5 tipů jak optimalizovat náklady spojené s HR

Zdá se vám někdy, že si nemůžete dovolit nového zaměstnance, protože na něj prostě nemáte? Přemýšlíte někdy o tom, že vám v některých místech unikají peníze zbytečně? Podívejte se na to, jak to vyladit v oblasti HR, která ale vlastně souvisí s celou firmou.


1. Nenajímejte na „slepou objednávku“

Momentální přetížení nebo volání o pomoc ze strany personálu, který „nestíhá“, není vždy tím správným ukazatelem, na základě kterého bychom měli přijímat nové lidi. Platí zde pravidlo efektivity: Tam, kde potřebujete 2,5 člověka, je lepší mít spíše 2 než 3. Rozhodnutí o přijetí „posily“ udělejte vždy poté, co osobně navštívíte dané oddělení nebo pozici. Zaměřte se na konkrétní výsledky, objemy, fakta a zohledněte také budoucnost.

2. Dvakrát organizuj a jednou řeš

Zorganizujte svou společnost tak, aby bylo zřejmé, kdo za co zodpovídá a co má na starosti. Lidé často ztrácejí až příliš času tím, že se snaží zjistit, kdo má vlastně danou činnost vykonat. Organizační struktura by měla být vždy k dispozici k nahlédnutí každému pracovníkovi. Kvalitní a propracovanou organizaci získáte minimum prostojů.

3. Plaťte za to, co opravdu dostáváte

Málokterá firma si dnes může dovolit platit lidi za snahu nebo jen za to, že tráví čas v práci. V současné době je vše orientované na výkon a na výsledky. Když se zaměříte na tuto oblast, zjistíte, že nastavit odměňování motivačně, tedy na výkon, je možné nejen u prodejců, ale u valné většiny ostatních pozic.

Performia-5 tipů jak optimalizovat náklady spojené s HR

4. Nespokojte se s průměrem

Záleží pouze na vás, co budete ve svém týmu tolerovat. Nesmíte se však později divit, že se z toho stane standard. Pokud například tolerujete slabé výsledky u některého pracovníka dlouhodobě, dáváte tím najevo, že „to nevadí“. Tento postup rozhodně není motivující pro ty opravdu produktivní. Tvoření týmu je věc, která v podstatě nikdy nekončí. Stále máte prostor a možnost nahradit ten nejslabší článek silnějším. Tím skutečně posouváte většinu týmu kupředu, a to je velmi žádoucí. Nepřestávejte tedy hledat a najímat nadprůměrné členy týmu.

5. Umožněte lidem pravidelně prezentovat své výkony

Zaveďte pro členy týmu pravidelnou, velmi stručnou prezentaci osobních výsledků a plánu na další období. Bude to mít dva efekty:

A) Lidé neradi prezentují klesající výkony nebo červená čísla, a proto často překonají sami sebe, aby mohli prezentovat výsledek lepší.

B) Existují lidé, kteří nedovedou prezentovat své skvělé výsledky. Toto je pro ně výborná příležitost, protože se to od nich vyloženě očekává. Objevíte tak opravdové hvězdy týmu a na druhou stranu bude velmi rychle odhalen ten, kdo dokáže dobře „mlžit“ a vymlouvat se.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete více rozumět svým zaměstnancům?


Přijďte na naší přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli a buďte si jistí, že vytváříte ten pravý tým!


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Najímání online? Jde to levou zadní


Jak na nábory v dnešní době? Slovy klasika „show must go on“. V jednom z předchozím článku jsem psala o tom, jak vést výběrová řízení v rámci vládních opatření, které omezují pohyb osob. Nyní se blíže podíváme přímo na online pohovory. Na co nezapomenout, aby vše proběhlo hladce a bylo to pro obě strany příjemné setkání.

celý článek

KAVALIERGLASS: Může firma s 1500 zaměstnanci udržet rodinnou atmosféru?


Před více než 180 lety na místě dění nebylo nic. Pouze prázdné louky a v dáli se kroutila řeka Sázava. Jak plynul čas, změnil se nejen pohled na okolí, ale také střed města Sázava. Kolem firmy KAVALIERGLASS vzniklo město a společnost se dostala do středu celého města a navázala na českou sklářskou tradici v Česku.

celý článek

Mileniálové a jim podobná „sebranka“


Dnes už je téměř nemožné, abyste alespoň jednou neslyšeli něco o generaci takzvaných mileniálů. Co to ale vlastně ve skutečnosti znamená, jak se liší od ostatních generací, jak se projevují na trhu práce a proč se o nich dnes tak moc mluví?

celý článek

Proč je důležité motivovat své zaměstnance? A jak to udělat správně?


Když chceme, aby nás život bavil, potřebujeme motivaci téměř ke každé naší činnosti. Pro někoho ale nemusí být snadné ji najít. Motivovat sám sebe může být mnohdy těžší než motivovat své okolí. Jak motivaci vlastně definovat? Co lidi demotivuje? A jak motivaci najít sám pro sebe? O to se s námi podělili tři úspěšní ředitelé českých firem.

celý článek