České firmy stále nejvíce trápí nedostatek kvalitních kandidátů. Propouštět se nechystají

Znáte ten zmatený pocit, co se objeví ve chvíli, kdy jeden měsíc čtete o tom, jak firmy budou výrazně propouštět, a druhý měsíc se objeví zpráva o tom, že se chystají masivně nabírat nové lidi? A co teprve když zjistíte, že se autoři průzkumu ptali těch samých respondentů? Z toho jsme sami byli docela zmatení, a tak jsme udělali vlastní průzkum mezi našimi klienty, ale i širokou podnikatelskou veřejností. A tady jsou výsledky. Upřímně, jsou docela uklidňující.


Průzkumu se během května a června roku 2023 zúčastnilo 402 respondentů z řad šéfů, manažerů a HR manažerů českých firem. Velké zastoupení mezi nimi měly firmy z oblasti průmyslu a odborných služeb, ale průzkum obsahuje data i ze zdravotnictví, školství, státní správy, ze služeb, stavebnictví, velkoobchodu i maloobchodu a dalších oborů. Velikostně průzkum pokryl malé, středně velké i velké firmy, ve většině z nich (63 %) šlo o firmy nad 50 zaměstnanců. Pojďme se na detaily průzkumu podívat blíže.

Když shrneme to nejdůležitější, co měl průzkum ukázat, můžeme říci, že 80 % dotázaných firem právě nabírá nové lidi nebo se nabírat v tomto roce ještě chystá, 14,75 % firem nemá v plánu nabírat ani propouštět a pouhých 5,25 % dotázaných českých firem má v plánu snížit počet lidí. Jako nejzásadnější důvody propouštění tyto firmy uvádějí nedostatek zakázek a snahu o snížení nákladů firmy.

Většina firem touží po kvalifikovaných kandidátech

Z průzkumu mimo jiné vyplývá, že téměř pro třetinu firem je jednou z věcí, které je celkově v byznyse trápí, právě nedostatek kvalitních a kvalifikovaných kandidátů.

Firmy až příliš často lpí na tom, aby uchazeči už měli praxi v oboru, a představují si, že je posadí ke stolu a oni budou vědět, co dělat. To by samozřejmě bylo ideální, ale ze zkušenosti vím dvě věci. Že ani ti, kdo za sebou mají roky praxe, ihned neví, co dělat, a musejí se ve firmě vždy nějakou dobu rozkoukávat. A také že se mnohým firmám z řad našich klientů osvědčilo přijmout někoho, kdo zkušenosti nemá, ale hodně chce. Jeho ochota se učit a rychle být užitečný už ve velkém množství případů předčila produktivitu a drive těch zkušených,“ komentuje tuto situaci Lucie Spáčilová, výkonná ředitelka společnosti Performia.

Většina dotázaných uvedla, že v současné době nabírá nebo se chystá nabírat nové členy týmu. Když jsme se v průzkumu podívali na to, co je právě v oblasti náboru tím nejzásadnějším problémem, nepřekvapilo nás, že drtivá většina (68 % z nich) uvedla nedostatek vhodných kandidátů. Největší problém s nedostatkem vhodných uchazečů pak podle průzkumu mají firmy působící ve stavebnictví, ve státní správě pak nejčastěji uváděli neschopnost rozpoznat kvalitního uchazeče na pohovoru. Mimo tyto hlavní potíže z oblasti náboru nových lidí uváděly firmy také schopnost hladce a rychle zaškolit nováčky.

Pokud patříte mezi ty, kdo si ověřují, jestli čísla sedí, asi jste si všimli, že 21 % tu chybí. Mezi tyto odpovědi patřily ty, které nebylo možné zařadit do žádné z kategorií, buď proto, že byly velmi ojedinělé, nebo šlo třeba o emotikony apod.

Rozvoj potenciálu se dostává i do stavebnictví

Mezi tři hlavní témata, kterým české firmy v oblasti práce s lidmi věnují nejvíce pozornosti, patří nábor nových zaměstnanců, efektivita práce a rozvoj potenciálu stávajících lidí. To z dlouhodobého hlediska není nic zvláštního. Co je ovšem zajímavé, je to, že rozvoj potenciálu je největším tématem i ve stavebnictví. Ukazuje to, že i v oborech, kde se obecně lidem a jejich rozvíjení příliš času nevěnovalo (ať už z důvodu nedostatku času, nebo proto, že to prostě dříve nebylo potřeba), vidí, že je to nezbytná součást práce s lidmi, udržení kvalitních zaměstnanců ve firmě a obecně důležitá součást strategie fungující firmy.

Jak je to s tou krizí?

Kromě již zmíněných témat nás v průzkumu zajímalo ještě to, jak výrazné jsou dopady krize na podnikání českých firem. Ukázalo se, že 60,9 % dotázaných nepociťuje dopady krize na své podnikání vůbec, nebo jen mírně. Zbylých 27 % uvádí střední vliv krize a 12 % dokonce velmi výrazný. Dopady krize nejvíce pociťují firmy v sektoru dopravy a transportu, nejméně krize dolehla na státní správu.

Pokud bychom se na to podívali z druhé strany, pak celých 69 % firem pociťuje nějaký vliv krize na jejich podnikání. To rozhodně není málo. Dobrá zpráva je, že velké množství firem se i přesto chystá nabírat nové zaměstnance. Dalo by se tedy říct, že i přes dopady okolní krize velká část firem prosperuje.

Kdo má náskok a proč?

Když se podíváme na výsledky průzkumu, zdá se, že jsme díky němu nic nového či převratného nezjistili. Největší překážkou fungujícího byznysu je stále, i přes poplašné zprávy o obrovském propouštění, nedostatek šikovných lidí vhodných na hledané pozice.

I když v průzkumu nevidíme nějaký výrazný nový trend, je z výsledků evidentní, že schopnost přitáhnout, vybrat a udržet kvalitní a produktivní lidi je schopnost, kterou se úspěšné firmy odlišují od těch ostatních. Vidím to na našich nejúspěšnějších klientech. Protože už před nějakou dobou začali strategicky pracovat na svém interním i externím PR, naučili se, jak přesně rozeznat produktivní a dobře motivované lidi ještě před pohovorem, a pracují s osobnostním potenciálem současných zaměstnanců, mají dnes veliký náskok,“ shrnuje na závěr Lucie Spáčilová.

Pokud byste chtěli patřit mezi takové firmy, podívejte se na klíčové semináře o budování týmu. Čas a peníze do nich vložené se vám rozhodně vrátí. Přečtěte si o seminářích více.

Průzkum zpracovaly: Barbora Hartmannová a Johana Ficová

Chcete umět přitáhnout a vybrat kvalitní uchazeče?  

Přijďte na klíčový seminář "Jak vytvořit a udržet skvělý tým"!  


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek

Jak v lidech vzbudit chuť se rozvíjet


Máte ambice svou firmu rozvíjet? Pak vám je asi jasné, že bez toho, aby se rozvíjeli také lidé uvnitř ní, to nepůjde. Rozvoj je přirozený, pokud vychází z nějaké potřeby – to je v nás tak nějak odjakživa. Nezřídka se ale stává, že je ve firmě potřebný intenzivnější či rychlejší rozvoj jednotlivců nebo konkrétní skupiny. Když vám jde váš člověk naproti, a dokonce se na svůj posun těší, je to snadné, pokud se ale brání, nemáte velkou šanci.

celý článek

Z PRAXE: Ovlivňuje interní komunikace spokojenost zaměstnanců?


Interní komunikaci se v poslední době věnuje stále více pozornosti a je pravda, že díky ní můžete přímo ovlivnit firemní kulturu i to, jak se lidem u vás ve firmě pracuje. Navíc existují různé kanály pro interní komunikaci. Co funguje ve firmách našich klientů? Nechte se inspirovat.

celý článek

Předsudků je na českém pracovním trhu ještě velmi mnoho


Čísla z nejrůznějších průzkumů bohužel ukazují, že předsudky u nás stále přetrvávají. Na druhou stranu stále častěji pozorujeme, že se v tom firmy pomalu zlepšují. Ti, kdo už dnes předsudky nemají nebo je postupně bourají, mají a budou mít velký náskok. Mohou totiž pro sebe získat výjimečné a loajální zaměstnance, které jinde kvůli některému z předsudků nechtěli. Podívejte se na jednotlivá čísla a zamyslete se u každého nad tím, jak jej ovlivňujete zrovna vy.

celý článek