Předsudky snižují šanci získat do týmu ty nejlepší

Matky po rodičovské budou pořád doma s nemocnými dětmi. Starší lidé nestíhají tempo mladého týmu. Člověk bez zkušeností v oboru nám toho moc nepřinese. Lidé těsně po škole k nám půjdou jen načerpat zkušenosti do dalších zaměstnání. Je vám to povědomé? A víte, že kvůli předsudkům pro sebe možná nezískáte ty nejlepší?

Tento článek vyšel ve 33. díle časopisu Dobrodružství personalistiky


Stali jste se někdy v minulosti obětí předsudků ze strany potenciálního zaměstnavatele nebo kohokoli jiného? Možná si ten pocit křivdy vybavíte ještě dnes, i když se to stalo před rokem či desítkami let. Podle definice vychází předsudky obvykle ze stereotypů, neoprávněného zobecnění nebo zjednodušení zkušenosti.

Také jsem se s několika takovými předsudky v mladém věku setkala, ale nakonec z toho byla vždy ztráta na straně zaměstnavatele. A i proto mě těší, že dnes mohu alespoň z části ovlivnit to, podle čeho se lidé do týmu vybírají. Nedávná zkušenost mě vyloženě potěšila. Byla jsem na akci jednoho z našich klientů a oslovil mě tam jeden z členů jejich týmu, aby mi poděkoval. Prý díky tomu, že je náš princip výběru postavený na jiných základech, mohl se on sám do firmy klienta připojit a dělat práci, která ho baví, a být v ní opravdu dobrý. V jiných firmách narážel na předsudky a až tato firma mu dala šanci. Vděčnost byla cítit z každého slova.

Kde se předsudky berou?

Předsudky jsou hodnocení bez vlastního pozorování. Vlastní pozorování schází tam, kde chybí jistota, co je vlastně potřeba pozorovat. A o tom v Performii mluvíme poměrně často. Jak se to stane, že se nevědomky necháme předsudky ovlivnit?

Člověk chce přirozeně znát odpovědi, rozumět tomu, proč se něco stalo. Jakmile nemá odpověď, nějaké „rozumné“ vysvětlení si najde. Například když nový obchodník skončí po půl roce a není jasné proč, velmi rychle přichází třeba předsudek, že je mladý a neví, co chce, měl málo praxe, neměl dostatečnou odbornost a tak dále. Proto budeme při příštím výběrovém řízení lpět na vyšším věku, delší praxi nebo větší odbornosti, protože budeme chtít předejít nezdaru.

Vypadá to logicky, může se ale snadno stát, že to, co nově posuzujeme, není to, co u předešlého obchodníka rozhodlo o jeho úspěchu či neúspěchu. Možná že i kdyby měl delší praxi nebo odbornost, nezafungovalo by to. Bohužel znám pár lidí, kteří to dotáhli k dokonalosti. Hledají jen perfektní jehlu v kupce sena, a když ji nenacházejí, klasicky si stěžují – „nejsou lidi“.

„Předsudky jsou hodnocení bez vlastního pozorování. Vlastní pozorování schází tam, kde chybí jistota, co je vlastně potřeba pozorovat.“

Nejčastější předsudky

Pokud by bylo výběrové řízení rovnicí, byly by předsudky důvodem, proč nám to stále vychází špatně. Pojďme se proto podívat na ty nejčastější předsudky při náboru.

Věk

✖ Mladí lidé se prý snadno učí novým věcem.

✖ Starší lidé si prý více váží dobré práce.

✖ Mladí lidé nejsou ochotni pracovat a nevydrží tlak.

✖ Starší lidé už nestojí o změny a myslí jen na důchod.

Tady jsou pro a proti na obou stranách. Přesto to nejsou dogmata a snadno se stane, že narazíte na mladého člověka, který si práce cení, a na staršího, který se snadno učí novým věcem. Věk tedy není tím správným zobecněním, které přinese při náboru úspěch. Cílevědomost, energie a chuť pracovat nesouvisí s věkem. Možná pružnost svalů, ale i ty musí rozpohybovat sám člověk, protože prostě chce.

 

Znalosti

✖ Člověka s dobrými znalostmi nemusím nic učit, jeho zaškolení bude bez práce.

✖ U osoby, které chybí znalosti, bude zaškolení velmi dlouhé a drahé.

Zajímavé je, že často právě lidé, kteří dnes mají znalosti na vysoké úrovni, nejvíce lpí na tom, aby kandidáti spadli z nebe již znalí. Přitom oni sami v takovém stavu na začátku rozhodně nebyli. Znalosti a rychlost jejich nabývání souvisí se třemi faktory. Prvním je nezbytná ochota se něco naučit, tedy zájem o práci či obor. Druhým je ochota naučit, tedy zájem o žáka. A třetím je schopnost vědět, jak někoho něco naučit. Pokud toto všechno máte, je vyhráno!

Změna oboru a přílišná kvalifikovanost

✖ Zastával manažerské posty, ten nemůže jít na standardní pozici.

✖ Člověk, který x let funguje v nějakém oboru, nebude schopný přepnout své myšlení.

Tak, jak byl v předchozím předsudku důležitý zájem, je zde podstatná motivace. Různé situace vedou lidi k různým závěrům a rozhodnutím. Důležité je, jaká je jejich motivace. Pokud někdo mění obor nebo úroveň, zajímejte se o to, co ho k tomu vede. Nebuďte tím, kdo to předem rozhodne za něj.

Maminky po rodičovské dovolené

✖ Bývají pořád na neschopence s nemocnými dětmi.

✖ Dlouho jim trvá, než se zapojí do pracovního procesu.

Rozhodně nemůžeme říct, že děti nebudou nikdy nemocné, ale co říct můžeme, je to, že existuje poměrně dost velký rozdíl v přístupu k této situaci. Existují maminky, které své děti a péči o ně jednoduše zahrnou do své nové role – role zaměstnance. Dokážou zvládnout mnoho různých povinností, protože jsou nasměrované na výsledky. Byly takové vždy a ani mateřství to v nich nezměnilo. Dávejte jim šanci, můžete v nich získat ty nejloajálnější lidi.

„Různé situace vedou lidi k různým závěrům a rozhodnutím. Důležité je, jaká je jejich motivace.“

Vyměňte předsudky za relevantní informace

Uvědomili jste si, že jste některý z výše uvedených předsudků možná tak trochu měli také? Nic si z toho nedělejte, všechno se dá změnit. Nebo přemýšlíte o jiném předsudku, kterého byste se chtěli zbavit, ale není to tak snadné? Tady je pár parametrů, které vám pomohou se dívat na to správné a předsudky nechat v klidu stranou.

✔ To, co o kandidátech opravdu potřebujete vědět, je míra jejich předchozího zájmu o práci samotnou. Víme, že když mají lidé o něco zájem, tak o tom hodně ví. Takže když se jich zeptáte, co bylo výsledkem jejich práce a kolik tohoto výsledku uskutečňovali, mají pro vás odpovědi, které snadno ověříte.

✔ Dalším důležitým parametrem je důvod, proč chce člověk pracovat. Víme, že pokud ho čekají značné překážky na cestě k úspěchu, právě tato vyšší úroveň motivace mu pomůže je překonat. Všímejte si zejména toho, jestli ho těší a láká, že bude něčemu nápomocný, nebo spíše jen hledá hezké místo, kde mu hodně pomůžou ostatní.

✔ Důležitý je také váš postoj, co se nutné úrovně znalostí a praxe týče. Je skvělé, když se vám podaří stanovit takovou úroveň, kterou může šikovný, bystrý a třeba zručný člověk naplnit i bez velkých přechozích zkušeností. Prakticky pak můžete otestovat jeho schopnost rychle se učit. Úroveň duplikace (tedy bystrost, rychlost chápání) může také hodně napovědět.

✔ Mimo to určitě prozkoumejte uchazečovu osobnostní stránku, která může ukázat, kde má opravdový (možná stále nevyužitý) potenciál a kde vás naopak čeká trochu více práce. Urychlí a ujistí to vaše rozhodování.

Přeji vám, ať máte vždy po ruce takové nástroje, abyste předsudky mít nemuseli a dokázali jste ke každému člověku přistupovat stejně. Možná to není tak těžké, jak se zdá.

Zdroj fotografií: freepik.com, canva.com

Chcete vědět, jak vybrat kvalitní uchazeče a vyhnout se předsudkům?

Přijďte na klíčový seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým. 


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

DANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší


Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.

celý článek

Téměř 200 kandidátů na brigádnickou pozici za 14 dní? Bez Performie jsem si to neuměla představit, říká ředitelka MushGO


Společnost MushGO je prodejcem vybavení pro psy a psí sporty se zaměřením na mushing (běh a jízda na koloběžce, do níž je zapojen i čtyřnohý kamarád). Má 6 zaměstnanců a v jednu chvíli potřebovali přijmout nejméně 6 brigádníků na podporu prodeje. Zdálo se jim to nemožné, ale nakonec se nám to společně vydařilo za 4 týdny a inzerce nás navíc stála necelou pětistovku.

celý článek

OLDŘICH A MARCELA BEZCHLEBOVI: Rozloučit se s brzdiči je psychicky náročné, ale nutné


Z receptů ve starých kuchařských knihách vytvořili skvělé produkty a založili rodinnou konzervárnu Via Delicia v Zábřehu na Moravě. Oba jsou srdcaři, kteří svou práci milují. O to horší bylo období, kdy se museli rozloučit s neproduktivními zaměstnanci a s těmi, kdo firmu záměrně brzdili. Jak náročné to bylo a jak takovou situaci zvládnout? O tom jsem si povídala s manželi Oldřichem a Marcelou Bezchlebovými, ředitelem a ekonomkou rodinné firmy Via Delicia.

celý článek

6 věcí, které by měl manažer o svých lidech vědět


Když jste šéf a vedete lidi, máte dvě možnosti, jak k vedení přistoupit. Buď budete souhlasit s tím, že lidé jsou komplikovaní a vést je, že je těžká a nevděčná práce, nebo se rozhodnete lidem lépe porozumět, aby bylo společné fungování pro vás i pro ně snazší a třeba vám přinášelo i radost. Pokud jste se rozhodli pro druhou variantu, najdete tu pár základních věcí, které byste měli o svých lidech vědět, a zdroje, kde se můžete případně dozvědět ještě víc.

celý článek