6 PRAVIDEL, jak ve firmě zavést dobrou interní komunikaci

Správná komunikace je pro firmu klíčová. Pojďme se podívat na to, jak úspěšně interní komunikaci zavést, tak abychom získali potřebné a dlouhodobé výsledky.

Dva lidé, sedící na židli s papírovými bublinami v rukou.

Tento článek vyšel ve 34. čísle časopisu DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY.


Co jsou tedy ta klíčová pravidla pro zavedení úspěšné interní komunikace?

1. Nastavte pravidla hry

Ošetřete směrnicemi standardní postupy a zajistěte, aby každý pracovník věděl, co je výsledkem jeho práce a s kým má komunikovat. Pravidla zveřejněte a vyžadujte jejich dodržování – pomoci vám v tom rozhodně mohou vedoucí pracovníci. Nespoléhejte se ale na to, že lidé směrnice pochopili, využijte kontrolní otázky, ať víte, zda porozuměli.

2. Najděte cesty, po kterých vaši lidé chodí

Využijte jakoukoli možnost k nim komunikovat: telefon, e-mail, nástěnky, oběžníky, směrnice, intranet, webové stránky, Facebook, Messenger, aplikace ke komunikaci (např. Plusco), program na průzkumy (např. Quanda), firemní časopis, firemní rozhlas, WC listy, výroční pohovory, pravidelné schůzky se zástupci zaměstnanců. A nezapomeňte být lidem k dispozici, mějte pro ně dveře stále otevřené.

3. Zajímejte se o lidi ve svém okolí

Nedomnívejte se, zajímejte se! Budete-li svou pozorností v přítomnosti, snadno zachytíte během komunikace s kolegou změnu nálady a budete na to moct vhodně zareagovat. Budete tak více rozumět lidem kolem sebe a budete lépe chápat situace, kterým jste třeba dříve nerozuměli.

Ilustrace hlavy s mozkem, obrázek srdce nad hlavou s blesky okolo.

Fungují i u vás ve firmě nástěnky? Je to místo, kde zaměstnanci hledají informaci? Pak se této varianty držte. Nefunguje? Hledejte jinou cestu, po které lidé chodí.

4. Mějte účel a dejte ho lidem

Vždy musíte především vy vědět, co chcete komunikovat a proč. To potom předejte lidem a vysvětlete jim, co daná věc zjednoduší, zefektivní, čemu pomůže. Rázem budete mít více lidí na palubě, jednoduše proto, že pochopí, proč vaše firma existuje a čím je jejich práce prospěšná.

5. Zajištěte pro své lidi bezpečné prostředí

Vzdělávejte sebe i své lidi, poznejte jejich potenciál a pracujte s nimi. Netolerujte to, že se lidé ve firmě pomlouvají, nevěřte, ale ověřujte a reagujte. Netolerujte nepřítomnost výsledků a podporujte spíše vysoké statistiky, protože to, čemu věnujete pozornost, dostanete zpět. Netolerujte neetické jednání, stanovte pravidla hry a vyžadujte jejich dodržování. Udělejte z firmy pancéřový vůz, do kterého se brzdiči prostě nedostanou.

6. Mluvte „jazykem svého kmene“

Zohledňujte komunikační úroveň pracovníků a zajistěte, aby stejné informaci porozuměl jak finanční ředitel, tak pracovník ve výrobě. Pokud jsou ve vašem oboru specifické výrazy, vytvořte slovník a s každým novým člověkem už při nástupu tyto výrazy projděte a objasněte mu je. Když vydáte nějakou informaci, ujistěte se, že jí lidé porozuměli. Využijte k tomu třeba kontrolní otázky, abyste si ověřili, zda rozumí. Může to být formou ústní debaty, soutěže nebo hry.

A navíc buďte dostupní, otevření, odvážní a ochotní zažít vše. Úspěch v oblasti interní komunikace vás nemine.

Text: Iva Schulzová
Zdroj fotografií: canva.com

Chcete začít pracovat na interní komunikaci a nevíte jak na to?

Ozvěte se nám. Velmi rádi vám pomůžeme se správným nastavením a zapojením všech zaměstnanců.

Autor článku

Iva Schulzová

Ivě nechybí zapálení pro práci, profesionalita, ale i smysl pro humor, který způsobuje, že spolupráce s ní je často opravdová zábava. Je výborný odborník ve své oblasti, ať už v pomoci klientům v hledání těch nejšikovnějších lidí, nebo v konzultaci a směrování klientů na tu správnou službu. Stará se o klienty v Praze a okolí a je trenérkou speciálních seminářů a tréninků.