Co (ne)může způsobit nedostatečně proškolený personalista?

U jednoho z našich klientů jsem se nedávno setkala se situací, kdy se personalistka cítila nedostatečně kompetentní k vedení pohovorů. Ve firmě je již téměř rok, ale zatím se jí nikdo příliš nevěnoval a neabsolvovala ani žádné externí školení k tomu, jak k pohovorům s uchazeči o zaměstnání přistupovat.


„Dříve pracovala spíše ve vzdělávání a to je přece také personalistika, tak co?“ dalo by se říci. V situaci, ve které se nachází, jí ale není vůbec dobře a před pohovory má obvykle obavy, jak to tentokrát zvládne. Zadání k jednotlivým pozicím od manažerů, kteří hledají lidi do týmu, také není ideální – často bývá vágní a někdy ho přebírá i v běhu na chodbě. Bohužel to není poprvé, kdy jsem o takové situaci ve firmě slyšela.

Každá firma chce mít ty nejlepší a nejproduktivnější lidi, kteří budou mít skvělé výsledky. Což je samozřejmě dobře, ale někdo musí tyto lidi do firmy přivést – a to bývá většinou personalista. Pro firmu je velmi důležitým člověkem, protože jaké lidi do firmy přivede, takové budou výstupy z firmy směrem ven – ke klientům, veřejnosti.

A pokud personalistovi pořádně nevysvětlíme, koho vlastně na obsazovanou pozici potřebujeme, a nedáme mu nástroje, pomocí kterých by tyto lidi do firmy přivedl, není to právě jednoduchý úkol. Ve spoustě firem nábor funguje naprosto perfektně, personalisté na sobě pracují, školí se a učí se novým dovednostem podle toho, jak se vyvíjí trh práce.

Bez těchto dovedností a znalostí nábor bohužel nelze kvalitně dělat.

Performia- co(ne)může způsobit nedostatečně proškolený personalista

A jak je to u vás?

Jaký je tedy můj tip? Podívejte se, jestli opravdu mají Vaši personalisté možnost vzdělávat se i v jiných oblastech, než jsou ty zákonem dané. I šikovný člověk s dobrý potenciálem pro tuto pozici, který neprojde žádným zaškolením a tréninkem, nemusí dosahovat dobrých výsledků. A pokud to je člověk, kterému na tom, aby za sebou výsledky viděl, záleží, nevydrží ve firmě dlouho. Často slýcháme, že na vzdělávání tohoto směru není budget, je to příliš drahé, peníze potřebujeme na vzdělávání jiných odborníků. Ale kdo nám ty odborníky do firmy má přivést? Ano, je to právě personalista.

Co je tedy nezbytné, než se personalista pustí do práce na novém náboru?

  • jasné nastavení komunikace s manažery ohledně zadání obsazované pozice;
  • upřesnění, co je u obsazované pozice klíčové, bez čeho se nový člověk na pozici neobejde;
  • trénink vedení pohovorů s uchazeči o zaměstnání.

Personalista by měl přesně vědět, koho hledá a jak na pohovoru zjistí, že ten správný uchazeč
sedí právě před ním.

 

A pokud ve firmě specialistu, který se zabývá náborem nových zaměstnanců, nemáme, spadá tato oblast do kompetence manažerů či jejich asistentů, v jejichž týmu má nový člověk pracovat. A ti všichni by měli vědět, jak při náboru postupovat co nejefektivněji.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Ještě vaši manažeři či HR specialisté nebyli na našem semináři?


Najděte jim termín na našem klíčovém semináři Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Alena Janáková

Alena má již mnoho zkušeností s prací s lidmi a s personalistikou samotnou. Vždy je ale ochotná naučit se něčemu novému, podívat se z jiného úhlu pohledu a třeba i něco změnit, pokud jí to dává smysl. Stará se o klienty v Brně a okolí s pečlivostí, pochopením a upřímným nasazením.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek