Zkrácená pracovní doba. Krok k efektivitě, nebo do pekel?

V poslední době se u firem čím dál častěji setkáváme s úvahami o zkrácené pracovní době pro zaměstnance. Několik z nich už se do toho rovnou v praxi pustilo. Otázkou ale je, komu to ve výsledku doopravdy pomohlo – pracovitým tahounům nebo těm, kteří se ani před tím moc nepředřeli?


Jedním z hlavních cílů zaměstnavatele je především snaha využít na maximum čas, který jsou lidé ochotní pracovat na plné obrátky. Existují totiž výzkumy, které zjistily, že lidem po sedmi hodinách pracovní činnosti ubývá pozornost, klesá jejich pracovní tempo, nebo roste chybovost. Toto se určitě prakticky děje. Co už však tyto výzkumy nespecifikují, je to, jaký byl vzorek pracovníků, kteří byli tomuto prověření vystaveni.

Je totiž prokázané, že pracovníci, které nazýváme tahouny, kteří jsou naturelem zaměření na dodání hodnotného výsledku bez toho, aniž by se na něm muselo cokoliv napravovat či měnit, nekoukají na hodiny, nehlídají si čas. Jejich společným jmenovatelem je, že jsou tak zapálení do práce, že nepoleví, dokud není hotovo. Jde jim o výsledek, o hodnotný efekt, o to, aby měli hotovo. Chtějí svou oblast posouvat tím správným, žádoucím směrem. A tomu věnují svou hlavní pozornost. Benefit ve formě kratšího úvazku je vlastně pro takové pracovníky zbytečný,  nebo dokonce překážející. Neřeší to, jak dojít k cíli, ale jen limituje čas na práci určený.

Otázkou tedy není, jestli je vhodné snižovat pracovní úvazek a tím zvýšit efektivitu. Pokud se firma potýká s klesající ochotou lidí pracovat naplno i po sedmi hodinách, či jinak dlouhé době, tou správnou otázkou je, jakou úroveň pracovníků vlastně má na palubě. Můžete mít partu neochotných vykonavačů, dostat se klidně na poloviční pracovní úvazek a stejně z nich nikdy nedostanete maximum. Nikdy. Nejde to. Nejsou na to zaměření. 

Jak dosáhnout větší efektivity

Cesta pro dosažení efektivity je jiná. Zaměřte se na svoje lidi. Ptejte se „Jak máme rozpoznat, kdo v týmu je tahounem? A máme vůbec v týmu nějaké tahouny?“ Protože pokud je identifikujete, poznáte, že pak nebudete muset řešit to, jak dlouho se člověk věnuje práci, ale budete překvapeni z toho, kolik hodnotné práce je člověk schopen za poměrně krátký časový úsek vykonat. A nejenom to. Sledujte také to, kolik hodnotného vyprodukuje a jak se z toho cítí dobře. To není žádná alchymie. To je TAHOUN.
Pokud chcete vědět, jak v dnešní době rozeznat tahouny od těch, kteří už při práci přemýšlí nad tím, co bude, až opustí prostory firmy,  přijďte na seminář „Jak vytvořit a udržet skvělý tým“ a my vám řekneme, jak tohle poznat dokonce už na pohovoru.
Začněte tím, že se nebudete domnívat, ale budete vědět, koho ve svém týmu máte. Porozumění lidem je velká věc, a může být vlastně velmi snadné se v této oblasti posunout. 

Zdroj fotografií: freepik.com

Chcete i vy umět poznat tahouny?
Přijďte na klíčový seminář "Jak vytvořit a udržet skvělý tým"! 


O autorovi článku

Iva Schulzová

Ivě nechybí zapálení pro práci, profesionalita, ale i smysl pro humor, který způsobuje, že spolupráce s ní je často opravdová zábava. Je výborný odborník ve své oblasti, ať už v pomoci klientům v hledání těch nejšikovnějších lidí, nebo v konzultaci a směrování klientů na tu správnou službu. Stará se o klienty v Praze a okolí a je trenérkou speciálních seminářů a tréninků.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek