Někteří personalisté mají tendenci klást velký důraz na první dojem, který z kandidáta mají. To ale někdy může být obrovská chyba. Neznamená to, že na prvním dojmu nikdy nezáleží, jen že se mnohdy přeceňuje. Nejen v HR. Proč to tak je a kdy si na to dát pozor? Tím se zabýval Marten Runow, expert na budování produktivních týmů.


Schopnost předvídat budoucí dojmy je klíčem k úspěchu při najímání lidí

Možná jste svého současného manžela či manželku potkali a zamilovali se na první pohled, pak jste se vzali a žijete šťastně až do dnes. Nebo jste se možná s vaším partnerem setkali mnohokrát a jednoho dne jste se prostě zamilovali, i když jste ho znali už dlouho.

Tendenci přikládat prvnímu dojmu velkou váhu jsme možná převzali právě ze vztahů. Pojďme se ale podívat na to, jak to funguje ve vztazích pracovních.

Jana Jiřincová, asistentka CEO, PR a personalistka ve společnosti KLAUS Timber a.s.

Čím delší začátky, tím kvalitnější vztah?

Nedělal jsem žádný sofistikovaný průzkum, ale časem jsem dospěl k názoru, že manželství či partnerské svazky, které jsou formovány na základě velmi dobrého prvního dojmu, mají spíše krátkodobější trvání, a naopak. To stejné můžete postřehnout třeba v oblasti prodeje. Možná se vám někdy stalo, že jste potkali obchodníka, který vás dokázal naprosto ohromit, ale postupem času, když jste se s ním setkali ještě párkrát, se vaše nadšení postupně vytratilo.

To neznamená, že první dojem nemůže být v životě důležitý. Rozhodně může a někteří lidé dokonce mají něco, čemu říkají „čuch na lidi“. Ano, první dojem může být v některých situacích velmi zajímavý. Ale pokud chcete sestavit skutečně produktivní tým, pak byste se jako někdo, kdo vybírá lidi do firmy, měli více zajímat o pátý nebo dokonce padesátý dojem.

Když se nad tím zamyslíte, určitě si vzpomenete na některého z vašich přátel, ze kterého jste neměli hned dobrý pocit, ale postupem času se váš názor změnil a dnes si to bez něj ani neumíte představit. A při najímání lidí je tento scénář stejný, řekl bych že dokonce mnohem častější.

„Mnoho společností zanedbává výběrová řízení právě proto, že až příliš velkou váhu přisuzují prvnímu dojmu.“

Ne každý umí vytvořit první dojem

Někteří lidé zkrátka neumí vytvořit dobrý první dojem a také to o sobě vědí a velmi často nenávidí situace, ve kterých je první dojem důležitý. Výběrové řízení je bohužel právě takovou situací a my se tak můžeme setkat s jejich nervozitou nebo nevydařenou snahou udělat na nás dojem. Druhým protipólem jsou lidé, kteří se umí velmi dobře prezentovat, udělat si skvělé osobní PR, a často až když se s nimi potkáte poněkolikáté, zjistíte, že to je vše možná úplně jinak, než se vám na první pohled zdálo.


Věděli jste, že…

Zkoušeli jste do internetového vyhledavače zadat „Jak udělat dobrý první dojem na pohovoru“? My jsme tento výraz zadali do vyhledavače Google a rozbalilo se nám 694 000 výsledků.

A věděli jste, že existuje takzvaný „efekt primarity“, což je „tendence člověka vnímat dřívější informace (o určitém jevu, situaci či osobě) silněji než informace pozdější a tendence vnímat později získané informace ve světle dříve získaných informací?“


Dojem pryč, výsledky sem

To, že dojem vlastně nemusí o člověku říct nic, nám dává jednoduchý návod k tomu, čím se při výběru lidí řídit. Pokud se nejedná o pozici, kde člověk musí být vyloženě na první moment reprezentativní, pak první dojem není vůbec důležitý. A tady je „kámen úrazu“ současného najímání. Mnoho společností zanedbává výběrová řízení právě proto, že až příliš velkou váhu přisuzují prvnímu dojmu.

Když hledáte nováčka do týmu, promyslete si, jestli bude pracovat na pozici, která vyloženě vyžaduje, aby „oslnil“ už při prvním setkání (může to být recepční, PR manažer nebo třeba obchodník). Pokud dojem není výrazně důležitý, pokuste se sami pro sebe téma „prvního dojmu“ úplně opustit a začněte se dívat na to, co je opravdu důležité.

Pokud jste si pročetli všechny předchozí články a rozhovory, asi je zbytečné vám říkat, že tím důležitým je právě důsledné ověřování produktivity a pohled na výsledky uchazeče, kterého máte před sebou. Produktivita je nejdůležitějším faktorem v náboru lidí, a pokud budete schopni právě tento faktor dobře rozpoznávat, osvojíte si důležitou část „náborového vzdělání“.

Produktivita samozřejmě není jediným kritériem při náboru nováčků, které je třeba sledovat, ale je nejdůležitější. Pokud byste totiž chtěli zvýšit výsledky u lidí s nízkou nebo neexistující produktivitu, bude to téměř nesplnitelný úkol. Zaměřte se proto raději na to, jaké výsledky za sebou lidé mají, na to, co se jim povedlo a co zvládli, a první dojem už pro vás nebude tak důležitý. Držím vám palce, abyste měli firmu plnou těch, komu my v Performii říkáme „tahouni“.


Ještě od nás nedostáváte každé dva týdny odborné tipy z oblasti budování týmu a výběru zaměstnanců?


Co čekat od kandidáta, který není "mistr prvního dojmu"?

Lidé, které nezajímá, jaký dojem na lidi dělají, jsou většinou trochu roztěkaní, netrpěliví a nezajímají se o detaily (ať už jde o oblečení, nebo některé maličkosti v jejich v práci).

Pokud budou muset na nějakou akci, kde by měli reprezentovat, budou se snažit, ale bude to na nich trochu vidět (zmuchlaná košile, nedopnuté sako).

V práci ale mohou být takoví lidé extrémně produktivní a šikovní a v některých oblastech nakonec mohou být téměř nepřekonatelní.

Foto: Freepik.com

Chcete se o kandidátech dozvědět víc a nedat na první dojem? 

Vyzkoušejte naše testy osobnosti. 


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

Z PRAXE: Je produktivita opravdu tak důležitá?


Jak důležitá je produktivita pro významného výrobce obalů, profíka z oboru stavebního klempířství a výjimečnou reklamní agenturu? Proč a jak měří výsledky svých lidí a proč je podle nich právě sledování produktivity u lidí klíčové? Odpovědi jsme hledali u úspěšných českých firem, na které jsme náležitě pyšní.

celý článek

Co české firmy neví? Jak odhalit produktivitu při náboru


Při najímání nás některé specifické faktory kandidáta mohou ovlivnit a my se rozhodneme, že by do našeho týmu nezapadnul. Existují určité parametry, které u nového zaměstnance hledáme a které bychom potřebovaly. Může se ale stát, že nás ve výběru něco omezuje. A naše představy to nejsou.

celý článek

Největší bariéra při hledání zaměstnanců podle firem? Nedostatek kvalitních kandidátů


Jaké jsou největší bariéry při hledání nových zaměstnanců? A co firmy nejvíce odrazuje? Na to se zaměřili při průzkumu AMSP. Co české firmy nejvíce trápí?

celý článek

PETR RINGER: Je důležité hledat, co v lidech je, a podle toho s nimi pracovat


Představte si, že máte šéfa, který má za sebou 24 let zkušeností ve firmě, díky nim rozumí všem procesům ve vašem oddělení, nemá problém s vámi třeba i v sobotu jít do práce, je pro něj důležité, že se jeho lidé posouvají, a navíc oplývá skromností, kterou by mu mnozí mohli závidět. Ne, není to popis filmové postavy z nedělní pohádky, mluvím tu o Petru Ringerovi, živém manažerovi výroby ze společnosti Karel Kaňák, s.r.o. Jak se dívá na motivaci právě on?

celý článek