Co lidi na jejich šéfech nejvíc štve a kdo za to může?

Nevyvážený work-life balance, neférové odměňování, špatná firemní kultura, nemožnost růstu, pocit nedoceněnosti, nesoulad s firemními hodnotami.  To jsou nejčastější důvody k odchodu ze zaměstnání, které uvádějí zahraniční i české průzkumy. Jedna dlouholetá stálice mezi nimi ještě chybí – špatný šéf či vedení. Co ale ten „špatný šéf“ pro lidi vlastně znamená?

Tento článek vyšel ve 35. díle časopisu Dobrodružství personalistiky


„Můj šéf si na práci na společném projektu přivedl svou přítelkyni. To by asi ničemu nevadilo, pokud by to nebylo tak, že ať už ona přijde s jakoukoli blbostí, on ji protlačí. Dnes je to tak, že co neprojde přes ni, neprojde vůbec, ačkoli ten, kdo projekt vede, je on. Opustit projekt v rámci firmy nemůžu a úplně se mi odejít taky nechce,“ popisuje mi Zuzana svou současnou pracovní situaci, když se jí ptám na to, co si myslí, že lidi štve na jejich šéfech.

„Vadí mi, když mi šéf volá v sedm večer, abych opravila nedůležitý interní report, který jsem opravovala už třikrát. Nejhorší je, když si nevšimne, co všechno jsem udělala dobře, ale přijde za mnou s nějakým detailem, který je třeba opravit,“ odpovídá na stejnou otázku Natálie, studentka, která pracuje v marketingové agentuře.

„U jednoho z nich se nálada odvíjela třeba od výsledků sportovních utkání, neshod s manželkou nebo nesrovnalostí s nejvyšším vedením. Setkala jsem se i s nevhodnými narážkami na můj vzhled a vybírání lidí do týmu podle vzhledu. Naštvat mě dokázalo i to, když jeden z šéfů nedodržoval slíbené věci, ať už se to týkalo odměňování nebo povýšení,“ popisuje Anna, HR manažerka z telefonické společnosti.

„Stejně jako je to u každého vztahu, i u vztahu podřízený-šéf by mělo jít o oboustranný zájem a snažení se o to, aby to fungovalo.“

Je to jako manželství

Příkladů toho, co se lidem nelíbí na jejich šéfech, existuje celá řada. Abychom se ale nedívali jen na to, jak hrozní jsou šéfové, je dobré podotknout, že každý z nás si pravděpodobně pamatuje šéfa, kterého měl opravdu rád. „Líbí se mi, když se můj šéf zajímá o mě a můj názor, když mi svěřuje věci, které sám umí, a nechává mě je zkoušet, když s ním můžu konzultovat svá řešení a když mě umí pozitivně motivovat,“ doplňuje Natálie svůj komentář o negativech něčím, co na svém šéfovi má ráda. „Moje současná šéfová je nejlepší šéfka, kterou jsem kdy v životě měla,“ dodává Anna, která si na předchozí nadřízené stěžovala.

Mnoho lidí v práci se svým šéfem tráví více času než se svým manželem či manželkou. „I v manželství jsme svědky mnoha rozvodů, a tak není nic příliš divného na tom, že někdo už nechce být se svým šéfem a chce z firmy odejít,“ doplňuje k tomu Mårten Runow, zakladatel společnosti Performia International. „V případě vztahu zaměstnanec-šéf je ale snazší ten problém vyřešit, protože v pracovním světě jsou daná striktnější pravidla chování, než je tomu v manželství,“ říká.

I šéf se někdy cítí hrozně

Měla jsem asistentku, ve které jsem od začátku viděla potenciál. I když se některé její chyby v práci často opakovaly a já měla stále častěji dojem, že mi při našich setkáních neříká pravdu, pořád jsem se držela toho, že každý je přeci uvnitř dobrý a má šanci se zlepšit. Trvalo to až do chvíle, kdy sama dala výpověď a a já s hrůzou zjistila, že mě po celé firmě pomlouvala a že můj rok trvající pocit, že jsem šéf k ničemu, možná není až tak úplně oprávněný. Trvalo mi ještě dlouho se z toho oklepat a uvědomit si, že pocit méněcennosti do žádného – ani toho pracovního – vztahu nepatří. Pořád věřím, že v lidech je hlavně dobro a spousta skrytého potenciálu, jen si dávám pozor na své vlastní pocity.

Ptáte se čí to je příběh? Můj vlastní. Chtěla jsem jím ukázat druhou stranu mince pro šéfy, které v první polovině tohoto článku popadl pocit, že nikdy nemohou být skvělým vedoucím. Nebojte, stejně jako je to u každého vztahu, i u vztahu podřízený-šéf by mělo jít o oboustranný zájem a snažení se o to, aby to fungovalo.

„Pamatujte si, že být dobrým šéfem je neustálý proces učení se a zlepšování. Pravidelně chtějte od svého týmu zpětnou vazbu a buďte otevření změně, když bude potřeba.“
ChatGPT

Dva tipy pro šéfy

Když jsem si do programu ChatGPT zadala dotaz „Co bych měla dělat, abych byla dobrým šéfem?“, dostala jsem na první zadání dvanáct odpovědí a řekla si, že tohle nemůžu splnit, ani kdybych byla superhrdina. Veďte příkladem, nastavujte jasná očekávání, buďte podporující, dodávejte týmu energii, naučte se dobře zvládat problémy, buďte přizpůsobiví a tak dále. Naštěstí mě uklidnila poslední věta, kterou mi bezempatický robot empaticky napsal: „Pamatujte si, že být dobrým šéfem je neustálý proces učení se a zlepšování. Pravidelně chtějte od svého týmu zpětnou vazbu a buďte otevření změně, když bude potřeba.“ Uf!

Co mi z těch všech článků, názorů a průzkumů výrazně vyniká jako doporučení pro šéfy? Jsou to dvě věci. První z nich je komunikace. To asi nikoho nepřekvapí. Co mě ale ujistilo o tom, že komunikace je klíč, je studie, o které napsal zakladatel a CEO společnosti Get Lighthouse Jason Evanish. Podle této studie zmínilo 69 % manažerů, že mají jako lídři obavy z nepříjemné komunikace se svými zaměstnanci. Na druhé straně přibližně 31 % zaměstnanců je do své práce opravdu zaangažovaných. Evanish tím poukázal na to, že existuje spojitost mezi dobrou a odvážnou komunikací lídrů s větší angažovaností a zapojením lidí v jejich týmech. Čím méně se tedy budeme obávat komunikovat se svými lidmi a jakoukoli nepříjemnost oslovíme a v klidu ji s nimi (samozřejmě mezi čtyřma očima) probereme, tím schopnější budeme my i naši lidé.

Dalo by se namítnout, že z některých lidí jejich opravdový názor prostě nevydolujete. To musím potvrdit, není to snadné. „Jako prevenci může vedoucí používat pozitivní komunikaci. Pokud na své obchodníky, techniky, podřízené v 90 % případů mluvíte pozitivně a s respektem, vytváříte tím ´bezpečný prostor v komunikaci´. Když potom přijde potřeba mluvit o nepříjemných věcech, většina zaměstnanců nemá tak velkou obavu říct pravdu. Lidé si zvyknou, že říct svůj názor nebo pravdu je normální a nečeká je za to dehonestující přístup,“ radí v tomhle případě Vlasta Opelková, ředitelka společnosti Business Success, která se svými lidmi právě šéfům v jejich vedení lidí pomáhá.

A jaká je ta slíbené druhé doporučení, které mi z mého pátrání vyšlo? Asi vás nepřekvapí, že je to produktivita a individuální přístup k lidem. „Šéf by měl být schopen spolupracovat se svými lidmi tak, aby dosahovali výsledků a stále se zlepšovali. To je jeho hlavní úkol. Když šéf vyžaduje výsledky, sám je má a je dobrý příkladem a zároveň rozumí svým lidem a tomu, že je každý jiný, bude tím šéfem, na kterého každý vzpomíná v dobrém,“ radí Mårten Runow.

