Nejspíš jste toho o motivaci už slyšeli a četli mnoho. A když se v nějaké oblasti hodně napíše, vzniká v ní také hodně mýtů. Pojďme se podívat na to, jaké mýty se o motivaci šíří nejvíce a jak mohly překroutit náš celkový pohled na to, jak vlastně motivovat své lidi nebo sebe sama.

Tento článek vyšel ve 25. díle časopisu DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY


Co to vlastně je ta motivace?

Základ slova motivace je MOTIV, a to je jednoduše důvod, proč někdo něco dělá, udělá, chce. Základní motivace je věc vnitřní nastavení každého člověka. Peníze a osobní výhody patří na příčku nejnižší, ale není možné je odsuzovat nebo ignorovat. Asi neočekáváme, že někdo nebude chtít plat, nebo odmítne nějaké výhody, pouze v tomto případě víme, že míra loajality a ochoty tu bude stejně nízká a slabá. 

Na druhé straně s lidmi, jejichž úroveň motivace se nezastavuje na těchto nižších úrovních, ale zahrnuje i to, že je práce jako taková baví, dává jim smysl a naplňuje je, je to i s loajalitou a celkovou spoluprací veselejší. Pokud je pak někdo opravdovým srdcařem, můžete si gratulovat a cítit to snad každý den. Pojďme se spolu podívat, jaké největší novodobé mýty se o motivaci šíří.

1. „Čím nižší pozice, tím přízemnější motivace.“

To by znamenalo, že každý člověk v nižší pozici dělá práci jen pro peníze, a tím pádem se v tomto kandidáti od sebe neodlišují a z hlediska motivace je tedy úplně jedno, koho přijmete. V praxi to tak ale není. Určitě se nezřídka setkáme s lidmi, jejichž příjmy jsou tak na hraně, že si nemohou dovolit ten luxus na ně prostě až tak nemyslet a stává se, že je to to jediné, co je v tu chvíli motivuje.

Ale rozhodně to nejsou všichni. Setkávám se s lidmi různých oborů, pozic a postavení a ráda bych tímto tento mýtus definitivně shodila ze stolu. I když někteří lidé třeba právě na nižších pozicích nedělají zrovna práci snů, mají většinou možnost volby a ti motivovanější rozhodně vnímají rozdíly. Jsou na svého zaměstnavatele hrdí, váží si přístupu vedení, nedají dopustit na služby nebo produkty, na kterých se podílí. A to je rozhodně něco, co svědčí o zájmu, který lidem motivovaným pouze penězi běžně chybí.

Taky jste tomuhle mýtu věřili? Nevadí, mám tu pro vás tip. Zapracujte na interním PR, bez předsudků se zajímejte o opravdovou motivaci lidí a nechytněte se hned každé zmínky o penězích. Svou komunikaci miřte hlavně na ty, jejichž motivace je vyšší. Podpoříte tím to, aby jich bylo víc.

2. „Když chci, aby mí prodejci přinášeli do firmy peníze, musí být zákonitě motivováni hlavně penězi.“

Podívejme se na to jinak. Pravděpodobně jste ve svém životě viděli mnoho úspěšných prodejců. Jednoduše proto, že jste si od nich něco koupili. Ne se všemi jste se na koupi dohodli, ne se všemi byste chtěli obchodovat znovu, ale někteří z nich nejsou „jen prodejci“, ale pomocníci, kterých si ceníte. A jak chcete, aby se na vaše obchodníky dívali vaši zákazníci?

Pokud je někdo nadšený pro váš produkt nebo službu, nevylučuje se to s tím, že chce dobře vydělávat. A pokud máte chytře a férově nastavené odměňování, máte ideálního prodejce, který je motivovaný hned několika úrovněmi motivace – rád dobře vydělává a také rád rozšiřuje povědomí o vašem skvělém produktu.

I tady pro vás mám tip. Ve většině případů si dnes zákazník může vybrat, od koho si zboží koupí, a i když budete mít skvělý marketing, pocit, který v zákazníkovi zanechá obchodník, patří k těm nejdůležitějším. A proto stojí za to pracovat s prodejci jinak, než pouze na úrovni odměn a benefitů.


