5 tipů jak optimalizovat náklady spojené s HR

Zdá se vám někdy, že si nemůžete dovolit nového zaměstnance, protože na něj prostě nemáte? Přemýšlíte někdy o tom, že vám v některých místech unikají peníze zbytečně? Podívejte se na to, jak to vyladit v oblasti HR, která ale vlastně souvisí s celou firmou.


1. Nenajímejte na „slepou objednávku“

Momentální přetížení nebo volání o pomoc ze strany personálu, který „nestíhá“, není vždy tím správným ukazatelem, na základě kterého bychom měli přijímat nové lidi. Platí zde pravidlo efektivity: Tam, kde potřebujete 2,5 člověka, je lepší mít spíše 2 než 3. Rozhodnutí o přijetí „posily“ udělejte vždy poté, co osobně navštívíte dané oddělení nebo pozici. Zaměřte se na konkrétní výsledky, objemy, fakta a zohledněte také budoucnost.

2. Dvakrát organizuj a jednou řeš

Zorganizujte svou společnost tak, aby bylo zřejmé, kdo za co zodpovídá a co má na starosti. Lidé často ztrácejí až příliš času tím, že se snaží zjistit, kdo má vlastně danou činnost vykonat. Organizační struktura by měla být vždy k dispozici k nahlédnutí každému pracovníkovi. Kvalitní a propracovanou organizaci získáte minimum prostojů.

3. Plaťte za to, co opravdu dostáváte

Málokterá firma si dnes může dovolit platit lidi za snahu nebo jen za to, že tráví čas v práci. V současné době je vše orientované na výkon a na výsledky. Když se zaměříte na tuto oblast, zjistíte, že nastavit odměňování motivačně, tedy na výkon, je možné nejen u prodejců, ale u valné většiny ostatních pozic.

Performia-5 tipů jak optimalizovat náklady spojené s HR

4. Nespokojte se s průměrem

Záleží pouze na vás, co budete ve svém týmu tolerovat. Nesmíte se však později divit, že se z toho stane standard. Pokud například tolerujete slabé výsledky u některého pracovníka dlouhodobě, dáváte tím najevo, že „to nevadí“. Tento postup rozhodně není motivující pro ty opravdu produktivní. Tvoření týmu je věc, která v podstatě nikdy nekončí. Stále máte prostor a možnost nahradit ten nejslabší článek silnějším. Tím skutečně posouváte většinu týmu kupředu, a to je velmi žádoucí. Nepřestávejte tedy hledat a najímat nadprůměrné členy týmu.

5. Umožněte lidem pravidelně prezentovat své výkony

Zaveďte pro členy týmu pravidelnou, velmi stručnou prezentaci osobních výsledků a plánu na další období. Bude to mít dva efekty:

A) Lidé neradi prezentují klesající výkony nebo červená čísla, a proto často překonají sami sebe, aby mohli prezentovat výsledek lepší.

B) Existují lidé, kteří nedovedou prezentovat své skvělé výsledky. Toto je pro ně výborná příležitost, protože se to od nich vyloženě očekává. Objevíte tak opravdové hvězdy týmu a na druhou stranu bude velmi rychle odhalen ten, kdo dokáže dobře „mlžit“ a vymlouvat se.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete více rozumět svým zaměstnancům?


Přijďte na naší přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli a buďte si jistí, že vytváříte ten pravý tým!


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

ALENA JETELINOVÁ: Když chci, aby byli lidé produktivní, sama pro ně tu energii musím mít


Za půl roku práce se jí podařilo obsadit deset klíčových pozic. Nové kolegy získala třeba přes doporučení na LinkedInu, obsadila pozici řidiče, která byla volná několik měsíců, a o hledaných pozicích bylo díky ní slyšet třeba i v lokálních rozhlasech. To všechno se zanedbatelnými náklady na inzerci. Pokud chcete argumentovat, že to není možné, připravte se, že při čtení rozhovoru s velmi šikovnou, kreativní a zároveň skromnou personalistkou společnosti STAVOSPOL, s.r.o., Alenou Jetelinovou možná změníte názor.

celý článek

Jak dnes posilovat loajalitu zaměstnanců


Když už někoho do firmy seženeme, on projde zaškolením a vydrží první rok nebo dva, nechceme o něj přijít. Úkol je tedy jasný – posilovat loajalitu zaměstnanců. Jak ale na to v době, kdy jsme si zaměstnance rozmazlili a teď nevíme co s tím?

celý článek

6 znaků, které by měl mít moderní zaměstnavatel


Úspěch v náboru se skrývá hlavně ve vašem postoji a několika základních krocích z vaší strany. Pokud byste tedy rádi změnili postoj z „Nejsou lidi, s tím nic nenadělám.“ na „I kdyby lidi nebyli, my to nějak zvládneme.“, máme pro vás dávku inspirace.

celý článek

Z PRAXE: Jak může změna inzerce vylepšit nábor?


„Požadujeme/nabízíme“ už v inzerátech na obsazované pozice dávno patří do starého železa, dá-li se to tak říct. Inzerce může vypadat úplně jinak a při jejím šíření jsou nejúspěšnější ti, kdo neztrácejí kreativitu. Podívali jsme se na to s těmi, kdo před nějakou dobou svůj přístup k inzerování volných pozic ve firmě změnili. Co jim to přineslo a co je podle nich to nejzásadnější? To se dozvíte v jejich odpovědích na následující otázky.

celý článek