Chcete z firmy udělat ráj pro produktivní a peklo pro neproduktivní? Vylaďte ji!
Když komunikujeme s klienty, kteří se občas, často nebo trvale snaží získat a udržet ty nejlepší pracovníky do svých týmů, zjišťujeme, že ten nejlepší a dlouhodobě nejúspěšnější model je ten, kdy kromě výborného najímacího procesu také vyladí svou firmu a tým tak, aby se stal magnetem právě pro ty, které chtějí přitáhnout a udržet.
Kupodivu to nejsou bonusy, extrémně vysoké platy ani „pohodička“ v práci. Jsou to jiné aspekty, které činí z firmy neodolatelnou. Zde je pět z nich, které jsou dle nás zásadní.
1. S čím se může osoba ztotožnit, to může vzít za své a následovat.
Můžete namítnout: „Vždyť to je jasné, že děláme přesně toto, a je také jasné, že v tom chceme být nejlepší, tak o čem dál mluvit?“ Ale divili byste se, že mnohým to tak jasné jako vám není. Snadno se stane, že i stávající pracovníci, kteří s vámi firmu rozbíhali, mohou ztratit ze zřetele cíl, účel a pak se jim dennodenní práce stane otravnou rutinou, o strategii ani nemluvě.
Chcete, aby vaši lidé svou práci ladili se záměry firmy, přemýšleli u toho a tvořili? Dejte jim cíl, účel a strategii. Stejně tak potom kandidáti, rozhlížející se po své příležitosti, ocení společnost, která ví, co a proč chce a ví, jak toho dosáhne. Mezi zaměstnavateli se tak můžete značně odlišit a nadchnout je.
2. Fér ohodnocení, odrážející skutečné výsledky, minimalizuje frustraci a dává naději.
Ať už jsou to „jen“ zaměstnanci, nebo i vaši přátelé, zjistíte, že bez spravedlivého ohodnocení se nevyhnete rozladění a politikaření, které může vést až k nepříjemným odchodům. Definujte jednoduše pro každý post to, co má být tím hodnotným výsledkem, který má přinášet, měřte ho a na základě něj zaměstnance ohodnoťte a dejte mu také vyšší důvěru a zodpovědnost. Pak hned uvidíte, že nebude o čem diskutovat, a frustrace vymizí. Produktivní kandidáti hledají pracovní místo, kde mohou na základě jimi dosažených výsledků v klidu postupovat nebo udržovat svou pozici bez politiky a rozčarování.
3. Vlastní příklad chování a jednání je víc než tisíc pravidel. Když máte i pravidla, musí platit pro všechny.
Je skvělé dát lidem pravidla, nasměrování a pokyny, které je mají přivést k úspěchu. Ale pokud je samo vedení ignoruje, pak bude časem také velmi slabé v jejich prosazování nebo pokud je prosazuje silou a ne příkladem, bude považováno za pokrytecké a časem samo ignorováno. Chcete-li dobré pracovníky, jděte jim příkladem. Toto spíše udrží ty stávající pracovníky a pozitivně prosákne i navenek ke kandidátům.
4. Ve zorganizované firmě je možné dosahovat výsledků efektivně a uspět. Nikdo nechce dělat zbytečnou práci.
Pokud ve společnosti převládá neuspořádanost, chaos a zmatek, není snadné být v dosahování výsledků efektivní a mít z nich náležitou radost. Malý tým to možná zvládne, ale pokud chcete tvořit větší, nebo dokonce velký tým, pak je na místě začít vydatně organizovat. Nikdo, a zejména ne výkonní lidé, nechce dělat zbytečnou, duplicitní práci nebo trávit čas tím, že zjišťuje, kdo má co ve firmě na starosti, kde co najde a jak co funguje. Organizace podpoří váš stávající tým, ale také nadchne kandidáty, kteří právě z chaotické firmy utíkají.
5. Ve firmě nejsou tolerováni lidé, kteří předchozí body nedodržují nebo bojkotují.
I když se zdá, že takový člověk zároveň přináší nemalou produkci, doopravdy to, že tam je a je vedením tolerován, přímo zabraňuje tomu, aby přišel někdo, kdo bude dělat produkci ještě větší a k tomu ještě akceptovat vše, co vaše společnost vytvořila a chce udržet. Nenechte si namluvit, že nemůžete o takovéto jedince přijít, je to největší past. Když ho necháte jít, dáte tím všem ostatním najevo, jakých pracovníků si ceníte a jaké chcete. Spíše pak přijde ten pravý.
Zdroj fotografií: Thinkshock
Udělejte svou firmu magnetem na produktivní kandidáty!
Vyberte si termín workshopu, který vám bude vyhovovat a dejte sbohem neproduktivním kandidátům.
Držíme vám v tom palce a jsme tu proto pro vás.
Další články
KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem
Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.
celý článekZ PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti
Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?
celý článekJak ztratit kandidáta v deseti krocích
Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.
celý článek5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci
Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.
celý článek