České firmy stále nejvíce trápí nedostatek kvalitních kandidátů. Propouštět se nechystají

Znáte ten zmatený pocit, co se objeví ve chvíli, kdy jeden měsíc čtete o tom, jak firmy budou výrazně propouštět, a druhý měsíc se objeví zpráva o tom, že se chystají masivně nabírat nové lidi? A co teprve když zjistíte, že se autoři průzkumu ptali těch samých respondentů? Z toho jsme sami byli docela zmatení, a tak jsme udělali vlastní průzkum mezi našimi klienty, ale i širokou podnikatelskou veřejností. A tady jsou výsledky. Upřímně, jsou docela uklidňující.


Průzkumu se během května a června roku 2023 zúčastnilo 402 respondentů z řad šéfů, manažerů a HR manažerů českých firem. Velké zastoupení mezi nimi měly firmy z oblasti průmyslu a odborných služeb, ale průzkum obsahuje data i ze zdravotnictví, školství, státní správy, ze služeb, stavebnictví, velkoobchodu i maloobchodu a dalších oborů. Velikostně průzkum pokryl malé, středně velké i velké firmy, ve většině z nich (63 %) šlo o firmy nad 50 zaměstnanců. Pojďme se na detaily průzkumu podívat blíže.

Když shrneme to nejdůležitější, co měl průzkum ukázat, můžeme říci, že 80 % dotázaných firem právě nabírá nové lidi nebo se nabírat v tomto roce ještě chystá, 14,75 % firem nemá v plánu nabírat ani propouštět a pouhých 5,25 % dotázaných českých firem má v plánu snížit počet lidí. Jako nejzásadnější důvody propouštění tyto firmy uvádějí nedostatek zakázek a snahu o snížení nákladů firmy.

Většina firem touží po kvalifikovaných kandidátech

Z průzkumu mimo jiné vyplývá, že téměř pro třetinu firem je jednou z věcí, které je celkově v byznyse trápí, právě nedostatek kvalitních a kvalifikovaných kandidátů.

Firmy až příliš často lpí na tom, aby uchazeči už měli praxi v oboru, a představují si, že je posadí ke stolu a oni budou vědět, co dělat. To by samozřejmě bylo ideální, ale ze zkušenosti vím dvě věci. Že ani ti, kdo za sebou mají roky praxe, ihned neví, co dělat, a musejí se ve firmě vždy nějakou dobu rozkoukávat. A také že se mnohým firmám z řad našich klientů osvědčilo přijmout někoho, kdo zkušenosti nemá, ale hodně chce. Jeho ochota se učit a rychle být užitečný už ve velkém množství případů předčila produktivitu a drive těch zkušených,“ komentuje tuto situaci Lucie Spáčilová, výkonná ředitelka společnosti Performia.

Většina dotázaných uvedla, že v současné době nabírá nebo se chystá nabírat nové členy týmu. Když jsme se v průzkumu podívali na to, co je právě v oblasti náboru tím nejzásadnějším problémem, nepřekvapilo nás, že drtivá většina (68 % z nich) uvedla nedostatek vhodných kandidátů. Největší problém s nedostatkem vhodných uchazečů pak podle průzkumu mají firmy působící ve stavebnictví, ve státní správě pak nejčastěji uváděli neschopnost rozpoznat kvalitního uchazeče na pohovoru. Mimo tyto hlavní potíže z oblasti náboru nových lidí uváděly firmy také schopnost hladce a rychle zaškolit nováčky.

Pokud patříte mezi ty, kdo si ověřují, jestli čísla sedí, asi jste si všimli, že 21 % tu chybí. Mezi tyto odpovědi patřily ty, které nebylo možné zařadit do žádné z kategorií, buď proto, že byly velmi ojedinělé, nebo šlo třeba o emotikony apod.

Rozvoj potenciálu se dostává i do stavebnictví

Mezi tři hlavní témata, kterým české firmy v oblasti práce s lidmi věnují nejvíce pozornosti, patří nábor nových zaměstnanců, efektivita práce a rozvoj potenciálu stávajících lidí. To z dlouhodobého hlediska není nic zvláštního. Co je ovšem zajímavé, je to, že rozvoj potenciálu je největším tématem i ve stavebnictví. Ukazuje to, že i v oborech, kde se obecně lidem a jejich rozvíjení příliš času nevěnovalo (ať už z důvodu nedostatku času, nebo proto, že to prostě dříve nebylo potřeba), vidí, že je to nezbytná součást práce s lidmi, udržení kvalitních zaměstnanců ve firmě a obecně důležitá součást strategie fungující firmy.

Jak je to s tou krizí?

Kromě již zmíněných témat nás v průzkumu zajímalo ještě to, jak výrazné jsou dopady krize na podnikání českých firem. Ukázalo se, že 60,9 % dotázaných nepociťuje dopady krize na své podnikání vůbec, nebo jen mírně. Zbylých 27 % uvádí střední vliv krize a 12 % dokonce velmi výrazný. Dopady krize nejvíce pociťují firmy v sektoru dopravy a transportu, nejméně krize dolehla na státní správu.

Pokud bychom se na to podívali z druhé strany, pak celých 69 % firem pociťuje nějaký vliv krize na jejich podnikání. To rozhodně není málo. Dobrá zpráva je, že velké množství firem se i přesto chystá nabírat nové zaměstnance. Dalo by se tedy říct, že i přes dopady okolní krize velká část firem prosperuje.

Kdo má náskok a proč?

Když se podíváme na výsledky průzkumu, zdá se, že jsme díky němu nic nového či převratného nezjistili. Největší překážkou fungujícího byznysu je stále, i přes poplašné zprávy o obrovském propouštění, nedostatek šikovných lidí vhodných na hledané pozice.

I když v průzkumu nevidíme nějaký výrazný nový trend, je z výsledků evidentní, že schopnost přitáhnout, vybrat a udržet kvalitní a produktivní lidi je schopnost, kterou se úspěšné firmy odlišují od těch ostatních. Vidím to na našich nejúspěšnějších klientech. Protože už před nějakou dobou začali strategicky pracovat na svém interním i externím PR, naučili se, jak přesně rozeznat produktivní a dobře motivované lidi ještě před pohovorem, a pracují s osobnostním potenciálem současných zaměstnanců, mají dnes veliký náskok,“ shrnuje na závěr Lucie Spáčilová.

Pokud byste chtěli patřit mezi takové firmy, podívejte se na klíčové semináře o budování týmu. Čas a peníze do nich vložené se vám rozhodně vrátí. Přečtěte si o seminářích více.

Průzkum zpracovaly: Barbora Hartmannová a Johana Ficová

Chcete umět přitáhnout a vybrat kvalitní uchazeče?  

Přijďte na klíčový seminář "Jak vytvořit a udržet skvělý tým"!  


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek