Role šéfa je čím dál náročnější, ale řešení existuje

Všimli jste si v posledních letech toho, že když nějaký lídr něco vyhlásí či rozhodne, je velmi často spíše zpochybňován než následován? Lidé tráví čas diskusí, zda je jeho rozhodnutí správné, a často se přiklánějí k názorům amatérů či ke zdrojům, které jsou pro danou oblast nekompetentní. Čím to je? A vede z toho nějaká cesta ven?

Tento článek vyšel ve 35. díle časopisu Dobrodružství personalistiky


Když se ptám manažerů a šéfů firem, zda v současné době vydávají méně, stejně nebo více energie, aby od svých zaměstnanců získali stejný respekt, disciplínu a stejné výsledky, velmi často slýchám, že té energie vynakládají mnohem více než dřív. Připisují to zejména jinak smýšlející mladé generaci, ale změny vnímají i u starších pracovníků. Ať už je důvodem cokoli, být šéfem je čím dál náročnější. Proto bych se ráda zamyslela nad příčinou a souvislostmi, proč je vedení lidí čím dál těžší. Protože efekty této situace může pocítit každý – vedoucí pracovník i zaměstnanec, který žádný tým nevede.

Lídři ztrácí kontrolu

Každoroční celosvětový sociologický průzkum Edelman Trust Barometer 2021–2023 ukazuje zajímavý trend – důvěryhodnost lídrů (vůdčích osobností) klesá.

Nejvýraznější oslabení důvěryhodnosti je dle průzkumu u vládních představitelů, výkonného vedení společností a novinářů. „Vlastní zaměstnavatel“ se zatím drží sice na nízké, ale stabilní úrovni. To tak ale vzhledem k trendu nemusí zůstat. Možná se ptáte, jak se nás týká to, že lidé nenásledují své státní lídry. V tomto ohledu existuje zajímavý fenomén. Totiž lidé, kteří jsou zmatení, zklamaní a nespokojení se svým životem a s tím, kam se to všechno ubírá, vnímají věci kolem sebe z nízké emoční úrovně. A vypadá to, že jich i přes všemožné sociální podpory stále přibývá.

„Ať už je důvodem cokoli, být šéfem je čím dál náročnější.“

Takové lidi určitě běžně potkáváte a v mnoha situacích je jejich postoj k životu naprosto pochopitelný. Potíž je ale v tom, že nemají nadhled, často nedokážou dobře vidět rozdílnosti, a to vede k tomu, že pokud nevěří jednomu lídrovi, nevěří postupně žádnému, i kdyby to s nimi myslel sebelíp. Všichni jsou pro ně stejní a zdravý rozum jako by se v tu chvíli vytratil. I to je jednou z příčin změny v postoji vůči lídrům, vedoucím a manažerům.

K tomu všemu hodně přispěla doba internetu. Internet nám umožnil neskutečně zvýšit rychlost v komunikaci a pro podnikání je to opravdu velká věc. Přinesl s sebou ale i neduh, který poznamenává právě důvěryhodnost lídrů. Ať už si představíte jakéhokoli lídra, určitě o něm na internetu najdete něco nelichotivého. Je jedno, zda je to pravdivé, nebo ne. Visí to tam a bude to tam navždy. Internet přinesl spolu se sociálními sítěmi ještě jednu novinku, která důvěryhodnosti a respektu vůči lídrům nehraje do karet.

Radikální posun v komunikačních liniích

V rámci jakékoli skupiny vždy existovaly dvě komunikační linie. Vertikální, tedy od šéfa k zaměstnancům, po které proudily definované cíle, úkoly, rozhodnutí, stanoviska a další informace. A horizontální, která sloužila zaměstnancům ke kooperaci mezi sebou. Byly stejně důležité, stejně silné. Pokud byl šéf následován, měl plnou kontrolu a mohl se spolehnout, že jeho rozhodnutí nebo pokyn bude vykonán. Vertikální linie však značně oslabila a horizontální naopak posílila.

Myslím, že se dá říct, že za to v největší míře můžou sociální sítě. Tam totiž existují jen horizontální linie. Lidé tam komentují jeden druhého, aniž by bylo jasné, kdo je šéf a kdo ne, kdo má v dané oblasti zkušenosti a kompetence a kdo ne. Nejde ani tak o to, jestli je to dobře, nebo špatně, prostě je to realita, kterou dnes známe a musíme s ní počítat.

Asi vám je jasné, že z toho všeho vyplývá, že snaha kontrolovat svůj tým a vést ho k výsledkům dle původního vzorce komunikačních linií nefunguje. Dnešní doba u šéfa požaduje mnohem větší ochotu dostat se se svými lidmi do komunikace na horizontální linii. Proto funguje například brainstorming, prostor k vyjádření ze strany všech zúčastněných. Pokud chcete prosadit nějakou změnu nebo nápad, je lepší položit lidem otázku a dojít k nápadu jako člen týmu, než abyste na poradě všechny postavili před hotovou věc. Ano, někdy je to velmi náročné na čas i energii.

„Dnešní doba u šéfa požaduje mnohem větší ochotu dostat se se svými lidmi do komunikace na horizontální linii.“

Všechno není ztraceno

Možná to teď z mých řádků vypadá, že je role vedoucích a lídrů v ohrožení a že už to bude jen horší. Tak bychom k tomu také mohli přistoupit. Ale já píšu tento článek hlavně proto, aby si každý vedoucí či manažer, který vede třeba jen jednoho člověka, uvědomil, jaká situace ve firmách a týmech panuje, a uměl se jí přizpůsobit. Protože takové uvědomění pak určitě může využít ve svůj prospěch.

Vždy, když potřebujete dojít k souhlasu společně s dalšími lidmi, je třeba jim prostě jen více rozumět. Možná si plně uvědomujete, že abyste dosáhli toho, čeho chcete, měníte přístup. A to je dobře, protože jiná cesta už není. Otázka (otázky) spíše zní: Jak v tom být opravdu efektivní? Jak rozumět lidem kolem sebe? Jak rychle vidět rozdíly mezi lidmi a neztrácet čas s někým, kdo za to nestojí?

Frustrace manažerů většinou pramení právě z toho, že ztrácí čas s lidmi, které by měli už dávno nechat jít. U mnoha našich klientů jsme mohli pozorovat pokles frustrace poté, co získali schopnost objektivně hodnotit členy svých týmů a porozuměli tomu, jak s nimi pracovat efektivněji.

Vřele doporučuji – trénujte své vedoucí pracovníky v této dovednosti. Předávejte jim své vlastní zkušenosti, úspěchy nebo obecně funkční, snadno aplikovatelné principy. Budoucnost to vyžaduje.

Text: Lucie Spáčilová 

Zdroj dat: edelman.com (Trust Barometer)

Zdroj fotografií: canva.com

Jak vytvořit a udržet opravdu kvalitní tým, kterému budete skvěle rozumět?

Začněte seminářem Jak vytvořit a udržet skvělý tým. 


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Přehled klíčových změn v zákoníku práce: Na co se připravit v roce 2025


Rok 2025 přinese několik změn v zákoníku práce, které mají za cíl zjednodušit administrativní procesy a zvýšit flexibilitu pracovních vztahů. Díky Petře Kubáčové z Accace Legal s.r.o. jsme připravili článek, který přináší přehled nejvýznamnějších změn, které nás čekají od ledna 2025, a zejména navrhovaných úprav, které se (k 1.12.2024) stále nacházejí v legislativním procesu.

celý článek

DANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší


Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.

celý článek

Téměř 200 kandidátů na brigádnickou pozici za 14 dní? Bez Performie jsem si to neuměla představit, říká ředitelka MushGO


Společnost MushGO je prodejcem vybavení pro psy a psí sporty se zaměřením na mushing (běh a jízda na koloběžce, do níž je zapojen i čtyřnohý kamarád). Má 6 zaměstnanců a v jednu chvíli potřebovali přijmout nejméně 6 brigádníků na podporu prodeje. Zdálo se jim to nemožné, ale nakonec se nám to společně vydařilo za 4 týdny a inzerce nás navíc stála necelou pětistovku.

celý článek

OLDŘICH A MARCELA BEZCHLEBOVI: Rozloučit se s brzdiči je psychicky náročné, ale nutné


Z receptů ve starých kuchařských knihách vytvořili skvělé produkty a založili rodinnou konzervárnu Via Delicia v Zábřehu na Moravě. Oba jsou srdcaři, kteří svou práci milují. O to horší bylo období, kdy se museli rozloučit s neproduktivními zaměstnanci a s těmi, kdo firmu záměrně brzdili. Jak náročné to bylo a jak takovou situaci zvládnout? O tom jsem si povídala s manželi Oldřichem a Marcelou Bezchlebovými, ředitelem a ekonomkou rodinné firmy Via Delicia.

celý článek