Odchod zaměstnance. Jak udržet týmovou dynamiku?
Celkově vzato je právě tato část zaměstnávání lidí, tedy jejich propouštění, jednou z těch extrémně nepříjemných, ale také často extrémně nutných. Kromě pracovně právního rozvázání je tu i ta osobní rovina, které je navíc svědkem celý tým. A tady už nastupuje firemní kultura a váš postoj k celému procesu.
Tento článek vyšel v časopise HR Forum.
Pro spoustu šéfů je rozchod se zaměstnancem značně emotivní záležitostí. Proto, dříve než budete příliš emocionální, zvažte i to, jestli si za tento stav nemůžete i trochu sami. Například tolerováním nízké úrovně produkce, přehlížením drobných chyb a problémů, dáváním nekonečných dalších šancí. I nezájem o potenciál zaměstnance a jeho pracovní výsledky může být zdrojem nespokojenosti zaměstnance. Odchod samotný je totiž právě z těchto důvodů často mnohem dramatičtější, než by mohl a měl být.
Nechcete, aby byl tým rozrušený a lidé místo práce řešili něčí odchod? Chcete, aby se lidé maximálně soustředili na práci? Právě proto pro vás mám pět zásad, díky jejichž dodržování toho docílíte.
1. Rychlý řez
Když se rozhodnete, že chcete, aby daný člověk odešel, udělejte to co nejrychleji. Když se to pokoušíte nějakou dobu tajit, vaše neupřímnost vás bude stát mnoho energie a pozornosti. Udělejte nutnou přípravu a sdělte svůj záměr zaměstnanci. Kromě úlevy se vám uvolní i ruce a můžete začít okamžitě organizovat vše, co je potřeba. Například hledat náhradu nebo přeorganizovat tým. Udělejte to stejně i v případě, že výpověď přijde ze strany zaměstnance.

Když se rozhodnete, že chcete, aby daný člověk odešel, udělejte to co nejrychleji.
Osobně mám dobrou zkušenost s tím, zkrátit čas od rozhodnutí k realizaci odchodu zaměstnance na minimum. Důvod je jednoduchý. Jakmile se člověk rozhodne změnit směr své budoucnosti, tvoří a buduje v tomto novém směru a ten starý opouští. Možná ne vždy zcela vědomě, dokonce může mechanicky vykonávat celkem dobře svou stávající práci, ale není v tom už ten zápal a záměr, který očekáváte. A pokud zaměstnanec odchází z vlastní iniciativy, pak je už ve chvíli rozhodnutí na palubě současného týmu jen z části. To bývá pro tým samotný velmi oslabující, když na něj spoléhají. A pokud u vás končí kvůli nevyhovujícím výsledkům nebo přístupu, bude opravdu lepší nechat jeho pracovní místo prázdné, než najdete někoho mnohem lepšího.
„Vakuum se vyplní, ale správností toho, co se bude šířit, si nemůžete být jistí.“
2. Informujte tým co nejdříve
Vakuum, tedy nepřítomnost informací rozhodně není na místě. Pokud nedodáte jasné informace a fakta, buďte si jistí, že to někdo udělá za vás. Vakuum se vyplní, ale správností toho, co se bude šířit, si nemůžete být jistí. A vysvětlit, že je to jinak, bude mnohem náročnější, než říct všechno na rovinu. Kromě informací je také důležité nasměrovat lidem pozornost zpět k práci – ke klientům, k účelu firmy. Předpokládám, že nechcete, aby se lidé „zasekli“ na tom, že někdo odchází, a spekulovali o tom, proč tomu tak je a co teď bude s nimi, s firmou. Naopak spíše chcete, aby neměli v hlavě otazníky a udrželi si své pracovní nasazení.
3. Významnost rozloučení přiměřte jeho celkovému přínosu
Pokud člověk, který odchází, v průběhu působení ve vašem týmu udělal i dobrou práci, dejte mu najevo vaše uznání. I kdybyste se teď rozcházeli ne zcela přátelsky, nebo jste plni výhrad, snažte se neignorovat jakoukoli jeho dobrou práci. Je zřejmé, že pokud odchází někdo po pár měsících nebo po pár letech, bude loučení trochu rozdílné. Vždy ale zohledněte také jeho pracovní přínos. Pokud byste tuto část vynechali, ignorujete tím dobrou práci, a to rozhodně není dobrý signál pro zbytek týmu.

Vždy zohledněte pracovní přínos zaměstnance, se kterým se právě loučíte.
4. Důležité ohlédnutí abychom mohli jít dál
Když už je člověk, se kterým se loučíte, „volný“, zjistěte od něj vše, co se mu nelíbilo, co bylo často zdrojem jeho demotivace nebo rozladění. Už se nemusí omezovat kvůli svému vztahu „zaměstnance a zaměstnavatele“, a tak ho nechte mluvit o tom, co mu leží v žaludku, jaký je jeho pohled na to, co je ve firmě potřeba zlepšit. A samozřejmě také zmapujte, co naopak ocenil a co podle něj dobře funguje.
Ulevte také jeho svědomí. Jestli udělal něco, co neměl, nebo něco zanedbal, bude mít tendenci ospravedlňovat své jednání tím, že bude pomlouvat a očerňovat vás jako zaměstnavatele. Tím, že to řekne vám, nebude mít důvod obhajovat své jednání před ostatními. V tuto chvíli není vašim úkolem vyvozovat závěry ani ho soudit. Jen jej vyslechněte.
5. Nezapomínejte na své nejlepší lidi
Snažte se udělat tento odchodový proces velmi svižně a nikdy na úkor svých nejlepších lidí, kteří ve vašem týmů setrvávají. Měli by cítit vaši podporu. Měli by vnímat, že si ceníte jejich dobré práce. Pokud byl váš tým z odchodu někoho rozladěn, mělo by jejich opětovné sladění a nasměrování k práci být vaším hlavním úkolem.
Přeji vám hodně trpělivosti a energie. A nezapomeňte, když někdo odchází, připravuje se nejspíš místo pro někoho lepšího.
Text: Lucie Spáčilová
Zdroj fotografií: freepik.com
Chcete zvýšit svou úspěšnost a efektivitu v náboru?
Začněte klíčovým seminářem"Jak vytvořit a udržet skvělý tým"!
Další články
MARKÉTA SOUHRADOVÁ: I když jsme korporát, daří se nám neztrácet lidský přístup
Když se řekne „korporát“, nemálo z nás si kromě benefitů a dobrého zápisu do životopisu vybaví i nemožnost věci flexibilně měnit, hromadu procesů a směrnic nebo malý zájem o názory jednotlivce. Ale když se řekne Wienerberger s.r.o., napadne mě téměř přesný opak. Více jsem si o tom všem povídala s country HR manažerkou firmy s více než tisícovkou zaměstnanců Markétou Souhradovou. Jsem zvědavá, co si o korporátech budete po přečtení myslet vy.
celý článekALŽBĚTA TRUPAROVÁ: Pocitům při návratu domů z náročné mise se nic nevyrovná
Personální a finanční manažerka Lékařů bez hranic Alžběta Truparová má za sebou devět misí. Působila v různých zemích, od Mexika, Ukrajiny a Iráku až po Súdán nebo Jemen. Samotných lékařů či zdravotnických pozic je v organizaci, která poskytuje zdravotnickou a humanitární pomoc v konfliktních oblastech, po přírodních katastrofách a při epidemiích, asi jen polovina. Bez odborníků v oblasti lidských zdrojů, financí, zásobování a bez dalších technických profesí by se totiž projekty ve více než sedmdesáti zemích světa neobešly.
celý článekVERONIKA KALLAUSCHOVÁ: Když je někdo produktivní a chce, vše ho naučíme
Představte si firmu plnou techniků. Máte? A teď si představte drobnou mladou holčinu, která rozhoduje o jejich přijetí do firmy, zaškolování a progresu. Jestli se vám to aspoň trochu povedlo, pak máte obrázek společnosti Backbone s.r.o. a její personalistky Veroniky Kallauschové, která je sama živým důkazem toho, že zdání klame a předsudky je lepší raději hodit do koše.
celý článekZtracená generace nebo skrytý potenciál? Co s dětmi, které se nedostaly na střední
Nadcházející generace, která právě skončila základní školu, se ocitá v obtížné situaci. Mnoho z nich se totiž z důvodu nedostatku kapacit nedostalo na střední školy s maturitou, což jim odepře možnost získat tradiční vysokoškolské vzdělání. Na trhu práce se tak v budoucnu objeví značné množství mladých lidí, kteří nebudou disponovat vysokoškolskými tituly. Tento vývoj vyvolává otázku: Není na čase změnit náš pohled na důležitost dosaženého vzdělání?
celý článek