ALENA JETELINOVÁ: Když chci, aby byli lidé produktivní, sama pro ně tu energii musím mít

Za půl roku práce se jí podařilo obsadit deset klíčových pozic. Nové kolegy získala třeba přes doporučení na LinkedInu, obsadila pozici řidiče, která byla volná několik měsíců, a o hledaných pozicích bylo díky ní slyšet třeba i v lokálních rozhlasech. To všechno se zanedbatelnými náklady na inzerci. Pokud chcete argumentovat, že to není možné, připravte se, že při čtení rozhovoru s velmi šikovnou, kreativní a zároveň skromnou personalistkou společnosti STAVOSPOL, s.r.o., Alenou Jetelinovou možná změníte názor.

Rozhovor vyšel ve 31. čísle časopisu DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY.


Čím se ve STAVOSPOLU zabýváte?

Když to řeknu jednoduše, pomáháme zákazníkům stavět. Obchodujeme se stavebními materiály, dopravujeme zboží až na místo stavby a poskytujeme zákazníkům materiálové poradenství. Vlastníme privátní značku STAVOLINE.

 Kolik máte zaměstnanců?

V tuhle chvíli máme 70 lidí včetně brigádníků.

 Jste na trhu od roku 1991, určitě tedy existuje něco, čím se lišíte od konkurence a díky čemu se vám daří. Co to je?

Zákazníkům pomáháme právě tím, že jsme jim schopní do detailu poradit, že na ně máme na prodejnách i mimo ně čas a že si zakládáme na férovém jednání. Když něco zákazníkům slíbíme, vždy to splníme. Nejužší vedení firmy je samo o sobě hodně čestně a eticky založené. Naši klienti s námi jsou právě kvůli tomu, že jsme tu pro ně a že u nás pracují lidé, kteří jsou féroví, mají v sobě nastavené lidské hodnoty a zákazníka by nikdy neošidili.

 Jak se podaří sestavit tým plný čestných lidí v takovém oboru, ve kterém to, buďme upřímní, vždy tak není?

Mnoho věcí se dá v tomto ohledu vyfiltrovat už při náboru. V tom jste mi hodně pomohli i vy v Performii. Jde to právě díky tomu, co jsem se naučila, a tomu, jaké mám od vás nástroje. A zároveň už máme týmy sestavené ze skvělých lidí, kteří mají podobné hodnoty, takže když se mezi ně dostane někdo, kdo tam svým nastavením nepatří, není ochotný a pokorný, velmi rychle ho to z týmu samo vyloučí.

 To dává smysl. Chápu, že teď už máte týmy sestavené z férových lidí. Kde ale pramení to, že máte ve firmě právě takový typ lidí?

Vychází to od samotného pana majitele a lidí okolo něj. On sám je takový. Neříkám, že jsme úplně ve všem perfektní, ale snažíme se postupně plnit všechno, co slibujeme. A to je základ skvělého týmu.

S kolegyněmi Alžbětou Žákovou, provozní ředitelkou (nalevo), a Silvanou Barvíkovou, marketingovou manažerkou (napravo), na firemní akci.

Jak u vás funguje spolupráce personalisty s vedením?

Já jsem už nastupovala s tím, že pokud by vedení nerespektovalo personální oddělení a bralo ho jen jako lidi, co dělají nějaké papíry, nemohla bych tu práci dělat. S vedením jsem v kontaktu denně, sedíme hned vedle sebe a spoustu věcí spolu rovnou probíráme. Pan majitel se o lidi a vše okolo nich hodně zajímá, je s nimi v kontaktu, jezdí na prodejny a HR rozhodně nebere jako podřadnou práci. Kromě toho bere i školení a rozvoj zaměstnanců jako něco velmi důležitého a jako investici, což je skvělé.

Já zároveň nejsem ten typ personalisty, který by neustále orodoval jen za zaměstnance. Jsem tu pro ně, kdykoli ráda pomůžu, ale jsem tu také pro vedení. Jsem tak nějak uprostřed, snažím se propojovat světy zaměstnanců i vedení firmy, což někdy není úplně snadné, ale je to potřebné.

Jaké hledáte pozice a jak se vám to daří?

Nejčastěji hledáme obchodní zástupce, skladníky a řidiče nebo prodejce na prodejny. Také rozšiřujeme podpůrný tým prodejen, což je například pozice účetní či marketing. Myslím, že se nám to daří celkem dobře.

Vím o vás, že neinvestujete do inzerce téměř žádné peníze, a i přesto už jste za poslední půlrok obsadila asi deset pozic. Jak to děláte?

Hodně mi pomohlo upravit inzeráty do podoby, kterou jsem se naučila na seminářích v Performii. Mám zpětnou vazbu od přijatých lidí, že to byla právě podoba inzerátu, která je zaujala. Začíná to už úvodním slovem pana ředitele, majitele firmy, ve kterém popisuje firmu, zmiňuje naše hodnoty, a končí to konkrétními výsledky, které od nich očekáváme, a tím, co přesně jim za ně můžeme nabídnout. V inzerátu nenajdou jen informace o stravenkách a dalších výhodách, ale třeba i to, že budou součástí týmu, ve kterém najdou oporu.

„Nejsem ten typ personalisty, který by neustále orodoval jen za zaměstnance. Jsem tu pro ně, kdykoli ráda pomůžu, ale jsem tu také pro vedení. Jsem tak nějak uprostřed, snažím se propojovat světy zaměstnanců i vedení firmy, což někdy není úplně snadné, ale je to potřebné.“
Alena Jetelinova

Alena Jetelinová

Alena Jetelinová vystudovala obor Veřejná správa v zemědělství a krajině a k tomu dokončuje magisterský obor andragogiky, tedy vzdělávání dospělých. Nikdy neměla konkrétní představu o profesi, kterou by chtěla dělat. Začínala na recepci v mezinárodní logistické firmě, a když uvažovala o změně, řekla si, že by se jí líbilo být při pohovoru na té druhé straně stolu. Právě tak se v roce 2016 dostala k personalistice, kterou dnes miluje. Nejvíce na sebe bývá pyšná ve chvílích, kdy za svou prací vidí výsledky a když lidem pomáhá už jen tím, že tu pro ně je (a to nejen v práci). Ve volném čase nejradši jezdí s rodinou na výlety do přírody i do zahraničí nebo si čte.


Setkáváme se s mnoha personalisty, kteří si neumí neplacenou inzerci ani představit. Kam přesně dáváte inzerci, když ne na klasické placené pracovní portály?

Inzerci dávám na neplacené portály nebo třeba na sociální sítě, na kterých se připojuji do různých zájmových skupin. Na LinkedInu oslovuji lidi přímo, a když oni sami nemají zájem, ptám se jich na doporučení někoho, kdo by se na pozici hodil. Právě díky doporučení jsem našla současného skvělého obchodního zástupce.

Mimo to využívám i noviny v menších městech, inzerci přímo na dveřích našich prodejen, letáky na nástěnkách supermarketů nebo třeba webové stránky či úřední desky měst, kde máme prodejny, a také hlášení v lokálních rozhlasech. Rozšířit inzerát mi pomáhají i úřady práce, protože mají možnost inzerci zveřejnit zase na dalších serverech. Tohle všechno nás kromě mé energie a času nic nestojí. Ve srovnání s předraženými a přehlcenými pracovními portály funguje tahle kreativní cesta mnohem lépe. Nechodí mi sice stovky reakcí, jsou to třeba desítky, ale jsou mnohem víc relevantní.

 Jak byste shrnula úspěšnost vašeho náboru?

Za poslední půlrok se nám povedlo obsadit klíčové pozice. Ne všechno se daří na sto procent, pořád se máme v čem zlepšovat, ale většina lidí nám tu zůstává a zapadá do týmu a z toho mám opravdu radost.

 Co se změnilo od doby, kdy se nábor tolik nedařil?

Určitě nám hodně pomáhají nástroje, které máme od Performie. Nechci vám pochlebovat, ale prostě to tak je. Testy dávám i skladníkům a řidičům, kteří se sice nejdříve hodně diví, ale pak jsou rádi za zpětnou vazbu. Dříve jsem takové nástroje neměla, dnes díky nim můžu jít opravdu do hloubky a najít někoho, kdo se do týmu přesně hodí a zapadne. A zároveň poctivě ověřuji reference, bez těch bych nikoho nepřijala.

Mimo to hodně pomáhá upřímnost a jednání na rovinu. Na pohovoru jim řeknu opravdu všechny informace o dané pozici. Říkám jim i to, že občas budou muset jít do práce v sobotu, že máme tisíce materiálů, ve kterých se budou muset časem orientovat, vysvětluji, kolik peněz přesně dostanou, nebo jim ukazuji prodejnu a kolegy, se kterými budou pracovat. To rozhodně hodně pomáhá předejít mnoha problémům, které by nastaly později.

„Dříve jsem neměla takové nástroje, dnes díky nim můžu jít opravdu do hloubky a najít někoho, kdo se do týmu přesně hodí a zapadne.“
Alena Jetelinová

Jaké dovednosti či schopnosti jsou podle vás pro personalistu klíčové?

Já mám pro sebe pojmenované čtyři zásadní role personalisty. Jedna z nich je schopnost nebrat si věci osobně, protože personalista je pořád mezi mlýnskými kameny zaměstnanců a vedení. Personalista musí být pro lidi neustálým stmelovačem a zároveň by měl být tak trochu „roztleskávač“. I když už nemůže, měl by si najít způsob, jak dočerpat energii a pozitivní náladu a dávat ji do firmy. Když chci, aby byli lidé produktivní a dobře fungovali, sama pro ně tu energii musím mít a nesmím zaujmout postoj „na všechno kašleme“. Třetí rolí personalisty je psycholog, který tu je pro lidi. A ještě k tomu všemu by měl být personalista schopen zvládat i nepříjemné situace, nebát se je vynášet na světlo a čistit atmosféru. Tím vším se postupně během své praxe učím být. 

Rozhovor vedla: Barbora Hartmannová

Rozhovor byl pořízen v říjnu 2022.

Zdroj fotografií: archiv Aleny Jetelinové a společnosti STAVOSPOL

Chcete vědět, jak vytvořit ten správný tým?
Přijďte na klíčový seminář "Jak vytvořit a udržet skvělý tým"! 


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek