Dnešní firmy velmi často neví, co vlastně od personalisty očekávat

Role HR oddělení ve firmě je až příliš často špatně pochopená. A možná právě proto nejen v Česku, ale po celém světě mnohdy slýcháme od šéfů firem otázku: „Kdy je ten správný čas na to mít personalistu?“ Pojďme se na to podívat z mezinárodní perspektivy.

Rozhovor vyšel ve 28. díle časopisu DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY . 


„Uveďme jednoduchý příklad ze sportu. Když máte fotbalový tým, nemůžete od něj očekávat úspěch bez dvou věcí. První věc jsou ti správní hráči, kteří dávají góly nebo brání tak, abyste góly nedostávali. A druhá věc je přesný cíl a plán toho, jak jej dosáhnout. Pokud toto nemáte, nikdy nebudete ve fotbale dlouhodobě úspěšní,“ vysvětluje Mårten Runow, zakladatel a ředitel společnosti Performia International.

Z uvedeného příkladu je vám asi jasné, že tyto dvě věci má na starosti ten, kdo lidi do týmu nabírá, a také ten, kdo je potom vede k dobrým výsledkům – v tomto případě jednoduše ke gólům. Proč se šéfové firem ptají, kdy je ten správný čas na personalistu? Protože velmi často netuší, že výše zmíněné dvě věci jsou právě tou hlavní úlohou, kterou má personalista nebo, chcete-li, HR manažer v jejich firmě zastávat.

ZÁSADNÍ FAKTOR ÚSPĚCHU PERSONALISTY

HR je zkratka anglického slovního spojení human resources, tedy lidské zdroje. Když pomineme, že pojem „lidské zdroje“ zní velmi odosobněně, i když se týká lidí, a chceme se podívat na to, k čemu vlastně slouží, narazíme na první, ne nedůležitý problém. Ve valné většině všech článků a definicí oblasti HR se dočtete nespočet činností a úkonů, které by personalista jako součást oddělení lidských zdrojů měl dělat a dělá. Nabírá nové pracovníky, pečuje o stávající zaměstnance, plánuje jejich vzdělávání a rozvoj, připravuje benefity a systém odměn, kontroluje docházku nebo vyřizuje administrativu spojenou s lidmi.

„Je toto správný popis osoby, která se zabývá HR?“ ptám se Mårtena Runowa. „Jistěže ne!“ odpovídá. „Chybí tam zásadní faktor úspěchu personalisty a tím je výsledek jeho práce. Čeho má dosáhnout? Proč má nabírat, plánovat, připravovat benefity? Pokud šéf firmy neví, co je vlastně výsledkem práce HR manažera, pak je zřejmé, proč se ptá na to, kdy je ten správný čas mít ho ve firmě.“

V časopise HR Forum z roku 2009 se dočtete, že „fungování HR oddělení se pomalu posouvá od hledání vhodných zaměstnanců k významné složce byznys plánu“. U tisícovek firem nejen v Česku, ale i v zahraničí, denně vidíme to, že nejpravdivější slovo v této větě je bohužel slovo „pomalu“. V současných firmách pozorujeme, že personalistu vnímají spíše jako člověka, který dělá pohovory a vyřizuje administrativní věci spojené s nástupem a odchodem zaměstnanců. U firem, které v posledních letech expandují i navzdory všem krizím, pak vidíme, že role jejich personalisty tkví právě v náboru lidí, kteří přinášejí výsledky, náboru lidí, díky kterým firma dosahuje svých cílů a jednodušeji prosperuje.

Mårten Runow, zakladatel a ředitel společnosti Performia International

„To zásadní je v tomto případě produktivita zaměstnanců. Když si představíte, že personalista umí rozeznat produktivní kandidáty od těch neproduktivních, dostat ty správné lidi na palubu a navíc si pohlídat, že velmi rychle začnou firmě přinášet výsledky, pak je vám asi jasné, proč někoho takového ve své firmě potřebujete,“ doplňuje Mårten Runow.

NOVÁ ROLE HR MANAŽERA

Když to celé shrneme, existují dvě hlavní role moderního HR manažera. Jednou je výběr produktivních kandidátů, kteří mají potenciál pomoci firmě v expanzi, a druhou je taková práce se zaměstnanci v týmu, aby byli co nejvíce zaměřeni na výsledky, které mají firmě přinést. A díky té druhé jsme se rozhodli HR manažera nazvat úplně jinak.

Lucie Spáčilová, výkonná ředitelka české pobočky Peformia

„Je na čase inovovat tradiční metody výběru zaměstnanců a více se zaměřit na oblasti, které lze hodnotit a které nemohou kandidáti zkreslovat tím, že jsou vyzbrojeni informacemi z internetu nebo od specialistů z personálních agentur. Výběr personálu se stává více praktickou záležitostí, kde je cílem efektivně a přesně zmapovat pracovní minulost kandidáta, kde je důraz kladen na hodnotnou dokončenou práci. A také na úroveň motivace, která nám umožní vidět reálnou míru loajality kandidáta. Osobnost nebo odborná způsobilost pak bude v moderních firmách prověřována spíše dotazníky, testy a specifickými úkoly. Dojem a slibné řeči nebudou stačit k zodpovědnému rozhodnutí,“ komentuje budoucnost oblasti lidských zdrojů Lucie Spáčilová, výkonná ředitelka české Performie.

To, že je schopnost najít produktivní lidi do týmu pro personalistu zásadní, už je asi zřejmé. Neobvyklá se ale možná může zdát schopnost zajistit, že lidé ve firmě opravdu budou mít výsledky. Není nutné, aby personalista sám lidi řídil, jeho úkolem je ale to, aby každý manažer věděl, jaký potenciál tkví v jeho lidech a jak s nimi má pracovat, aby každého přivedl k očekávaným výsledkům a radosti z dobře odvedené práce, která je užitečná pro firmu.

Jairo Pinilla, ředitel kolumbijské pobočky Performie

„Nezřídka se ve firmách setkávám s fenoménem, který je známý po celém světě. A tím je hodnocení zaměstnanců na základě názorů a pocitů ostatních, ať už jde o jejich kolegy, nadřízené či podřízené. Upřímně mě to dost znepokojuje, protože takové hodnocení vám nepřinese mnoho praktického a použitelného. Jsou to prostě názory lidí, které mohou být někdy celkem přesné, ale často jsou spíše velmi neobjektivní a mohou vést k neužitečnému zmatku, či dokonce odchodu těch nejšikovnějších,“ doplňuje k tomu Jairo Pinilla, ředitel kolumbijské pobočky Performie.

Z HR MANAŽERA SE STÁVÁ MANAŽER PP

I proto jsme se v Performii rozhodli používat místo pojmu „HR manažer“ slovní spojení „manažer PP“, tedy manažer pro produktivitu personálu (z anglického personnel productivity manager). 

„Když si do týmu neumíte najít produktivní lidi a podle jejich výsledků je řídit, pak ve skutečnosti nemáte v ruce nástroje, jak expandovat, jak ovlivnit úspěch své firmy. Naučte se to, najděte si toho správného manažera PP (PPM) a budete si říkat: Proč jsem to nevěděl dřív,“ uzavírá celé téma Mårten Runow. 

Text: Barbora Hartmannová

Zdroj fotografií: freepik.com, archiv citovaných

Chcete vědět, jak vytvořit ten správný tým plný produktivních lidí?

Přijďte na klíčový seminář "Jak vytvořit a udržet skvělý tým"! 


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

DANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší


Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.

celý článek

Téměř 200 kandidátů na brigádnickou pozici za 14 dní? Bez Performie jsem si to neuměla představit, říká ředitelka MushGO


Společnost MushGO je prodejcem vybavení pro psy a psí sporty se zaměřením na mushing (běh a jízda na koloběžce, do níž je zapojen i čtyřnohý kamarád). Má 6 zaměstnanců a v jednu chvíli potřebovali přijmout nejméně 6 brigádníků na podporu prodeje. Zdálo se jim to nemožné, ale nakonec se nám to společně vydařilo za 4 týdny a inzerce nás navíc stála necelou pětistovku.

celý článek

OLDŘICH A MARCELA BEZCHLEBOVI: Rozloučit se s brzdiči je psychicky náročné, ale nutné


Z receptů ve starých kuchařských knihách vytvořili skvělé produkty a založili rodinnou konzervárnu Via Delicia v Zábřehu na Moravě. Oba jsou srdcaři, kteří svou práci milují. O to horší bylo období, kdy se museli rozloučit s neproduktivními zaměstnanci a s těmi, kdo firmu záměrně brzdili. Jak náročné to bylo a jak takovou situaci zvládnout? O tom jsem si povídala s manželi Oldřichem a Marcelou Bezchlebovými, ředitelem a ekonomkou rodinné firmy Via Delicia.

celý článek

6 věcí, které by měl manažer o svých lidech vědět


Když jste šéf a vedete lidi, máte dvě možnosti, jak k vedení přistoupit. Buď budete souhlasit s tím, že lidé jsou komplikovaní a vést je, že je těžká a nevděčná práce, nebo se rozhodnete lidem lépe porozumět, aby bylo společné fungování pro vás i pro ně snazší a třeba vám přinášelo i radost. Pokud jste se rozhodli pro druhou variantu, najdete tu pár základních věcí, které byste měli o svých lidech vědět, a zdroje, kde se můžete případně dozvědět ještě víc.

celý článek