Ačkoli se může zdát, že inzerát není ve výběrovém řízení tak důležitý prvek, je to možná právě naopak. Možná se nám ti nejšikovnější ani nepřihlásí, protože je inzerát nezaujme nebo v něm požadujeme něco, bez čeho bychom se možná klidně obešli. Abychom se na to podívali z jiné perspektivy, zeptali jsme se úspěšných uchazečů, kteří už dnes jsou velmi hodnotným článkem firmy, jak inzerci vnímají oni.

Rozhovor vyšel ve 31. díle časopisu DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY . 


„Na inzerátu mě nejvíc odradí, když je psaný stejně jako všechny ostatní, když slibuje, že se jedná o standard. Když nepopisuje nic konkrétního, ale vypadá jako šablona inzerátu stažená z Google vyhledavače.“ popisuje Hana Kočí, současná HR manažerka pro produktivitu zaměstnanců (PPM – Personnel Productivity Manager, nově popsaný koncept HR od Performie) spolešnosti Diamond Plus s.r.o., to, co ji na většině inzerátů při hledání práce odrazovalo. Na podobném pohledu se shoduje s mnoha dalšími uchazeči, kteří dnes v inzerátu hledají „něco víc“.

„V inzerátu jsem viděla přesně to, co cítím, co v práci chci zažívat. Chci, aby moje práce byla výzvou. Aby moje pozice byla o měřitelnosti úspěchu, mých nápadech, novinkách, o mé vlastní zodpovědnosti a o přínosu pro společnost, ve které pracuji, ale i pro společnost, ve které žiji,“ doplňuje Hana Kočí na adresu inzerátu, který ji přivedl k bývalé práci ve společnosti Amlea. A potvrzuje tím, jak důležitý je pro produktivní, ochotné a dobře motivované uchazeče způsob, jakým je inzerát sestavený.

Aby inzerát upoutal, musí se výrazně lišit od ostatních.

Filip Landík, nový manažer pro produktivitu zaměstnanců (PPM – Personnel Productivity Manager, nově popsaný koncept HR od Performie) ze společnosti UOL Účetnictví, slova Hany Kočí jen potvrzuje: „Zaujal mě právě originálně napsaný inzerát, hned mi na něj mezi ostatními inzeráty padl zrak, protože byl prostě odlišný. Když jsem si ho otevřel, hned jsem si dokázal představit, o jakou práci se jedná, protože vše bylo stručně a výstižně napsáno.“

Když se společně s firmami, které inzerci pojímají netradičně, kreativněji než jiné a které inzerci věnují víc času a energie, díváme zpět na to, co zaujalo ty nejšikovnější stávající zaměstnance, většina z nich mluví právě o tom, že se inzerát výrazně lišil od ostatních, byl velmi lidský a konkrétní. A to je to, co si moderní pracovní inzeráty rozhodně zaslouží.

Cokoli navíc se počítá

Oldřich Vydra, úspěšný uchazeč o pozici provozního ředitele, kterou od dubna 2022 vykonává ve společnosti Suntel Czech s.r.o., shrnul do tří bodů to, co bylo v inzerátu navíc oproti těm ostatním. Zaprvé firma hledala osobu s důrazem na morální, etické a osobnostní kvality, která zapadne do DNA firmy a která nemusí mít zkušenosti z oboru. „Druhá věc, která byla v inzerátu Suntelu navíc, byl odkaz na web, ze kterého jsem si vytvořil obrázek o produktu firmy, firemní kultuře a přístupu k zákazníkům, který mi byl sympatický, oslovil mě a namotivoval, že jsem se chtěl o pracovní nabídce dozvědět víc a přihlásit se,“ popisuje druhý bod Oldřich Vydra.

Poslední bod, kterým se inzerát odlišoval a který ho zaujal, bylo to, že působil lidsky. „Jednoduše byl bez honosných pojmů a moderních korporátních vábniček, které nic neříkají, jen vytvářejí falešný dojem o něčem ‚extra‘, co je ve skutečnosti jinak,“ dokresluje Oldřich Vydra a ze všech tří bodů, které zmínil, je velmi dobře vidět, jakých detailů si uchazeči všímají.

Nejdůležitější je ochota nového kolegy učit se, potom jde všechno.

Ti nejlepší možná nemají zkušenosti

Jsou lidé, kteří možná nemají zkušenosti, ale mají mnohem víc nadšení a chuti pustit se do práce než ti, kdo v oboru pracují už 15 let. A když jim dáte šanci, může se stát, že budou velmi důležitým a stabilním článkem vašeho týmu. Jeden takový zářný příklad z praxe tu pro vás mám v podobě Radka Němečka, IT specialisty ve společnosti Karel Kaňák, s.r.o., který do firmy nastoupil v roce 2015.

Přijali byste na pozici „ajťáka“ někoho, kdo s IT nemá zkušenosti? Předpokládám, že byste to určitě hodně zvažovali, a možná by se vám dokonce ani nikdo bez zkušeností nepřihlásil, protože zkušenosti přeci v inzerci požadujete. Ve společnosti Karel Kaňák to ale udělali jinak. Připravili inzerát, který neříkal „požadujeme zkušenosti v oboru minimálně 2 roky“, ale nastolil praktický problém k okamžitému řešení. A když jej kandidát zvládl rozluštit, mohl se přihlásit.

„Jaké jsem měl zkušenosti s tím, co teď dělám? V podstatě vůbec žádné. IT jsem měl jen jako koníček. Čas od času jsem kamarádům a známým spravil počítač, ale nikdy jsem v oboru nepracoval. Když se mi z personálního ozvali, ať přijdu na pohovor, ještě jsem přemýšlel, jestli vůbec půjdu. Člověk se bojí toho, že nemá vzdělání a že nesplní očekávání. Dnes už vím, že by to byla velká chyba, kdybych nakonec na pohovor nešel,“ popisuje Radek Němeček svůj start na pozici IT specialisty u Kaňáků.

Kdyby se ve společnosti Karel Kaňák tehdy v roce 2015 rozhodli chtít jen lidi s praxí, neměli by dnes loajálního zaměstnance, který rád překonává výzvy a stále se učí zvládat nové věci. „Radek u nás pořád pracuje jako IT specialista a vede si velmi dobře. Zvládl výborným způsobem mnoho výzev, které spočívaly v kompletní digitalizaci výroby, cloudovém řešení, B2B portálu či implementaci různých systémů,“ říká současná personalistka firmy Radka Tesaříková.

 
Inzerce je často první věc, se kterou se uchazeč setkává, a tak je dost důležité, co do ní napíšete, nicméně je to jen jedna část úspěšné skládačky.

Dejte šanci lidem bez praxe

Radek Němeček i jeho další kolegové jsou důkazem toho, že pokud dáme šanci šikovným lidem bez praxe, může se stát, že se po jejich přijetí nebudeme stačit divit, co všechno zvládnou.  „V rozhodnutí brát lidi bez praxe spočívá silná inspirace Performií a změna pohledu na nábor, který upřednostňuje produktivitu člověka před jeho zkušenostmi. Tento přístup se nám už mnohokrát osvědčil,“ popisuje Radka Tesaříková a doplňuje: „Pracovní pozici v inzerci stavíme tak, že zdůrazňujeme výsledky práce, tedy často náročná očekávání, ale zároveň velkou otevřenost v tom, že jsme připravení nového zaměstnance všechno naučit. Snažíme se vyhýbat frázím, naopak chceme výstižným způsobem zprostředkovat skvělou atmosféru v naší firmě.“

Inzerce je často první věc, se kterou se uchazeč setkává, a tak je dost důležité, co do ní napíšete, nicméně je to jen jedna část úspěšné skládačky. V případě společnosti Karel Kaňák pomáhá jistě i skvělá pověst firmy a interní PR, na kterém soustavně pracují už několik let, a mimo to také propracované zaškolování. „Novému kolegovi se věnuje mentor (zkušenější kolega), který jej provází zaškolováním. Máme také zpracované manuály, případně videomanuály, k jednotlivými činnostem. Nejdůležitější je ochota nového kolegy učit se, potom jde všechno. Samozřejmě zaškolení vyžaduje čas a energii, získáme tím však jistotu, že bude mít nový kolega dobré výsledky. Průběžně si proces zaškolování společně vyhodnocujeme v sestavě nový kolega – vedoucí – personalista,“ popisuje personalistka Radka Tesaříková.

Pokud si říkáte: „Sakra, to nás ještě čeká hodně práce,“ pak je vám určitě jasné, že i ti nejlepší někde začali. Stačí se do toho pustit a vytrvat. Nebo pokud vás naopak napadlo: „To na tom nejsme tak špatně, stačí jen několik vylepšení,“ pak vám gratuluji a držím palce, ať vás entuziasmus ke zlepšování nikdy neopustí, protože pořád je co zlepšovat, že?

Odliš se, nebo zemři

Na závěr bych ráda shrnula do dvou krátkých bodů to, co jsem se vám v řádcích výše i mezi nimi snažila předat.

1. Nedávejte do inzerátů požadavky, které nejsou pro pozici nevyhnutelné. Zvládnete zaučit i toho, kdo to nikdy nedělal? Pak můžete získat někoho velmi loajálního, produktivního a ochotného zvládat jakékoli bariéry.

2. Buďte kreativní. Nedělejte jen kopie inzerátů, ale představte si, na jaký inzerát byste se sami chtěli přihlásit.

Znáte knihu marketingového experta Jacka Trouta „Odliš se, nebo zemři!“? Možná by se kniha o inzerování pracovních pozic klidně mohla jmenovat stejně. Nebuďte jako ostatní, buďte autentičtí, upřímní, originální a sví a chtějte do svého týmu hlavně ty šikovné a ochotné. Jen díky takovému přístupu můžete mít skvělý tým.

Text: Barbora Hartmannová
Zdroj fotografií a inzerát: freepik.com, shutterstock.com

Chcete vědět, jak vytvořit inzerát, který přiláká ty správné lidi? 

Přijďte na workshop Jak na funkční náborovou inzerci. 


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek