Někteří personalisté mají tendenci klást velký důraz na první dojem, který z kandidáta mají. To ale někdy může být obrovská chyba. Neznamená to, že na prvním dojmu nikdy nezáleží, jen že se mnohdy přeceňuje. Nejen v HR. Proč to tak je a kdy si na to dát pozor? Tím se zabýval Marten Runow, expert na budování produktivních týmů.


Schopnost předvídat budoucí dojmy je klíčem k úspěchu při najímání lidí

Možná jste svého současného manžela či manželku potkali a zamilovali se na první pohled, pak jste se vzali a žijete šťastně až do dnes. Nebo jste se možná s vaším partnerem setkali mnohokrát a jednoho dne jste se prostě zamilovali, i když jste ho znali už dlouho.

Tendenci přikládat prvnímu dojmu velkou váhu jsme možná převzali právě ze vztahů. Pojďme se ale podívat na to, jak to funguje ve vztazích pracovních.

Jana Jiřincová, asistentka CEO, PR a personalistka ve společnosti KLAUS Timber a.s.

Čím delší začátky, tím kvalitnější vztah?

Nedělal jsem žádný sofistikovaný průzkum, ale časem jsem dospěl k názoru, že manželství či partnerské svazky, které jsou formovány na základě velmi dobrého prvního dojmu, mají spíše krátkodobější trvání, a naopak. To stejné můžete postřehnout třeba v oblasti prodeje. Možná se vám někdy stalo, že jste potkali obchodníka, který vás dokázal naprosto ohromit, ale postupem času, když jste se s ním setkali ještě párkrát, se vaše nadšení postupně vytratilo.

To neznamená, že první dojem nemůže být v životě důležitý. Rozhodně může a někteří lidé dokonce mají něco, čemu říkají „čuch na lidi“. Ano, první dojem může být v některých situacích velmi zajímavý. Ale pokud chcete sestavit skutečně produktivní tým, pak byste se jako někdo, kdo vybírá lidi do firmy, měli více zajímat o pátý nebo dokonce padesátý dojem.

Když se nad tím zamyslíte, určitě si vzpomenete na některého z vašich přátel, ze kterého jste neměli hned dobrý pocit, ale postupem času se váš názor změnil a dnes si to bez něj ani neumíte představit. A při najímání lidí je tento scénář stejný, řekl bych že dokonce mnohem častější.

„Mnoho společností zanedbává výběrová řízení právě proto, že až příliš velkou váhu přisuzují prvnímu dojmu.“

Ne každý umí vytvořit první dojem

Někteří lidé zkrátka neumí vytvořit dobrý první dojem a také to o sobě vědí a velmi často nenávidí situace, ve kterých je první dojem důležitý. Výběrové řízení je bohužel právě takovou situací a my se tak můžeme setkat s jejich nervozitou nebo nevydařenou snahou udělat na nás dojem. Druhým protipólem jsou lidé, kteří se umí velmi dobře prezentovat, udělat si skvělé osobní PR, a často až když se s nimi potkáte poněkolikáté, zjistíte, že to je vše možná úplně jinak, než se vám na první pohled zdálo.


Věděli jste, že…

Zkoušeli jste do internetového vyhledavače zadat „Jak udělat dobrý první dojem na pohovoru“? My jsme tento výraz zadali do vyhledavače Google a rozbalilo se nám 694 000 výsledků.

A věděli jste, že existuje takzvaný „efekt primarity“, což je „tendence člověka vnímat dřívější informace (o určitém jevu, situaci či osobě) silněji než informace pozdější a tendence vnímat později získané informace ve světle dříve získaných informací?“


Dojem pryč, výsledky sem

To, že dojem vlastně nemusí o člověku říct nic, nám dává jednoduchý návod k tomu, čím se při výběru lidí řídit. Pokud se nejedná o pozici, kde člověk musí být vyloženě na první moment reprezentativní, pak první dojem není vůbec důležitý. A tady je „kámen úrazu“ současného najímání. Mnoho společností zanedbává výběrová řízení právě proto, že až příliš velkou váhu přisuzují prvnímu dojmu.

Když hledáte nováčka do týmu, promyslete si, jestli bude pracovat na pozici, která vyloženě vyžaduje, aby „oslnil“ už při prvním setkání (může to být recepční, PR manažer nebo třeba obchodník). Pokud dojem není výrazně důležitý, pokuste se sami pro sebe téma „prvního dojmu“ úplně opustit a začněte se dívat na to, co je opravdu důležité.

Pokud jste si pročetli všechny předchozí články a rozhovory, asi je zbytečné vám říkat, že tím důležitým je právě důsledné ověřování produktivity a pohled na výsledky uchazeče, kterého máte před sebou. Produktivita je nejdůležitějším faktorem v náboru lidí, a pokud budete schopni právě tento faktor dobře rozpoznávat, osvojíte si důležitou část „náborového vzdělání“.

Produktivita samozřejmě není jediným kritériem při náboru nováčků, které je třeba sledovat, ale je nejdůležitější. Pokud byste totiž chtěli zvýšit výsledky u lidí s nízkou nebo neexistující produktivitu, bude to téměř nesplnitelný úkol. Zaměřte se proto raději na to, jaké výsledky za sebou lidé mají, na to, co se jim povedlo a co zvládli, a první dojem už pro vás nebude tak důležitý. Držím vám palce, abyste měli firmu plnou těch, komu my v Performii říkáme „tahouni“.


Ještě od nás nedostáváte každé dva týdny odborné tipy z oblasti budování týmu a výběru zaměstnanců?


Co čekat od kandidáta, který není "mistr prvního dojmu"?

Lidé, které nezajímá, jaký dojem na lidi dělají, jsou většinou trochu roztěkaní, netrpěliví a nezajímají se o detaily (ať už jde o oblečení, nebo některé maličkosti v jejich v práci).

Pokud budou muset na nějakou akci, kde by měli reprezentovat, budou se snažit, ale bude to na nich trochu vidět (zmuchlaná košile, nedopnuté sako).

V práci ale mohou být takoví lidé extrémně produktivní a šikovní a v některých oblastech nakonec mohou být téměř nepřekonatelní.

Foto: Freepik.com

Chcete se o kandidátech dozvědět víc a nedat na první dojem? 

Vyzkoušejte naše testy osobnosti. 


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

3 důvody, proč přes všechny snahy nábor nových lidí nefunguje


Možná jste někdy byli v situaci, kdy jste se snažili všemožnými cestami získat do své společnosti kvalitní pracovníky. Inzerovali jste na všech možných i nemožných pracovních portálech, spolupracovali se školami, aktivně využívali sociálních sítí, ale dlouhodobě bez pořádného výsledku, tedy bez nového šikovného kolegy na palubě. Čím to může být? Mám pro vás tři možnosti.

celý článek

V ČÍSLECH: Jak se české firmy starají o psychické a fyzické zdraví lidí na home officu


Legislativa a bezpečnost práce je jeden rozměr, druhý je ten obyčejně lidský. Jak pečujeme o zdraví lidí na home officu a děláme toho opravdu dost? Přinášíme aktuální čísla a praktické tipy od reálných firem, které můžete ihned použít.

celý článek

Testování na covid a GDPR. Jak na to?


Není testování jako testování. Momentálně budeme mluvit o testování na koronavirus. To je povinné i pro firmy, které mají nad 10 zaměstnanců. Jak ale výsledky testů uchovat tak, aby nedošlo k porušení GDPR?

celý článek

Chcete znát budoucnost? Prozkoumejte minulost!


Představa, že dáme šanci někomu, jehož přínos byl doposud téměř mizivý, nebo dokonce mínusový, s tím, že právě u nás změní svůj postoj a produktivní začne být, je velmi romantická, ale také vysoce nepravděpodobná. Možná právě proto o takových příbězích natáčí Hollywood své filmy, protože jsou tak výjimečné. Pojďme opustit Hollywood a oblíbené happy endy“ a podívejme se na to, jak je to doopravdy a co si z toho můžeme vytěžit pro svůj tým.

celý článek