Zkrácená pracovní doba. Krok k efektivitě, nebo do pekel?

V poslední době se u firem čím dál častěji setkáváme s úvahami o zkrácené pracovní době pro zaměstnance. Několik z nich už se do toho rovnou v praxi pustilo. Otázkou ale je, komu to ve výsledku doopravdy pomohlo – pracovitým tahounům nebo těm, kteří se ani před tím moc nepředřeli?


Jedním z hlavních cílů zaměstnavatele je především snaha využít na maximum čas, který jsou lidé ochotní pracovat na plné obrátky. Existují totiž výzkumy, které zjistily, že lidem po sedmi hodinách pracovní činnosti ubývá pozornost, klesá jejich pracovní tempo, nebo roste chybovost. Toto se určitě prakticky děje. Co už však tyto výzkumy nespecifikují, je to, jaký byl vzorek pracovníků, kteří byli tomuto prověření vystaveni.

Je totiž prokázané, že pracovníci, které nazýváme tahouny, kteří jsou naturelem zaměření na dodání hodnotného výsledku bez toho, aniž by se na něm muselo cokoliv napravovat či měnit, nekoukají na hodiny, nehlídají si čas. Jejich společným jmenovatelem je, že jsou tak zapálení do práce, že nepoleví, dokud není hotovo. Jde jim o výsledek, o hodnotný efekt, o to, aby měli hotovo. Chtějí svou oblast posouvat tím správným, žádoucím směrem. A tomu věnují svou hlavní pozornost. Benefit ve formě kratšího úvazku je vlastně pro takové pracovníky zbytečný,  nebo dokonce překážející. Neřeší to, jak dojít k cíli, ale jen limituje čas na práci určený.

Otázkou tedy není, jestli je vhodné snižovat pracovní úvazek a tím zvýšit efektivitu. Pokud se firma potýká s klesající ochotou lidí pracovat naplno i po sedmi hodinách, či jinak dlouhé době, tou správnou otázkou je, jakou úroveň pracovníků vlastně má na palubě. Můžete mít partu neochotných vykonavačů, dostat se klidně na poloviční pracovní úvazek a stejně z nich nikdy nedostanete maximum. Nikdy. Nejde to. Nejsou na to zaměření. 

Jak dosáhnout větší efektivity

Cesta pro dosažení efektivity je jiná. Zaměřte se na svoje lidi. Ptejte se „Jak máme rozpoznat, kdo v týmu je tahounem? A máme vůbec v týmu nějaké tahouny?“ Protože pokud je identifikujete, poznáte, že pak nebudete muset řešit to, jak dlouho se člověk věnuje práci, ale budete překvapeni z toho, kolik hodnotné práce je člověk schopen za poměrně krátký časový úsek vykonat. A nejenom to. Sledujte také to, kolik hodnotného vyprodukuje a jak se z toho cítí dobře. To není žádná alchymie. To je TAHOUN.
Pokud chcete vědět, jak v dnešní době rozeznat tahouny od těch, kteří už při práci přemýšlí nad tím, co bude, až opustí prostory firmy,  přijďte na seminář „Jak vytvořit a udržet skvělý tým“ a my vám řekneme, jak tohle poznat dokonce už na pohovoru.
Začněte tím, že se nebudete domnívat, ale budete vědět, koho ve svém týmu máte. Porozumění lidem je velká věc, a může být vlastně velmi snadné se v této oblasti posunout. 

Zdroj fotografií: freepik.com

Chcete i vy umět poznat tahouny?
Přijďte na klíčový seminář "Jak vytvořit a udržet skvělý tým"! 


O autorovi článku

Iva Schulzová

Ivě nechybí zapálení pro práci, profesionalita, ale i smysl pro humor, který způsobuje, že spolupráce s ní je často opravdová zábava. Je výborný odborník ve své oblasti, ať už v pomoci klientům v hledání těch nejšikovnějších lidí, nebo v konzultaci a směrování klientů na tu správnou službu. Stará se o klienty v Praze a okolí a je trenérkou speciálních seminářů a tréninků.

Flexibilita je téma dneška! Rozhodovat bude, jestli se s ní správně vypořádáme


Home office, sdílená pracovní místa, měnící se pracovní doba nebo práce ze zahraničí. To jsou témata současného světa byznysu, která se skloňují až příliš často na to, abychom je mohli ignorovat. A všechna kladou na firmy stejný nárok – flexibilitu. Proto jsme se podívali do dvou českých firem, abychom viděli, jak se s ní vypořádávají. V obou případech jde evidentně o úspěšný model plný inspirace.

celý článek

Dnešní firmy velmi často neví, co vlastně od personalisty očekávat


Role HR oddělení ve firmě je až příliš často špatně pochopená. A možná právě proto nejen v Česku, ale po celém světě mnohdy slýcháme od šéfů firem otázku: „Kdy je ten správný čas na to mít personalistu?“ Pojďme se na to podívat z mezinárodní perspektivy.

celý článek

Nové trendy, kam se podíváš. Jak neriskovat a zároveň nezaspat?


Také jste si všimli, že není dne, kdy by na vás neútočily nabídky k využití všech těch moderních vymožeností dneška? Měli byste být na sociálních sítích, měli byste automatizovat a také digitalizovat, měli byste kvalifikovat personál skrze virtuální realitu a možná byste měli zaměstnávat lidi jen na čtyři dny v týdnu. Něco, co znělo před lety jako sci-fi, je dnes už běžně používáno. Jak ale neriskovat a zároveň nezaspat? Nesnadná otázka, že? Pojďme se podívat na to, na čem doopravdy záleží.

celý článek

Jak zajistit psychické zdraví zaměstnanců? Možná stačí jen práce


Asi nikdo už dnes nevěří v život bez mráčku. Chápeme, že problémy k životu patří. Navíc pocit štěstí samotný je vlastně založen na tom, že takové problémy překonáváme. Abychom byli šťastní, potřebujeme problémy, protože život bez jakékoli překážky k překonání by byl vlastně jen „suše spokojený“. Jak ale přistupovat k problémům našich zaměstnanců? Jak jim pomoct, aby byli co nejvíce v pohodě a mohli pracovat?

celý článek