Zkrácená pracovní doba. Krok k efektivitě, nebo do pekel?
V poslední době se u firem čím dál častěji setkáváme s úvahami o zkrácené pracovní době pro zaměstnance. Několik z nich už se do toho rovnou v praxi pustilo. Otázkou ale je, komu to ve výsledku doopravdy pomohlo – pracovitým tahounům nebo těm, kteří se ani před tím moc nepředřeli?
Jedním z hlavních cílů zaměstnavatele je především snaha využít na maximum čas, který jsou lidé ochotní pracovat na plné obrátky. Existují totiž výzkumy, které zjistily, že lidem po sedmi hodinách pracovní činnosti ubývá pozornost, klesá jejich pracovní tempo, nebo roste chybovost. Toto se určitě prakticky děje. Co už však tyto výzkumy nespecifikují, je to, jaký byl vzorek pracovníků, kteří byli tomuto prověření vystaveni.
Je totiž prokázané, že pracovníci, které nazýváme tahouny, kteří jsou naturelem zaměření na dodání hodnotného výsledku bez toho, aniž by se na něm muselo cokoliv napravovat či měnit, nekoukají na hodiny, nehlídají si čas. Jejich společným jmenovatelem je, že jsou tak zapálení do práce, že nepoleví, dokud není hotovo. Jde jim o výsledek, o hodnotný efekt, o to, aby měli hotovo. Chtějí svou oblast posouvat tím správným, žádoucím směrem. A tomu věnují svou hlavní pozornost. Benefit ve formě kratšího úvazku je vlastně pro takové pracovníky zbytečný, nebo dokonce překážející. Neřeší to, jak dojít k cíli, ale jen limituje čas na práci určený.

Otázkou tedy není, jestli je vhodné snižovat pracovní úvazek a tím zvýšit efektivitu. Pokud se firma potýká s klesající ochotou lidí pracovat naplno i po sedmi hodinách, či jinak dlouhé době, tou správnou otázkou je, jakou úroveň pracovníků vlastně má na palubě. Můžete mít partu neochotných vykonavačů, dostat se klidně na poloviční pracovní úvazek a stejně z nich nikdy nedostanete maximum. Nikdy. Nejde to. Nejsou na to zaměření.
Jak dosáhnout větší efektivity
Cesta pro dosažení efektivity je jiná. Zaměřte se na svoje lidi. Ptejte se „Jak máme rozpoznat, kdo v týmu je tahounem? A máme vůbec v týmu nějaké tahouny?“ Protože pokud je identifikujete, poznáte, že pak nebudete muset řešit to, jak dlouho se člověk věnuje práci, ale budete překvapeni z toho, kolik hodnotné práce je člověk schopen za poměrně krátký časový úsek vykonat. A nejenom to. Sledujte také to, kolik hodnotného vyprodukuje a jak se z toho cítí dobře. To není žádná alchymie. To je TAHOUN.
Pokud chcete vědět, jak v dnešní době rozeznat tahouny od těch, kteří už při práci přemýšlí nad tím, co bude, až opustí prostory firmy, přijďte na seminář „Jak vytvořit a udržet skvělý tým“ a my vám řekneme, jak tohle poznat dokonce už na pohovoru.
Začněte tím, že se nebudete domnívat, ale budete vědět, koho ve svém týmu máte. Porozumění lidem je velká věc, a může být vlastně velmi snadné se v této oblasti posunout.
Zdroj fotografií: freepik.com
Chcete i vy umět poznat tahouny?
Přijďte na klíčový seminář "Jak vytvořit a udržet skvělý tým"!
Další články
Nábor lidí do výroby? Mission possible!
Vhodného kandidáta aby dnes člověk pohledal a u pozic ve výrobě to platí dvojnásob. Nedávno jsme pomáhali jedné naší klientce přenastavit náborový proces, a protože se nám tato strategie vydařila a vhodného zaměstnance jsme nakonec našli, rádi bychom se s vámi o celý proces a změny v něm podělili. Někdy se totiž může zdát, že najít vhodného člověka je doslova mission impossible neboli nemožná mise. My vám však chceme ukázat, jak z mission impossible pár kroky udělat mission possible. Zkrátka, že uspět je možné.
celý článekALENA JETELINOVÁ: Když chci, aby byli lidé produktivní, sama pro ně tu energii musím mít
Za půl roku práce se jí podařilo obsadit deset klíčových pozic. Nové kolegy získala třeba přes doporučení na LinkedInu, obsadila pozici řidiče, která byla volná několik měsíců, a o hledaných pozicích bylo díky ní slyšet třeba i v lokálních rozhlasech. To všechno se zanedbatelnými náklady na inzerci. Pokud chcete argumentovat, že to není možné, připravte se, že při čtení rozhovoru s velmi šikovnou, kreativní a zároveň skromnou personalistkou společnosti STAVOSPOL, s.r.o., Alenou Jetelinovou možná změníte názor.
celý článekJak dnes posilovat loajalitu zaměstnanců
Když už někoho do firmy seženeme, on projde zaškolením a vydrží první rok nebo dva, nechceme o něj přijít. Úkol je tedy jasný – posilovat loajalitu zaměstnanců. Jak ale na to v době, kdy jsme si zaměstnance rozmazlili a teď nevíme co s tím?
celý článek6 znaků, které by měl mít moderní zaměstnavatel
Úspěch v náboru se skrývá hlavně ve vašem postoji a několika základních krocích z vaší strany. Pokud byste tedy rádi změnili postoj z „Nejsou lidi, s tím nic nenadělám.“ na „I kdyby lidi nebyli, my to nějak zvládneme.“, máme pro vás dávku inspirace.
celý článek