7 největších chyb v inzerci a jak je napravit
Pokud vám inzerce na volné pozice nefunguje, je nejspíš něco špatně. Ale také máte určitě možnost to nějak změnit a tím to zlepšit. Jaké největší chyby v inzerátech nejčastěji vídáme? A jak si s nimi poradit, abyste měli šanci přitáhnout ty pravé kolegy? K těm největším chybám jsme vám připravili i konkrétní příklady z praxe. Autory inzerátů záměrně neuvádíme, protože každý má šanci se zlepšit, že?
Tento článek vyšel ve 31. čísle časopisu DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY.
1. Nebuďte „tuctoví“
Dobře víte, že neinzerujete sami a v konkurenci ostatních nabídek může ta vaše velmi rychle zaniknout. Snažte se být tedy jiní a najít něco, co vás od ostatních zaměstnavatelů odliší. I když možná nejste veleznámá společnost, určitě se najde něco, v čem jste jedineční.
UŽ SAMOTNÝ ÚVOD INZERÁTU MŮŽE ZAUJMOUT:
A) JEDEN KLASICKÝ – referent oddělení územního rozvoje
Městská část XY přijme referenta/referentku oddělení územního rozvoje, odboru kanceláře úřadu.
B) JEDEN „NETUCTOVÝ“ – konstruktér/ka
Myslíte si, že jste konstruktivní?
A chtěl/a byste zkusit opravdovou konstrukci?
Ženy s technickým myšlením vítány!
"Za dobu svého podnikání jsem pochopil, jak důležité je mít ve firmě kvalitní a hlavně spokojené pracovníky. Mým největším cílem je proto dát šanci každému, kdo má chuť pracovat, a umožnit mu rozvoj. Jen tak může prosperovat celý tým i firma."
– Karel Kaňák, jednatel
2. Mluvte česky
Mnoho firem má zažitý specifický slang nebo mluvu, v níž používají cizí výrazy nebo zkratky. Jsou tak zakořeněné a denně používané, že budí dojem obecné známosti. Pokud ale takový výraz použijete v inzerátu, zaděláte si na problém. Buďte si jistí, že bude skupina lidí, kteří na inzerát nezareagují právě proto, že takové výrazy neznají nebo si v nich nejsou jistí. Jednoduše si pod daným pojmem nebudou umět nic představit, a tak budou hledat dál. Nazývejte tedy věci pravými jmény a nejlépe jednoduše a česky.
Head of Site Reliability Engineering (Pozn. red.: Je to technická disciplína, která organizacím pomáhá udržitelně dosáhnout odpovídající úrovně spolehlivosti v jejich systémech, službách a produktech.)
Company Brand Master (Pozn. red.: Je to specialista na firemní značku.)
Delivery Manager neboli agilní pragmatik (Pozn. red.: Má na starosti to, aby byly služby či produkty správně doručené klientovi, měl by umět reagovat na změny a mít praktické uvažování.)
3. Nepřikrášlujte
Možná víte, že v reklamě se nedoporučuje lhát, jinak se vám to vymstí. Stejné pravidlo platí i zde. Byla by velká ztráta času, kdybyste získali mnoho kandidátů, kteří by věřili, že práce u vás je „práce snů“, a při pohovoru, nebo dokonce po nástupu by zjistili, že realita je jiná. Jejich zklamání nezpůsobí jen pokles zájmu, ale navíc může poškodit dobré jméno vaší firmy.
4. Neuplácejte
Pokud se tu bavíme o přilákání, nemyslíme tím pouhé nabízení bonusů a výhod spojených s prací u vás. Schopní lidé chápou, že je každá práce v zásadě „něco za něco“. Pokud budou mít z inzerátu dojem, že za malinko práce mohou získat zlatý důl, šikovní a produktivní lidé tomu nebudou věřit a místo pracantů se vám přihlásí „zlatokopové“.
NĚKDY TO S BENEFITY MŮŽETE OPRAVDU PŘEHNAT:
Navíc ke mzdě nabízíme jedny z nejlepších benefitů na trhu:
42 dní volna (25 dní dovolené, 5 dní zdravotního volna bez udání důvodu, 1 den volna navíc každý měsíc pro skvělý work-life balance),
110 Kč za odpracovaný den ve stravenkách – plně hrazené zaměstnavatelem,
příspěvek 9 600 Kč do Cafeterie (možnost Multisport karty),
zvýhodněné bankovní produkty,
příspěvek na penzijní pojištění – až 28 800 Kč/rok,
zvýhodněný mobilní tarif, nákup automobilů, nákup elektroniky, nákup zájezdů, cestování vlakem, občerstvení a mnoho dalších.
5. Zapomeňte na klišé
Nadsazené výrazy a dobře znějící slogany nejsou vždy zárukou úspěchu. Spíše vsaďte na osobitost a pište to tak, jako byste pozici popisovali dobrému známému. Lidé, pro které je práce spíše osobní věcí, to rozhodně vnímají a klišé naopak spíše přehlížejí a nevěří jim.
JAKÁ KLIŠÉ SLÝCHÁME NEJČASTĚJI:
„do mladého dynamického týmu přijmeme“
„budete mít možnost osobního a kariérního růstu“
„získáte zajímavou práci ve stabilní společnosti“
6. Nechtějte jen supermana
Extrémní množství specifických požadavků může být také značně odrazující. Hlavně v případě, kdy jsou tam spíše proto, aby se tím zdůraznilo, že hledáme opravdu šikovného člověka, a doopravdy nejsou nutné k tomu, aby mohla osoba práci vykonávat. Požadujte skutečně to, co je nutné k výkonu práce, a pokud se osoba může něco doučit, napište to tam. Častokrát je výhodnější pracovat s ochotným a šikovným pracantem, než s „broukem pytlíkem“, který už vše na světě viděl.
POŽADAVKY, KTERÉ NEJEDNOHO TAHOUNA ODRADÍ:
Předchozí základní zkušenosti z oblasti PR nebo médií (nejméně 1 rok), VŠ vzdělání
Výborné organizační a komunikační dovednosti
Samostatné uvažování
Schopnost samostatně pracovat s PC v prostředí MS Office
Schopnost samostatně pracovat s firemními aplikacemi (tiskové středisko) a monitorovacími programy (Monitora, Anopress, Newton One)
Aktivní využívání cizího jazyka (angličtiny)
Správné využívání českého jazyka – jazykový cit a schopnost formulace textů v češtině
Samostatné vyhledávání informací v různých zdrojích, jejich třídění, zpracování (systematičnost)
Všeobecný rozhled
7. Žádná slohová práce
Dlouhý a souvislý text nebývá zpravidla mezi čtenáři inzerátů nejpopulárnější. A mluvíme-li o inzerátech na sociálních sítích, tak to platí dvojnásobně. Lidé mají rádi výstižná prohlášení, ze kterých rychle pochopí, o co jde. Raději vzbuďte zájem a rozepište se na firemních webových stránkách, kde máte více prostoru a kam už se dostanou jen vážní zájemci.
Pokud se chcete dozvědět více o tom, jak správně napsat inzerát, stáhněte si náš e-book zdarma a pak se poohlédněte po semináři Jak vytvořit a udržet skvělý tým.
Text: Lucie Spáčilová, Barbora Hartmannová
Zdroj fotografií: canva.com, shutterstock.com
Chcete se dozvědět více o tom, jak správně napsat inzerát?
Stáhněte si náš e-book "Jak napsat úspěšný pracovní inzerát".