Zkrácená pracovní doba. Krok k efektivitě, nebo do pekel?
V poslední době se u firem čím dál častěji setkáváme s úvahami o zkrácené pracovní době pro zaměstnance. Několik z nich už se do toho rovnou v praxi pustilo. Otázkou ale je, komu to ve výsledku doopravdy pomohlo – pracovitým tahounům nebo těm, kteří se ani před tím moc nepředřeli?
Jedním z hlavních cílů zaměstnavatele je především snaha využít na maximum čas, který jsou lidé ochotní pracovat na plné obrátky. Existují totiž výzkumy, které zjistily, že lidem po sedmi hodinách pracovní činnosti ubývá pozornost, klesá jejich pracovní tempo, nebo roste chybovost. Toto se určitě prakticky děje. Co už však tyto výzkumy nespecifikují, je to, jaký byl vzorek pracovníků, kteří byli tomuto prověření vystaveni.
Je totiž prokázané, že pracovníci, které nazýváme tahouny, kteří jsou naturelem zaměření na dodání hodnotného výsledku bez toho, aniž by se na něm muselo cokoliv napravovat či měnit, nekoukají na hodiny, nehlídají si čas. Jejich společným jmenovatelem je, že jsou tak zapálení do práce, že nepoleví, dokud není hotovo. Jde jim o výsledek, o hodnotný efekt, o to, aby měli hotovo. Chtějí svou oblast posouvat tím správným, žádoucím směrem. A tomu věnují svou hlavní pozornost. Benefit ve formě kratšího úvazku je vlastně pro takové pracovníky zbytečný, nebo dokonce překážející. Neřeší to, jak dojít k cíli, ale jen limituje čas na práci určený.

Otázkou tedy není, jestli je vhodné snižovat pracovní úvazek a tím zvýšit efektivitu. Pokud se firma potýká s klesající ochotou lidí pracovat naplno i po sedmi hodinách, či jinak dlouhé době, tou správnou otázkou je, jakou úroveň pracovníků vlastně má na palubě. Můžete mít partu neochotných vykonavačů, dostat se klidně na poloviční pracovní úvazek a stejně z nich nikdy nedostanete maximum. Nikdy. Nejde to. Nejsou na to zaměření.
Jak dosáhnout větší efektivity
Cesta pro dosažení efektivity je jiná. Zaměřte se na svoje lidi. Ptejte se „Jak máme rozpoznat, kdo v týmu je tahounem? A máme vůbec v týmu nějaké tahouny?“ Protože pokud je identifikujete, poznáte, že pak nebudete muset řešit to, jak dlouho se člověk věnuje práci, ale budete překvapeni z toho, kolik hodnotné práce je člověk schopen za poměrně krátký časový úsek vykonat. A nejenom to. Sledujte také to, kolik hodnotného vyprodukuje a jak se z toho cítí dobře. To není žádná alchymie. To je TAHOUN.
Pokud chcete vědět, jak v dnešní době rozeznat tahouny od těch, kteří už při práci přemýšlí nad tím, co bude, až opustí prostory firmy, přijďte na seminář „Jak vytvořit a udržet skvělý tým“ a my vám řekneme, jak tohle poznat dokonce už na pohovoru.
Začněte tím, že se nebudete domnívat, ale budete vědět, koho ve svém týmu máte. Porozumění lidem je velká věc, a může být vlastně velmi snadné se v této oblasti posunout.
Zdroj fotografií: freepik.com
Chcete i vy umět poznat tahouny?
Přijďte na klíčový seminář "Jak vytvořit a udržet skvělý tým"!
Další články
Kvalita interní komunikace ovlivňuje váš celkový úspěch, shodují se tři různé skupiny
Podíváme na to, jak může interní komunikace fungovat v komunitě, jaké to je v terénu daleko od centrály a až příliš blízko kritickým situacím a v čem tkví záludnosti komunikace mezi pobočkami po celém světě. Abyste se nám v tom neztratili, celé to uzavřeme jednou věcí, kterou bychom v každém z případů měli udělat jako první.
celý článekJANA JIŘINCOVÁ: Interní komunikace pomáhá, aby lidé ve firmě šli stejným směrem
Představte si firmu, která sídlí v malé vesnici v západních Čechách. Firmu, která vznikla ve stodole a dnes má již tři provozovny. Firmu, která za poslední tři roky vyrostla z 200 zaměstnanců na bezmála 400. Firmu, která je plná pracovitých lidí zaměřených na výsledek. Taková firma vážně existuje. Jmenuje se KLAUS Timber a.s. a v čele jejího personálního oddělení stojí již od roku 2013 Jana Jiřincová.
celý článekHledání práce je peklo, říká nemálo uchazečů
Tentokrát jsme se podívali na předsudky v náboru z pohledu uchazečů, kteří se s nimi potkali na vlastní kůži. Naším cílem není jen předložit vám jejich špatné zkušenosti, ale spíše vám ukázat, že předsudky jsou v náboru pořád ještě až příliš „doma“ a že to pro vás může v určitém ohledu být výhoda.
celý článekMÅRTEN RUNOW: Když někoho najímáte, ujistěte se, že to pomůže prosperitě firmy
Koncept PPM vznikl pod taktovkou dvou specialistů na lidi. Jedním spolutvůrcem pojmu PPM je Lucie Spáčilová. Druhým je pak Mårten Runow, mezinárodně uznávaný expert na budování produktivních týmů a zakladatel společnosti Performia International. Pojďme se podívat, co o PPM říká on.
celý článek