Našli jste v tomto článku užitečnou radu?  Nechte se pravidelně inspirovat Tipy a Triky


3. „Probudit v lidech motivaci? To je přeci vždy práce vedoucího“

Toto je jeden z obřích mýtů moderní doby. Motivační složky, motivační nástroje, bonusové systémy, teambuildingy, odměny za loajalitu, to všechno je snaha nahradit interní motivaci tou externí.  Je to bohužel nefunkční řešení na existující problém. Pokud zaměstnanec není sám vnitřně motivován k práci, přijde snaha namotivovat jej nastavením okolního systému. Na první pohled to funguje. Ale i sám vedoucí brzy pochopí, že je to jen krátkodobé a že asi bude muset přijít s inovací a zaujmout jej ještě něčím zajímavějším. I když se vedoucí postaví třeba na hlavu, jeho interní motivace se ale nejspíš vůbec nezmění, neposune k lepšímu, neprobudí. Dál bude chybět nebo zůstane nedostatečná.

Asi vám začíná být jasné, že problém nespočívá v motivačních nástrojích či v neschopnosti vedoucích, ale v tom, že se tyhle nástroje snažíme aplikovat na všechny zaměstnance bez rozdílu. Proto je velmi důležité vybírat zaměstnance s existující vnitřní motivací a ty dál podporovat také (i když ne výlučně) tou externí.

Chcete lépe motivovaný tým? Věnujte méně energie šperkování motivačních systémů a investuje ji do oslovení a výběru takových kandidátů, kteří mají svou interní motivaci na dobré úrovni. To je ta správná hra, která bude bavit všechny strany, vedoucí, zaměstnance a v konečném důsledku i zákazníky.

4. „Motivace je tak trochu manipulace.“

Asi to všichni známe ze školy. Jakmile je jediný důvod, proč se něco učit, to, že musím dostat dobrou známku, protože jedině pak na mě rodiče a paní učitelka nebudou naštvaní, je to spíše manipulace. Jak moc si ale jako školák užiju radost z jedničky? Jak moc opravdu sama od sebe bude mít chuť dovědět se o daném předmětu více? Ano, to je spíše manipulace, ne motivace.

Školák, který ví, proč se chce konkrétní věc naučit, je ale jiný, že? Motivace jde od něj, ne zvenčí. To, že se mu to povede, je nad všechny známky nebo pochvaly z okolí, i když mu jsou také dozajista příjemné. Pro takového školáka – nebo řekněme i zaměstnance – hodnocení a pochvala nejsou tím hlavním důvodem, proč studuje, proč něco dělá, proč se zajímá o svůj předmět či práci. A takových zaměstnanců, a vlastně i školáků, chceme určitě více, že?

Náš tip pro rozboření tohoto mýtu zní: Zajímejte se o to, jak podpořit přirozenou motivaci člověka, je to totiž mnohonásobně silnější než snaha jím manipulovat

5. „Každý by přeci jednou chtěl mít vlastní byznys.“

Podnikání není pro každého, a ne každý podnikatel by byl dobrým zaměstnancem. Definitivně je mnoho lidí, kteří se pustili do vlastního byznysu, protože si chtěli realizovat své sny a vize, ale je také mnoho šikovných lidí, kteří se stávají hvězdami ve firmách, a tam jsou naprosto spokojení bez ambic na vlastní podnikání.

Když vybíráte zaměstnance do firmy, zajímejte se, zda už v minulosti nějak konkrétně podpořil svůj tým. Nejen sebe, ale tým. Pokud ano, a pokud je to možné ověřit v referencích, je to dobrý indikátor.

Zdroj fotografií: freepik.com, shutterstock.com

Chcete vědět, jak vytvořit skvělý tým a jak ho udržet v produkci?

Přijďte na klíčový seminář "Jak vytvořit a udržet skvělý tým".


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek