„Požadujeme/nabízíme“ už v inzerátech na obsazované pozice dávno patří do starého železa, dá-li se to tak říct. Inzerce může vypadat úplně jinak a při jejím šíření jsou nejúspěšnější ti, kdo neztrácejí kreativitu. Podívali jsme se na to s těmi, kdo před nějakou dobou svůj přístup k inzerování volných pozic ve firmě změnili. Co jim to přineslo a co je podle nich to nejzásadnější? To se dozvíte v jejich odpovědích na následující otázky.

Tento článek vyšel ve 31. čísle časopisu DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY.


1. Co je podle vás při tvorbě inzerátu nejdůležitější?
2. S nízkou nezaměstnaností v ČR ve firmách nezřídka slýcháme, že „nejsou lidi“. Jak to vidíte vy?
3. Co konkrétně se ve vašem pohledu na inzerci změnilo poté, co jste se seznámila s přístupem od Performie? A jak se to projevilo na vašich inzerátech?
4. Jaké „netradiční“ cesty používáte pro uveřejnění vašich inzerátů? A co vás přimělo začít o inzerci přemýšlet jinak, než dříve?

Jana Jiřincová, asistentka CEO, PR a personalistka ve společnosti KLAUS Timber a.s.

IVETA KRÁLOVÁ
spoluzakladatelka společnosti MNC správní společnost, s.r.o.

Počet zaměstnanců celkem: 185
Počet lidí, které přijali s novým stylem inzerce: 30

1. Nejdůležitější je uvědomit si, jaký je účel obsazované pozice, co znamená, když je na pozici práce dobře odvedená, tedy jaký výsledek očekáváme, a vydefinovat si pro tuto pozici typ člověka a na toho pak inzerát zacílit. Přiřadím si k té pozici člověka, kterého už máme, a hledám v podstatě jeho „klon“. Směřuji inzerci tak, aby oslovila právě toho ideálního člověka.

2. Lidi jsou, ale člověk musí být při hledání hodně trpělivý a nepřestat věřit. Nespokojit se s „polovičatým“ řešením, ale naopak nečekat na někoho ještě lepšího. Pravda je, že s tím, jak jsme zvýšili nároky na kvalitu uchazečů, naše síto velmi zhoustlo. A některé profese navíc téměř vymírají.

3. Změnil se celý náš pohled na inzerci. Naše inzeráty byly úplně stejné jako ostatní, takže jsme se jen snažili trumfnout ty druhé. Než jsme se setkali s Performií, ani jsme o tom nepřemýšleli, měli jen základní požadavky na odbornost, pak napsali výčet vlastností a naši nabídku. Dnes se snažíme lidem obsazovanou pozici co nejvíce přiblížit tak, aby si uměli představit, co za nimi bude vidět a co po nich budeme chtít.

4. Já jsem stará škola, která vyrostla na inzerci v denním tisku, takže i pracovní portály pro mě byly tenkrát velkým objevem. Zkoušíme ale všechno možné, včetně místních tiskovin v obcích a městech okolo nás a v rádiu. Začali jsme být aktivní na sítích a moje mladé kolegyně natáčejí parádní náborová videa.

IVANA REJMANOVÁ
jednatelka ve společnosti TPR s.r.o.

Počet zaměstnanců celkem: 46
Počet lidí, které přijali s novým stylem inzerce: 5

1. Jedno z nejdůležitějších věcí inzerátu je zaujmout hned v úvodu. Před spoluprací s Performií jsem nad tím vůbec nepřemýšlela, ale určitě to má co do sebe. Musíme uchazeče oslovit tak, aby měl chuť číst dál a odpovědět. Další důležitou věcí je představení firmy, jejího účelu. Snažím se vystihnout to nejpodstatnější, žádné dlouhé slohy, aby to čtenáře nenudilo. Inzeráty se snažím psát lidsky, výstižně, srozumitelně. A když mám inzerát hotový, zajímám se ještě o názor kolegů.

Eva Púčiková, personalistka a mzdová účetní ve společnosti ASKO a.s.

2. Já si myslím, že lidí je dostatek, ale záleží na dané profesi, kterou hledáte. Co se týká dělnických profesí, tam je to oproti THP o něco horší. My hledáme již delší dobu truhláře a bohužel zatím bez výsledku. Často přemýšlím, co našemu inzerátu chybí, ale o tom už to asi nebude. Důležité je neztrácet naději a věřit, že si nás ten pravý najde.

3. Dříve jsme vyplnili jasně daný formulář na některých ze stránek inzerce, zaplatili za to a čekali, jestli se někdo ozve. Teď se snažíme vypracovat co nejlepší inzerát a oslovit zájemce přes sociální sítě, webovky, prostě ho hodit do světa, ať se o tom dozví co nejvíce lidí.

4. Využíváme třeba sociální sítě, webovky a snažíme se zaujmout třeba i firemním videem, kde si každý může udělat malý obrázek o naší firmě. Pak využíváme i tu klasičtější formu inzerce přes inzertní stránky.

Kateřina Počtová, personalistka ve společnosti Backbone s.r.o.

JAN NÝVLT
jednatel ve společnosti Regmont EU s.r.o.

Počet zaměstnanců celkem: 25 zaměstnanců
Počet lidí, které přijali s novým stylem inzerce: 10 nových lidí za první měsíc

1. Důležité je hlavně zaujmout tak, aby inzerát kandidáta donutil k akci jako je například zaslat životopis nebo napsat e-mail.

2. Podle mě je „nejsou lidi“ pouze postoj. Henry Ford říkal: „Když si myslíš, že to jde, anebo nejde, pokaždé máš pravdu.“ a já souhlasím. Moje bývalá kolegyně říkala, jak je to těžké a že nejsou lidi, a my jsme ty lidi opravdu neměli. Já mám naopak strategii, že to jde, že lidi jsou a budou se o práci u nás přetahovat. Občas budeme tu hrát hru „nejslabší máte padáka“. Pokud spolupracovník nebude fungovat tak, jak je pro naši firmu potřeba, musí odejít. To si ale můžeme dovolit až ve chvíli, kdy budeme mít více zájemců, než potřebujeme.

3. Už s lidmi primárně neřešíme vůbec peníze, mluvíme hlavně o tom, jak to u nás funguje a co je opravdu produktem firmy. Dříve jsme byli bohužel zaměřeni spíše na neochotné vykonavače a lákali je na vše možné. Komunikuji o tom, jakou máme super firmu a spoustu práce, se kterou potřebujeme pomoci. Hodně lidem zdůrazňuji účel firmy a náš produkt. Už z toho, jak na tohle reagují, poznám, jak o té práci přemýšlí.
Lákáme je na to, co musí udělat, aby u nás mohli pracovat. Tím si přitáhneme hlavně tahouny zaměřené na výsledky. Na jednom ze školení v Performii jsem totiž zjistil, že v tomto ohledu máme opravdu mezery.

4. Plošná inzerce způsobila, že se k nám hlásili lidé z celé republiky. Občas je ale nutné dojet do kanceláře, tak se teď snažíme dostat k lidem z blízkého okolí. Inzerujeme v lokálních novinách, protože jsme zjistili, že je lidi opravdu čtou. A také se tak dostaneme k těm, kteří nejsou příliš aktivní na sociálních sítích. Zároveň se ptáme našich nejlepších lidí, jestli nevědí o někom stejně dobrém ve svém okolí.

Když nábor nesplňuje naše očekávání, podíváme se, co ještě můžeme udělat. Na radu Performie prostě děláme outflow (pozn. red.: cokoli, co vysílám ven, abych něco způsobil, outflow = tok ven), i když by to znamenalo roznášet letáky po obecních úřadech, budeme dělat alespoň něco. Nebudeme sedět v kanceláři a čekat, až se něco samo stane, jdeme tomu naproti.

Přemýšlet jinak mě donutilo to, že naše firma začala mít problémy. Naše obraty šly dolů, protože nám odcházeli lidi a nábor nových se nedařil. Absolvoval jsem semináře od Performie, používáme U-testy a jsme rychlí. Rychlost je totiž strašně důležitá a opravdu funguje.

Rozhovor připravila: Barbora Berková

Rozhovor byl pořízen v září 2022.

Foto: archiv dotazovaných, freepik.com

Chcete se naučit, jak napsat lákavý inzerát bez otřepaných frází tak, aby přilákal tu správnou cílovou skupinu? 

Přihlaste se na náš workshop "Jak na funkční náborovou inzerci". 


O autorovi článku

Barbora Berková

Webináře, přednášky, uzavřená setkání, o všechny tyto akce se Barča stará. Kromě toho pomáhá s PR, píše novinky, články a je vždy k ruce marketingovému a PR oddělení. Ochotně pomáhá takzvaně na všech frontách.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek