Zkrácená pracovní doba. Krok k efektivitě, nebo do pekel?

V poslední době se u firem čím dál častěji setkáváme s úvahami o zkrácené pracovní době pro zaměstnance. Několik z nich už se do toho rovnou v praxi pustilo. Otázkou ale je, komu to ve výsledku doopravdy pomohlo – pracovitým tahounům nebo těm, kteří se ani před tím moc nepředřeli?


Jedním z hlavních cílů zaměstnavatele je především snaha využít na maximum čas, který jsou lidé ochotní pracovat na plné obrátky. Existují totiž výzkumy, které zjistily, že lidem po sedmi hodinách pracovní činnosti ubývá pozornost, klesá jejich pracovní tempo, nebo roste chybovost. Toto se určitě prakticky děje. Co už však tyto výzkumy nespecifikují, je to, jaký byl vzorek pracovníků, kteří byli tomuto prověření vystaveni.

Je totiž prokázané, že pracovníci, které nazýváme tahouny, kteří jsou naturelem zaměření na dodání hodnotného výsledku bez toho, aniž by se na něm muselo cokoliv napravovat či měnit, nekoukají na hodiny, nehlídají si čas. Jejich společným jmenovatelem je, že jsou tak zapálení do práce, že nepoleví, dokud není hotovo. Jde jim o výsledek, o hodnotný efekt, o to, aby měli hotovo. Chtějí svou oblast posouvat tím správným, žádoucím směrem. A tomu věnují svou hlavní pozornost. Benefit ve formě kratšího úvazku je vlastně pro takové pracovníky zbytečný,  nebo dokonce překážející. Neřeší to, jak dojít k cíli, ale jen limituje čas na práci určený.

Otázkou tedy není, jestli je vhodné snižovat pracovní úvazek a tím zvýšit efektivitu. Pokud se firma potýká s klesající ochotou lidí pracovat naplno i po sedmi hodinách, či jinak dlouhé době, tou správnou otázkou je, jakou úroveň pracovníků vlastně má na palubě. Můžete mít partu neochotných vykonavačů, dostat se klidně na poloviční pracovní úvazek a stejně z nich nikdy nedostanete maximum. Nikdy. Nejde to. Nejsou na to zaměření. 

Jak dosáhnout větší efektivity

Cesta pro dosažení efektivity je jiná. Zaměřte se na svoje lidi. Ptejte se „Jak máme rozpoznat, kdo v týmu je tahounem? A máme vůbec v týmu nějaké tahouny?“ Protože pokud je identifikujete, poznáte, že pak nebudete muset řešit to, jak dlouho se člověk věnuje práci, ale budete překvapeni z toho, kolik hodnotné práce je člověk schopen za poměrně krátký časový úsek vykonat. A nejenom to. Sledujte také to, kolik hodnotného vyprodukuje a jak se z toho cítí dobře. To není žádná alchymie. To je TAHOUN.
Pokud chcete vědět, jak v dnešní době rozeznat tahouny od těch, kteří už při práci přemýšlí nad tím, co bude, až opustí prostory firmy,  přijďte na seminář „Jak vytvořit a udržet skvělý tým“ a my vám řekneme, jak tohle poznat dokonce už na pohovoru.
Začněte tím, že se nebudete domnívat, ale budete vědět, koho ve svém týmu máte. Porozumění lidem je velká věc, a může být vlastně velmi snadné se v této oblasti posunout. 

Zdroj fotografií: freepik.com

Chcete i vy umět poznat tahouny?
Přijďte na klíčový seminář "Jak vytvořit a udržet skvělý tým"! 


O autorovi článku

Iva Schulzová

Ivě nechybí zapálení pro práci, profesionalita, ale i smysl pro humor, který způsobuje, že spolupráce s ní je často opravdová zábava. Je výborný odborník ve své oblasti, ať už v pomoci klientům v hledání těch nejšikovnějších lidí, nebo v konzultaci a směrování klientů na tu správnou službu. Stará se o klienty v Praze a okolí a je trenérkou speciálních seminářů a tréninků.

OLDŘICH A MARCELA BEZCHLEBOVI: Rozloučit se s brzdiči je psychicky náročné, ale nutné


OLDŘICH A MARCELA BEZCHLEBOVI: Rozloučit se s brzdiči je psychicky náročné, ale nutné

celý článek

6 věcí, které by měl manažer o svých lidech vědět


Když jste šéf a vedete lidi, máte dvě možnosti, jak k vedení přistoupit. Buď budete souhlasit s tím, že lidé jsou komplikovaní a vést je, že je těžká a nevděčná práce, nebo se rozhodnete lidem lépe porozumět, aby bylo společné fungování pro vás i pro ně snazší a třeba vám přinášelo i radost. Pokud jste se rozhodli pro druhou variantu, najdete tu pár základních věcí, které byste měli o svých lidech vědět, a zdroje, kde se můžete případně dozvědět ještě víc.

celý článek

Co lidi na jejich šéfech nejvíc štve a kdo za to může?


Nevyvážený work-life balance, neférové odměňování, špatná firemní kultura, nemožnost růstu, pocit nedoceněnosti, nesoulad s firemními hodnotami. To jsou nejčastější důvody k odchodu ze zaměstnání, které uvádějí zahraniční i české průzkumy. Jedna dlouholetá stálice mezi nimi ještě chybí – špatný šéf či vedení. Co ale ten „špatný šéf“ pro lidi vlastně znamená?

celý článek

Role šéfa je čím dál náročnější, ale řešení existuje


Všimli jste si v posledních letech toho, že když nějaký lídr něco vyhlásí či rozhodne, je velmi často spíše zpochybňován než následován? Lidé tráví čas diskusí, zda je jeho rozhodnutí správné, a často se přiklánějí k názorům amatérů či ke zdrojům, které jsou pro danou oblast nekompetentní. Čím to je? A vede z toho nějaká cesta ven?

celý článek