Úspěch v náboru se skrývá hlavně ve vašem postoji a několika základních krocích z vaší strany. Pokud byste tedy rádi změnili postoj z „Nejsou lidi, s tím nic nenadělám.“ na „I kdyby lidi nebyli, my to nějak zvládneme.“, máme pro vás dávku inspirace. 

Tento článek vyšel ve 29. čísle časopisu DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY.


Je tu tedy jistý základ, který je pro větší příliv šikovných lidí do firmy třeba udělat. Mám na mysli pročištění týmu od „brzdičů“, zmapování toho, jak vás vaši lidé vidí, a aplikování změn na základě toho, co jste zjistili. Je tu ale pár dalších znaků, kterými se liší ti, kdo se s nedostatkem lidí umí poprat, od těch, kdo nečině čekají, až bude na trhu práce více lidí. Pojďme se podívat na některé z nich, které jsme pro vás našli nejen u nás, ale i v zahraničí.

EMPLOYER BRANDING

Employer branding se překládá jako „budování značky zaměstnavatele“. Je založeno na aktivitách, které podporují dobré jméno firmy, a ideálně vzbuzují u potenciálních zaměstnanců pocit, že chtějí pracovat zrovna pro ni. Pokud máte potíže přilákat nové kvalitní kolegy, bez tohoto trendu už se možná neobejdete. Co si o vás myslí vaši zaměstnanci? A jak vás vidí zvenku ti, kdo vaši firmu sledují? Tohle je něco, co bude v hledání zaměstnanců hrát stále větší roli.

INSPIRACE Z PRAXE: Znáte společnost RAYNET? Začněte sledovat jejich příběhy na Instagramu a dejte nám vědět, jak rychle se vám podařilo si jejich tým zamilovat.

Jestli jste s tím ještě nezačali, doporučujeme vám odstartovat to průzkumem spokojenosti mezi vašimi současnými lidmi, vyladěním interního PR (toho, jak vás vidí vaši lidé) podle jeho výsledků a pak se pustit na sociální sítě a do dalších aktivit, které vás zviditelní.

WEBY, KTERÉ O VÁS MLUVÍ

Věděli jste, že existují webové stránky, na kterých vaši zaměstnanci hodnotí vás jako zaměstnavatele? Pokud ne, pak zbystřete a podívejte se třeba na Atmoskop.cz, Jobinsider.cz nebo třeba na Vimvic.cz, možná že tam najdete hodnocení vaší firmy a rovnou zjistíte, jak si jako zaměstnavatel vedete.

SOCIÁLNÍ SÍTĚ JSOU ZÁKLAD

„Až pět hodin denně strávím nalepená na obrazovku mobilu,“ říká mi jedna studentka vysoké školy. A rozhodně není jediná. Nacházíme se v době, kdy se mluví o tom, jak jsou lidé sociálními sítěmi přehlcení a mnoho z nich hledá způsoby, jak se od nich odtrhnout. Ať už je trend jakýkoli, čísla mluví jasně. Kandidáti na sociální sítích jsou a čekají, že tam budete i vy.

INSPIRACE Z PRAXE: Skvěle se do sociální sítí opřel náš dlouholetý klient, výrobní společnost Karel Kaňák. Ačkoli sídlí v Rohatci, který má 3 500 obyvatel a je daleko od velkých měst, s náborem nových kvalitních kandidátů do týmu velký problém nemají.

A pokud si s tímhle bodem moc nevíte rady, přihlaste se na náš online workshop SOCIÁLNÍ SÍTĚ: Další zdroj vašich nových kolegů.

KREATIVITA

Těmi, kdo vítězí ve hře o ty nejlepší zaměstnance jsou z našeho pozorování ti, kdo nikdy nepřestávají být kreativní, tedy nepřestávají hledat cesty, jak přitáhnout nové lidi do týmu. Pojďme se podívat na dva příklady, které mluví za vše.

INSPIRACE Z PRAXE: Po roce 2010 expandovala IKEA v Austrálii tak rychle, že jim chyběl personál do jejich obchodů. Aby je získali, zaměřili se na zákazníky, kteří v jejich obchodech nakupují. Připravili takzvané „kariérní instrukce“ ve stylu všemi známých návodů na sestavení nábytku a přibalili je ke každému kousku nábytku. Každý, kdo si tehdy koupil něco v IKEA, o jejich náboru věděl. Dostali tehdy 4 200 přihlášek a najali 280 nových zaměstnanců.

Zdroj: cantactrecruiter.com

SEBEROZVOJ JE SEXY

Seberozvojovými knihami, kurzy a videy se nejen svět internetu jen hemží. Vzdělávat se je tedy dnes docela v kurzu. To současným firmám docela nahrává do karet, protože mohou vzít někoho, kdo se v průběhu dovzdělá, nebo jeho lidé mohou lépe držet tempo s novinkami v oboru. Nicméně je tu jedno velké ALE. Moderní firmy už zjistili, že seberozvoj je možná „sexy“, ale vzdělávání stále funguje jen na ty, kteří dokáží získané vědomosti převést z teorie do praxe a přinášet výsledky.

Doporučujeme, abyste právě to, komu vzdělávání platíte, velmi dobře promýšleli. A pokud ještě s jistotou neumíte rozlišit, kdo je ten, u koho to pomůže, a kdo naopak bude jen chodit a vytahovat se, že byl na školení, je čas na náš seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.

VYMAZLENÝ ONBOARDING

Když se díváme na úspěšné firmy, kterým jejich nováčci rychle naskočí a zároveň dlouho zůstávají, pozorujeme mimo jiné velmi často i jeden faktor, který jim nechybí. Je to propracovaný onboarding (tedy „naloďování“ nováčků). Jestli své nováčky házíte do vody a nemáte pro ně někdy ani pořádný plán, máte na čem pracovat. Začněte třeba zatím jen detailním plánem jejich prvního týdne, který jim předáte. Jestli už na tom pracujete, možná to můžete ještě vylepšit.

INSPIRACE Z PRAXE: Tady je 5 nápadů, které jsme vysledovali ve světě:

  1. Natočte virtuální prohlídku vaší firmy. Hodit se to může zejména ve chvíli, kdy nováčci začínají rovnou prací z domova.
  2. Pošlete nováčkovi poštou uvítací balíček s pozdravem a pár dobrotami.
  3. Abyste podpořili jejich rychlé učení, vytvořte pro ně kvíz, který je bude bavit.
  4. Pošlete jim ještě před nástupem uvítací video o jejich vedoucího.
  5. Zorganizujte během prvního měsíce pravidelné setkání u kávy, aby měl nováček šanci poznat co nejvíce lidí z firmy nebo týmu.

Připravila: Barbora Hartmannová

Zdroj fotografií: freepik.com

Potřebujete více inspirace? 
Přijďte na klíčový seminář "Jak vytvořit a udržet skvělý tým"! 


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

Nábor lidí do výroby? Mission possible!


Vhodného kandidáta aby dnes člověk pohledal a u pozic ve výrobě to platí dvojnásob. Nedávno jsme pomáhali jedné naší klientce přenastavit náborový proces, a protože se nám tato strategie vydařila a vhodného zaměstnance jsme nakonec našli, rádi bychom se s vámi o celý proces a změny v něm podělili. Někdy se totiž může zdát, že najít vhodného člověka je doslova mission impossible neboli nemožná mise. My vám však chceme ukázat, jak z mission impossible pár kroky udělat mission possible. Zkrátka, že uspět je možné.

celý článek

ALENA JETELINOVÁ: Když chci, aby byli lidé produktivní, sama pro ně tu energii musím mít


Za půl roku práce se jí podařilo obsadit deset klíčových pozic. Nové kolegy získala třeba přes doporučení na LinkedInu, obsadila pozici řidiče, která byla volná několik měsíců, a o hledaných pozicích bylo díky ní slyšet třeba i v lokálních rozhlasech. To všechno se zanedbatelnými náklady na inzerci. Pokud chcete argumentovat, že to není možné, připravte se, že při čtení rozhovoru s velmi šikovnou, kreativní a zároveň skromnou personalistkou společnosti STAVOSPOL, s.r.o., Alenou Jetelinovou možná změníte názor.

celý článek

Jak dnes posilovat loajalitu zaměstnanců


Když už někoho do firmy seženeme, on projde zaškolením a vydrží první rok nebo dva, nechceme o něj přijít. Úkol je tedy jasný – posilovat loajalitu zaměstnanců. Jak ale na to v době, kdy jsme si zaměstnance rozmazlili a teď nevíme co s tím?

celý článek

Z PRAXE: Jak může změna inzerce vylepšit nábor?


„Požadujeme/nabízíme“ už v inzerátech na obsazované pozice dávno patří do starého železa, dá-li se to tak říct. Inzerce může vypadat úplně jinak a při jejím šíření jsou nejúspěšnější ti, kdo neztrácejí kreativitu. Podívali jsme se na to s těmi, kdo před nějakou dobou svůj přístup k inzerování volných pozic ve firmě změnili. Co jim to přineslo a co je podle nich to nejzásadnější? To se dozvíte v jejich odpovědích na následující otázky.

celý článek