ALENA JETELINOVÁ: Když chci, aby byli lidé produktivní, sama pro ně tu energii musím mít

Za půl roku práce se jí podařilo obsadit deset klíčových pozic. Nové kolegy získala třeba přes doporučení na LinkedInu, obsadila pozici řidiče, která byla volná několik měsíců, a o hledaných pozicích bylo díky ní slyšet třeba i v lokálních rozhlasech. To všechno se zanedbatelnými náklady na inzerci. Pokud chcete argumentovat, že to není možné, připravte se, že při čtení rozhovoru s velmi šikovnou, kreativní a zároveň skromnou personalistkou společnosti STAVOSPOL, s.r.o., Alenou Jetelinovou možná změníte názor.

Rozhovor vyšel ve 31. čísle časopisu DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY.


Čím se ve STAVOSPOLU zabýváte?

Když to řeknu jednoduše, pomáháme zákazníkům stavět. Obchodujeme se stavebními materiály, dopravujeme zboží až na místo stavby a poskytujeme zákazníkům materiálové poradenství. Vlastníme privátní značku STAVOLINE.

 Kolik máte zaměstnanců?

V tuhle chvíli máme 70 lidí včetně brigádníků.

 Jste na trhu od roku 1991, určitě tedy existuje něco, čím se lišíte od konkurence a díky čemu se vám daří. Co to je?

Zákazníkům pomáháme právě tím, že jsme jim schopní do detailu poradit, že na ně máme na prodejnách i mimo ně čas a že si zakládáme na férovém jednání. Když něco zákazníkům slíbíme, vždy to splníme. Nejužší vedení firmy je samo o sobě hodně čestně a eticky založené. Naši klienti s námi jsou právě kvůli tomu, že jsme tu pro ně a že u nás pracují lidé, kteří jsou féroví, mají v sobě nastavené lidské hodnoty a zákazníka by nikdy neošidili.

 Jak se podaří sestavit tým plný čestných lidí v takovém oboru, ve kterém to, buďme upřímní, vždy tak není?

Mnoho věcí se dá v tomto ohledu vyfiltrovat už při náboru. V tom jste mi hodně pomohli i vy v Performii. Jde to právě díky tomu, co jsem se naučila, a tomu, jaké mám od vás nástroje. A zároveň už máme týmy sestavené ze skvělých lidí, kteří mají podobné hodnoty, takže když se mezi ně dostane někdo, kdo tam svým nastavením nepatří, není ochotný a pokorný, velmi rychle ho to z týmu samo vyloučí.

 To dává smysl. Chápu, že teď už máte týmy sestavené z férových lidí. Kde ale pramení to, že máte ve firmě právě takový typ lidí?

Vychází to od samotného pana majitele a lidí okolo něj. On sám je takový. Neříkám, že jsme úplně ve všem perfektní, ale snažíme se postupně plnit všechno, co slibujeme. A to je základ skvělého týmu.

S kolegyněmi Alžbětou Žákovou, provozní ředitelkou (nalevo), a Silvanou Barvíkovou, marketingovou manažerkou (napravo), na firemní akci.

Jak u vás funguje spolupráce personalisty s vedením?

Já jsem už nastupovala s tím, že pokud by vedení nerespektovalo personální oddělení a bralo ho jen jako lidi, co dělají nějaké papíry, nemohla bych tu práci dělat. S vedením jsem v kontaktu denně, sedíme hned vedle sebe a spoustu věcí spolu rovnou probíráme. Pan majitel se o lidi a vše okolo nich hodně zajímá, je s nimi v kontaktu, jezdí na prodejny a HR rozhodně nebere jako podřadnou práci. Kromě toho bere i školení a rozvoj zaměstnanců jako něco velmi důležitého a jako investici, což je skvělé.

Já zároveň nejsem ten typ personalisty, který by neustále orodoval jen za zaměstnance. Jsem tu pro ně, kdykoli ráda pomůžu, ale jsem tu také pro vedení. Jsem tak nějak uprostřed, snažím se propojovat světy zaměstnanců i vedení firmy, což někdy není úplně snadné, ale je to potřebné.

Jaké hledáte pozice a jak se vám to daří?

Nejčastěji hledáme obchodní zástupce, skladníky a řidiče nebo prodejce na prodejny. Také rozšiřujeme podpůrný tým prodejen, což je například pozice účetní či marketing. Myslím, že se nám to daří celkem dobře.

Vím o vás, že neinvestujete do inzerce téměř žádné peníze, a i přesto už jste za poslední půlrok obsadila asi deset pozic. Jak to děláte?

Hodně mi pomohlo upravit inzeráty do podoby, kterou jsem se naučila na seminářích v Performii. Mám zpětnou vazbu od přijatých lidí, že to byla právě podoba inzerátu, která je zaujala. Začíná to už úvodním slovem pana ředitele, majitele firmy, ve kterém popisuje firmu, zmiňuje naše hodnoty, a končí to konkrétními výsledky, které od nich očekáváme, a tím, co přesně jim za ně můžeme nabídnout. V inzerátu nenajdou jen informace o stravenkách a dalších výhodách, ale třeba i to, že budou součástí týmu, ve kterém najdou oporu.

„Nejsem ten typ personalisty, který by neustále orodoval jen za zaměstnance. Jsem tu pro ně, kdykoli ráda pomůžu, ale jsem tu také pro vedení. Jsem tak nějak uprostřed, snažím se propojovat světy zaměstnanců i vedení firmy, což někdy není úplně snadné, ale je to potřebné.“
Alena Jetelinova

Alena Jetelinová

Alena Jetelinová vystudovala obor Veřejná správa v zemědělství a krajině a k tomu dokončuje magisterský obor andragogiky, tedy vzdělávání dospělých. Nikdy neměla konkrétní představu o profesi, kterou by chtěla dělat. Začínala na recepci v mezinárodní logistické firmě, a když uvažovala o změně, řekla si, že by se jí líbilo být při pohovoru na té druhé straně stolu. Právě tak se v roce 2016 dostala k personalistice, kterou dnes miluje. Nejvíce na sebe bývá pyšná ve chvílích, kdy za svou prací vidí výsledky a když lidem pomáhá už jen tím, že tu pro ně je (a to nejen v práci). Ve volném čase nejradši jezdí s rodinou na výlety do přírody i do zahraničí nebo si čte.


Setkáváme se s mnoha personalisty, kteří si neumí neplacenou inzerci ani představit. Kam přesně dáváte inzerci, když ne na klasické placené pracovní portály?

Inzerci dávám na neplacené portály nebo třeba na sociální sítě, na kterých se připojuji do různých zájmových skupin. Na LinkedInu oslovuji lidi přímo, a když oni sami nemají zájem, ptám se jich na doporučení někoho, kdo by se na pozici hodil. Právě díky doporučení jsem našla současného skvělého obchodního zástupce.

Mimo to využívám i noviny v menších městech, inzerci přímo na dveřích našich prodejen, letáky na nástěnkách supermarketů nebo třeba webové stránky či úřední desky měst, kde máme prodejny, a také hlášení v lokálních rozhlasech. Rozšířit inzerát mi pomáhají i úřady práce, protože mají možnost inzerci zveřejnit zase na dalších serverech. Tohle všechno nás kromě mé energie a času nic nestojí. Ve srovnání s předraženými a přehlcenými pracovními portály funguje tahle kreativní cesta mnohem lépe. Nechodí mi sice stovky reakcí, jsou to třeba desítky, ale jsou mnohem víc relevantní.

 Jak byste shrnula úspěšnost vašeho náboru?

Za poslední půlrok se nám povedlo obsadit klíčové pozice. Ne všechno se daří na sto procent, pořád se máme v čem zlepšovat, ale většina lidí nám tu zůstává a zapadá do týmu a z toho mám opravdu radost.

 Co se změnilo od doby, kdy se nábor tolik nedařil?

Určitě nám hodně pomáhají nástroje, které máme od Performie. Nechci vám pochlebovat, ale prostě to tak je. Testy dávám i skladníkům a řidičům, kteří se sice nejdříve hodně diví, ale pak jsou rádi za zpětnou vazbu. Dříve jsem takové nástroje neměla, dnes díky nim můžu jít opravdu do hloubky a najít někoho, kdo se do týmu přesně hodí a zapadne. A zároveň poctivě ověřuji reference, bez těch bych nikoho nepřijala.

Mimo to hodně pomáhá upřímnost a jednání na rovinu. Na pohovoru jim řeknu opravdu všechny informace o dané pozici. Říkám jim i to, že občas budou muset jít do práce v sobotu, že máme tisíce materiálů, ve kterých se budou muset časem orientovat, vysvětluji, kolik peněz přesně dostanou, nebo jim ukazuji prodejnu a kolegy, se kterými budou pracovat. To rozhodně hodně pomáhá předejít mnoha problémům, které by nastaly později.

„Dříve jsem neměla takové nástroje, dnes díky nim můžu jít opravdu do hloubky a najít někoho, kdo se do týmu přesně hodí a zapadne.“
Alena Jetelinová

Jaké dovednosti či schopnosti jsou podle vás pro personalistu klíčové?

Já mám pro sebe pojmenované čtyři zásadní role personalisty. Jedna z nich je schopnost nebrat si věci osobně, protože personalista je pořád mezi mlýnskými kameny zaměstnanců a vedení. Personalista musí být pro lidi neustálým stmelovačem a zároveň by měl být tak trochu „roztleskávač“. I když už nemůže, měl by si najít způsob, jak dočerpat energii a pozitivní náladu a dávat ji do firmy. Když chci, aby byli lidé produktivní a dobře fungovali, sama pro ně tu energii musím mít a nesmím zaujmout postoj „na všechno kašleme“. Třetí rolí personalisty je psycholog, který tu je pro lidi. A ještě k tomu všemu by měl být personalista schopen zvládat i nepříjemné situace, nebát se je vynášet na světlo a čistit atmosféru. Tím vším se postupně během své praxe učím být. 

Rozhovor vedla: Barbora Hartmannová

Rozhovor byl pořízen v říjnu 2022.

Zdroj fotografií: archiv Aleny Jetelinové a společnosti STAVOSPOL

Chcete vědět, jak vytvořit ten správný tým?
Přijďte na klíčový seminář "Jak vytvořit a udržet skvělý tým"! 


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

Nejčastější překážky na cestě k objevení talentu


Není tak úplně jednoduché objevit svůj talent. To, v čem jsme opravdu dobří, co nám sedí a v čem můžeme dosahovat skvělých výsledků s relativně malou námahou. Když se nám to podaří, je to skvělé. Pak se totiž při tom, co děláme, i bavíme a máme z toho požitek. Jak s takovým objevováním pomoct ostatním a mít tak tým lidí, kteří jsou na správném místě?

celý článek

Přehled klíčových změn v zákoníku práce: Na co se připravit v roce 2025


Rok 2025 přinese několik změn v zákoníku práce, které mají za cíl zjednodušit administrativní procesy a zvýšit flexibilitu pracovních vztahů. Díky Petře Kubáčové z Accace Legal s.r.o. jsme připravili článek, který přináší přehled nejvýznamnějších změn, které nás čekají od ledna 2025, a zejména navrhovaných úprav, které se (k 1.12.2024) stále nacházejí v legislativním procesu.

celý článek

DANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší


Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.

celý článek

Téměř 200 kandidátů na brigádnickou pozici za 14 dní? Bez Performie jsem si to neuměla představit, říká ředitelka MushGO


Společnost MushGO je prodejcem vybavení pro psy a psí sporty se zaměřením na mushing (běh a jízda na koloběžce, do níž je zapojen i čtyřnohý kamarád). Má 6 zaměstnanců a v jednu chvíli potřebovali přijmout nejméně 6 brigádníků na podporu prodeje. Zdálo se jim to nemožné, ale nakonec se nám to společně vydařilo za 4 týdny a inzerce nás navíc stála necelou pětistovku.

celý článek