Ve flexibilitě práce je budoucnost. Jaké jsou naše vyhlídky?

Home office jako běžná součást života, sdílená pracovní místa, flexibilita pracovní doby nebo práce spojená s cestováním. To jsou témata současného světa byznysu, která firmy dnes trápí a zajímají stále více. Tento trend se objevil už před několika lety a ano, pandemie jeho šíření výrazně popohnala. Jak k němu přistoupit tak, abychom udrželi výsledky firmy alespoň tam, kde byly před jeho nástupem? 

Tento článek vyšel v časopise HR Forum.


„Když jsem začínala pracovat, o flexibilitě práce ani nebyla řeč. Pracovala jsem prostě od osmi do pěti, a to bylo dané. Dnes mám v práci ohromnou volnost, ale musím říct, že nikdy dříve jsem nepracovala více,“ říká Lucie Spáčilová, výkonná ředitelka společnosti Performia, v jednom z dílů podcastu O lidech. A já mám pocit, že tohle je zároveň náš problém – problém generace lidí, kteří byli zvyklí mít pevnou pracovní dobu, jasné pracovní místo, a zároveň těch, kteří i tehdy často zůstávali přes čas, protože si to do práce nechodili jen „odkroutit“. Časy se ale mění a my se musíme přizpůsobit.

Tíha padá na vedoucího

Jak pracovat s dnešními změnami v tolika oblastech pracovního života? Jak mám jako šéf rozeznat, že jsou lidé vytížení tak akorát, když je nemám pod každodenním dohledem? Co jim dovolit a co už je za hranicí? Jak mám poznat, koho kontrolovat každou hodinu, a koho naopak nechat celý týden být? 

„Myslím, že tím, jak si lidé stále více zvykají na práci na dálku a práci online a získávají v ní stále více zkušeností, naučí se i manažeři to, jak lidi vést. To nejdůležitější bude v tomto ohledu schopnost vést lidi podle toho, co firmě přinášejí, podle jejich produkce,“ odpovídá Mårten Runow, mezinárodně uznávaný expert na budování produktivních týmů a zakladatel společnosti Performia International.

Syndrom vyhoření

„Lidi, které mám v týmu, jsou naučení pracovat pro výsledek, nejen pro zaplňování pracovní doby. Takže pro vedení na dálku mi stačí trochu více komunikace a zájmu o to, jak se jim daří a na čem zrovna pracují,“ doplňuje Spáčilová. A to je to zásadní, co bychom nikdy neměli přehlédnout, mluvíme-li o jakékoli flexibilitě na poli práce. Pokud máme v týmu lidi, kteří jsou zaměření na výsledky a cíle, které jim samozřejmě jejich vedoucí pomáhají stanovit, je otázku časové, místní či jiné volnosti ve všech ohledech mnohem snazší zodpovědět. 


Flexibilita práce byla také tématem jednoho z naších dílů podcastu O lidech s Lucií Spáčilovou
Poslechnout si ho můžete například u nás na webu. 


Flexibilita jako benefit? Ne vždy!

Možnost pracovat z domova nebo třeba z pláže na Kanárských ostrovech, uzpůsobit si pracovní dobu nebo dokonce počet hodin, které odpracuji, a takzvaná hybrid office, ve které nikdo nemá své pevné pracovní místo – to všechno se jeví jako skvělé benefity moderní doby. Co když ale v týmu máme, a jsem si jistá, že určitě téměř všichni máme, lidi, kteří nemají tak rádi změny nebo doma nemají prostor ani možnost se na práci plně soustředit? V takovém případě se benefit pro jedny stává noční můrou pro druhé, produktivita některých členů týmu klesá a frustrace ze změn naopak stoupá. 

I když z tohoto jasně vyplývá, že je třeba k lidem přistupovat individuálně, kdo z nás měl prostor se svých lidí zeptat, co jim vyhovuje a jak je v jejich práci v tomto ohledu co nejvíce podpořit? Pokud jste to udělali, patříte jistě mezi ty, kterým výhled do budoucnosti nejspíš vykouzlí úsměv na tváři. Smekám.

Zázračný benzín do motoru firmy

Světoví experti na HR zaznamenali v roce 2021 nárůst počtu firem, které motivují své zaměstnance účelem společnosti, tedy tím, proč firma samotná vznikla a proč vlastně existuje. Rozhodnutí, komunikace i chování na všech úrovních a u všech zaměstnanců je podle těchto expertů neustále napojeno na firemní účel. „To je něco, co na našich seminářích předáváme firmám už spoustu let a já jsem ráda, že k tomu postupně firmy stále více směřují. Účelem vedení produktivní lidé jsou, ať už chcete, či nechcete, základem úspěšné firmy,“ komentuje Lucie Spáčilová.

Flexibilita se mění z místa na čas

„Zatímco nechat zaměstnance pracovat z domova se za poslední rok stalo běžnou záležitostí, další vlna flexibility bude dávat zaměstnancům volnost v tom, „kdy“ pracují,“ komentuje jeden z trendů, které podle něj otřesou světem HR, Jen Colletta z amerického serveru HR Executive. Podle něj v budoucnu nebudou mít někteří zaměstnanci pevnou pracovní dobu ani dané množství hodin, které musí v práci strávit. Sledovat se opět bude pouze jejich produkce, výsledky, které za ním budou vidět. K tomu se dá říci snad jen: „Lenoši, třeste se.“


Našli jste v tomto článku užitečnou radu?  Nechte se pravidelně inspirovat Tipy a Triky


Už zase ten work-life balance

Není možné si nevšimnout, že současná mladší generace opravdu často mluví o work-life balance. Já si ale jako vedoucí někdy říkám: „To je skvělé, že řešíš, jak mít skvělou kariéru, ale zároveň mít dostatek času na své koníčky a na sebe. K tomu ale asi budeš nejdřív potřebovat ukázat, že umíš, zamakat, protože ta kariéra se sama od sebe nevybuduje.“ Také vás to už párkrát napadlo, ale báli jste se to vyslovit? Možná je to nefér a trochu drsně řečeno, ale když něčeho chcete dosáhnout, musíte se do toho opřít. Neříkají tohle snad všechny seberozvojové knihy?

„Vyžadujme, trénujme a odměňujme vytrvalost, trpělivost a soustředěnost zaměstnanců místo toho, abychom sami sebe přizpůsobili tomu, co nějaká generace pokládá za pohodlné. Když je člověk šikovný a vytrvalý, podaří se mu to samotnému dobře vyvážit,“ komentuje Lucie Spáčilová a dodává: „Extrémně volné pracovní prostředí, náplň a třeba jen částečné vytížení může fungovat jen někde a jen s někým. Například pět částečných úvazků u pěti neproduktivních lidí nám stále vyprodukuje nulu. Na druhé straně, pokud máte jistotu, že konkrétní osoba je stabilně výkonná a její vztah s firmou je excelentní, není problém přizpůsobit jí pracovní prostředí i dobu. Dle mého názoru je potřebné udržet a podporovat v první řadě základy zdravého rozumu.“ Přeji vám, ať toho zdravého rozumu máte vždy dostatek i v době, kdy se tolik věcí okolo mění.

Text: Barbora Hartmannová, freepik.com

Chcete vědět, jak vytvořit skvělý tým a jak ho udržet v produkci nejen v době home officu?

Přijďte na klíčový seminář "Jak vytvořit a udržet skvělý tým".


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek