Mårten Runow: “Teambuilding” v dnešním slova smyslu lepší tým nevytváří
Abychom obrázek o budování úspěšného týmu doplnili o pár inspirativních myšlenek, máme tu pro vás pár zajímavých pohledů na toto téma a třeba i to, co to vlastně je v poslední době tolik populární „teambuilding“. Jak to vidí zakladatel Performia International
Mårten Runow?
Z pojmu “team building” se dnes bohužel stal poměrně zmateným tématem a pro mnoho lidí dnes znamená to, že se sejdeme v lese, abychom v průběhu pár dní hráli různé hry o přežití. Tato aktivita však velmi zřídka přispívá vytváření lepšího týmu. Když se sami sebe zeptáme, proč vlastně chceme tým, smrskne se důvod většinou do toho, že potřebujeme navýšit produkci a stát se úspěšnějšími, abychom lépe přežili. My na seminářích učíme, že „produkce je základem morálky“ a když je morálka vysoká, vede se nám zákonitě lépe a máme lepší tým. Takže tím správným cílem „team buildingu“ (budování týmu) je dělat takové věci, které zvyšují hodnotnou produkci. Viděli jste někdy skupinu s nízkou produkcí, v níž by panovala vysoká morálka a která by byla funkčním týmem? Já ne.
Tým versus produkce
Vzhledem k tomu, že Performia funguje ve více než třiceti zemích na všech kontinentech, měl jsem příležitost na vlastní oči vidět, že principy produkce a jejího propojení s „týmovým duchem“ a slušností jsou všude stejné, ať už se rozhlížíte kdekoliv. V Tchaj-wanu například není téměř žádná nezaměstnanost a oni mají kulturu, která podporuje a očekává produkci od všech lidí, kteří jsou fyzicky schopní pracovat. Když produkce byla na vrcholu, kriminalita byla extrémně nízká. V oblastech, kde popud k produkci mizí, nevyhnutelně uvidíte hodně společenského neklidu a problémů, ať už je to ve Švédsku, Rusku nebo v Jihoafrické republice. A stejné principy platí, když se podíváme na relativní mikrokosmos firmy, a nezáleží na tom, kde to je.
Jak se pozná skvělý lídr
Pojďme si nejdříve definovat, co je vlastně tým. Je to skupina lidí, kteří pracují ve jménu společného účelu a kteří se mezi sebou koordinují a kooperují, aby dosáhli společných cílů. Členové týmu pak mají tendenci vědět, co ostatní členové týmu dělají a o čem přemýšlí a běžně se jim dobře daří.
A z toho vyplývá, že skvělý lídr by si měl být jistý, že každá aktivita má společný a známý účel, a snaží se všechny členy tlačit stejným směrem. Ujišťuje se, že mezi jednotlivými odděleními a jeho lidmi je dostatek relevantních informací, díky nimž skupina ví, jak se jim celkově daří. Zároveň by měl lídr mít jistotu, že každý jednotlivec stejně jako celá skupina jako celek produkuje na životaschopné úrovni.
Proto ”team building” není něco, co děláme 2 dny v roce, ale něco je nedílnou součástí toho, co děláme každý jeden den. A když uspějeme a dosáhneme našich cílů, můžeme si potom na pár dní užít srandu v lese nebo vyšplhat na nějakou horu jako odměnu za to, že jsme tým.
Zásadní ingredience pro vybudování úspěšného týmu
„Team building“ (budování týmu) vlastně začíná ve chvíli, kdy najímáte nové lidi. Když najmete lidi, které až tak nezajímá produkce, ale kteří se zajímají o to připojit se k úspěšné firmě a dostat vysoký plat, bude pro vás velmi, velmi těžké udělat z tohoto člověka člena týmu. Nebude to nemožné, ale o mnoho těžší. Takže pokud víte, jak přitáhnout a najmout produktivní a ochotné lidi, pak jste už odstranili jednu z největších bariér pro budování týmu.
Ano, produktivní lidé někdy mohou mít rozdílné názory a dostat se do hádky, ale i když se to stane, dokáží to běžně velmi rychle vyřešit (za minuty, maximálně hodiny) a vrátit se na cestu správným směrem. Když se však do konfliktu dostanou neproduktivní lidé, mohou z toho častokrát udělat problém, který bude trvat týdny, měsíce a někdy dokonce roky. Takže začít budovat tým s lidmi, kteří jsou ve skutečnosti rádi produktivní, řeší většinu problémů, které můžete zažít při budování týmu.
Produktivní lidé prostě nejsou
Máte v Česku nízkou nezaměstnanost a u některých firem roste pocit, že „produktivní lidé prostě nejsou“? Moje rada číslo jedna je: Prosím, hlavně nepanikařte! Vždy jsou tam produktivní lidé, kteří jsou připraveni na kariérní změnu, ať už k tomu mají jakýkoliv důvod. To, co potřebujete vědět, je jak napsat perfektní personální inzerát, který přiměje vysoce produktivní lidi, aby se přihlásili. Vyvarujte se ale přetahování zkušených lidí, kteří už ve vašem odvětví pracují a kteří pouze čekají na lepší nabídku jiné firmy. Najímání pomocí vyššího platu je úspěšné jen velmi zřídka. Proč? Protože lidé, které přitáhnete tímto způsobem, nejsou loajální vůči firmě, pro kterou pracují, ale spíše vůči vyšší nabídce. Takže tyhle lidi můžete ztratit tak rychle, jak rychle jste získali, a překvapivě bývají zřídka tak produktivní, aby si tak vysoký plat obhájili. Existují tedy mnohem lepší způsoby, a jestli vás mohu nabádat, máte-li problém získat dobré kandidáty, kontaktujte českou Performii a získejte od nich radu, jak třeba změnit inzerát.
Velcí lidé pracují, protože chtějí přispět týmu nebo organizaci, ke které patří. Samozřejmě, že očekávají, že za to něco dostanou zpět, ale jejich hlavní motivací je pomáhat ostatním. Rádi za sebou vidí výsledky a místo toho, abyste se je snažili přitáhnout tím, co dostanou, když půjdou k vám, je mnohem efektivnější jim říci, co od nich bude požadováno. Když jim nabídnete těžký úkol nebo výzvu, máte mnohem větší šanci uspět, než když nabídnete více peněz, což je mimochodem mnohem méně efektivní metoda, jak vybudovat lepší tým.
Personalisté versus manažeři
Já vždy říkám, že HR je klíčem k úspěchu firmy. A velmi důležité je, aby mezi manažery a personalisty byla velmi otevřená a upřímná komunikace. Mít personální oddělení, které rozumí důležitosti najímání produktivních lidí je něco, co výrazně usnadňuje životy manažerů. Když HR oddělení umí přitáhnout a rozpoznat ty, kteří jsou dostatečně produktivní a šikovní, aby dělali pozici dobře, pak bych osobně preferoval, aby měl právě manažer poslední slovo o výběru uchazeče. Personální oddělení může poskytnout veškeré potřebné informace o produktivitě, ideálně spojené s analýzou osobnostního potenciálu, motivací a znalostmi. A ideálně by měl jak management, tak personalista znát principy správného najímání. Málokdo dnes ví, že když Steve Jobs budoval tým Apple, osobně vedl více než 5000 pohovorů. Až za tak důležité považoval pro budování firmy najímání.
Ať už máte firmu velkou skoro jako Apple nebo mnohem menší, přeji vám, ať vždy dokážete najít ty správné lidi do svého týmu. Když se vám to povede, bude celé vaše fungování snazší a vybudovat úspěšný tým pro vás bude hračka.
Text: Mårtenem Runowem
Zdroj fotografií: archiv Performia International
Chcete se o interním PR dozvědět více?
Podívejte se na termíny našeho workshopu Interní PR a firemní kultura.
Další články
KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem
Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.
celý článekZ PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti
Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?
celý článekJak ztratit kandidáta v deseti krocích
Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.
celý článek5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci
Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.
celý článek