„Nebojte se se svými šéfy mluvit a říct jim, co vás trápí. Chápejte, že šéf je taky člověk se svými vlastními problémy.“

Vzkaz pro šéfy i jejich lidi

Pokud jste dočetli až sem, je vidět, že máte opravdu zájem svůj vztah šéf-zaměstnanec zlepšit. Já se rozhodně řadím mezi vás a pořád budu hledat cesty, jak sebe i ostatní ještě posunout. Mým vzkazem pro šéfy je: Hlavně klid! Jste skvělí už jen proto, že chcete vědět, jak být lepší. Chtějte svým lidem porozumět a když máte něco nepříjemného na srdci, řekněte jim to. Když máte na srdci něco příjemného, řekněte jim o tom také. Pořád hledejte možnosti, jak se zlepšit a nezapomeňte sami sebe ocenit za to, co jste až do teď zvládli.

Můj vzkaz pro zaměstnance a podřízené zní: Nebojte se se svými šéfy mluvit a říct jim, co vás trápí. Chápejte, že šéf je taky člověk se svými vlastními problémy. Buďte iniciativní a přínosní natolik, že šéf vaši pomoc výrazně pocítí. Když chcete pochvalu, řekněte si o ní. A sem tam ji dejte i svému šéfovi – možná ji taky potřebuje.

Text: Barbora Hartmannová

Zdroj dat: Zdroje: indeed.com, leaders.com, money.com, getlighthouse.com „Why Is Everyone Afraid at Work“

Zdroj fotografií: canva.com, freepik.com

Jak vytvořit a udržet opravdu kvalitní tým, kterému bude radost dělat šéfa?

Začněte seminářem Jak vytvořit a udržet skvělý tým. 


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

DANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší


Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.

celý článek

Téměř 200 kandidátů na brigádnickou pozici za 14 dní? Bez Performie jsem si to neuměla představit, říká ředitelka MushGO


Společnost MushGO je prodejcem vybavení pro psy a psí sporty se zaměřením na mushing (běh a jízda na koloběžce, do níž je zapojen i čtyřnohý kamarád). Má 6 zaměstnanců a v jednu chvíli potřebovali přijmout nejméně 6 brigádníků na podporu prodeje. Zdálo se jim to nemožné, ale nakonec se nám to společně vydařilo za 4 týdny a inzerce nás navíc stála necelou pětistovku.

celý článek

OLDŘICH A MARCELA BEZCHLEBOVI: Rozloučit se s brzdiči je psychicky náročné, ale nutné


Z receptů ve starých kuchařských knihách vytvořili skvělé produkty a založili rodinnou konzervárnu Via Delicia v Zábřehu na Moravě. Oba jsou srdcaři, kteří svou práci milují. O to horší bylo období, kdy se museli rozloučit s neproduktivními zaměstnanci a s těmi, kdo firmu záměrně brzdili. Jak náročné to bylo a jak takovou situaci zvládnout? O tom jsem si povídala s manželi Oldřichem a Marcelou Bezchlebovými, ředitelem a ekonomkou rodinné firmy Via Delicia.

celý článek

6 věcí, které by měl manažer o svých lidech vědět


Když jste šéf a vedete lidi, máte dvě možnosti, jak k vedení přistoupit. Buď budete souhlasit s tím, že lidé jsou komplikovaní a vést je, že je těžká a nevděčná práce, nebo se rozhodnete lidem lépe porozumět, aby bylo společné fungování pro vás i pro ně snazší a třeba vám přinášelo i radost. Pokud jste se rozhodli pro druhou variantu, najdete tu pár základních věcí, které byste měli o svých lidech vědět, a zdroje, kde se můžete případně dozvědět ještě víc.

celý článek