OLDŘICH A MARCELA BEZCHLEBOVI: Rozloučit se s brzdiči je psychicky náročné, ale nutné
Z receptů ve starých kuchařských knihách vytvořili skvělé produkty a založili rodinnou konzervárnu Via Delicia v Zábřehu na Moravě. Oba jsou srdcaři, kteří svou práci milují. O to horší bylo období, kdy se museli rozloučit s neproduktivními zaměstnanci a s těmi, kdo firmu záměrně brzdili. Jak náročné to bylo a jak takovou situaci zvládnout? O tom jsem si povídala s manželi Oldřichem a Marcelou Bezchlebovými, ředitelem a ekonomkou rodinné firmy Via Delicia.
Rozhovor vyšel ve 36. čísle časopisu DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY.
Jak byste popsali důvod, proč jsou výrobky rodinné konzervárny Via Delicia vůbec na trhu?
OB: Cílem naší firmy je umožnit milovníkům dobrého jídla, aby zažili jeho chuť takovou, jaká byla ještě za našich babiček. Díky skvělé technologii uchovávání produktů ve skle a několika přidaným ingrediencím jde o naprostou delikatesu, která nejen dobře vypadá, ale navíc představuje netradiční suroviny, jako jsou šípky, plané ovoce nebo třeba lesní plody.
Kolik máte v tuhle chvíli zaměstnanců?
MB: Momentálně je jich dvacet.
Řekli byste, že je těžké pracovat s rodinou?
MB: Není. Měli jsme období, kdy jsme na sebe vůbec neměli čas a ani jsme nevěděli, co ten druhý řeší za problémy, což nebylo dobře. Ale že bychom se přeli o tom, kam bude firma směřovat, to ne. Všechno je o komunikaci a já jsem navíc vždy spíš pro, aby to byl manžel, kdo rozhodne, jak to chce.
Co je podle vás důležité, aby firma dobře fungovala?
OB: Aby firma dobře fungovala, musí být dobře nastavená pravidla pro zaměstnance, pro celý tým. Každý by měl vědět, co je jeho náplní práce. A taky je důležité, aby nikdo neměl pocit, že nemůže říct svůj názor. Nepovyšujeme se, snažíme se chovat lidsky a mít tu ducha rodinného týmu.
Oldřich a Marcela Bezchlebovi
Před založením firmy pracoval Oldřich Bezchleba 13 let jako vývojář v potravinářství, strávil i s rodinou 5 let ve Francii. Marcela Bezchlebová pracovala v bankovnictví a starala se postupně o tři děti. V roce 2011 založili vlastní konzervárnu, ve které dnes pracuje i jejich dcera. Rádi tráví čas společně úpravami na zahrádce, včelařením a houbařením. Marcela k tomu ráda háčkuje a maluje a Oldřich si rád zahraje na kytaru a banjo.
Marcelo, jaký by podle vás měl být ideální zaměstnanec?
MB: Je to člověk, který nepracuje jen pro peníze, ale pro to, že ho to baví. Nestačí mu to, co má zadané, ale chce nové výzvy a má tendenci věci zlepšovat.
Máte takové lidi i u vás v týmu?
OB: Teď máme tým holek, které jsou opravdu šikovné, spolehlivé a ochotné. Když potřebujeme zvýšit výrobu, což se nám stává každý rok před Vánoci, akceptují to, počítají s tím a nějak to vždy zvládneme.
Bylo to tak vždycky? Setkali jste se někdy ve firmě s někým, koho v Performii označujeme za „potížistu“, nebo dokonce „brzdiče“?
MB: Od doby, kdy jsme začali spolupracovat s Performií se u nás udály dost velké změny. Někteří lidé s nízkými výkony odešli sami, s některými jsme se museli rozloučit a nebylo to vůbec lehké.
Co byl pro některé ten impulz, aby odešli sami? Čím jste to způsobili?
OB: Uspořádali jsme jednu interní přednášku, kde jsme prezentovali Káru od Performie, ukazovali jsme typy lidí rozdělené podle toho, jak přispívají firmě.
S každým jsme potom udělali pohovor a ptali se, kde se na káře vidí, jak podle něj firmě přispívá. Pro některé to byla studená sprcha, protože měli najednou pocit, že už se nemůžou schovat za někoho jiného a že nefunguje ani snaha diskutovat o podružných problémech, aby odvedli pozornost od vlastních chabých výsledků.
Jak to bylo s těmi, kteří sami od sebe neodešli?
OB: To už byli ti narušitelé, „traviči studní“, jak se říká. Už nám nezbývalo nic jiného, než se s nimi rozloučit. Bylo to v podstatě loučení s nejbližšími spolupracovníky a bylo to v určitých okamžicích hodně psychicky náročné. Najít vnitřní sílu k takovému rozhodnutí a pak to oznámit pro mě bylo hodně těžké.
MB: Pro mě to bylo úplně nepředstavitelné. Já sama bych to nedokázala. Zvlášť u někoho, o kom jsem si myslela, že tu s námi bude navždy. Byla to manželova pravá ruka a postupně jsme zjišťovali, že to ona je ten největší brzdič. Já jsem měla z loučení s ní opravdu velký strach. Bála jsem se, jak na to bude reagovat, co udělá.
Jaká byla spolupráce s takovým člověkem?
MB: My jsme byly kamarádky, pracovaly jsme spolu denně po dobu deseti let. O to těžší potom bylo zjistit, jak to s ní doopravdy je. Mně se o tom docela těžce mluví, protože ještě před tím, než jsme potkali Performii a pochopili, koho v týmu máme, dohnalo mě to zdravotně i nervově. Nemohla jsem vůbec přijít do práce, natož s ní být v jedné kanceláři.
OB: Působila jako velice zdatný manipulátor, takový generál, který občas ztratil kontrolu. Její argumenty byly velmi konkrétní a nedalo se nad nimi polemizovat, vždy na nich něco bylo. Když jsem se nechal přesvědčit, odcházel jsem častokrát z práce s takovou divnou pachutí. Až doma jsem si pak řekl: „Počkej, vždyť já to tak ale nechci!“ Potom to nervově nedělalo dobře ani mně, cítil jsem divné tlaky, zvláštní nálady, nemohl jsem spát. Odvahu to vyřešit nám dala až Ivana z Performie. Byl to takový ozdravný řez.
Podle čeho jste se nakonec finálně rozhodli? Koukali jste se na produktivitu a výsledky, nebo na to, jak jste se oba cítili?
OB: Bylo to obojí. Zjistili jsme, že té produkce zas až tolik nebylo. Uměla to prezentovat, ale když odešla, ukázalo se, že spousta práce, o které mluvila, nebyla dokončená. Teď už víme, že je třeba důvěřovat, ale i prověřovat.
Jak jste se cítili, když ta osoba odešla?
OB: Uvolnilo se tu napětí, zlepšily se nám vztahy, vše začalo fungovat lépe. Utvrdili jsme se v tom, že jsme udělali dobře. Navíc jsme pak zjistili, že bez zálohy zlikvidovala všechny informace ve svém počítači.
MB: Já jsem měla pocit, že lítám. Najednou jsem cítila obrovskou volnost, protože tu najednou nebyl nikdo, kdo mě utlačoval. Bylo to hodně emoční.
OB: Když to sledujete z dálky, řeknete si, že je to absolutně logické řešení, ale když v tom jste, není to tak snadné. Najednou máte problém rozloučit se s člověkem ve vlastní firmě a nedává to smysl. Máte stále pocit, že na tom, co říká, je kus pravdy, i když jste z toho všeho unavení, rozčilení a nechodíte do práce rádi.
Co byste ohledně problémových zaměstnanců poradili ostatním firmám, šéfům, vedoucím, aby se jim nestalo to, co vám?
OB: Doporučil bych, aby si lidi na klíčová místa dobře proklepli alespoň pomocí U-testu a dbali na to, jestli jde o produktivního člověka s dobrou motivací.
MB: My jsme rodinná firma a snažíme se tak k lidem přistupovat. Je to naše srdeční záležitost. A když se pak s někým loučíte, je to emoční a bolí to na obě strany.
Jaký je váš tým teď? Jak se v práci cítíte dnes?
MB: Je to velký rozdíl, mnohem lépe se tu dýchá.
OB: Když srovnám období před rokem a dnes, je to obrovský posun. Děvčata jsou motivovaná, proaktivní, mají skvělý přístup k zákazníkům a nejsou jim lhostejné ani vzájemné vztahy. Udělali jsme jim navíc motivační program, takže vědí, že když zaberou, budou za to odměněná.
Rozhovor vedla: Barbora Hartmannová
Zdroj fotografií: archiv dotazovaných a společnosti Via Delicia
Chcete poznat, kdo vám v týmu pomáhá a kdo brzdí?
Začněte naším seminářem Jak vytvořit a udržet skvělý tým.
Další články
DANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší
Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.
celý článekTéměř 200 kandidátů na brigádnickou pozici za 14 dní? Bez Performie jsem si to neuměla představit, říká ředitelka MushGO
Společnost MushGO je prodejcem vybavení pro psy a psí sporty se zaměřením na mushing (běh a jízda na koloběžce, do níž je zapojen i čtyřnohý kamarád). Má 6 zaměstnanců a v jednu chvíli potřebovali přijmout nejméně 6 brigádníků na podporu prodeje. Zdálo se jim to nemožné, ale nakonec se nám to společně vydařilo za 4 týdny a inzerce nás navíc stála necelou pětistovku.
celý článek6 věcí, které by měl manažer o svých lidech vědět
Když jste šéf a vedete lidi, máte dvě možnosti, jak k vedení přistoupit. Buď budete souhlasit s tím, že lidé jsou komplikovaní a vést je, že je těžká a nevděčná práce, nebo se rozhodnete lidem lépe porozumět, aby bylo společné fungování pro vás i pro ně snazší a třeba vám přinášelo i radost. Pokud jste se rozhodli pro druhou variantu, najdete tu pár základních věcí, které byste měli o svých lidech vědět, a zdroje, kde se můžete případně dozvědět ještě víc.
celý článekCo lidi na jejich šéfech nejvíc štve a kdo za to může?
Nevyvážený work-life balance, neférové odměňování, špatná firemní kultura, nemožnost růstu, pocit nedoceněnosti, nesoulad s firemními hodnotami. To jsou nejčastější důvody k odchodu ze zaměstnání, které uvádějí zahraniční i české průzkumy. Jedna dlouholetá stálice mezi nimi ještě chybí – špatný šéf či vedení. Co ale ten „špatný šéf“ pro lidi vlastně znamená?
celý článek