5 tipů jak optimalizovat náklady spojené s HR

Zdá se vám někdy, že si nemůžete dovolit nového zaměstnance, protože na něj prostě nemáte? Přemýšlíte někdy o tom, že vám v některých místech unikají peníze zbytečně? Podívejte se na to, jak to vyladit v oblasti HR, která ale vlastně souvisí s celou firmou.


1. Nenajímejte na „slepou objednávku“

Momentální přetížení nebo volání o pomoc ze strany personálu, který „nestíhá“, není vždy tím správným ukazatelem, na základě kterého bychom měli přijímat nové lidi. Platí zde pravidlo efektivity: Tam, kde potřebujete 2,5 člověka, je lepší mít spíše 2 než 3. Rozhodnutí o přijetí „posily“ udělejte vždy poté, co osobně navštívíte dané oddělení nebo pozici. Zaměřte se na konkrétní výsledky, objemy, fakta a zohledněte také budoucnost.

2. Dvakrát organizuj a jednou řeš

Zorganizujte svou společnost tak, aby bylo zřejmé, kdo za co zodpovídá a co má na starosti. Lidé často ztrácejí až příliš času tím, že se snaží zjistit, kdo má vlastně danou činnost vykonat. Organizační struktura by měla být vždy k dispozici k nahlédnutí každému pracovníkovi. Kvalitní a propracovanou organizaci získáte minimum prostojů.

3. Plaťte za to, co opravdu dostáváte

Málokterá firma si dnes může dovolit platit lidi za snahu nebo jen za to, že tráví čas v práci. V současné době je vše orientované na výkon a na výsledky. Když se zaměříte na tuto oblast, zjistíte, že nastavit odměňování motivačně, tedy na výkon, je možné nejen u prodejců, ale u valné většiny ostatních pozic.

Performia-5 tipů jak optimalizovat náklady spojené s HR

4. Nespokojte se s průměrem

Záleží pouze na vás, co budete ve svém týmu tolerovat. Nesmíte se však později divit, že se z toho stane standard. Pokud například tolerujete slabé výsledky u některého pracovníka dlouhodobě, dáváte tím najevo, že „to nevadí“. Tento postup rozhodně není motivující pro ty opravdu produktivní. Tvoření týmu je věc, která v podstatě nikdy nekončí. Stále máte prostor a možnost nahradit ten nejslabší článek silnějším. Tím skutečně posouváte většinu týmu kupředu, a to je velmi žádoucí. Nepřestávejte tedy hledat a najímat nadprůměrné členy týmu.

5. Umožněte lidem pravidelně prezentovat své výkony

Zaveďte pro členy týmu pravidelnou, velmi stručnou prezentaci osobních výsledků a plánu na další období. Bude to mít dva efekty:

A) Lidé neradi prezentují klesající výkony nebo červená čísla, a proto často překonají sami sebe, aby mohli prezentovat výsledek lepší.

B) Existují lidé, kteří nedovedou prezentovat své skvělé výsledky. Toto je pro ně výborná příležitost, protože se to od nich vyloženě očekává. Objevíte tak opravdové hvězdy týmu a na druhou stranu bude velmi rychle odhalen ten, kdo dokáže dobře „mlžit“ a vymlouvat se.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete více rozumět svým zaměstnancům?


Přijďte na naší přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli a buďte si jistí, že vytváříte ten pravý tým!


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Z PRAXE: Jak vidí české firmy budoucnost nejen v oblasti HR


Nikdy jsme nezažili tak intenzivní využití moderních technologií a internetu jako v době „koronavirové krize“. Jak to ovlivnilo a ovlivní české firmy a jak v budoucnu udržet krok nejen v oblasti personální takovým způsobem, abychom nebyli překvapeni? Na to jsme se podívali s těmi, kteří to zažívají přímo v praxi.

celý článek

Zkrácená pracovní doba. Krok k efektivitě, nebo do pekel?


V poslední době se u firem čím dál častěji setkáváme s úvahami o zkrácené pracovní době pro zaměstnance. Několik z nich už se do toho rovnou v praxi pustilo. Otázkou ale je, komu to ve výsledku doopravdy pomohlo – pracovitým tahounům nebo těm, kteří se ani před tím moc nepředřeli?

celý článek

Mårten Runow: Novodobý HR manažer by se měl zaměřit na produktivitu personálu


Mårten Runow zakladatelem společnosti Performia International působící ve Švédsku se snaží vnášet do oblasti HR zdravý rozum. Letos v květnu přijel do Prahy na konferenci Moderní trendy HR a hovořil o tom, jak uplynulé roky změnily práci v HR a o tom, jaká bude budoucnost HR a jaké místo v ní zaujme tzv. Personnel Productivity Management™.

celý článek

6 nejčastějších chyb, které děláme při onboardingu


Proces etablování nováčka na nový post, moderně nazývaný onboarding, je velmi klíčové období nejen pro samotného pracovníka, ale i pro celou firmu. V době, kdy firmám často chybí pracovní síla, jsou současní pracovníci mnohokrát přetěžovaní a čekají na nového člena týmu jako na spásu.

celý článek