Je to nenápadná věc, tichá vnitřní prasklina, která se projeví vždy v tu nejméně vhodnou chvíli. Při podnikání je to nejcitlivější místo a stojí nás až příliš mnoho energie a času. Co to je? No přeci lidé. Ať už jejich nedostatek, věčné najímání a propouštění, nebo snižující se laťka výkonu, protože se to jeví jako jediná cesta, jak vůbec nějaké zaměstnance mít. Je čas čelit tomu jinak.

Tento článek vyšel ve 39. čísle časopisu DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY.


Když se jako firma stavíme na nohy, veškerá tvořivá práce je fixovaná na rozvoj produktu nebo služby, kterou zákazníkům poskytujeme. A je to naprosto logické. Nastavujeme rozsah, ověřujeme zpětnou vazbu od prvních zákazníků, ladíme kvalitu i cenu. Děláme vše pro to, aby se produkce rozjela. Velkou pozornost vyžaduje marketing, prodej a ekonomická část firmy. Když jde vše dobře, řešíme, jak rychle rozšířit výrobu nebo obsloužit více zákazníků.

Tvorba týmu jako zanedbaný záhon

Lidé přibývají nahodile podle toho, jak se vyvíjí situace, a na prověření se neklade důraz. Ať už se to povede více, nebo méně, jsou to lidé, kteří s námi sdílí důležité milníky, a protože jsou u zrodu zásadních věcí, bereme je jako základ firmy.

Časem začínáme organizovat. Nastavujeme, kdo je čí šéf, kdo má co na starosti, komu co předává a jak firmou proudí komunikace. Bez takové organizace přichází chyby, spory a komplikace, protože jak přibývá zakázek, lidí a procesů, interní provoz začíná houstnout.

Výběr a hodnocení lidí – firemní Popelka

Výběr lidí bývá jen okrajovou záležitostí, kterou si řeší každý vedoucí po svém. Nábor se soustředí hlavně na odbornost a praxi, na znalosti a maximálně ještě na osobní sympatie. Osobní doporučení od známých je také častým zdrojem nových lidí. Ne vždy je to ideální, a pokud firma nemá definované a měřené výsledky jednotlivců, snadno se stane, že se vychytralejší neproduktivci upíchnou na nějakém postu a vysosávají z firmy, co jde, aniž by jí cokoli přinášeli.

Nadřízení mají tolik práce a často nedostatečně organizovanou strukturu, že si ani nevšimnou, že ten, kdo jim maže med kolem pusy, je vlastně ten, kdo přikládá ruku k dílu nejméně a demotivuje zbytek týmu.

A tak pomalu, ale jistě dochází ke snížení efektivity a ekonomicky to není až tak veselé. Vypadá to, že nejvyšší nákladová položka jsou mzdy. Takže logicky není prostor do této oblasti jakkoli investovat. Kvalifikace a personalistika zůstává dlouho na úrovni BOZP školení a zákoníku práce. Nábory probíhají podle starých scénářů, firma začíná mít mnoho lidí v zadní části káry a ti, co jsou v přední, jsou stále více vyčerpaní. Nevěří lidem a raději chtějí zůstat malí, protože personální expanze je pro ně spíše zlo.

Skupina mladých lidí kouká na telefon.

Te, kdo vybírá zaměstnance do firmy, by se měl být tak trochu Popelka a vybrat opravdu skvělého zaměstnance pro tým.

 

Tohle je obvyklé, ale ne optimální!

Tak jako má jakýkoli výrobek nebo poskytnutá služba svůj konkrétní postup a know-how, má ho i tvorba týmu a jeho udržení. Když to necháte bujet vlastním životem nebo to budete ignorovat, na dobré výsledky můžete zapomenout.

Osvícený šéf se nenechá plně vtáhnout pouze do produkce, ale systematicky pracuje na kvalitním náboru a zdravých poměrech uvnitř firmy. Sám se tomu věnuje a hledá správné cesty. Postupem času i tuto oblast deleguje, ale vždy správnému člověku.

Funkční nástroje do rukou schopného člověka

  • Pozice jsou obsazené zaškolenými, produktivními lidmi.

  • Firma je vnímána jako ráj pro produktivní lidi a peklo pro ty neproduktivní.

  • Produktivníloajální zaměstnanci jsou ambasadory firmy jako zaměstnavatele.

  • Každý zaměstnanec má pojmenovaný výsledek své práce, který je standardně měřen a odvíjí se od něj i odměna zaměstnance.

  • Firma má jasně definovaný účel a každý člen týmu vnímá svůj přínos.

  • Pravidla v týmu jsou jasná, morálka je na vysoké úrovni a lidé spolu rádi spolupracují.

Dosažení a udržení výše zmíněného očekávání je o systematické práci. Tady už je nutné mít strategii a osobu, která se tomu bude denně věnovat a bude to její zodpovědnost.

Mladý muž pracuje na počítači z pláže.

S funkčními nástroji se může z "administrativního HR" stát strategická podpora firmy.

To celé spadá pod manažera pro produktivitu personálu (PPM, z angl. Personnel Productivity Manager). Je to pozice ve firmě (pojmenovaná společností Performia), která pomáhá nejvyššímu vedení vytvořit a udržet takový tým, se kterým bude možné naplnit stanovené cíle. Know-how i nástroje už existují a pomoct s výběrem té pravé osoby na danou pozici vám také dokážeme. Pokud tedy chcete opravdu stabilní a výkonný tým, začněte na něm pracovat už dnes. Dobrá zpráva je, že na to nemusíte být sami.

Text: Lucie Spáčilová
Zdroj fotografií: canva.com

Chcete se dozvědět více o konceptu PPM?

Podívejte se, kdo to vlastně je manažer pro produktivitu personálu.

Autor článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.