládejte řešení, vytrvejte, i když to není lehké. Chraňte zaměstnance a firmu před takovými parazity.to, že manažer je tu hlavně pro svoje lidi.
Rozhovor připravila: Barbora Berková
Rozhovor byl pořízen v srpnu 2024.
Foto: archiv dotazovaných, shutterstock.com
Chcete umět rozeznat potížistu dřív, než bude ve vašem týmu?
Přijďte na náš seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.